protest op buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blunneke

Re: protest op buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:12

Citaat:
hallo iedereen,

ik heb sinds enkele maanden een paardje waar ik vooral mee ga buitenrijden. Bij de vorige eigenaar ging hij zowel alleen als in groep wandelen.

Maar op verschillende plaatsen tijdens de buitenritten gaat hij heel hard in protest, dan wil hij ergens echt niet voorbij , of is het niet de richting waarin hij wil. Ik probeer dan altijd heel kalm te blijven. Ik houd mijn handen laag en geef veel druk met de benen, maar hij draait hem telkens weer om. Hij gaat dan vaak ook steigeren.
Ik blijf meestal niet geduldig, en na een tijd word ik dan vaak ook boos op hem. Soms geeft hij het na (hele) een tijd op, maar als hij echt hoog steigert of heel dicht bij een diepe gracht komt, dan stap ik af.

Het wordt altijd maar erger, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Iemand tips, of een heel goede duidelijk methode?

Ik heb nu 11 jaar een Haflinger die ik zelf heb ingereden en die deed dit ook toen ze een jaar of 4 á 5...
Ze liet achteruit, wilde niet naar rechts als de stal links was, bokken etc etc.
Ik kwam er achter dat ze behoefte had aan hoefijzers want zodra ik deze eronder had laten zetten (haar 1e ijzers) liep ze wel..
Maar dit zal bij jou absoluut niet het geval zijn.

Misschien wel omdat het paard nieuw is in de omgeving en misschien onzeker is. Gewoon zo nu en dan afstappen, stukje ernaast lopen, na 10 m. weer opstijgen en bijv. een paardensnoepje geven...
Let wel, dit werkte dus goed bij mijn paardje die onzeker was buiten in d'r eentje maar ik ken jouw achtergrond niet maar ik zou zeggen probeer het eens leuker te maken dmv lekkernijen, of gewoon lekker ernaast wandelen...

Succes! Groetjes Majella.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:30

Paljassofie schreef:
vlasta : ja , bij mn zus doet ie het ook

Speedster : ook dat helpt niet, hij blijft sterker als hij doorzet

Agnes75 : zweepje heb ik altijd bij, maar als ik hem een mep verkoop dan werkt die alleen maar harder tegen
Als er iemand mee is op de fiets is het soms wat beter, maar het helpt niet en soms doet die het toch nog, en altijd meefietsen is geen oplossing
hoe vaker ik dezelfde weg neem hoe erger hij protesteert, maar ook op plaatsen waar hij nog nooit was protesteert hij.
voorwaarts rijden negeert hij meestal vooral, en martingaal heeft hij altijd om.

Jimbo, als een paard langs een superdiepe sloot kaarsrecht staat en hij wankelt, of hij neigt echt een sloot in te gaan, zou jij dan werkelijk blijven zitten?
echt toegeven doe ik nooit, want terugkeren hebben we nog nooit gedaan

ik weet dat hij me uitprobeert, maar vind geen manier die werkt

Dit probleem heb ik ook met mijn paard.
Als er een ander paard mee gaat, is alles prima in orde, ook als mijn vader bijv mee fietst is alles ook oke.
Maar ga ik alleen dan is ze niet vooruit te branden!
Zweep mee en alles, kan been geven tot ik een ons weeg, en achteruit doet ze zoiezo, maar op een gegeven moment gaat ze gewoon richting de sloot, en ik ben niet van plan om onder mijn paard te liggen in de sloot, erg lastig dus!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:32

Ik heb dus precies hetzelfde.. mijn merrie is nogal een heethoofd en in de bak blijft ze nu netjes op 4 benen, want daar durf ik haar te rijden.. Als ik alleen met haar naar buiten ga is het echter hommeles.. ik durf haar minder aan te pakken en dat merkt ze.. Ze staat dan kaars en kaarsrecht overeind, draait zich om en gaat ervandoor.. Heel eng, en op zo'n moment laat je goeie verstand je in de steek.. Toen ze dat laatst deed ben ik er half afgesproken en heb haar omgetrokken, ze dreigde bijna weer omhoog te komen.. Heel gevaarlijk, ik weet het, maar op zo'n moment denk je alleen maar aan remmen.. Ik weet dus ook niet hoe ik dit moet oplossen..ik hou dit topic dan ook even in de gaten, misschien voor mij de ulitmene tip..

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:40

Ik heb dit overigens ook gehad met mijn vorige paard. Daar was buiten niets mee aan te vangen. Mede om deze reden was er van plezier en een band met haar geen sprake. Ik heb haar dus uiteindelijk na een jaar verkocht en een ander paard gekocht, het klikte gewoon niet. Ik zag het toen een beetje als een nederlaag en vond dat ik het eigenlijk niet kon maken om mijn paard te verkopen, want daar hoor je een band mee te hebben, maar ik had geen betere stap kunnen nemen. Ze heeft het nu fijn bij haar huidige eigenaar en ik ben dolgelukkig met mijn nieuwe paard, waar ik na een paar dagen al een betere band mee had dan dat ik ooit met mijn vorige paard gehad heb. Ik zeg niet dat jij je paard weg hoort te doen, maar ik begrijp wel wat je doormaakt. Een enorm vervelende situatie. Succes...

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:12

Heb je het wel eens met lange leidsels geprobeerd en dan er achter lopen? Ga wel altijd met z'n tweeen als je dit doet!! Je kunt een longeersingel omdoen met ringen. Dan pak je 2 lange longeerlijnen, doe de lijnen aan het bit en door de ringen van de singel en ga achter je paard lopen. Als je dit nog nooit hebt gedaan, dan ga je eerst een aantal dagen in de wei oefenen met longeerzweep er bij (voltes lopen, stap, halt etc.) tot ie gewend is dat je achter hem loopt. Als hij braaf is en luistert naar je stemhulpen en ook halthoudt op commando, dan kun je een stukje over de weg proberen te lopen. Samen met iemand die je paard aan een derde lijn vasthoudt, maar verder niets doet. Ga zo eerst eens een paar keer korte stukken lopen, niet meteen langs de enge stukken, maar neem elke keer een andere route en ga steeds een stukje verder. Neem een longeerzweep mee en elke keer als ie aarzelt, tik je hem voorzichtig 1x op z'n kont (uitkijken voor bokken en trappen!!!). Als ie doorloopt, zeg je alleen " braaf!" , verder niets. Het is immers volkomen normaal dat hij doorloopt? Neem 1 "eng" stuk per keer en doe zelf of je gek bent en niks engs ziet. Ook niet de leidsels korter nemen, of iets veranderen aan je houding, gewoon stoer doorlopen en je paardje rustig opdrijven als ie niet wil lopen. Wie weet helpt dit? Voordeel is dat je er niet af kunt vallen. Je moet echter wel snel reageren als ie achteruit komt, dan meteen een goede tik geven en meteen de leidsels iets langer maken zodat ie naar voren kan. Dus eerst goed oefenen en als je zeker bent in het land, kun je de weg een keertje op. Dit los je niet in een weekje op. Succes!

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:36

machie schreef:
Gewoon afstappen, paard met zn hoofd voorbij je schouder er langs laten lopen en weer opstappen. Ik snap echt het probleem van afstappen niet zo

Zeg dat nog maar eens als je binnen 1 buitenrit 8 keer op en af gestapt ben terwijl het rondje dat je in gedachten had hooguit een kwartier hoort te duren. Geloof mij maar, met afstappen win je niets, en je kan het steeds opnieuw doen.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Met andere paarden erbij niets aan de hand, maar alleen is een drama. Ik ben alleen net zo koppig als die ezel tussen me benen dus erg veel schiet hij er niet mee op. Al de truukjes ken ik inmiddels wel: achteruit lopen, omdraaien, wegrennen, steigeren en als het even kan achteruit richting sloot, greppel of autoweg.

Ik ben eens goed op gaan letten waar hij allemaal stopt. Bij mij is dat dus al na een paar meter de 1e keer. Dus dat los ik op door vanaf dat ik het erf af ben aan te draven. Goed zijn aandacht erbij houden, koppie netjes naar beneden en geen onzin. Zijn aandacht is erg snel afgeleid, dus ik zorg dat ik hem goed beig houd op de punten waar hij wil stoppen. Overgangen, stelling, roep maar even wat, alles wat ik in de bak ook doe. Voor je het weet ben je het gekke punt voorbij.

Als hij toch stopt, tja dan volgen andere maatregelen. Onder geen enkele toestand sta ik steigeren toe, en dat leerde hij snel genoeg. Als ie alleen achteruit wil lopen, dan mag dat.... maar dan wel de kant op die IK wil. Honderden kilometers heb ik intussen achteruit gemaakt Gewoon zorgen dat ie met zijn kont de kant op staat die jij wil, zorgen dat ie zijn hoofd laag houdt (dat maakt steigeren echt bijna onmogelijk) en achteruit maar. Dreigt ie richting een greppel te lopen, stilzetten en eerst die kont weer de goeie kant uit zetten.

Na een tijdje probeer je het weer eens in zijn vooruit. Lukt dat niet, herhaal je het hele ritueel weer van voren af aan.

Let wel op, dit kost allemaal veel tijd en heeeeel veel geduld (heb ik ook niet ) en vooral erg veel zekerheid. Gewoon erop gaan zitten met een houding van: "We gaan nu naar buiten omdat ik dat wil."
Net doen alsof je dom bent, je paard merkt direct als je je al aan het voorbereiden bent. Dit paard is toch altijd hardstikke lief buiten? hij doet nooit gek!

Succes

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:40

dan heb ik dus een paard die anders werkt Als ik afstap weet ie dat etteren geen zin mee heeft, hij moet er dan toch langs

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:15

Met mijn eerste paardje kon ik alleen maar naar buiten, want bij de stal was helemaal geen bak. In het begin was ze wat aarzelend, we kenden elkaar ook nog nauwelijks en de omgeving was helemaal vreemd en ik had niemand anders om met me mee te gaan. Wat ik ben gaan doen, is bij een stuk gras haar laten grazen. Door de graas houding (hoofd omlaag) kwam de ontspanning terug en naar buiten gaan werd natuurlijk ook aantrekkelijker . Toen ze vol vertrouwen alles deed wat ik vroeg, ben ik wel gestopt met haar af en toe te laten grazen. Is wel lastig als je geen gras voor handen hebt. Veel strijd leveren of nog meer strijd leveren, zal hoogst waarschijnlijk alleen maar averechts werken. Anders had je paardje al lang al toe gegeven en was het niet steeds erger geworden. Aangezien jij zelf nog nooit hebt toe gegeven door om te keren.
Met dit soort protest van je paard kan je verongelukken, dus oppassen!

14081986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:26

Paljassofie schreef:
hallo iedereen,

ik heb sinds enkele maanden een paardje waar ik vooral mee ga buitenrijden. Bij de vorige eigenaar ging hij zowel alleen als in groep wandelen.

Maar op verschillende plaatsen tijdens de buitenritten gaat hij heel hard in protest, dan wil hij ergens echt niet voorbij , of is het niet de richting waarin hij wil. Ik probeer dan altijd heel kalm te blijven. Ik houd mijn handen laag en geef veel druk met de benen, maar hij draait hem telkens weer om. Hij gaat dan vaak ook steigeren.
Ik blijf meestal niet geduldig, en na een tijd word ik dan vaak ook boos op hem. Soms geeft hij het na (hele) een tijd op, maar als hij echt hoog steigert of heel dicht bij een diepe gracht komt, dan stap ik af.

Het wordt altijd maar erger, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Iemand tips, of een heel goede duidelijk methode?

Misschien zou je kunnen proberen op het moment dat hij protesteert af te stappen en hem aan de hand proberen mee te leiden en als hij het dan goed doet dat je hem dan een snoepje of klopje geeft, of hem toespreekt.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:22

Ididit :
Beau is een draver van 8 jaar die nog alleen maar als draver en als wandelpaard te gebruiken is. Naar beneden rijden enzo zit er nog niet in, het is dus heel moeilijk zijn aandacht er dressuurmatig bij te houden. Als het weer droger is dan ga ik mij serieus met zijn dressuurbasis bezighouden, maar nu kan ik alleen maar buitenritten maken. Je tips voor als hij toch stopt ga ik zeker toepassen morgen

Himyar : hij is ontspannen buiten, dat is ( spijtig genoeg) het probleem niet
14081986 : dat is nu net wat hij wil bereiken

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:29

hoi,
men paard heeft ook echt meer vertrouwen als ik er af stap! want als ik maar haar durf een slag te geven dan verergerd het probleem alleen maar!! moest je eens tijd hebben je moet eens het boek lezen dat ik al eerder vermeld heb! het boek heet begrijp uw paard van michael peace en lesley bayley, ze leggen er alles in uit wat je moet doen, bij steigeren, tippen, achteruit lopen, en je moet hem met zijn teugel corrigeren, als hij draait maar niets met je benen doen! je moet het echt een lezen, ik heb het ook uit geprobeerd en het werkt allemaal heel goed
groeten

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:30

Misschien slaat dit echt nergens op, maar je zegt dat hij met aan de hand lopen super-braaf is. Misschien moet je een keer proberen dat jij erop gaat en dat iemand anders ernaast loopt ofzo?

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:33

ik heb echt niet genoeg geld om het uit te geven aan dure boeken ... wat kost het ?

chrisje92 : Hebben we ook al gedaan, dan doet ie nix, maar dat is natuurlijk geen leuke manier om op buitenrit te gaan. En hij is de dag erna dan ook niet braver ofzo , dus ...

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:38

oke..ja dan weet ik ook niet...sorry, in ieder geval veel succes!!

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:52

Nouw, iedereen geeft massas tips, en het lykt allemaal niet te helpen, en als hy zo van je profiteert, zit er volgens my nog maar 1 ding op, van je hart een steen maken, en de zweep gebruiken tot hy doorloopt, en als hy steigert, 1 teugel naar je knie trekken, dan kan hy niet helemaal omhoog, en dan zweep gebruiken tot hy er mee stopt, zo doen ze dat by ons teminste, met de "rotzakken" ...

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:03

Margytje schreef:
Nouw, iedereen geeft massas tips, en het lykt allemaal niet te helpen, en als hy zo van je profiteert, zit er volgens my nog maar 1 ding op, van je hart een steen maken, en de zweep gebruiken tot hy doorloopt, en als hy steigert, 1 teugel naar je knie trekken, dan kan hy niet helemaal omhoog, en dan zweep gebruiken tot hy er mee stopt, zo doen ze dat by ons teminste, met de "rotzakken" ...

is makkelijker gezegd dan gedaan... In de bak is dot een goeie oplossing, maar buiten doe je dat niet zo makkelijk... over het algemeen rijden wij hier langs paden en wegens met sloten en draad erlangs, dan draai je niet even de kop opzij...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:29

Alleen maar meer geweld zal de adrenaline in je paard zijn bloedbaan alleen maar doen toenemen en het verzet alleen maar nog erger maken. Training is het aller beste, in de vorm van dressuur training op een veiligere plek. Het duurt altijd een tijdje tot de adrenaline in het bloed weer is afgebouwd, gedurende die minuten dat het nog in het bloed aanwezig is, is de kans op een volgende ontploffing veel groter dan normaal. Dravers zijn vaak behoorlijk gevoelige paardjes, ik heb vroeger zelf dravers getraind voor de koersen. En ik ken er een paar die nu recreatie paard zijn. Ze kunnen behoorlijk heftig worden, dus ik zou dingen nooit teveel op de spits drijven, want het verzet zal alleen maar verergeren. Een paard aframmelen heeft nog nooit iets goed opgelost. Zorg ook altijd dat je niet tegelijk je paard aandrijft en voor tegen houdt, dat is echt funest. Kent je paard sowieso de hulpen wel echt goed, is hij wel goed aan het been? Iedere keer dat je ruw bent tegen je paard, zal het probleem alleen maar erger worden. Aangezien het bij de eerste keren "aan pakken", slaan etc. al niet is gelukt. Je paard gaat nu zo anticiperen op ruwe reacties dat hij continu in staat van verdediging verkeerd en bij het minste of geringste al begint te flippen. Dit klinkt als een steeds groter wordende communicatie stoornis, steeds verder afbrokkelend vertrouwen.
Dravers zijn gevoelig en intelligent en vereisen het nodige ruiter kunstige gevoel en niet de botte bijl.
Hier een artikel over stress, weliswaar in het Engels:
http://tteam-ttouch.com/stress.shtml
Een paard dat zich zo verzet zit flink onder de stress. De stress alleen maar groter maken, zal alleen maar tegen je werken.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 14-01-06 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:34

Hoi,

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn vorig paard ik had vanalles geprobeerd maar als je loopt te vechten met je paard daar word je allebei niet beter van dus stap dan rustig af en neem hem mee aan de hand en stap dan een stukje verder weer op.

Groetjes

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:55

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:12

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. Altijd steigeren als we een kant opgaan die niet richting huis gaat. Dan is het gewoon omdraaien en geen stap meer in de goede richting zetten. Gelukkig blijft ze wel gewoon staan, maar onwijs vervelend als je denkt een ontspannend buitenritje te kunnen maken...

Ik heb de ultieme oplossing nog niet gevonden helaas, soms gaat het een periode goed en dan begint ze ineens weer. Ik heb al wel gemerkt dat wanneer ik vaker op haar rijdt het steigeren tijdens de buitenrit ook minder wordt.
Als tip wil ik nog meegeven dat je ook vooral je zit goed moet gebruiken. Zodra je merkt dat je paard wil gaan stoppen gelijk je benen eraan en met je zit als het ware je paard vooruit duwen. Bij mij helpte het af en toe wel. Daarnaast helpt boos toeschreeuwen als je maar denkt dat ie wil gaan stoppen ook wel eens.

Verder heb ik eens in een boek gelezen dat je ook je paard op een 'mentale' manier kunt straffen. Degene in het boek had hetzelfde probleem als wij, en zij zette haar paard dan gewoon stil met het hoofd in de goede richting en wachtte dan net zo lang totdat het paard vanuit zichzelf weer ging lopen. Dit moest dan uiteraard wel in de goede richting gaan. Wanneer hij opnieuw stopte herhaalde ze het stilstaan en wachten tot hij weer uit zichzelf verder gaat. Op deze manier gebruik je geen geweld waar je paard tegenin kan gaan, maar creëer je voor je paard toch ook weer geen ideale situatie.

Ik heb dit 1 keer half geprobeerd, heb op een gegeven moment zelf weer druk gegeven zodat ie ging lopen, maar hij ging wel zonder problemen in de goede richting, dus misschien is het toch wel een oplossing. Verder heb ik het niet echt meer geprobeerd, omdat het natuurlijk behoorlijk wat geduld vergt en dat is dan weer een van mijn zwakke punten

Veel succes iig en als je een goede oplossing hebt gevonden hoor ik het graag van je!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:38

Echter heb je in de omgang met paarden veelal juist wel heel veel geduld nodig, wil je de beste resultaten behalen. En de winst die met dat geduld te behalen is, is fors, dus uiteindelijk is het geen weg gegooide tijd, in tegendeel.

http://www.womenandhorses.com/newsletter.html

Freedom1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:05

het boek kost ongeveer 15 euro en is dus echt wel niet zo heel veel! weet je voor de vreugde die je er uit gaat vinden is het meer waard dan 15 euro! je zal er leren je paard in kennen! het beter begrijpen! problemen aan pakken zoals het stijgeren, waarom het niet voor uit wil, wat je precies moet doen!! en echt het boek is prachtig goed en heel concreet!!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:47

Himyar schreef:
Echter heb je in de omgang met paarden veelal juist wel heel veel geduld nodig, wil je de beste resultaten behalen. En de winst die met dat geduld te behalen is, is fors, dus uiteindelijk is het geen weg gegooide tijd, in tegendeel.

http://www.womenandhorses.com/newsletter.html

Over het algemeen heb ik ook wel genoeg geduld hoor, en als mijn geduld wel op is probeer ik dit niet op het paard af te reageren door hem flink af te ranselen ofzo. Ik bedoelde voornamelijk het geduld met betrekking tot het wachten tot je paard zelf actie onderneemt, ik zal dan eerder aan mijn paard vragen of hij verder wil i.p.v. afwachten. Ik ga het zeker nog een keer zo proberen, maar dan moet ik ook echt zeg maar alle tijd van de wereld hebben om lang op een plek te blijven staan en niet al weer om een bepaalde tijd thuis moet zijn enzo want dan is je geduld natuurlijk ook alweer een stuk minder

rapidansi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:40

neem anders iemand mee die voorop fiets.
dit deed ik met mijn vorige paard en hij huppelde er dan vrolijk achteraan.
de keren erna als ik er alleen langs kwam, was het geen probleem meer.
suc6!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:00

Dat is dus het vervelende, de meeste paarden huppelen graag achter iemand anders aan, een persoon of een ander paard, maar het paard van de TS dus blijkbaar niet. Dat is best wel apart, eerlijk gezegd.