Citaat:hallo iedereen,
ik heb sinds enkele maanden een paardje waar ik vooral mee ga buitenrijden. Bij de vorige eigenaar ging hij zowel alleen als in groep wandelen.
Maar op verschillende plaatsen tijdens de buitenritten gaat hij heel hard in protest, dan wil hij ergens echt niet voorbij , of is het niet de richting waarin hij wil. Ik probeer dan altijd heel kalm te blijven. Ik houd mijn handen laag en geef veel druk met de benen, maar hij draait hem telkens weer om. Hij gaat dan vaak ook steigeren.
Ik blijf meestal niet geduldig, en na een tijd word ik dan vaak ook boos op hem. Soms geeft hij het na (hele) een tijd op, maar als hij echt hoog steigert of heel dicht bij een diepe gracht komt, dan stap ik af.
Het wordt altijd maar erger, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Iemand tips, of een heel goede duidelijk methode?
Ze liet achteruit, wilde niet naar rechts als de stal links was, bokken etc etc.
Ik kwam er achter dat ze behoefte had aan hoefijzers want zodra ik deze eronder had laten zetten (haar 1e ijzers) liep ze wel..
Maar dit zal bij jou absoluut niet het geval zijn.
Misschien wel omdat het paard nieuw is in de omgeving en misschien onzeker is. Gewoon zo nu en dan afstappen, stukje ernaast lopen, na 10 m. weer opstijgen en bijv. een paardensnoepje geven...
Let wel, dit werkte dus goed bij mijn paardje die onzeker was buiten in d'r eentje maar ik ken jouw achtergrond niet maar ik zou zeggen probeer het eens leuker te maken dmv lekkernijen, of gewoon lekker ernaast wandelen...
Succes! Groetjes Majella.

dus erg veel schiet hij er niet mee op. Al de truukjes ken ik inmiddels wel: achteruit lopen, omdraaien, wegrennen, steigeren en als het even kan achteruit richting sloot, greppel of autoweg.
Gewoon zorgen dat ie met zijn kont de kant op staat die jij wil, zorgen dat ie zijn hoofd laag houdt (dat maakt steigeren echt bijna onmogelijk) en achteruit maar. Dreigt ie richting een greppel te lopen, stilzetten en eerst die kont weer de goeie kant uit zetten.