slofteugel in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:05

een thiedeman of martingaal kan ook goed werken om het hoofd naar beneden te houden asl je paard te sterk word

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:57

Ik zou je paard in eerst onder controle leren krijgen op je zit in de bak. Als je paard goed op je zit hebt het bos gaan en als je dat nog eng vindt een martingaal omdoen.
Maar naar de slofteugel grijpen voor buitenritten als je je paard niet eens in de bak onder controle hebt :S Nee, daar ben ik op tegen!

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:25

Doet ze in alle gangen zo? in draf heb ik wel een tip voor je ls ze te hard gaat. je niet hoog uit het zadel laten gooien en niet staan zitten op de maat die je paard aangeeft maar er een beetje tegenin en als ze weer rustig draft ga je weer met de beweging mee

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:31

stefje schreef:
Tja hier kan je over discussieren... Slof kan zwaar ingrijpen maar je bit op zich blijft hetzelfde bit, pessoa bit heeft kinketting en scharen, dus wordt scherp als je de 2e teugel gebruikt.

Een pessoa heeft GEEN kinketting hoor en geen echte scharen. Er zit maat een lichte hefboom werking op als je de teugel op het eerste rondje zet. Het tweede rondje werkt meer in. Verder is het een gewone, gebroken trens.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:48

Als ik weet dat mijn paard fris is, rijdt ik ook met slof buiten. Voor hem is het genoeg als hij er alleen maar om hangt. Heb hem dan ook altijd los hangen Het is gewoon een extra zekerheid zeg maar, mocht hij aan de kletter gaan, heb ik iig een noodrem

miltonlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:32

ik heb vandaag met haar in de bak gereden, en nog een stukje buiten.
ZONDER slof of hulpteugel, en het ging erg goed:P
er was namelijk ook een ander paard bij, en daar werd ze wel een stuk rustiger van.
ik denk dat ik eerst even doorga met andere paarden naar buiten, en in de bak als de paarden in de wei staan, dan gaat het al beter.
en haar veel bezig houden, maar dat doe ik over het algemeen al wel.
maar die slof laat ik maar even liggen, ik heb hem nu ook een keer in de bak gebruikt, en ik vind het niet fijn.
ze word veel te erg van voor getrokken, en niet ontspannen, vind ik.
ik laat de slof even in de kast, en pak hem alleen als het echt even nodig is..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:22

Met anderen gaan rijden is inderdaad de beste oplossing .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:45

Lees in mijn profiel het verhaal van balou maar eens, dat is allemaal aangericht door een simpele slofteugel......

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 06:42

veronoz schreef:
Ik zou je paard in eerst onder controle leren krijgen op je zit in de bak. Als je paard goed op je zit hebt het bos gaan en als je dat nog eng vindt een martingaal omdoen.
Maar naar de slofteugel grijpen voor buitenritten als je je paard niet eens in de bak onder controle hebt :S Nee, daar ben ik op tegen!

In de bak zijn paarden niet hetzelfde als in de bossen. Dus met dat advies schiet ze niets op.

Ik vind buiten rijden met slof omdat de rem anders niet werkt een goede reden om hem te gebruiken. Liever dat, dan met slof rijden omdat het paard niet nageeft of omdat de ruiter niet nageeflijk kan rijden. Want dat leer je niet met slof. De slof hoef je tijdens een buitenrit helemaal niet te gebruiken, alleen als het paard niet gehoorzaamt als het terug moet komen. Vooral als ze hun hoofd omhoog doen ben je uitgeschakeld als ruiter. Dan zit er geen stuur en ook geen rem meer op. En je moet wat.

Heb je verhaal gelezen in je profiel Cinnepin maar kan er niet uithalen dat de ataxi veroorzaakt is door rijden met slof.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:04

Wellicht ook offtopic, maar volgens mij wordt ataxie echt niet veroorzaakt door rijden met slof.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:25

Ataxie door een slof?? Dat moet je de slofteugel wel heeel erg raar gebruiken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:23

de slof teugel is ook raar gebruikt, hij liep met zijn mond tegen de borst. Ook hebben ze hem op commando leren steigeren met iemand van 100 kilo erop en als maar steiegeren...en in die combinatie van.....
maar hoofd oorzaak is toch echt de slof geweest ( voornamelijk dus verkeerd gebruik )

UrbanL

Re: slofteugel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:31

hele antie slof groep is weer actief.

Ik zou dus WEL een slof gebruiken. Dit is puur voor je eigen vertrouwen. Als je merkt dat hij rustig is laat je hem losser op het moment dat hij toch ergens van schrikt kan je makkelijker ingrijpen.

Je bent er niet echt mee aan het trainen ik denk dat de veiligheid voor jezelf en de medeweg gebruiker ALTIJD voorop moet staan. Dus als een slof een hulpmiddel kan zijn dan waarom niet?.

Het lopen in de bak of buiten rijden is TOTAAL NIET te vergelijken. Ik verwacht dat een paard wat altijd in de bak loopt niet meer schrikt. Op het moment dat je opeens wat anders gaat doen heb je de kans op spanning in jezelf en ook je paard. Dus waarom niet dit voorkomen.

Reed zelf de eerste paar keer met Urban ook buiten met een slof gewoon GEEN RISICO nemen.

Succes.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:34

Probeer het rijtechnisch op te lossen. Je kunt allerlei toeters en bellen aan het paard hangen, dit lost echter niets op. Op je zit terugrijden, desnoods stil gaan staan en pas weer beginnen wanneer jij het aangeeft. En inderdaad iemand anders meenemen.

In ieder geval succes....

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:41

Desiree schreef:
veronoz schreef:

In de bak zijn paarden niet hetzelfde als in de bossen. Dus met dat advies schiet ze niets op.

Ik vind buiten rijden met slof omdat de rem anders niet werkt een goede reden om hem te gebruiken. Liever dat, dan met slof rijden omdat het paard niet nageeft of omdat de ruiter niet nageeflijk kan rijden. Want dat leer je niet met slof. De slof hoef je tijdens een buitenrit helemaal niet te gebruiken, alleen als het paard niet gehoorzaamt als het terug moet komen. Vooral als ze hun hoofd omhoog doen ben je uitgeschakeld als ruiter. Dan zit er geen stuur en ook geen rem meer op. En je moet wat.

Heb je verhaal gelezen in je profiel Cinnepin maar kan er niet uithalen dat de ataxi veroorzaakt is door rijden met slof.

Als jij je paard goed gehoorzaam hebt in de bak is het allemaal zo anders niet in het bos. Natuurlijk zijn ze dan wat frisser en vooral als je niet vaak het bos ingaat, maar toch ben ik van mening dat wanneer je paard goed onder controle hebt zonder hulpteugels in de bak dat je dan het bos in kan, desnoods met een ander rustig paard erbij.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:54

Neem van mij aan een paard kan in het bos (ook in een groep) heel anders reageren dan thuis! Ik rij af en toe ook buiten met slof als mijn paard erg fris is. Hij heeft wel eens de neiging om buiten ineens geen rem meer te hebben... Tsja, heeft hij in de bak wel! En als ik een weg tegenkom, en hij is zijn rem weer eens kwijt, ben ik erg blij met mijn noodrem in de zin van een slof!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:11

maar een slof teugel is er niet voor om je paartd te remmen

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:24

Damber schreef:
Probeer het rijtechnisch op te lossen. Je kunt allerlei toeters en bellen aan het paard hangen, dit lost echter niets op. Op je zit terugrijden, desnoods stil gaan staan en pas weer beginnen wanneer jij het aangeeft. En inderdaad iemand anders meenemen.

In ieder geval succes....

Amen _/-o_ _/-o_

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:33

Ik ben niet tegen een slof, maar zoals ik de ts hoor heeft ze er geen ervaring met de slof. Dan moet je eerst wat ervaring op doen onder begeleiding, zodat hij geen schade kan aanbrengen......

(Een slof van een strobalentouwtje Dat gaat natuurlijk schuren en branden......)

Dus en martingaal is een goede hulpteugel!

secricible

Re: slofteugel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:57

Ik hoorde altijd dat dit juist tegenstrijdig werkt. Als je de kop op de borst trekt, trek je haar als het ware naar achteren, waardoor die achterbenen er nog meer onder kunnen komen en hij nog meer vaart kan maken. Weet niet of dit waar is, maar dat verhaal heb ik altijd gehoord...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:17

vandaar atxie bij mij paard

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:19

Voor de veiligheid voor mens en dier zou ik zeker voor slofteugel kiezen!

amarinsjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:30

MardoKnol schreef:

Als je het daarvoor doey dan zou ik gewoon het bos niet ingaan.. Als je je paard niet aankan zorg er dan eerst voor dat je dat wel kan.

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:51

Hoe wil je dat anders doen dan? Ik denk dat als je alleen in de bak met
dat dier rijd dat het alleen erger word

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:00

amarinsjuh schreef:
MardoKnol schreef:

Als je het daarvoor doey dan zou ik gewoon het bos niet ingaan.. Als je je paard niet aankan zorg er dan eerst voor dat je dat wel kan.

inderdaad