Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

stefje schreef:Tja hier kan je over discussieren... Slof kan zwaar ingrijpen maar je bit op zich blijft hetzelfde bit, pessoa bit heeft kinketting en scharen, dus wordt scherp als je de 2e teugel gebruikt.
Er zit maat een lichte hefboom werking op als je de teugel op het eerste rondje zet. Het tweede rondje werkt meer in. Verder is het een gewone, gebroken trens.
Het is gewoon een extra zekerheid zeg maar, mocht hij aan de kletter gaan, heb ik iig een noodrem
. veronoz schreef:Ik zou je paard in eerst onder controle leren krijgen op je zit in de bak. Als je paard goed op je zit hebt het bos gaan en als je dat nog eng vindt een martingaal omdoen.
Maar naar de slofteugel grijpen voor buitenritten als je je paard niet eens in de bak onder controle hebt :S Nee, daar ben ik op tegen!
( voornamelijk dus verkeerd gebruik ) Desiree schreef:veronoz schreef:Ik zou je paard in eerst onder controle leren krijgen op je zit in de bak. Als je paard goed op je zit hebt het bos gaan en als je dat nog eng vindt een martingaal omdoen.
Maar naar de slofteugel grijpen voor buitenritten als je je paard niet eens in de bak onder controle hebt :S Nee, daar ben ik op tegen!
In de bak zijn paarden niet hetzelfde als in de bossen. Dus met dat advies schiet ze niets op.
Ik vind buiten rijden met slof omdat de rem anders niet werkt een goede reden om hem te gebruiken. Liever dat, dan met slof rijden omdat het paard niet nageeft of omdat de ruiter niet nageeflijk kan rijden. Want dat leer je niet met slof. De slof hoef je tijdens een buitenrit helemaal niet te gebruiken, alleen als het paard niet gehoorzaamt als het terug moet komen. Vooral als ze hun hoofd omhoog doen ben je uitgeschakeld als ruiter. Dan zit er geen stuur en ook geen rem meer op. En je moet wat.
Heb je verhaal gelezen in je profiel Cinnepin maar kan er niet uithalen dat de ataxi veroorzaakt is door rijden met slof.
Damber schreef:Probeer het rijtechnisch op te lossen. Je kunt allerlei toeters en bellen aan het paard hangen, dit lost echter niets op. Op je zit terugrijden, desnoods stil gaan staan en pas weer beginnen wanneer jij het aangeeft. En inderdaad iemand anders meenemen.
In ieder geval succes....
Dat gaat natuurlijk schuren en branden......)MardoKnol schreef:Voor de veiligheid voor mens en dier zou ik zeker voor slofteugel kiezen!
amarinsjuh schreef:MardoKnol schreef:Voor de veiligheid voor mens en dier zou ik zeker voor slofteugel kiezen!
Als je het daarvoor doey dan zou ik gewoon het bos niet ingaan.. Als je je paard niet aankan zorg er dan eerst voor dat je dat wel kan.