galop en blijven zitten op kont, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:49

Benen los af laten hangen, zodra je gaat spannen ergens ga je stuiteren. Jezelf als het ware lang maken naar boven en zwaar naar beneden tegelijk (lang naar boven: touwtje aan je hoofd die je rug recht houdt, zwaar naar beneden: grote dosis lijm onder je kont). Je moet zo'n balans zien te vinden dat alleen je evenwicht werkt om je recht boven je paard te houden (en evenwicht is een reflex, dus buiten je bewustzijn om, daarom gaat het fout als je zelf te veel gaat doen !)

Lekker in het ritme meedeinen en vooral makkelijk blijven zitten, en vooral veel kilometers maken! Succes

Nintu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:40

Ik kan dat ook gewoon NIET
Nu ben ik al meer een springer, galoppeer meestal in verlichte zit, maar als ik blijf zitten val ik altijd naar voren.
Dingen zoals beugels eraf en teugels lang probeer ik niet, da's met dit paard vragen om ongelukken Nu is ze nog jong en haar galop nog niet optimaal, zou het ook aan kunnen liggen. Binnenkort eens met een ander zadel kijken of dat verschil uitmaakt.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:53

maar heb jij nooit in de les dat je zoiets leert??
pc waar ik nu rij niet echt maar waar ik eerst reed wel
na 3 maand moesten we zonder beugels rijden.. en natuurlijk zijn er een paar gevallen maar je krijgt er wel een heerlijke zit van .. je moet vooral onder je voelen en met de beweging meegaan..
niet je bovenbenenklemmen want dan ontspan je NIET!

elmiran

Re: galop en blijven zitten op kont, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:52

Ik zou het dan gewoon eens op een ander paard proberen, ik heb zelf ook een jong paard waarmee ik ook nog niet zonder beugels heb gereden (1x ging per ongeluk. ik steeg op en had de beugels nog niet op maat en niet in toen schrok ze ergens van paard gooit echt heel hoog op in draf dus toen moest ik wel zitten
Is je paard met longeren braaf? dan kun je iemand anders laten longeren met jou erop in een longeercirkel of een afgezette bak.
Dan kunnen ze toch geen kant op. Alleen zou ik dat pas gaan doen als het paard al een tijd onder het zadel is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:54

of met rijden, de teugels in een hand, en je binnenarm dan recht omhoog houden dan ga je ook zitten. Ziet er niet uit maar werkt wel.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:59

Klink raar, maar maak gebruik van de zwaartekracht om te blijven zitten.. als je staat komt dit ook door de zwaartekracht.

Je maakt het voor jezelf het makkelijkst wanneer je paard zoveel mogelijk over zijn rug galoppeert waardoor zijn bewegingen vloeiender zijn, blijf ontspannen zitten! niet aanspannen! dan ga je alleen nog maar meer stuiteren en ga mee in de beweging..
Zoals al genoemd zijn zitlessen altijd goed om te doen..

Veel succes en gewoon veel oefenen!!!

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:01

ik had er zelf ook moeilijk mee,maar nu gaat het een stuk beter..
wat ik je als advies geef..

NIET klemmen met je benen, gaat het paard alleen maar harder door..
je moet het paard laten galoperenn en niet meeduwen..en goed achterover zitten!

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:03

dat probleem ken ik een beetje van een pony dat in galop 'uit zwenkte'.

Probeer je lang te maken, hakken uitdrukken, rug recht, handen laag.
En op een grote volte galoperen helpt misschien ook een beetje

succes!

Linda

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:44

Heey...

Je kan proberen om goed achterover te blijven zitten, schouders naar achteren en je handen iets hoger voor je evenwicht. Ook helpt het als je omhoog kijkt (niet de hele tijd doen, wordt je gek van namelijk!! )
Okee, het is heel vaag, maar dit heeft bij mij wel gewerkt... denk dat je een boom bent (!) en dat je met je wortels vast in de grond (het zadel) zit. Heel sterk aan denken, je moet je echt net een boom voelen. Klinkt een b'tje raar, maar ... probeer maar uit!!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:41

idd niet klemmen met bovenbenen of knieen. Bekken kantelen (dus op je kont zitten). Oefenen op skippybal?

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:23

meiden....volgens mij heeft ze wel genoeg tips gehad hoor! Iedereen geeft dezelfde tips! Sluiten dus deze topic....

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:51

Probeer zoveel mogelijk het paard aan te voelen, benen langlaten en netjes rechtop (iets achterover, niet té veel) en ja, ik kan niet veel meer zeggen. Gewoon aan de bewegingen zien te wennen zodat je de beweging aan kunt voelen.