Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:36

HOOI!
De link die erop stond vorige keer had ik geplaatst, zelf ben ik vroeger ook op 3 jarige leeftijd met mijn paard begonnen, het was 20 jaar geleden dus toen was dat normaal!( ik had trouwens wel het geluk dat ik alleen maar ging buitenrijden, ik had geen bak! Mijn paardje heeft dan ook nooit problemen gehad!)
Nu echter, zijn er veel meer dingen bekend over de groei van een paard.....en nu ga ik mijn paard dan ook in het voorjaar/zomer inrijden, op 4 en half jarige leeftijd!
En bij mij betekend inrijden dat ik gelijk!!naar buiten ga, met een begeleider naast me en een paardekont voor me!
Dus géén voltes of oefeningen of aan de teugel, gewoon lekker aan het halster rechtdoor een stukje stappen!
En als dat goed gaat een drafje, later een keer!
Maar wat me het allermeeste opvalt, is dat er vooral veel onbegrip is bij mensen die het voor het geld /werk doen!
Die zeggen: "Ach, ik doe het al járen zo en nooit problemen gehad....maar hoelang houden de mensen die paarden??
Rijden die 15 jaar later nog steeds fijn op hetzelfde paardje??
Nee, die paardjes moeten verkocht worden, des te langer je wacht, de meer geld kost het... liefst al beleerd op hun 3e en met zoveel mogelijk punten op het wedstrijdvlak, dan brengt het meer geld op!
En mensen die niet snappen dat je aan de buitenkant niet kan zien of ze volgroeid zijn, zeggen : "nou dat paardje zag er heel volgroeid uit, hij had zijn groeiperiode al gehad dus was er helemaal klaar voor"......
Of de mensen die denken dat als het paardje braaf is en het leuk vindt, dan moet het goed zijn....het paard weet immers zélf wel dat over een paar jaar zijn rug en gewrichten in de kreukels liggen!
Ik hoop dat steeds meer mensen begrijpen dat je beter wat langer kunt wachten, voor de GEZONDHEID VAN JE PAARD!!
Als je écht van je paard houdt, heb je dat er gráág voor over!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:42

Hoi MirandaFuego, had deze link van de AVS gehaald ...vind dit een zeer leerzaak stuk!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:48

sherif schreef:
Hoi MirandaFuego, had deze link van de AVS gehaald ...vind dit een zeer leerzaak stuk!

Ja, ik ook! Tenminste...leerzaammmmm
Heb ik effe mazzel dat ik het gelezen heb voordat ik mijn paard ging inrijden!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:58

zelf had ik voor tig jaar geleden ook een hele andere ideen over het inrijden van paarden, nu 24 jaar verder is mijn denkwijze wel erg veel veranderd

wyona

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:00

maakt het geen verschil of je een pony of een paard hebt? het lijkt mij dat een paard veel langer doorgroeid en dus later volgroeid is. dit is mij altijd geleerd namelijk.
met een karretje rijden hebben ze mij verteld op z'n vroegst met 3 jaar omdat de borst nog niet ontwikkeld genoeg is voor de 3de jaar. geen idee wat daar van waar is. ik heb ze al bezig gezien
met een kar als de paarden 2,5 zijn. dan willen ze er persee wat mee doen en rijden vinden ze dan geen optie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:17

Voor degenen die blijkbaar moeite met het lezen van meer dan enkele regels hebben:

- opvoeden van een paard begint zodra het geboren wordt
- beleren zodra het geestelijk tegen 'druk' kan
- berijden, er langer dan héél even óp gaan zitten, is de ruggegraat pas rond 6, ZÉS!!!!, volgroeid genoeg voor

Hier is geen 'vinden' op van toepassing, maar het resultaat van wetenschappelijk onderzoek naar de groeischijven

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:19

wyona schreef:
maakt het geen verschil of je een pony of een paard hebt? het lijkt mij dat een paard veel langer doorgroeid en dus later volgroeid is. dit is mij altijd geleerd namelijk.
met een karretje rijden hebben ze mij verteld op z'n vroegst met 3 jaar omdat de borst nog niet ontwikkeld genoeg is voor de 3de jaar. geen idee wat daar van waar is. ik heb ze al bezig gezien
met een kar als de paarden 2,5 zijn. dan willen ze er persee wat mee doen en rijden vinden ze dan geen optie.

NEE NEE NEE Het maakt dus niet uit hoe je paardje eruit ziet van buiten!
Van binnen zijn ze allemaal ongeveer op de zelfde leeftijd volgroeid, dat kun je aan de buitenkant niet zien!
Of het nu een shetlander is of een Shire, van binnen zijn de botten op dezelfde leeftijd pas volgroeid!
Het enige verschil is dat als de Shire op je teen staat het véél meer pijn doet!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:26

Huertecilla schreef:
Voor degenen die blijkbaar moeite met het lezen van meer dan enkele regels hebben:

- berijden, er langer dan héél even óp gaan zitten, is de ruggegraat pas rond 6, ZÉS!!!!, volgroeid genoeg voor

Hier is geen 'vinden' op van toepassing, maar het resultaat van wetenschappelijk onderzoek naar de groeischijven

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.
Je mag er AL opzitten bij 4!
Je mag als hij 5 is de hulpen al leren en ruime wendingen maken!
En als hij 6 is mag je écht in de bak aan de bak!

lOttiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:41

hoi,

ik ken een meisje en die heeft al veel pony's het Z ingereden.
dus ze heeft er wel verstand van denk ik.
Maar met haar 4 jarige pony rijd ze nu met flinke wp's in het M2.
Ik weet niet wanneer ze begonnnen is met trainen maar in de zomer reed ze al L2. en hij is nu 4. dus is dit zielig of gewoon keigoede combi dus goede resultaten?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:45

te overhaast bezig zou ik zeggen!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:56

lOttiiee schreef:
hoi,

ik ken een meisje en die heeft al veel pony's het Z ingereden.
dus ze heeft er wel verstand van denk ik.
Maar met haar 4 jarige pony rijd ze nu met flinke wp's in het M2.
Ik weet niet wanneer ze begonnnen is met trainen maar in de zomer reed ze al L2. en hij is nu 4. dus is dit zielig of gewoon keigoede combi dus goede resultaten?

Wat heeft ze gedaan met al die pony's?
En wat gaat ze straks doen met deze?
Laat me raden.........die worden weer verkocht voor veel geld omdat ze ál zoveel punten hebben op wedstrijdgebied!
( ach, dat de pony's met hun 12e al versleten zijn maakt niet uit, ze kunnen nóg járen mee op een héle leuke manege waar ze héél goed verzorgd worden )

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:02

de mijne hem ik met 2 jaar en 10 maanden ingereden. Naja, zover dat hij kon stappen, draven en galopperen. Dit is voornamelijk op buiten gebeurt. Dus lange, rechte lijnen. Daarna is hij nog een half jaar de wei op geweest. Daarna heb ik hem tot zn 4e weer opgepakt (alleen maar buitenrijden) toen is hij een jaar lang aleen buitengeweest. Dit voorjaar wat gereden. Toen heeft hij tot n kleine maand terug alleen maar lopen hoesten, en nu pak ik hem weer rustig op met longeren en buitenrijden Mijn paard hoeft ook geen wedstrijden te rijden (ataxie) En volgensmij is hij nooit overvraagt.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:06

machie schreef:
de mijne hem ik met 2 jaar en 10 maanden ingereden. Naja, zover dat hij kon stappen, draven en galopperen. Dit is voornamelijk op buiten gebeurt. Dus lange, rechte lijnen. Daarna is hij nog een half jaar de wei op geweest. Daarna heb ik hem tot zn 4e weer opgepakt (alleen maar buitenrijden) toen is hij een jaar lang aleen buitengeweest. Dit voorjaar wat gereden. Toen heeft hij tot n kleine maand terug alleen maar lopen hoesten, en nu pak ik hem weer rustig op met longeren en buitenrijden Mijn paard hoeft ook geen wedstrijden te rijden (ataxie) En volgensmij is hij nooit overvraagt.

Heb je zijn botten even blootgelegd dan?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:10

Nope, maar hij is nooit zwaar in training geweest. Je kunt een paard ook met 4 of 5 inrijden en dan nog volledig verneuken door hem gelijk vol aan de bak te zetten! Ik denk niet dat de leeftijd heel erg veel uitmaakt, maar wel de manier van inrijden (ok, voor 2.5 jaar inrijden is nooit goed )

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:10

MirandaFuego schreef:
Heb je zijn botten even blootgelegd dan?

Dat kan je ook een heel stuk tactischer brengen zeg Vind dit een beetje een botte reactie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:11

MirandaFuego schreef:
Huertecilla schreef:

- berijden, er langer dan héél even óp gaan zitten, is de ruggegraat pas rond 6,
ZÉS

!!!!, volgroeid genoeg voor

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.
Je mag er AL opzitten bij 4!
Je mag als hij 5 is de hulpen al leren en ruime wendingen maken!
En als hij 6 is mag je écht in de bak aan de bak!

Je kan een paard onbelast natuurlijk álles leren waar het geestelijk aan toe is. Het hele probleem is het gewicht van de ruiter op de rug, welke niet voor het dragen van gewicht geschikt is.
Daarbíj geven zowel het gewicht als de aanwezigheid van iets op de rug aanleiding voor stress en daardoor zal het paard minder aankunnen en minder snel leren.
Alles wat je het paard met de voorkant NIET VAST OF TEGENGEHOUDEN met grondwerk kan aanleren voor je erop stapt is pure winst.
Longeren met druk op de lijn is uit den boze voor een jong paard, doch meenemen als handpaard is ideaal voor het maken van rechte meters.
Ikzelf loop letterlijk 1 -1½ marathon-afstand/week buiten met de jonge paarden aan de doorhangende lange lijn aan liefst níet een touwhalster.
Een tussenstap die je nog kan maken is met een lichte ruiter als meewerkend voorwerp doch zónder teugels in het zadel te zetten op een bekende route.

Ook voor volwassen paarden geldt trouwens dat álles wat je onder het zadel wil, sneller en effectiever vanaf de grond aanleert.

Nógmaals: dit is niet iets wat een 'meisje dat Z rijdt' meent, maar wat een wetenschapster uit onderzoek als resultaat gevonden heeft.
Maak daar gebruik van of niet..... TIOLI.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:12

Ach, het doet mij weinig hoor Paard is laatst helemaal nagekeken, en alles ziet er goed uit (ja van de buitenkant!) Botten bloodleggen vind ik pas sneu.. Arme paard, zn hele huid weg

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:12

Wij laten ze, afhankelijk van hun groei en energie tussen de 3,5 en 4,5 zadelmak maken. Gaat prima. Pavocup hoeven ze echt nog niet mee te lopen.

robunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:24

het heeft ook voor een deel te maken met de bespiering van het paard bij de een "groeit" dit sneller dan de ander. en forser type(haflingers,fjorden,tinkers) kunnen vaak eerder worden ingereden dan rankere types(arabieren,welshes)ik zou normaal met 3 1/2 beginnen met zadelmak maken en dan met 4 jaar erop gaan zitten mits het dier voldoende bespiering heeft ( heb zelf ook geen maatje 38 ) maar ik kwam laatst op een site van guusje die fjord hier algemeen bekent denk ik en die liep dus op ponykamp hele uren mee en die was toen 2 1/2 dat kan niet!!!
maar dit hoe ik er over denk

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:34

Je paard moet iig MINSTENS 3 jaar zijn vind ik. Anders is het écht slecht. Op zn 3e zou ik niet meteen fanatiek gaan rijden, maar eer dat je een paard zadelmak hebt, ben je alweer een tijdje verder.

Ik heb vorig jaar een IJslander ingereden en die was 5 jaar. Aangezien die toch niet voor de sport zijn en de mensen "toch genoeg paarden hebben" om op te rijden, waren ze zo laat pas begonnen. Dat beviel echt goed, het paard was al wel zadelmak en had al buiten gewandeld enzo. Daarom ging het in de bak ook zo goed (ze schrok bijna nergens van enzo). Ik denk dat je dat dan beter eerst kunt doen en nog ff wachen met inrijden.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:47

Ik vind dat je een paard met 2.5 best mag inrijden....hoe eerder hij gewent is hoe beter. Je moet er niet fanatiek op gaan rijden maar 1x per week een beetje stappen draven galoppere maakt niks uit als je dat maar een kwartiertje doet.... en longeren met zadel en hoofdstel aan kan al helemaal geen kwaad.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:50

Het moet natuurlijk per paard, ras, soort en karakter bekeken worden. Maar om het veiligste te zijn, denk ik dat je het tot het maximale (ong 4/4.5 jaar) moet uitstellen. Als het een echte etter wordt, kun je heus wel wat losgooien, wandelen etc. Daardoor krijg je alleen maar een betere band. Ik vind het echt per paard verschillen, helaas zijn er te vaak onkundige mensen die liever hun paard naar de mallemoer helpen dan dat ze nog een jaartje wachten.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:12

robunny schreef:
het heeft ook voor een deel te maken met de bespiering van het paard bij de een "groeit" dit sneller dan de ander. en forser type(haflingers,fjorden,tinkers) kunnen vaak eerder worden ingereden dan rankere types(arabieren,welshes)

Absolute onzin....

Groot betekend niet volwassen.
Zeker ook bij de sobere rassen moet je de tijd nemen.
In het geval van de Tinker is het meer regelmaat dan wat anders dat ze met 2,5 ingereden worden(snelle handel....een bereden "3" jarige is meer geld waar dan een groene 2 jarige..mijn Tink is met 2 zadelmak gemaakt ).
Bekende van me heeft een kruising tink(toonde idd volwassen qua uiterlijk) staan die is met anderhalf bereden geweest bij de vorige baas.....
Staat nu op 4 jarige leeftijd van zijn pensioen te genieten bij haar...paard is kapot.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:14

ik heb een jong ding van 2,5 waarbij ik egt twijfel of ik ze al in ga rijden met 3 jaar dus van de zomer. ik vind ze nog te iel. ze is al wel voller geworden dan een half jaar geleden maar moet er gewoon rekening mee houden dat zij een halve morgan is (de andere helft haflinger) ze zal nog een stuk forser worden maar de morgan staat bekend om de trage groei. ze heeft niks van een haflinger. ik denk dus dat het verstandiger is om ze pas over een jaar ofzo in te gaan rijden.
wel heb ik al best veel gedaan met haar. veel gewandeld, naast de fiets meegenomen, zadel opgehad ,aan de longe gelopen (1x per 3mnd zo'n 10 min) alleen basis commando's oefenen. met lange lijnen aan het halster erachter lopen, plastic zakjes klieren etc. en heb een week of 2 geleden me dochter erover laten hangen zomaar even (kind weegd 35 kilo)
beesie vind alles best vind het helemaal geweldig om wat te mogen doen, maar verder staat ze lekker 24/7 buiten met een deken omdat wij geen schuilmogelijkheden hebben en mag ze nog niks van mij. in ieder geval niet totdat ik vind dat ze er klaar voor is qua bouw.
tot die tijd rij ik nog regelmatig op me ouwertje samen met me dochter. ik heb dus de tijd.

maar goed nogmaals mijn vraag. hoe zit het met een krretje? vanaf welke leeftijd? deze vraag was ook door iemand anders gesteld.

Mirna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:19

Hoi,

Ik vind voor de 3 jaar inrijden, niet goed (eigen mening). Ik denk dat er heel veel mensen anders over denken Ik vind 3/4 jaar een goede leeftijd om eens te beginnen. Maar dat vind ik en iemand die er veel vanaf weet kan wel heel wat anders zeggen. Maar ik heb wel eens gezien dat een jongen op een shetlander van een jaar of 2 ging rijden! Deze shetlander heeft daar een doorgezakte rug aan overgehouden...!!