De link die erop stond vorige keer had ik geplaatst, zelf ben ik vroeger ook op 3 jarige leeftijd met mijn paard begonnen, het was 20 jaar geleden dus toen was dat normaal!( ik had trouwens wel het geluk dat ik alleen maar ging buitenrijden, ik had geen bak! Mijn paardje heeft dan ook nooit problemen gehad!)
Nu echter, zijn er veel meer dingen bekend over de groei van een paard.....en nu ga ik mijn paard dan ook in het voorjaar/zomer inrijden, op 4 en half jarige leeftijd!
En bij mij betekend inrijden dat ik gelijk!!naar buiten ga, met een begeleider naast me en een paardekont voor me!
Dus géén voltes of oefeningen of aan de teugel, gewoon lekker aan het halster rechtdoor een stukje stappen!
En als dat goed gaat een drafje, later een keer!
Maar wat me het allermeeste opvalt, is dat er vooral veel onbegrip is bij mensen die het voor het geld /werk doen!
Die zeggen: "Ach, ik doe het al járen zo en nooit problemen gehad....maar hoelang houden de mensen die paarden??
Rijden die 15 jaar later nog steeds fijn op hetzelfde paardje??
Nee, die paardjes moeten verkocht worden, des te langer je wacht, de meer geld kost het... liefst al beleerd op hun 3e en met zoveel mogelijk punten op het wedstrijdvlak, dan brengt het meer geld op!
En mensen die niet snappen dat je aan de buitenkant niet kan zien of ze volgroeid zijn, zeggen : "nou dat paardje zag er heel volgroeid uit, hij had zijn groeiperiode al gehad dus was er helemaal klaar voor"......
Of de mensen die denken dat als het paardje braaf is en het leuk vindt, dan moet het goed zijn....het paard weet immers zélf wel dat over een paar jaar zijn rug en gewrichten in de kreukels liggen!
Ik hoop dat steeds meer mensen begrijpen dat je beter wat langer kunt wachten, voor de GEZONDHEID VAN JE PAARD!!
Als je écht van je paard houdt, heb je dat er gráág voor over!
...vind dit een zeer leerzaak stuk!
Tenminste...leerzaammmmm
)
Vind dit een beetje een botte reactie
).