Felle pony na op de grond leggen helemaal rustig!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:38

Voor onze nh aanhangers die het goed vinden?

Citaat:

Paarden die angst of pijn hebben, reageren hierop vanuit hun instinct. Ze kunnen daar volgens de TTeam op vier manieren op reageren: -
door te vluchten (flight), - te vechten (fight), - te verstijven (freeze) - of flauw te vallen (faint).
Vaak worden paarden die een van deze reacties vertonen - en wie heeft dat nog nooit meegemaakt - ten onrechte beschuldigd van opzettelijk verzet. Wanneer je echter weet dat deze reacties een neurologische - door het zenuwstelsel bepaalde - achtergrond hebben, is duidelijk dat een paard dit gedrag vertoont ondanks zichzel£ Door het gebruik van lichaamsbewustzijnstechnieken om een impuls via een meuwe weg te geleiden, kan zo'n paniekreflex overwonnen worden. Positieve resultaten zijn te bereiken bij angst, pijn, rugklachten maar ook bij problemen als bijten, slaan, gedragsproblemen, trailerladen of bij het voorbereiden op smid/vee-arts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-06 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

merel90

Re: Felle pony na op de grond leggen helemaal rustig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:38

@ ibbel: een paard zich over laten geven door zijn been op te trekken kan een goede methode zijn, mits het door iemand met veel verstand van paarden en veel ervaring wordt gedaan. maar een paard zo hard met de slof trekken dat hij niet meer kan? dat vind ik de reinste dierenmishandeling... ik wil niet weten hoe zijn rug en nek er nu aan toe zijn.arm paard...

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:39

Ibbel schreef:
Het is een bekende manier/methode om paarden kalmeren door ze 'neer te leggen'. In Engeland - paardenland bij uitstek - werd (en wordt mischien ook nog wel) het vroeger vrijwel altijd gedaan bij het inrijdproces. Ook in Nederland wordt het door sommige te goeder faam bekend staande africhters wel toegepast bij probleempaarden. Het principe past absoluut in het straatje van 'natural horsemanship'. Geen duidelijkere dominantiepositie over een paard als wanneer jij als mens hem neerlegt en dus volkomen hulpeloos maakt, en hem dan duidelijk maakt dat hij niets van je te vrezen heeft, want de TS ook gedaan heeft.

Het was misschien niet de meest elegante manier om het paard neer te leggen - en ook helemaal eigenlijk niet de bedoeling, als ik het goed begrijp - maar met het basisprincipe is niets mis, het effect is ook duidelijk, en de TS heeft er uitstekend en op de juiste wijze gebruik van gemaakt.

De reacties van 'bokt' zijn helaas zoals te verwachten was weer eens bijzonder ongenuanceerd.

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:42

en idd, dat bokken en vervelend doen, ben je er wel eens achteraan gegaan waardoor dat komt? het kan ook dat er al iets fout zat in zijn rug ofzo. een slof eraan hangen is dan wel heel erg dom, dat maakt het alleen maar erger. als ik jou was, zou ik toch echt zo snel mogelijk een dierenarts laten komen, voor je er nog een keer opstapt.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:43

Graag een slotje hierop want ik heb via iemand gehandeld die er bijn was die er ook verstand van heeft..
Ik heb hem niet net zoals vele zeggen met de slof echt vastgebonden en nee hij heeft geen last van zijn rug en dergelijke(is paar weken terug door een bekende dierenarts naar gekeken)
De pony is soms wat dwars bijvoorbeeld vandaag was zo'n voorbeeld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:44

Ik zou ook dwars zijn als ze me zoiets flikte...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:48

Wat ik lees ging die pony zélf liggen, tenminste naar zijn idee dan.

Weet je hoe ze vroegen in westernfilms de paarden zo vlot even lieten liggen na een zogenaamde schietparijd in Films??
Het hoofd naar binnen trekken en omhoog kantelen, dit werkt als een soort houtgreep waardoor het paard gaat liggen omdat het geen andere keuzen meer heeft...

En als ik dan zo lees dat de pony met het hooft naar binnen vastgeknoopt wordt kan ik het niet helpen te denken dat hij er toch wel pijn aan heeft gehad.

Met vertrouwen opbouwen heeft dit iig niks te maken. Iemand metVerstand ervan??? nou ik zou een andere begeleider zoeken meid.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:48

Wat dwars?
De eerstvolgende keer dat je op mijn rug zou gaan zitten zou ik je er nog veeeeel harder van af bokken dan ooit tevoren.

En waarom een slotje? Jij bent er toch trots op dat je dit hebt gedaan, dat mag dan toch wel iedereen weten?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:49

Mijn paard is soms ook wel wat dwars, maar ik zal hem nooit op zo'n manier behandelen! Echt vreselijk... Hoe kun je! Arm paard

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:51

Gaan liggen en nergens op reageren kan ook een uitting van verzet zijn. Als je paard bokt kun je hem beter ff uit laten bokken ipv hem vastknopen, want dat wekt alleen maar meer spanning op. Verder ga k met Riant mee

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:52

Ik hoop dat je na het lezen van al deze berichten niet meer zo blij bent.Je kan hier nog zo hard tegen ons tekeer gaan dat je goed hebt gehandeld maar dat is gewoon echt niet zo.Je hebt je paard zo vast gebonden veel te veel stelling dat je paard geen kant meer op kon en is gaan liggen ik hoop echt van harte voor je pony dat hij hier geen blijvende schade aan over houdt in zijn rug want je neemt niets van ons aan en zal dus wel helemaal niet je pony na laten kijken door jouw ontzettend stomme actie is je pony waarschijnlijk helemaal het vertrouwen in de mens kwijt.Ik hoop dat je pony morgen verkocht word en een fijn leven tegemoet gaat.Je moet je schamen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:54

Idd Riant

en dat blijven liggen als alles los is, is gewoon omdat ze de weg helemaal kwijt zijn.

Ik heb zoiets helaas ooit eens moeten aanschouwen bij iemand die dacht dat je zo een paard moest laden.
ook vast geknoopt,paard hangen, paard achter over, slaan enz enz

Paard ging op een gegeven moment ook liggen zonder meer op te staan...
Duurde ook een min of 10

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:55

Ik weet ook wel nu dat ik in jullie ogen fout heb gedaan maar als jij zo zou zitten als ik met 2 zware ongelukken als mij en je instructrice zegt dat dit gewoon goed is zou je dit toch ook doen
En dat slotje omdat ik toch alleen maar hetzelfde hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:56

Nee, een normaal iemand doet het dan niet
Dan breng je hem weg naar een corectie stal oid.

en waarom een slotje?
Je zet het hier zelf op omdat je denkt dat je de paardenfluisteraar bent omdat het zo geweldig is..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:57

Ik hoop ook dat je de mensen die morgen komen kijken ook even op de hoogte brengt van je actie van vandaag. Ik zou een paardje dat zo behandeld is nl drie keer nalaten kijken voor ik hem koop en misschien wel helmaal niet meer willen kopen, omdat hij msschien wel blijvend beschadigd is in zijn rug of nek.

Als mijn instructeur trouwens A wil en ik B, dan doe ik ook niet wat hij wil. Ik heb mijn rug ook gebroken en heb waarschijnlijk vaker en langer in het ziekenhuis gelegen dan jij, maar ook dat wil niet zeggen dat je je paard zo mag behandelen. Dat doe ik nl ook niet!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:59

Ik zou het nooit zo ver laten komen en je instructrice zou ik ook de deur maar wijzen iemand die jou zulke adviezen geeft kom je geen steek mee verder dat heb je dus zelf al mee mogen maken toen je paard niet meer wist wat hij moet doen en zo in paniek was dat hij er bij is gaan liggen.

Kristie

Re:

Het is idd een ERRUG vaag verhaal hoor, hoe zou jij reageren als een andere bokker 'zo'n verhaal' zou neerzetten? Ik denk dat je het zelfde zou reageren als iedereen nu reageerd, namelijk dat het niet normaal is....

Anoniem

Re:

Ik vind het een beetje raar hoor, je wilt het neerzetten omdat je iets wil vertellen en misschien complimentjes wil krijgen. Maar als er commentaar word gegeven dan moet het op slot??

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:01

Je kan toch zelf ook wel bedenken dat dit niet zo opgelost is?
Die arme pony! Iid geen wonder dat ie "af en toe dwars is". En dan ook geen wonder dat jij dan "2 zware ongelukken achter de rug hebt". Zou het als pony zijnde ook niet pikken! Geef m groot gelijk!

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:02

Diep triest

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:03

Dustinlover schreef:

Mijn manier van handelen niet?? Sorry hoor maar ik weet ook wel dat jullie geen fan van de slof zijn maar mijn pony ging liggen doordat die zich zelf overgaf..

Hij kon er gewoon normaal meelopen maar jullie weten net zo goed als ik als je een slof normaal hebt zitten en je paard komt omhoog dat hij er tegen aan komt en dan gaat mijn pony nog veder door dan de meeste en ja dan gebeurt dat..

Vind je dat gek!
Jeej,zorg dat je iets over paarden weet voordat je zo begint te handelen!

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:07

@nielsd als er telkens hetzelfde word verteld dan wel ja ik weet nu ook wel dat ik fout zat!
Maar ik vind het nu wel genoeg en mijn pony zou denk ik niet daarna naar mij toe galloperen..
Ik geef toe dat ik fout heb gehandeld en hoop eigenlijk ook dat men pony morgen word verkocht zodat ik opzoek kan naar een rustiger paardje..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:07

Dustinlover schreef:
hij heeft geen last van zijn rug en dergelijke(is paar weken terug door een bekende dierenarts naar gekeken)

een paar weken geleden, dit is vandaag gebeurt toch??

persoonlijk vind ik dit niet goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:08

Denk je dat die rustig blijft??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:08

Dustinlover schreef:
@nielsd als er telkens hetzelfde word verteld dan wel ja ik weet nu ook wel dat ik fout zat!
Maar ik vind het nu wel genoeg en mijn pony zou denk ik niet daarna naar mij toe galloperen..
Ik geef toe dat ik fout heb gehandeld en hoop eigenlijk ook dat men pony morgen word verkocht zodat ik opzoek kan naar een rustiger paardje..

Als die mensen weten van die drukheid enzo, dan wens ik je veel succes met de verkoop en ik hoop dat je een makkelijker paard kan kopen