hoe een jong paard goed laten galoperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: hoe een jong paard goed laten galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:39

Huertecilla schreef:
Míjn mond valt hiervan open: hoe een 3-jarig paard goed leren galopperen??? Het énige antwoord is: dat paard een paar jaar de tijd geven!
Zélfs Steinbrecht schrijft niet voor niets dat je de galop pas moet gaan gebruiken als het paard deze zélf aanbiedt. Dat er een kip-en-ei ligt opgesloten in het ideale van het versoepelende ruggebruik van galop en het pas laat daarmee kunnen beginnen is een gegeven waar helaas niets aan te doen valt.
De druk van geforceerd in galop aanzetten en onder het zadel daarbij het ruitergewicht zijn meer nadelig dan het eerder beginnen voordelig.
Waarom die haast? Als je het rustig aan opbouwt kan je er 20 jaar plezier van hebben.

Daar ben ik het mee eens! Dat gaat in elk geval voor mijn paardje ook op, vind ik. Hij is 4,5 jaar jong, en hij krijgt alle tijd die hij nodig heeft. Geen haast maken, het komt vanzelf.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 02:13

als je nu ook even goed de rest door leest jiehaaa dan begrijp je het misschien beter van mijn kant! Wie wil er nu op een paard zitten waarbij de kans is dat je eraf valt maar het gaat igv veelste hard.

Ik zal morgen een uitgebreidt verslag hier neer zetten

Ik heb trouwens vandaag nog even gereden ging nu super goed heb nu heel hard gewerkt aan de draf want constant aan de galop werken is ook niet goed. Mijn instructeur kwam nog even kijken en die heeft me ook nog even geholpen. Ik heb vandaag maar even gegaloppeerd en dat ging al weer stukken beter.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:23

ladyenpippi schreef:
als je nu ook even goed de rest door leest jiehaaa dan begrijp je het misschien beter van mijn kant!

Joúw kant??? Geen geduld

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:55

ladyenpippi schreef:
als je nu ook even goed de rest door leest jiehaaa dan begrijp je het misschien beter van mijn kant! Wie wil er nu op een paard zitten waarbij de kans is dat je eraf valt maar het gaat igv veelste hard.

Ik heb de rest ook gelezen hoor, voor ik mijn reactie plaatste .
Mijn paardje is 4,5 jr en we doen nog heel weinig aan de galop, daar is hij gewoon nog niet sterk genoeg voor! Dan uit zich in: verkeerd aanspringen, omspringen, overkruis gaan, te hard gaan of te langzaam gaan....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:32

Ik bekijk het anders dan anderen merk ik wel.. Wat betreft meedoen met je wedstrijd, een keertje omdat dat toevallig zo uitkomt lijkt mij geen probleem. Maar alleen met de volledige instelling dat je het doet voor meer ervaring voor je paard in die omgeving en dus ook totaal niets anders van de proef verwacht dan dat je paard zijn best doet. Dat je paard hard gaat in galop, pech dan. Als hij maar luistert naar je hulpen. Dat tempo komt later wel als je paard eraan toe is en oud genoeg is om dat allemaal te bevatten.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:09

je paard moet leren zijn balans en een regelmaat in de galop te krijgen,voorwaarts in goed!

durf te rijden,dus.
tel mee en houdt dat ritme(1,2,1,2)

wat je moet doen om de galop te versterken is veel gallopperen,niet alleen onder zadel,juist aan de longe(heeft ze even geen last van ruiter).

veel gallopperen bedoel ik veel korte stukken maar ook eens paar keer de bak rond.aanspringen vanuit een ontspannen draf is belangrijk..

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:14

lange rechte stukken galoperen, zodat hij/zij beter zijn of haar evenwicht kan houden en ontwikkelen..

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:56

Bienotje schreef:
Ik bekijk het anders dan anderen merk ik wel.. Wat betreft meedoen met je wedstrijd, een keertje omdat dat toevallig zo uitkomt lijkt mij geen probleem. Maar alleen met de volledige instelling dat je het doet voor meer ervaring voor je paard in die omgeving en dus ook totaal niets anders van de proef verwacht dan dat je paard zijn best doet. Dat je paard hard gaat in galop, pech dan. Als hij maar luistert naar je hulpen. Dat tempo komt later wel als je paard eraan toe is en oud genoeg is om dat allemaal te bevatten.

Hoe zie jij het anders dan?
Deze reacties staan er verdeeld al tussen

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:21

Als je dat proefje wil doen om je paardje ervaring op te laten doen, dan doe je dat, maar met die instelling, en heb je nog moeite met de galop, dan doe je de galopdelen toch gewoon in draf ipv in galop.
Ik heb ook een jong paardje en was van plan het zo te doen, maar zelfs daar is hij nog niet aan toe. Gewoon het wedstrijdterrein op en kijken en wennen en leren daar rustig te zijn was al genoeg voor hem. Nu staat hij thuis en niet op een manege (ben er wel al een paar keer gaan rijden met hem), dus de overgang was wel groter.
Gewoon genieten en je paard zich leren ontspannen, wat meer kan is meegenomen maar is nu nog totaal niet belangrijk!!!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:27

ik heb zelfs toen mijn paard 2 maand onder het zadel was al een wedstrijdje gestart, hij vond het prachtig .. Ze leren het alvast zonder dat je er prestatie druk op heft te leggen.. ik probeerde wel in galop te gaan, ook al ging dat niet goed, mijn pony vond het iig geweldig om te doen en is nu ook al super braaf met wedstrijden (3,5) af en toe een proefje worden ze groot van

@ladyenpippi: vertel je hoe het is gegaan en wat je hebt gedaan in de proef??

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:30

Nou ik ben er net weer. Inrijden ging heel goed ook het aanspringen en galoperen maar toen ik de proef in ging, ging de draf gedeelte super goed! en toen moest ik links aangalopperen en dat wou ze niet toen heb ik het laten zitten en heb dat verder in de draf gedaan. rechts om galopperen ging wel goed alleen dan wat hard maar verder ging die super goed was heel tevreden en mijn paard had het ook super naar der zin! foto's komen nog moet ze nog op de pc zetten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:14

Klinkt goed Lady, hoe waren je punten buiten de galop?

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:56

Kan pas morgen mijn coupon ophalen want morgen is er ook nog springen en daarna doen ze de prijsuitreiking! dus nog even in spanning afwachten

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 02:02

ik rijdt best veel paarden in.. en de galop is wel heel moeilijk hoor!! (vinden zij!)
Als ze hard gaan, niet trekken.. laat maar gaan.. desnoods de teugels in een boogje.. (let er wel op dat je benen stil blijven!) uiteindelijk worden ze wel rustig want ze hebben niks om tegen te "vechten".. let er ook goed op dat je hem op de buitenteugel laat lopen.. (buitenteugels iets zwaarder dan binnenteugel) succes ermee!!

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 02:58

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:24

een jong paard goed te leren aangallopen is heel simpel, zelf in de goede balans zitten, paard rechtstellen en zorg dat je op het goede been zit, anders werk je je paard alleen maar tegen.

blijf gewoon lichtrijden en telkens als je zit geef je de galop hulp. daar kan gewoon een klein tikje bij. zodra ze goed aanspringt, belonen en verder niet naar kijken!! enkele passen is zat.

maar zorgen dat je paard recht is (dan bedoel ik dat jij je paard recht tussen je benen kan houden is het belangrijkste) op wedstrijd? sorry maar van een drie jarige kan je gewoon niet verwachten dat ze het allemaal goed zal doen op wedstrijd. ik neem aan dat je gewoon gaat om te oefenen en niet voor je punten?

een drie jarige moet je nog zien als een baby/peuter, je paard is in volle opleiding, moet nog van alles leren en zien, en moet nog uitgroeien tot minstens 5 jaar. geef hem/haar daarbij alletijd!! een kind wat in groep 2 zit kan je ook niet een examen van groep 8 af laten leggen, dan slaagt die ook niet.

persoonlijk zal ik jou drie jarige niet elke dag trainen, drie keer in de week 20 minuten is zat voor een drie jarige, overvraag der dus niet, de spieren en der botten zijn nog in de volledige groei, en voor je het weet is ze overbelast.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:46

Navidad dank je wel hier kan ik echt heel veel mee!! Ik neem haar gewoon mee op wedstrijd voor ervaring helemaal niet om eerste te worden!

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:19

Ik reageer misschien een beetje laat
Maar ik heb ook twee paarden van de V-jaargang. Met die twee is het ook best moeilijk om gecontroleerd te galloperen. Wat ik nu doe is veel op de volte galloperen. en steeds iets proberen terug te rijden. Er werd hier ook een reactie gegeven die zei dat je moest proberen te gaan wijken. Bij mij zou zit juist averechts werken, omdat jonge beestjes meestal denken --> been = harder gaan.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:13

dat met wijken werkt bij die van mij ook niet! Heb gister op de vereneging nog even geofent tussen alle hindernissen door en dat heeft heel veel geholpen zo krijg je er ook een goed stuur op en doordat ik veel voltes moest rijden ging ze terug in tempo nog niet echt goed in balans maar dat kan ik nu ook nog niet verwachten. maar dat komt nog wel!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:18

Wat waren je punten nou bij die wedstrijd?

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:53

Ik had 143 punten weet niet hoeveelste ik was maar dat maakt me ook helemaal niks uit

Estherh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:27

WowAmigo schreef:
Ik zou zeggen: een grote bak/weiland/zandpad opzoeken en lekker in de verlichte zit gaan rijden. Sprintjes trekken, stukjes schakelen, veel overgangen maken, hij moet handig worden met zijn benen!
Beginnen met grote lijnen en als je voelt dat ie zijn evenwicht kan bewaren dat afwisselen met voltes.
Lekker op eigen benen laten lopen, nog geen aandacht aan de hoofdhouding schenken.

Ga inderdaad op wedstrijd om alles er omheen te leren aan je paard en maak je niet druk om die paar onderdelen die waarschijnlijk niet goed gaan. Maar dat zeg je zelf al. Succes, komt vast goed!

Ik heb ook een jong paard wat ontzetten hard door de bak galopeert.
Ik heb je tip van de verlichte zit uitgeprobeerd en het werkt super. Ze gaat nu in een veel lager tempo door de bak en ik kan zelfs een volte van 15 meter rijden zonder dat ze er van doorgaat. Super Tip!