Mening gevraagd, hoe paard te rijden? 2 manieren, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne91

Re: Mening gevraagd, hoe paard te rijden? 2 manieren, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:56

ik gebruik altijd manier 1, en ik krijg het wel voor elkaar!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:12

Dit lijkt me toch echt meer een rijtechnische discussie.

-> RT

rona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 16:37

Oke dank je

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:46

IK denk allebei een beetje. Als je veel overgangen rijdt, opvangen, voouit draven dan weer opvangen dan weer vooruit. Zo rij ik mijn paard om de achterhand eronder te krijgen veel overgangen, ook in de galop.

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:24

ik kies voor 2 omdat ik altijd verzamelt zachtjes moet draven dat mij pony van 4jaar z'n achterhand er meer onder gaat
dat moet ik van mij lesgever

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:12

daanboy schreef:
ik kies voor 2 omdat ik altijd verzamelt zachtjes moet draven dat mij pony van 4jaar z'n achterhand er meer onder gaat
dat moet ik van mij lesgever

Verzameld is niet hetzelfde als zachtjes
Juist bij het verzamelen moet er meer activiteit vanuit de achterhand komen zodat het paard zichzelf kan gaan dragen
Het activeren van de achterhand is weer te bereiken door overgangen, tempowisselingen en diverse oefeningen.
In het geval van Daanboy zal de pony (bijv. uit balansprobleem omdat hij nog jong is) over zijn tempo lopen om zich aan het moeten dragen te onttrekken. Dat verklaart dat het tempo iets terugmoet.

Maar het paard van TS kunnen we niet zien, best mogelijk dat het paard traag en inactief loopt en dus eerst gestimuleerd moet worden om zijn basistempo aan te nemen (voorwaarts rijden) waarna je tempowisselingen kunt rijden om de achterhand te activeren.

Er is dus imo geen pasklaar antwoord op de vraag.
-Eerst een tactmatig basistempo terugvinden (en of dat in voorwaartse zin ligt of in wat meer terugrijden kunnen wij niet zeggen)
-Vervolgens werken aan de actieve achterhand.
Even vragen dus aan de instructeurs WAAROM.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:02

Heey..

Ik zou het afwisselen. Voorwaarts rijden en dan wat terugnemen. Volte verkleinen en weer vergroten, slangevoltes met veel stelling/ buiging.
Je kan het proberen!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:15

manier 1 maar dan toch hem wel verzameld rijden.. ik denk dat het ook net aan je paardje ligt.

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:20

Ik weet het niet
Mijn paard is van zichzelf ook heel lang, en het kost ook wel wat moeite om hem goed verzameld te rijden. Ik heb 3 instructeurs, alledrie zeggen dat hij in ieder geval goed actief moet blijven. Van achteren naar voren rijden.

Shad_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:21

manier 1 denk ik..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:54

Is idd vanaf internet moeilijk te zeggen. Bij manier 1 schiet je je doel voorbij als je het aan de voorkant niet op kunt lossen. Net als met stelling vragen. Schiet je ook je doel voorbij als ie over de schouder weer wegloopt.
Als ie had voorwaarts gaat maar je hem niet goed kunt volgen en daardoor uit balans raakt werkt het ook niet. Dus beide manieren zijn van veel factoren afhankelijk.
Heb je instructrice gevraagd waarom ze bij jou de gebruikte methode toepast en haar voorgelegd dat de ander een andere methode gebruikt?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:47

Eerst moet hij voorwaarts zijn, daarna kan het tempo weer terug. Dan kun je namelijk de activiteit erin houden en dat zorgt voor meer verzameling en het afmaken van zijn passen. Alleen voorwaarts rijden ben ik zowiezo geen voorstander van, want het is een soort van valse voorwaartsheid + dat het de gangen afvlakt. Rij je terug ben je namelijk vaak de activiteit kwijt. En tijdens het voorwaarts rijden en blijven rijden krijgt je paard niet de tijd om zijn passen af te maken. Blijf veel overgangen rijden(naar voren en terug), zorg ervoor dat hij in "zijn hoofd" voorwaarts wordt dwz Paard moet dus naar voren willen als jij dat vraagt.

Die overgangen rij je voor meer doelen, namelijk een goede verbinding, het van achter naar voren doorlopen en activiteit, dit alles staat rechtstreeks met elkaar verbonden. Die activiteit is heel belangrijk om meer te willen verzamelen, anders valt je paard uit elkaar bij het terugrijden. Vind beide methodes dus niet compleet, het een gaat niet zonder het ander. Methode 3 is dus meer een optie.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:50

Ik zelf rijd op manier 2, dat werkt het beste bij mijne, heb manier 1 ook wel geprobeerd, maar krijg er alleen maar kontjes van. En manier 2 werkt wel net zo effectief.

Dus gewoon waar je paard het beste op reageert.
Maar trouwens, zou wel van 1 iemand les nemen.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:11

Het heeft beide niet echt veel zin.
Je moet je paard ook niet in 'de hand' hebben maar echt op je zit rijden, dat je dus niks in je hand hebt, alleen contact.
Ik rijd persoonlijk ook wat overgangen, en verschillende tempo's in stap, draf en galop. In de stap soms wat opvangen, en dan middenstap. In draf opvangen, voorwaarts in middendraf en weer terug. In galop voorwaarts, terug, weer paar passen voorwaarts en weer poging tot verzamelen en normaal.

Zo moet je denk ik toch wel de achterhand eronder krijgen..

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:18

Het ismoeilijk te zeggen, want ik ken je paard niet. Ik denk dat je er tussenin moet zitten. Als je te veel voorwaarts gaat rijden, krijg je hem misschien niet goed meer terug. Maar niet erg voorwaart, heb je kan dat je paard erg op de voorhand gaat lopen.
Bij mijn paard werkt het erg goed om veel voltes en overgangen te rijden. Zo word ze veel soepeler. Heb je niet een filmpje of een paar foto's?

suc6 alvast, k hop dat je er wat aan hebt

rona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:40

randhoeve schreef:
Het ismoeilijk te zeggen, want ik ken je paard niet. Ik denk dat je er tussenin moet zitten. Als je te veel voorwaarts gaat rijden, krijg je hem misschien niet goed meer terug. Maar niet erg voorwaart, heb je kan dat je paard erg op de voorhand gaat lopen.
Bij mijn paard werkt het erg goed om veel voltes en overgangen te rijden. Zo word ze veel soepeler. Heb je niet een filmpje of een paar foto's?

suc6 alvast, k hop dat je er wat aan hebt

Foto's staan in mn onderschrift

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:40

Als je een paard verder wilt ontwikkelen doe je dat met een systematische aanpak. Daarbij is ook nog van belang wat de ervaring van de ruiter is. Een paard bouw je met het rijden als het ware om, om het geschikt te maken om goed gereden te kunnen worden. Als je verkeerd ombouwt of verkeerd bezig bent, kun je een paard zodanig gymnastiseren of bewerken dat het de ontwikkeling van het paard tegenwerkt en schadelijk kan zijn. Een blik opentrekken met wat schakelen, compact rijden en wat gebogen lijnen (voltes, slangenbogen) is heel aardig, maar je moet het wel in het juiste verband doen. Een paard wat sneller gaat, is meer afhankelijk van het dynamische evenwicht, een paard dat langzamer gaat, en meer draagt is meer afhankelijk van het statisch/dynamische evenwicht. Daar moet je dus op trainen.

Elk paard dat goed gereden wordt, moet op 7 kern-punten in zijn lijf ontsloten worden. Als een van deze punten niet doorlatend is, dan kunnen de spierketens van het paard en de kringloop van de hulpen niet functioneren. Dat betekent dat het paard niet zuiver in gang kan gaan, geen tact kan ontwikkelen, niet loslaat, soepel en los is, geen correcte aanleuning kan zoeken, geen schwung kan ontwikkelen, niet recht gericht kan worden en ook niet op de juiste manier verzameld kan worden.

Als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, dan is het onafhankelijk van de trainingsmethode (als daar tenminste sprake van is) onmogelijk om een paard zijn lichaam op de juiste manier te laten gebruiken en daar is het bij dressuur om te doen. Als het de bedoeling is om het paard onder de noemer dressuur kunstjes te laten doen, dan kun je een paard heel veel leren, maar dat kun je geen dressuur noemen.

Een ander aspect wat meespeelt en wat niet door TS vermeld wordt is de ervaring van de ruiter en van het paard. Dus wie leert wie wat, leert de ruiter het paard wat, leert het paard de ruiter wat of is het we leren en trainen samen wat.

In mijn ogen heeft het geen zin om tijdens het rijden een willekeurig aspect op te pakken wat aandacht nodig heeft bij het rijden. Je moet de dingen in verband zien en dan in de juiste volgorde voor de gegeven situatie (paard/ruiter) zien op te lossen. Is dat in orde, dan kun je verder met het volgende onderdeel. Doe je dat niet, dan stort training of rijden als een kaartenhuis in elkaar. Je werkt jezelf maar vooral het paard dan tegen.

Voor het bewerken van de 7 kern-punten van een paard, zijn een aantal bewegingen beschikbaar die je kan gebruiken om het paard op de juiste manier te gymnastiseren.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:28

Als ik je foto's bekijk vallen me een aantal dingen op.
1) je paarje heeft ene mooie halsbespiering maar ook de neiging om achter teugel te lopen en nu en dan iets hoofd te kantelen
2) kan mooi strekken maar doet dat te veel op de voorhand, voorbeenactie is te groot in verhouding tot die van het achterbeen
3) let je er op dat je schouders altijd ontspannen zijn en je voorarm rustig afhangt?
4) mijn lijkt het paard eerder overhaast te lopen en daardoor meer op de voorhand, lijkt volgens de foto's wat over het basistempo te gaan

Dus ik zou zeggen: ga op zoek naar dat tempo waar je paard tactmatig zuiver loopt, ontspannen is en de tijd heeft om de passen netjes af te maken. Aan de foto's te zien zou ik dan eerder zeggen (op voorwaarde dat ze goed aan het been is, maar zo ziet ze er wel uit) een iets trager, meer swingender en gedragener tempo.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:22

schijnovergangen rijden en daarna paar passen naar voren rijden daarna weer opvangen!! das goed voor achterhand sterk maken en achterhand activeren d.m.v. op druk rijden maar goed aant been dus rijd je em met je been de achterhand er goed onder

succes!! hoop dat er wat mee kunt

bonte_bente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:10

_Madelon schreef:
Je moet zelf aanvoelen wat jou het beste lijkt en wat jij het beste vind voelen.

Zelf ga ik voor het voorwaarts neerwaarts, maar dan meer op de manier van Lusitana. dus manier 3

zelf voelen wat het beste is daar ga ik voor.
je hebt een groot paard wat misschin wat langer is in de rug,
ik rijd zelf op 2 verschillende manieren in een les,
ik kan mijn paard natuurlijk niet compact rijden als hij niet ontspannen is ... dus eerst rijd ik naar de ontspanning voorwaards neerwaards tot hij lekker buigbaar is en zijn rug spieren lekker warm en ontspannen zijn , daarna pak ik hem wat hoger op goed recht richten is dan ook belangrijk. als hij zijn eigen hoofd kan gaan dragen en op eigen benen loopt kun je een paard pas compct rijden .dus een jong paard is heel moeilijk compact te rijden ze gaan hangen aan de teugel of plakken aan je beenhulpen ... compact rijden en de achterhand in werking stellen ziet er mooi uit maar het vergt wel training en SPIEREN!!! waar je ok spieren mee kan opwekken in de achter hand; is LOS springen en onder zadel springen.
om te beginnen aan het compact lopen op eigen benen kun je in je trainingsprogramma gaan longeren met pessoateugel of dubbele longeerlijn. hiermee leert hij op eigen benen lopen zonder dat jij er op zit !!

dus kijk eerst even of je paard genoeg spieren heeft in zijn achterhand om zijn lichaam te dragen
denk er wel aan dat een paard 60% op de voorhand draagt en 40%op de achterhand er moeten dus spieren zijn om ditr gewicht te gaan verplaatsen ....

gr chantal

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:38

Manier 1