Hoe leer je de galop wissels ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:56

Volgende vraag hoe voorkom je een galopwissel.
Ik wil eerst die contra er een beetje in hebben, maar zo gauw ik hoefslag raak in die contra boem springt ze over.
Ik probeer niet te gaan verzitten en mijn stelling wel correct te houden.
De gebroken lijntjes gaan al wel iets beter.
Maar zijn er nog specifieke oefeningen die hier goed voor zijn?

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:24

niemand weet het antwoord op mijn vraag ??

lolclub

Re: Hoe leer je de galop wissels ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:32

Daantjuh.

mijn eerste vraag aan jou is: hoe ver ben je in de africhting met dit paard ?

als je paard nog niet op het achterbeen galoppeerd zal ze namelijk omspringen door balansverlies. hierbij zul je dus daaraan moeten werken en daar zijn verschillende oefeningen voor.

als je paard omspringt omdat het zelf de wissels zo leuk vindt en/of omdat het onder de lastige contragalop uit wil, dan raad ik je aan direct door te verzamelen naar stap en weer contra aan te springen.

nu het belangrijkste en daarom mijn vraag aan jou.
je mag namelijk niet de noodrem erop zetten (als je snapt wat ik bedoel) hiermee bereik je alleen maar spanning en stress en een paard dat straks als ze wel een wissel moet maken het niet meer durft en zal gaan vluchten.

zou ik dus eerst anwoord mogen hebben op mijn bovenstaande vraag, dan heb ik vervolgens wel wat tips voor je

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:33

kiekpjot schreef:
ik heb ook een vraagje als het mag ..
Ik vergeet altijd hoe ik mijn benen moet leggen .. Als ik in de linkse galop zit en ik wil de galopwissel doen moet ik dan mijn linkse been achter de singel leggen en mijn rechter op de singel..?

Toch niet zo moeilijk? Als je in de linkergalop zit heb je als het goed is je benen in de houding die hoort bij de linkse galop, als je om gaat springen leg je ze in de houding voor de rechtergalop.
Laatst bijgewerkt door patos op 08-01-06 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:35

daantjuhhh schreef:
Volgende vraag hoe voorkom je een galopwissel.
Ik wil eerst die contra er een beetje in hebben, maar zo gauw ik hoefslag raak in die contra boem springt ze over.
Ik probeer niet te gaan verzitten en mijn stelling wel correct te houden.
De gebroken lijntjes gaan al wel iets beter.
Maar zijn er nog specifieke oefeningen die hier goed voor zijn?

Rustig beginnen met korte stukjes zoals de door jou genoemde gebroken lijntjes, bouw gebroken lijnen 5 meter rustig uit tot 10 meter. Zodra je paard omspringt heel consequent weer terugnemen en opnieuw aanspringen. In het begin kun je het beste de hoeken wat afsnijden, of contra op een grote volte rijden. Stelling mag in het begin best wat meer naar buiten gericht zijn. Let op dat je goed voorwaarts rijdt, als de contra wat meer bevestigd is kun je wat middengalopjes contra meepakken om goed sprong in de galop te houden.

lolclub

Re: Hoe leer je de galop wissels ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:46

Kiekpjot:

we leren allemaal om galop aan te springen door het buitenbeen naar achter te leggen en aan te sporen achter de singel.
dit zijn ook de juiste hulpen bij een jong paard die de galop nog moet leren.
op den duur wil je in galop door je binnenheup naar voren te draaien en aan te springen op je binnen been, je buitenbeen ligt wakend en doet in feite nauwelijks wat.

Waarom:
als je paard eenmaal travers en keertwendingen kent zal het scherp reageren op je buitenbeen door de achterhand naar binnen te brengen. als je in galop aanspringt met een/veel buitenbeen zal je of een leuke travers krijgen en geen galop of een paard wat direct al met een naar binnen gestelde achterhand aangaloppeerd (scheef).

zou je nu ook een wissel willen springen met alleen je buitenbeen, dan krijg je dus dat je paard niet recht een wissel zal springen maar één met een sprong opzij, of een paard wat in een traversgalop gaat lopen.

ik heb op pagina 1 al uitgelegd waarom het zo belangrijk is je paard recht te houden, de wissel spring je dus bij voorkeur met zo min mogelijk buitenbeen.

je paard zal op den duur als je alleen je buitenbeen naar voren legt en je nieuwe binneheup naar voren draait al wisselen, daarna leg je voorzichtig je nieuwe buitenbeen naar achter ter bewaking, maar dan ben je al in de nieuwe galop. dit vindt zich overigens allemaal plaats binnen een, hooguit twee galopsprongen.

is dit het anwoord wat je hebben wilde of bedoel je nog iets anders ?

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:53

dankje

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 04:04

Thanks van beiden.

Qua africhting ben ik ongeveer op L/M niveau.
En inderdaad op het achterbeen galloperen heeft ze nog moeite mee, dat merk je bijvoorbeeld erg goed als het goed gaat met galloperen en zo komt echt onder me.
Dan word het na een poosje net te moeilijk voor der en dan springt ze in de contra!
Ik neem haar dan ook weer rustig terug en ga weer verder.
Ik kan ook gewoon door galloperen en een wissel inzetten, maar die springt ze nog uit elkaar dus ik kies liever zelf om haar rustig terug te nemen naar de draf en dan de goede galop aan te nemen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:05

Ik zou je aanraden om idd nog niet de wissel te gebruiken, dan wordt de scheiding tussen contra en wisselen steeds vager.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:01

daantjuhhh schreef:
Thanks van beiden.

Qua africhting ben ik ongeveer op L/M niveau.
En inderdaad op het achterbeen galloperen heeft ze nog moeite mee, dat merk je bijvoorbeeld erg goed als het goed gaat met galloperen en zo komt echt onder me.
Dan word het na een poosje net te moeilijk voor der en dan springt ze in de contra!
Ik neem haar dan ook weer rustig terug en ga weer verder.
Ik kan ook gewoon door galloperen en een wissel inzetten, maar die springt ze nog uit elkaar dus ik kies liever zelf om haar rustig terug te nemen naar de draf en dan de goede galop aan te nemen.

hey

sorry maar jij gaat nu je eigen vraag stellen in dit toppic terwijl dit toppic van iemand anders is, en die ook een vraag steld. zo komt het erg door elkaar. start gewoon lekker een eigen toppic

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:04

hmm, het heeft met het onderwerp te maken.
En daarbij lijkt mij het niet erg als iemand door vraagt over een onderwerp en daar van kan leren.
Volgens mij ben je de enige die er een bezwaar op heeft?

Kijk ik ga hier niet de vraag stellen hoe moet ik correct wijken??
Dan zou ik idd een eigen topic openen.
Maar contra en wissels hebben met elkaart te maken.
Er word hier bijvoorbeeld ook gezegd dat sommige mensen de wissel vanuit de contra galop vragen.
Dan moet je toch eerst de contra galop goed voor elkaar hebben?

Jij bent de gene die nu off topic gaat naar mijn idee.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:17

daantjuhhh schreef:
hmm, het heeft met het onderwerp te maken.
En daarbij lijkt mij het niet erg als iemand door vraagt over een onderwerp en daar van kan leren.
Volgens mij ben je de enige die er een bezwaar op heeft?

Kijk ik ga hier niet de vraag stellen hoe moet ik correct wijken??
Dan zou ik idd een eigen topic openen.
Maar contra en wissels hebben met elkaart te maken.
Er word hier bijvoorbeeld ook gezegd dat sommige mensen de wissel vanuit de contra galop vragen.
Dan moet je toch eerst de contra galop goed voor elkaar hebben?

Jij bent de gene die nu off topic gaat naar mijn idee.

hmm...oke

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:29

patos schreef:
Ik zou je aanraden om idd nog niet de wissel te gebruiken, dan wordt de scheiding tussen contra en wisselen steeds vager.

Ja dat dacht ik al.
En ze valt ook uit elkaar als ik de wissel vraag.
Dus dan gaat de galop goed, ze springt in de contra (zonder dat ik het wil en als ik dan terug zou wisselen duurd het weer even langer voordat ze weer lekker gallopeert en voordat ze weer mooi onder me komt.
Als ik rustig dat overgangetje naar de draf maak en dan weer goed en rustig aan spring komt ze veel sneller rustig onder mij en blijft de aan leuning ook mooier.