Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelz_Lagune

Re: Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:18

Ik heb vanmiddag ook nog eventjes foto's laten maken van Lagune, helaas is het filmpje waar zijn gedragingen en manier van lopen op te zien waren veels te donker geworden. Veel mensen bij mij op stal gilde gelijk: Ik denk dat hij gewoon last heeft van zijn rug, of eventueel zijn spieren.... Maar nadat ze dus een tijdje hadden staan kijken was het: "Een paard dat last heeft van zijn rug/spieren kan onmogelijk zó lopen" ---> Uitgestrekte draf, en totaal door de rug lopend zowaar.

Afbeelding
1. Hier zat ik er 10 minuutjes op, en had mijn handen net iets dichter bij elkaar en m'n been er flink aan. Echter gaf hij weinig reactie, en bleef dus hoog met zijn hoofd lopen en sukkelen in stap.
Afbeelding
2. Hier begon hij net weer met achterwaarts gaan. Handen naar voren en been.
Afbeelding
3. KWPN'er met knieactie, hier kwam hij dus 'terug'.
Afbeelding
Hier begon hij na 40min stap/draf heel langzaam wat te zakken.

De bok- huppel- draf- en galop foto's zijn helaas mislukt, maar misschien geven deze foto's ook een kleín idee-tje van hoe hij loopt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:09

Eis dat hij ten alle tijden reageert op je been. Want daar zit al een hele grote fout. En probeer hem nageeflijk te houden door zijn kaak heen. Want van daaruit blokkeerd hij door zijn hele lichaam.

Dat is wat ik hier terug kan lezen en zien. Meer kan ik er even niet van maken, omdat de foto's echt heel erg donker zijn.

Enne, heb je die ene post van mij nog gelezen op de vorige pagina. Want volgens mij heb je die gemist. Daarin vroeg ik op het laatst of je er iets van herkende.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 23:39

@ Vonnie84: Hij is normalite ook heel goed aan het been, maargoed momenteel negeert hij al mijn hulpen in het algemeen, zelfs voor een tik van de zweep lijkt hij op sommige momenten zo goed als dood. Een vriend van mij (die zelf ook eigen paarden heeft) zei vandaag nog geinend aan de bakrand; "Kel misschien heb jij weer een paard getroffen met een dissociatieve stoornis Dat hij op bepaalde momenten gewoon zijn gevoel uitschakeld haha ".

Ik herken zeker het één en ander in jouw verhaal, vooral wat betreft het verkrampen. Ik heb hier lange tijd last gehad, totdat ik me waagde aan maandenlange dagelijkse les bij m'n instructeur "Druk door meisje, druk door... hop been eraan... Je kan het... Denk hem naar voren, voorwaarts moet hij zijn. Hij reageert niet op je been, tik hem bij. Kom op, voorwaarts denken nu en lachen, dan ontspan je. Blijven lachen". Ik hoor zijn woorden nog dagelijks in mijn hersenpan stuiteren, en dan zit ik weer op Lagune en het enige wat ik nog denken kan is wat mijn instructeur maandenlang, urenlang voor me herhaalt heeft. Sindsdien blijf ik ontspannen, en op momenten zoals deze dat Lagune zoveel bokt doe ik mijn beugels 2/3 gaatjes korter zodat ik beter de klappen op kan vangen. Werkt overigens aardig.

Ook heb ik geleerd dat op het moment dat ik 'boos' of 'gefrustreerd' begin te raken, ik m'n paard stil moet zetten en 30sec lang even diep ademhalen en als dat niet werkt gewoon even moet afstappen. Ik probeer het liever te voorkomen dan het te genezen, en tot nu toe werkt dat heel redelijk: Het is immers al maanden geleden dat ik boos op Lagune ben geweest. Belonen heb ik ook lange tijd moeilijk gevonden, nu is het vaak mijn moeder/goede vriend van mij die aan de kant/te paard zit die eventjes gilt: "Kel belonen", en dan denk ik "Owjaaa, goed zo ventje en door... " Ik hoop dat, dat steeds iets makkelijker zal gaan.

Als trotse eigenaren van paarden die hoog in de sport hebben gelopen is het denk ik belangrijk om niet te vergeten dat die paarden het allemaal wel kunnen, maar dat wij ruiters veelal toch de stuntels uithangen. En met dat idee in mijn gedachte blijf ik het keer op keer toch weer proberen: "Hij kan het wel, nu ik nog" (Als die het doet dan tenminste.. hahaha

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:29

Kelz_Lagune schreef:
Als trotse eigenaren van paarden die hoog in de sport hebben gelopen is het denk ik belangrijk om niet te vergeten dat die paarden het allemaal wel kunnen, maar dat wij ruiters veelal toch de stuntels uithangen. En met dat idee in mijn gedachte blijf ik het keer op keer toch weer proberen: "Hij kan het wel, nu ik nog" (Als die het doet dan tenminste.. hahaha

Zéér herkenbaar En dan nog mensen die roepen dat het allemaal zo gemakkelijk is op een voorgeprogrammeerd paard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:31

Ik kan je niet helpen, maar ik kan je wel even een verhaal vertellen van een paard dat ik op het moment aan het rijden ben.

Meneer was al een aardige tijd niet bereden, maar is in principe afgericht tot Z2 niveau, met uitzondering van de wissels. Hij stond al aardig wat maanden stil en dacht blijkbaar dat hij met pensioen kon. Ik heb echt weken huilend op dat beest gezeten omdat alles wat ik deed werd beantwoord met achteruitlopen, stilstaan, kop in de lucht, of ineens wegspringen. Ik dacht dat ik gek werd. Ik heb al aardig wat paarden gereden maar dit was ik nog nooit tegen gekomen. Sinds een week of wat ben ik erachter wat het is, hij reageert gewoon heel sterk op mij. Als ik maar een centimeter uit balans ben reageert hij daarop. Naar voren zitten betekent afremmen, nog meer naar voren zitten betekent achterwaarts. Mijn gewicht op de volte niet naar binnen, meneer loopt de volte uit. Mijn spoor een keer per ongeluk in zijn flank; meneer staat stil en slaat met alle macht achteruit. Ik moet echt op alles letten om hem te laten doen wat ik wil.
Daarnaast was hij verschrikkelijk slecht aan het been. Mijn instructrice heeft gezegd dat ik elk tempoverlies, al lijkt het niks, meteen moet beantwoorden met een forse hulp voorwaarts. Dat komt meestal neer op een flinke tik. Als hij daar niet op reageert: bovenhands aantikken. Wat ik ook vaak deed was dat ik hem wel een tik gaf, maar tegelijkertijd spanning op mijn teugels nam en voorover ging zitten. Dat beest raakte gewoon helemaal in de war, hij moest tegelijk voorwaarts en remmen, dus dan ging hij maar de lucht in.

Het is niet mijn eigen paard, dus ik had elk moment kunnen stoppen. Maar vorige week heb ik hem in een keurige verzamelde draf door de bak gereden en toen voelde ik de overwinning op mezelf. De dag daarna stond ik weer een half uur stil, maar dat kon ik hem wel weer vergeven. Had er weer teveel aangezeten met mijn sporen, heb ze de volgende dag meteen afgedaan.
Ik weet niet of jouw probleem op enige manier met dat van mij te maken heeft, maar ik moest er zo aan denken toen ik je verhaal las, dat ik dit toch even wilde vermelden. Ik heb de hele heisa van osteopaten, fysio's en zadelmakers niet doorlopen, omdat mijn instructrice dit paard door en door kent. Zij is de fokker en degene die hem heeft ingereden. Omdat ze me niet elke keer kon helpen, ben ik op een gegeven moment in een vicieuze cirkel terecht gekomen en alleen door heel veel aan mezelf werken zijn we er nu weer een beetje aan het uitklimmen.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte!

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:31

Voor mij klinkt het toch echt als een paard wat ergens last van heeft.Helaas kom ik maar al te vaak tegen dat paarden helemaal door de molen gehaald worden door de goed willende eigenaar maar dat er door betreffende dierenartsen en/of klinieken niet de oorzaak wordt gevonden en later wanneer de goede diognose wordt gesteld pas de puzzelstukjes op zijn plaats vallen.

Aan ons de taak om door te zoeken WAT er is.Dit is zeker geen eenvoudige opgaaf.

Wat je zou kunnen doen is eens contact opnemen met Emiel Voest voor een consultdag.Op deze dag wordt bij probleemgevallen zowel door een holistisch dierenarts Eric Laarakker naar het fysieke gekeken als door Emiel naar het gedrag en alle omliggende factoren.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:25

Hmm ben ik niet helemaal met je eens Themi. Mijn paard laat ik eens in de zoveel tijd checken door een holischitsche dierenarts. En ook ga ik regelmatig naar de acupunctuur met hem. Mijn probleem lag bij een verkeerd zadel en aan mezelf!
En ik ga er altijd vanuit dat een paard de ruiter spiegelt. En ik weet gewoon dat mijn paard soms echt bang kan zijn. Maar dat ik nog veel vaker verstijf. Gewoon door alles wat er al gebeurd is.
Kijk anders een op deze site: http://www.hippocampus-nl.com/
Zeer interessante site.

Maar om nog even op mijn verstijving terug te komen. Ik ben de leider van het paard, ook al zit ik op zijn rug. Maar omdat ik verkramp en geen leidende taak meer op me neem, neemt mijn paard het over en vertrouwt hij niet meer op mij, maar op zichzelf en op de signalen die ik hem geef (bevestiging dat het echt eng is). En dat is bij mij de oorzaak (en mijn zadel dan, maar dat komt deze week helemaal goed).

Ook herken ik veel uit het verhaal van erleyne. Toen ik mijn paard kreeg, kwam ik eigelijk net van de manege af. En iedereen weet wel wat voor hulpen je dan geeft. En mijn paard deed toen de gekste truucjes, behalve gewoon rechtdoor lopen. Dus idd, ook veel tegenstrijdige hulpen gegeven. Toen ben ik er ook veel afgevallen. En daardoor ook verkrampter gaan rijden, omdat je bang wordt om te vallen.

Kelz_Lagune schreef:
@ Vonnie84: Ja, morgenmiddag word mijn zadel weer nagelopen. Ik heb het zadel nu 1,5 maand ongeveer en 3 weken geleden is het gecontroleerd door een andere zadelmaker, maargoed dat was 'even snel, tussendoor' dus voor de zekerheid laat ik morgen nog eventjes kijken.

Is daar eigelijk nog iets uitgekomen?

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:33

@ Erleyne: Ik heb die ervaring in mijn ponytijd gehad met een pony die op Z niveau was afgericht. Ook zij reageerde zo hevig op de hulpen die ik gaf. Bij mijn huidige paard is het denk ik toch iets anders, voornamelijk omdat hij het niet alleen bij mij doet... Zelfs bij mijn instructeur die hem lange tijd getraind heeft, en die zelfs Grand Prix heeft gereden... ging hij de 1e paar keren nog weleens in zijn achteruit, acuut stilstaan en meer van dat soort ongein. Dan is het 1e woord wat in mij opkomt: Puur medisch. Het volgende woord: Uitermate intelligent, en wel omdat iedereen die hem wél een klap durfte te verkopen na een uur vechten gewoon op hem wegreed. *zucht* soms heb ik gewoon zo sterk het gevoel dat hij me besodemieterd.

@ Themi: Hij wordt a.s. woensdag nogmaals behandeld door een osteopaat en als ook deze man weer niets kan zien of voelen, sla ik een keer een andere weg in. Dus inderdaad mss eens iets als Emiel Voest, accupunctuur en dergelijke. Bedankt voor je reactie in iedergeval.

@ Vonnie84: Ja het zadel is inmiddels nog eens nagekeken: "Zelden een paard gezien waarop een zadel na een maand al zo mooi aansloot. Niets mis mee, het ligt prima". Blij toe, maargoed..

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:03

Bijzonder interessant topic, ik dacht dat ik (bijna) de enige was met zo'n draak...Ik vind het knap dat je nog steeds doorgaat. Echt veel aanvullend advies heb ik niet, kan alleen maar zeggen dat bij mij de 'harde weg' met klappen, zwepen, enz. absoluut niet werkt, paard sluit zich volledig af, loopt eventueel tegen het schot op maar is verder niet onder de indruk. Kleine hulpen en geduld helpen nog steeds het beste.
Ik heb ook wel eens gedacht aan een hersentumor - maar bovenmatig intelligent of dom kan ook...Hij doet het nl. ook op buitenrit, op de terugweg met 'de haven' in zicht - dat vind ik altijd nog wel het meest vreemde.

Hoewel het al een paar maal is genoemd en je zegt dat het moeilijk te realiseren is, denk ik wel dat weidegang, veel afleiding en beweging helpt. Die van mij wordt 5 x/week gereden en loopt iedere dag in de wei. Als het weer echt slecht is of als ik een week ziek ben is het altijd drama....hij begint dan gewoon weer van voren af aan.

Bij mij heeft Albert van Es wel geholpen trouwens. Hoewel er fysiek niets aan de hand was (ik heb ook het hele circuit gehad) en mijn zadel goed lag, heeft hij het voor ons samen wat gemakkelijker gemaakt. Tja...

Ik wens je hoe dan ook veel succes, blijf dit topic volgen.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:07

Beste TS
Ik heb zelf ook een paard gehad dat ongeveer op dezelfde manier staakt als jouw paard nu. Ik zou je wel kunnen willen helpen, maar dan moet je me maar Pben.

Gr

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:14

Misschien is een bloedtest nog een optie?? Daar komt vaak ook van alles uit. Ik denk als je dat laat doen met de rest aan medische handelingen je echt kunt gaan werken aan het feit of het wel of geen staking is wat zich uit vanuit pijn. Zo niet is de beste remedie aan pakken die handel, maar ja zoals ik al lees is dat moeilijk te verwezelijken. Ja, moeilijk heb eigenlijk geen goede tip omtrent het rijden van zo'n paard. Weet wel dat het heel frustrerend kan zijn. Succes ermee

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:30

Vonnie, het lastige van advies achter de computer is, dat je achter de computer zit haha.Helemaal met je eens hoor dat het ook nog het zadel en ook nog de combinatie kan zijn.Zelfs irl is het lastig en kan het een combinatie van de problemen zijn fysiek -> misschien verholpen-> gewoonte geworden -> combinatie van ruiter/paard.

Ik ben bekend met Ulrike, zij doet heel goed werk met ruiter en paard, fijn dat ze jullie zo goed kon helpen.

Een paard wat staakt, zeker als hij soms wel, soms niet, soms onregelmatig loopt wil iets duidelijk maken.Ik kies vanachter de computer liever de kant van het paard dan te zeggen, o..gewoon een keer hard aanpakken.

Wat niet wil zeggen dat wanneer je een combinatie irl ziet het best een keer kan voorkomen dat het nodig is dat er wat strenger opgetreden wordt.Helaas kom ik veel vaker tegen dat er streng opgetreden wordt en dat dit het laatste is wat ze nodig hebben.Vandaar dat dit het beste advies was wat ik vanachter de computer kon geven.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:19

ik heb met mijn paard zeer goede ervaringen met de osteopathe
www.osteopathiepaard.nl
en ook super met 'probleem paarden' zijn John en Monya Erb
www.balingehof.nl
anders kun je misschien iemand bij je in de buurt zoeken die NH doet, en die jou en je paard kan begeleiden in een beter contact.
Ik heb zelf ook al een hele lange weg afgelegd met mijn 'probleem'paard, en ook wij zijn nog steeds niet klaar.
Misschien kun je ook iets rustgevends bijvoeren, kruidenmix ofzo. om het wat ontspannender te maken.
www.paardendrogist.nl
En zeker doorgaan met het zoeken naar een stal met weidegang want je zij zelf al dat hij daar wel beter onder is. In elk geval veel succes verder, ik hoop dat het nog goed gaat komen!

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:41

Wederom een kleine update: Zojuist Lagune gereden; Halstertouw om zijn nek gedaan, en even een dekje met singel op zijn rug. Ja ik wilde het eens zonder zadel proberen zodat ik ook beter kon voelen hoe hij o.a. zijn rugspieren aanspant.

Hij stond al te kijken op een manier; "God, gaat ze nu weer doen?". Eenmaal erop geklommen vond meneer het wat onwennig en wilde in 1e instantie niet voorwaarts. Toen hij het eenmaal doorhad en voorzichtig in stap ging, zocht hij ondanks de stap- lange teugel gelijk mijn hand op. Hij heeft zonder zadel altijd al aanmerkelijk beter gelopen, maar deze keer was het verschil nog veel groter.

Na een minuutje of 10 stappen ben ik eens rustig aan gaan draven, nog steeds was hij voorwaarts-neerwaarts, totdat hij het 1 op het andere moment weer stil stond, naar boven hupste en al bokkend in zijn achteruit in welgeteld 10sec aan de andere kant van de 60mtr lange zijde zat. Ik heb altijd wat meer lef als ik zonder zadel op mijn dieren zit, en dus besloot ik hem nu wel een keer naar voren te slaan. Normale tikken en heel veel been werkte niet (hij bleef maar tegen het schot opbokken) dan maar een keer zweep bovenhands: Meneer schoot in volle galop naar voren en stond ineens weer stil, nogmaals een klap gegeven waarna hij een gigantische bok heeft gegeven om er vervolgens weer vandoor te peren. Midden in de rijbak begon hij met zijn achterbeen naar m'n voet te slaan, en toen hij ook daarvoor een tik kreeg volgde er wederom een paar bokken. Zo is het een hele tijd doorgegaan met daar tussenin hele nette stukjes 'werk'...

Goed voelbaar was een totaal ontspannen rug, wat ik enigzins vreemd vind (rekening houdend met een eventueel medische reden) want paarden van anderen die hetzelfde gedrag vertoonde en die ik toen een tijdje bijgereden heb, spande heel die rug aan en was het voor mij als ruiter voelbaar dat ze duidelijk opzoek waren naar het vinden van ontlasting en dus de boel wegdrukte, gingen rennen en met hun hoofd de lucht in.

Binnen 20min hield meneer Lagune het voor gezien, en waren simpele voltes, 8-tjes, van hand veranderen en een simpel pasje opzij ineens geen enkel probleem meer. Ik heb ruim een uur gereden, en eigenlijk heeft hij zich na zijn 'speelkwartiertje' heel netjes gedragen: Geen tactfouten, ontspannen rug, achterbeen er onder, voorwaarts-neerwaarts en prima aan het been. Zoals hij zou moeten zijn dus...

Het blijft vreemd want op het moment dat ik er (halverwege) alsnog een zadel oplegde leek hij weer 'pas' terug te nemen, probeerde te hangen in m'n hand etc. En dat terwijl het zadel van de week nog 'uitstekend passend' werd bevonden.

Er heeft 3 man instructie toe staan kijken die zich toch ernstig verbaasde over het feit dat hij het na een flinke tik ineens wél onder de indruk was. Juist omdat alles ineens helemaal 'foutloos' was, een paard dat pijn heeft, maakt naar mijn weten, nog geregeld een tactfout, schud met het hoofd, zwaait met zijn staart, probeert stiekem toch wat terug te komen etc.etc.

Pff, momenteel ben ik het spoor bijster. Ik ben nooit van de zwepen, en dat is misschien juist ook wel het probleem: Ik maak nooit zoveel indruk op hem geloof ik, haha. *zucht*

Bedankt voor de reacties, nogmaals!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:55

Hoe is hij aan de longe dan? Reageert ie dan wel gewoon?

Ik kan me er ook wel in vinden dat ie gewoon pissig is omdat ie of op stal staat, of moet werken.. Ik hoop voor je dat je een stal vind met wel dagelijkse weidegang En ik hoop ook dat je paard snel weer inorde is!

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:01

@ machie: Aan de longe is het wisselend, vaak moet ik me bij de 1e paar keren aandraven flink schrap zetten om de longeerlijn niet uit m'n handen te laten schieten, ook dan bokt hij dus flink. Er zijn ook weleens momenten dat hij wél gewoon braaf zijn rondjes blijft lopen met de pessoa.

Met mijn vorige paarden heb ik nooit last gehad van het 'weidegang gebrek', ze hadden eigenlijk allemaal genoeg aan het paddock en de toenmalige weide alias modderplas. S'zomers wilde ik ze overdag nog wel eens naar het land brengen bij de buren, maar die zijn er toen ook mee gestopt. Ik zou het geweldig vinden als Lagune binnenkort ook weer dagelijks op de wei kan banjeren.. En als ik het hem niet kan bieden ga ik toch maar eens nadenken over andere maatregelen, zodat ik hem niet tekort hoef te doen... *nogmaals zucht*

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:32

Kelz_Lagune schreef:

Met mijn vorige paarden heb ik nooit last gehad van het 'weidegang gebrek', ze hadden eigenlijk allemaal genoeg aan het paddock en de toenmalige weide alias modderplas.

Maar dit is geen gewoon paard ...

Nu je dit zegt van het zadel; nog meer opties zijn extreme singeldwang of stoten die je paard ergens voelt en die hem dwars zitten. Mensen hebben dit mij ook gesuggereerd - bij mij was het niet van toepassing maar je weet maar nooit.

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:36

@ Kendra: Een toenmalige fysiotherapeute heeft toen wat testjes gedaan (het had een speciale benaming geloof ik) op singeldwang... Hij reageert altijd wel met aansingelen, heeft hij altijd al gedaan, maargoed hoe moet je controleren op singeldwang en hoe uit zich dit?:)

Heb zelf namelijk nog nooit gehoord dat paarden dan ook in staking gaan...

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:37

@ Ik kreeg de tip van een kennis die een supergevoelig paard had. Zij had een 3jarige gekocht en reed die met een vz-zadel. Toen ze later overging naar een dressuurzadel (met lange stoten en de gespen dus lager) ging ie volledig in de staak. Nadat ze de stoten had veranderd (verkort: gespen onder het zweetblad) was het over. Bij mij hielp het niks, ik heb 2 zadels met lange stoten die allebei goed liggen op mijn paard, heb toen wel een vz-zadel geprobeerd met gespen op een andere plek maar hielp niks.

Via diezelfde kennis kwam het verhaal binnen over een paard dat overgevoelig reageerde op brede leren singels, als ie een beetje ging zweten werd ie helemaal spastisch, ging tegen z'n buik slaan enz. Met een neopreensingel werd het beter.

Enfin, ik weet het allemaal niet hoor, ik heb vrolijk andere singels zadels, enz. geprobeerd - bij mij maakte het niet uit.
Uiteindelijk gaat het met mij en mijn grote schat redelijk goed op dit moment en ik weet niet waardoor het komt - tja, Van Es komt af en toe langs, maar voor het overige is het blijkbaar toch een kwestie geweest van 'de aanhouder wint'.
Als ik heel eerlijk ben heb ik dat wel geleerd ondertussen, je kunt één keer het circuit/circus door en als er dan niks aan de hand is moet je een besluit nemen: of verkopen of zelf gewoon maar dom doorrijden en kijken waar het schip strandt. Ik heb het laatste gedaan omdat ik het eerste niet over m'n hart kon krijgen (zelf gefokt enz) en het lijkt goed af te lopen (paard is nu 7 dus het heeft even geduurd). Maar als ik alle adviezen op had gevolgd was ik nu bijna failliet geweest en warschijnlijk niet veel verder dan nu.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 03:51

Pfff, moeilijk zeg...

Mijn paard reageerde tijdens het inrijden niet op het bit zoals 'gehoord'. Hangen in de hand, schudden met der hoofd en achteruit lopen. Die mensen hebben haar toen verder gereden op het halster. Eenmaal thuis was ze dus niet vooruit te krijgen. Er zat geregeld iemand 45 minuten op en dan was het 45 minuten alleen maar achteruit, achteruit, achteruit, tot het schuim tussen haar billen stond. Ik heb er toen een tandarts bij laten komen (Olav Fränzel) en zei hem dat ik al mijn hoop op hem gevestigd had Hij vond idd een wolfskiesje en die heeft hij ook getrokken. Vriendin van mij is verder gaan rijden met Quell (inmiddels ook een ander bit gekocht) en het ging wel redelijk. Ze wist nu de versnelling naarvoren te vinden, maar het achteruit lopen bleef wel interessant. Ze snapte gewoon niet dat als ze druk in haar mond voelde, ze ook nog vooruit moest lopen... Dus het is in eerste instantie al een hele kluif geweest om haar de vooruit te leren met druk in haar mond.

Het rijden ging lekker en ik reed er ook mee rond (zo bang als dat ik was). Het viel me wel op dat ze haar rug wegdrukte en vooral erg veel stelling naar links nam. Maakte niet uit wat ik deed, ze bleef naar links lopen. Ik ging lessen en dat meisje zei: 'ik zie het al, ze is scheef'. Dus ik heb er een osteopaat bijgehaald en die is er tot 2x toe bijgeweest. Quell sloeg me letterlijk de stal uit tijdens de oefeningen en ik merkte weinig verschil met longeren. Het enige is dat ze nu niet eens meer overkruisd galoppeerd, maar met 2 achterbenen tegelijk afzet (huppelt als een konijn, ben ik dus lekker mee). Ze werd met draven wel meer ontspannen, liep lekker over haar rug en ze werd minder fel op de oefeningen.

Na 5 weken oefeningen etc. er weer op en niks noppes nada verschil... Nog stééds die kop naar links... Nu heeft ze nog een aanal weken rust gehad en vanaf morgen gaan we weer met haar bezig...

Ze heeft na het inrijden zowat een half jaar op het land gelopen, heeft ze niets hoeven doen. Maar mijn paard is ook wel prettiger in de omgang als ze in de wei loopt. Nu komt ze alleen in de paddock en komt als een wilde stier haar stal uit!

Maar ja... Soms weet ik het ook niet meer. Weet alleen dat ik een hoop kopzorgen van haar heb en ik vraag me af wat het volgende is waar ze mee komt... Soms heb ik echt het idee dat ze geboren is voor het ongeluk ofzo.

Ow btw: ik heb in de tussentijd ook een ander zadel gekocht. Lag perfect volgens de osteopaat.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:39

Het is al een paar keer genoemd, een intelligent paard( eigenlijk alle paarden) hoort in een wei. Ik denk echt dat het tussen zijn oren zit, hij kan nooit zelf doen waar hij zin in heeft, stapmolen, aan de hand lopen, rijden en in de paddock wat rondjes lopen.

Ik ken mensen die hun paard hier in Friesland houden en zelf in Amsterdam wonen, kunnen ze weliswaar alleen in het weekend rijden maar hun paard gaat overdag de hele dag naar buiten! Dus dat maakt ze niet uit.
Als jij wedstrijd ambities hebt zal dit geen optie zijn maar in het groene hart van nederland zijn toch wel privé stallen met weidegang? Dan maar geen binnenbak, solarium en stapmolen, maar het paard kan dan wel paard zijn.

Je instructeur heeft wel die mogelijkheid? Zet hem daar dan op proef weer eens neer. En trek je conclusies als het met weidegang een veel leuker paard wordt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:46

Kendra schreef:
Via diezelfde kennis kwam het verhaal binnen over een paard dat overgevoelig reageerde op brede leren singels, als ie een beetje ging zweten werd ie helemaal spastisch, ging tegen z'n buik slaan enz. Met een neopreensingel werd het beter.

Dat hoorde ik ook van mijn instructrice vorige week. Ze zei toen nog tegen mij: wat voor singel heb je eigelijk. (ik heb een neopreen), omdat ze dus hetzelfde verhaal had als hierboven. (niet zo dat ze niet zelf kon zien wat voor singel eraan hing, maar het schoot haar opeens te binnen).
Dat van die stoten heb ik nog nooit gehoord. Maar het lijkt me niet onlogisch.

Ohw en ik ga woensdag en vrijdag voor een nieuw (hopelijk tweedehands) zadel kijken. Ik ben echt zo benieuwd of dat verandering brengt.
En ik ben nu het boek van Ulrike Thiel aan het lezen (beter paardrijden kun je leren). Ik ben nu op de helft, en al vaak op m'n snufferd gevallen. Mijn god, wat zit ik dat paard in de weg.
Dus ik ga nóg meer m'n best doen als ik al deed en ik denk dat het voor mij nu alleen nog maar bergopwaarts kan gaan (hoop ik).

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:23

of anders eens een keertje een boomloos zadel proberen, omdat hij zonder zadel beter loopt is dit misschien wat. HEb er niks geen ervaring mee maar kwam ineens bij me op. Is ook een testzadel van, dan kan je het proberen www.boomloosrijden.nl
Heel veel succes.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:39

Net een hele tekst verdwenen en ik typ al zo langzaam.
Ga ik maar weer.
Onze merrie had door een blessure en een kiesextractie 2 maanden op de wei gestaan, daarna liep ze helemaal niet fijn en reageerde vaak met extreem verzet.
Na een bezoek aan Rodinde (over wie ik heeeeel enthousiast ben!)waren er twee zaken die ik moest doen:
1. De merrie homeopatische druppels en iedere dag twee flesjes bruin bier geven om meer te plassen. Nierbehandeling m.a.w.
2. Een ander zadel aanschaffen met een BREDE zadelkamer van voorboom tot achterboom. Er moet een (vrouwen)vuist van ongeveer vier vingers breed van voor tot achter doorheen kunnen.
Omdat door stilstand de rugspieren wat minder zwaar/sterk waren geworden drukte mijn oude zadel op zijuitsteeksels van de wervels.
Deze behandeling werkte spectaculair, ze loopt weer als een trein.
Als een paard zich zo ontzettend boos maakt is er bijna altijd lichamelijk iets goed mis want de meeste paarden willen best voor je werken, de ene wat ijveriger dan de andere.Door ze haard aan te pakken krijg je vaak wel dat ze wat gehoorzamer worden, maar lekker lopen kunnen ze niet en het uit zich verder in bijv. tandenknarsen. staart zwiepen, scheef lopen, hoofd in de lucht, klieren met aansingelen.
Helaas heb ik dat door schade en schande moeten leren.
Ik wens je veel sterkte en succes met het vinden van de oorzaak van je problemen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:05

Ik heb niet alle reacties gelezen en kan dus zijn dat ik dingen schrijf die al genoemd zijn.

Ik ken je paard niet en weet dus ook niet of het echt zijn karakter is. Het lijkt me sterk dat hij daarom zo heftig reageerd. Karakter zou zeker mee spelen, maar mijn gevoel zeg pijn. Wat je al noemde dat hij zijn voorbenen niet graag wilde belasten en nu af en toe onregelmatig zijn zijn zeker een aanwijzingingen. Daarbij dat het korte tijd na rust goed gaat en tijdens de training toch wel goede stukken zitten wijzen allemaal op pijn.

Zo op het eerste gevoel komt het over als een scheef paard die op de voorhand vallend niet gelijkmatige verdeeld over 4 benen loopt. Jammer dat de foto's zo onduidelijk zijn. Enkel de eerste foto is voldoende maar geen geheel beeld.

Ik raad aan om iemand tijdens het rijden te laten kijken die les geeft in het rechtricht probleem of maak er maar meteen een les van.

Over het karakter kan ik wat meer zeggen als je me wat foto's stuurt. Voor een karakter analyse pb me dan even.