Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:04

Maar om de energie te gebruiken hoef je niet per see met een noodvaart rond te rijden. Ik moet het tempo vrij laag houden en dan de energie omzetten in meer veer en dragen. Want hoog tempo vlakt de gangen af.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:46

Ik ben het er helemaal mee eens.

Ik heb het een paar weken geleden ook ondervonden

Himyar

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:44

Met hard werken wordt niet alleen heel stevig voorwaarts rijden bedoelt, maar ook bijvoorbeeld flink verzameld rijden. Dat vraagt ook heel veel van een paard. Zo lang het paard maar zoveel mogelijk van zijn hele inzet geeft kwa kracht en energie. En natuurlijk ook concentratie. Want wanneer je een paard niet lekker flink aan het werk zet en houdt, dan kan zijn geest gaan dwalen. Een paard moet ook zijn lichaam geven door soepel te zijn en zich nergens stijf te houden. Dus een paard moet ook als het ware zijn spieren "geven". Maar veel mensen vinden zo'n bal van (door de ruiter opgewekte!) energie en actie onder zich vaak een beetje angst aanjagend. En zetten daarom niet door met dit van hun paard te vragen. Of wat ze erin rijden aan energie gaan ze overdreven aan de voorkant proberen te beteugelen.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:10

Ja maar de andere kant: Zodra je merkt dat je paard erg fris is en duidelijk teveel energie heeft, laat je hem dan los? Om vervolgens een half uur lang door de bak te sjeesen als het aan je paard ligt?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:14

Mee eens
Heb het zelf ondervonden

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:28

NathalieW schreef:
Ja maar de andere kant: Zodra je merkt dat je paard erg fris is en duidelijk teveel energie heeft, laat je hem dan los? Om vervolgens een half uur lang door de bak te sjeesen als het aan je paard ligt?

Bij loslaten gaat een paard niet altijd sjezen. Sterker nog, soms juist niet.
Bovendien kun je hem ook ongedwongen laten draven om zijn energie kwijt te raken. Dat is gecontroleerd energie laten gebruiken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:13

Als je paard erg fris is, zorg dan dat je heel veel figuren rijdt, dan zal de energie minder snel worden omgezet in ren -en vlieg partijen. Inbuigen, kleine cirkels, desnoods met het hoofd flink in de cirkel gebogen, achtjes, zijwaarts etc. zal je paard lekker bezig houden en hopelijk zijn gedachten af brengen van ongebreideld crossen. Zorg dat het een gewoonte wordt voor je paard dat jij de leiding hebt en dat het wacht op jouw orders. En het hoofd bij jou houdt. Is een paard hiervoor echt te fris en is er geen beginnen aan, dan zou ik het toch eerst aan de longe nemen. Maar het ook daarbij proberen gehoorzaam en geconcentreerd te laten zijn en niet alleen maar zijn eigen gang te laten gaan en jouw aanwezigheid compleet te laten vergeten. Je longeer werk is heel bepalend voor je rijden. Je kan ze niet los van elkaar zien. Een paard dat tijdens het longeren zelf de dienst uit maakt of mag maken, zal dat met rijden ook verwachten te kunnen doen.
Het paard is vaak een spiegel van de ruiter. Een ruiter die niet totaal geconcentreerd is op het rijden, zal dat op het paard over brengen. Net zoals een terug houdende ruiter een terug houdend paard creeert, een nerveuze ruiter, een nerveus paard creeert, een weerspannige ruiter, een weerspannig paard creeert.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:13

Erg interessante discussie, en erg waardevolle bijdrages van Himyar, Lusitana en Huertecilla! Het lijkt me erg leerzaam om te zien hoe iemand zoals bijv. Huertecilla, met je paarden omgaat! Denk dat als mensen wat minder tijd aan rondjes hobbelen zouden besteden en wat meer tijd aan grondwerk dat al een hele verbetering zou zijn. Zou je kunnen uitleggen wat slecht en goed opstappen inhoudt?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:23

ik ben het eigenlijk met deze stelling helemaal eens, en ook met wat Lusitana en HC erop zeggen. een paard moet je durven rijden, je moet durven om voorwaarts te gaan en te werken.
er staat niet voor niets voorwaarts en dan neerwaarts.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:55

Ik ben het ermee eens!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:45

Lottew schreef:
Zou je kunnen uitleggen wat slecht en goed opstappen inhoudt?

Dat zou met het waarom erbij uitgelegd een aardig foldertje worden en het gaat me te ver om een praktische 'kursus' schriftelijk voor niets op een openbaar forum te plaatsten, sorry.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:55

Jep, een nette spaanse opvoeding Je paard denkt niet eens aan gek doen, iig niet als jij het niet wil of als je met hem/haar bezig bent. Ik vind een paard dat in Spanje is ingereden in ieder geval een stuk fijner dan een in Nederland ingereden paard, uitzonderingen daar gelaten...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:04

Voel me gediscrimineerd

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:13

Lusitana schreef:
Voel me gediscrimineerd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:22

Één van de grote verschillen tussen Noord en Zuid Biepje, is bijvoorbeeld dat Noord op Steinbrecht en Zuid op Baucher leunt.
De básis is verschillend. Baucher werkt niet bij voorwaards 'a-la-jinetta' en Steinbrecht niet bij het op de achterhand verzamelde 'a-la-brida'.
Dit zijn dé twee uitersten in rijstaijlen en die gaan niet samen, sluiten elkaar uit. Zijn niet beter/slechter, anders, voor een ander gebruiksdoel ideaal.

Een typisch andalúsisch beleerd paard is niet veel van geëist, niet in de finesses op de puntjes van de 'i', maar wel op het zonder gemauw volgen van de ruiter,' wát die ook vraagt.
Wat hier érg gewaardeerd wordt is een paard dat hier 'andalón' genoemd wordt; dat in elk gang over elk terrein zonder verzameling (op de achterhand) te verliezen, méters maakt.
De 'paso colado', ook wel 'gatear' genoemd ziet men hier als een fout en dat is net wat in de moederne dressuurring graag gezien wordt; teveel paslengte en teveel oscilatie van het bekken.

Helaas is het bovenstaande iets van het recente verleden en nu alleen nog het platte land waar men met vee bezig is.
De europese groeimarkt voor spaanse paarden is vooral de klassieke (FEI) dressuur-markt en de paarden worden daartoe voor Noord door Zuid beleerd hetgeen een érg matig compromis oplevert.

Voorwaards - neerwaards is in ieder geval iets wat ík niet onderschrijf... Het voorwaards - neerwaards is Steinbrecht; Noord, niet Zuid.
Voorwaards en met de schenkel gebogen onder het gewicht stappend leidt tot een ópgerichte voorzijde. Het leren ontspannen, strekken van nek en dorsalis bereik je veel makkelijker met operand conditionering dat met de rijstijl; dát roept nl een spanningsveld op omdat het twee tegenstrijdigheden betreft. Voorwaards, achter ondertreden en neerwaards gaan níet samen binnen 'andalón'.

Dizelfde verschil zie je ook tussen het archetype van het iberische paard en de volbloed.
Bij de kunst van het rejoneo is een barokke p.r.e. alleen voor kleine arenas geschikt; goed voor het afsnijden en draaien, niet voor de grotere ruimtes en de spaanse arenas zijn al te groot voor de snelheid die de toro daar kan maken.
De volbloed is snél met veel vluchtdrift, voorwaards, ideaal voor rénnen, in het geheel niet geschikt voor welke corrida ook.
Stijl en paard, gbebruiksdoel, kan je niet los zien.

De spaanse boeken over rejoneo en de doma vaquera zijn juwééltjes mbt de zuidelijke manier van denken, doma en rijden. De tijdlijn van duizenden jaren is ongebroken. Het is niet toevallig dat in de spaanse taal 'Caballero' naadloos integraal zowel heer, ridder als ruiter betekent; vanaf het eerste begin, door de middeleeuwen tot nu, van de jacht op groot wild, het slagveld en de arena voor tournooi of corrida gaan moed, vaardigheid, kunst, arrogantie samen in een toegepaste hoge school van het 'a-la-brida' rijden. Van ééuwen voordat Hoge School-rijden wordt 'bedacht' en ook zonder onderbreking door de napoleontische tijd tot de dag van vandaag.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:26

Hier kan ik me heel goed in vinden, de spaanse manier van rijden in het algemeeb, het is alleen zo jammer dat maar weinig mensen hier daar goed les in kunnen krijgen of de mogelijkheid hebben om het toe te passen. In theorie kunnen we het meestal wel volgen, maar dóen is zoveel moeilijker. En weinig die je erbij kunnen helpen...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:53

Imitador schreef:
En weinig die je erbij kunnen helpen...

Het noorden heeft daarbij hetzelfde probleem als het zuiden met de noordelijke dressuurstijl.

De vele fotos van 'Spaans' of 'Barok' met teugeldruk op een trens zijn daarvan een voorbeeld. Idem met stang onder een 'engels' zadel.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:54

werkt dit ook wel bij noordelijke warmbloeden HC? want daar heb ik wel wat mijn twijfels bij (niet als kritiek bedoeld, maar Spaanse en bijv. Nederlandse en Duitse paarden zijn totaal verschillend, alleen al wat betreft bouw, maar ook karakter)

ik zette vwnw ook maar als voorbeeld, maar wat ik in lessen goed moet onthouden (en ook bij de dagelijkse training), is dat je eerst voorwaarst mag denken en dan pas neerwaarts, een paard moet eerst aan het been zijn en willen werken, en daarna kan je pas neerwaarts denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:57

Huertecilla schreef:
Lottew schreef:
Zou je kunnen uitleggen wat slecht en goed opstappen inhoudt?

Dat zou met het waarom erbij uitgelegd een aardig foldertje worden en het gaat me te ver om een praktische 'kursus' schriftelijk voor niets op een openbaar forum te plaatsten, sorry.

Tot zover het belang van het paard.

Het maakt mij niet uit of je dergelijke dingen wel of niet doet, maar ik word altijd een beetje kriebelig als mensen wel kritiek hebben, maar hun alternatieven niet zomaar willen geven. Zeg dan gewoon niks.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:03

Ik denk dat het "karakter" en de bouw van noordelijke paarden verder niet van belang zijn. Zuidelijke paarden zien er ook niet allemaal hetezelfde uit, hoor. Okee, wel hebben ze gewoonlijk natuurlijke verzameling. Maar wat het etmperament betreft, ik heb zo´n 500 paarden onder mijn kont gehad, waarvan een zeer klein percentage "zuidelijk" en toch reageren ze allemaal hetzelfde op loslaten. Ik heb een zeer zenuwachtige pony gehad die ik met haar 17e heb ingereden, samen met de pony waar ze mee opgegroeid was (een heel volgzaam dier). Toen ze meer vetrouwen kreeg, werd ze dominant naar de makke pony toe, die tot dan toe altijd de baas was. Dus je beïnvloed het hele gedrag van een paard. Je krijgt wat je erin stopt, of je nu een paard uit en kudde plukt, een verreden paard neemt een zuidelijk of noordelijk, ik heb ze allemaal onder mijn kont gehad en ze worden zo kalm als jij ze ruimte gunt. Eh, ik weet even niet hoe dat anders te stellen, maar als je het paard maar vertrouwd, kan het weer vertrouwen uit jou putten.
(Een en ander kost wel tijd en moeite)

Hoe de noordelijke paarden zijn, wordt grotendeels bepaald met hoe de noordelingen er mee om gaan, denk ik zelf, maar misschien waren die 500 wel allemaal uitzonderingen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:23

Het topic is gestart met een tekst die gaat over het in banen leiden van energie. Dat kan op elk paard, alleen zal de mate van energie misschien verschillend zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:05

shadow0 schreef:
Het maakt mij niet uit of je dergelijke dingen wel of niet doet, maar ik word altijd een beetje kriebelig als mensen wel kritiek hebben, maar hun alternatieven niet zomaar willen geven. Zeg dan gewoon niks.

Werkt jouw lesgeefmens gratis? Die leert het opstappen je nog verkeerd aan ook.
Boek een kursus: voor míj gaat ook alleen de zon voor niets op, zelfs hier in het zuiden.

Maar goed, je bent duidelijk; heb weer genoeg info gedeeld en dat is weer te weinig

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:55

Mijn lesgeefmens (noem haar meestal instructrice, dat klinkt wat aardiger) werkt inderdaad niet gratis. Maar die gaat ook niet ongevraagd aan de kant kritiek staan geven.

"Je doet het helemaal verkeerd! Je rijdt je paard aan gort!"
"Wat doe ik dan verkeerd?"
"Eerst betalen, dan praten we verder."

En verder heb je natuurlijk geen idee hoe ik het opstappen krijg aangeleerd, lijkt me heel knap als je dat vanuit Portugal kunt beoordelen.

Als je statements maakt, moet je ze ook kunnen verantwoorden. Anders kun je dat soort opmerkingen maar beter overslaan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:00

HC zit in Spanje, ik zit in Portugal
Ik weet, voor jullie een pot nat Iberië

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:54

shadow0 schreef:
En verder heb je natuurlijk geen idee hoe ik het opstappen krijg aangeleerd, lijkt me heel knap als je dat vanuit Portugal kunt beoordelen.

Zoals je hád kunnen lezen heb ik daar inderdaad een erg goed idee van; heb bovendien de betreffende instructie aan de 'erkende' lesgeefmensen.
Dit woord is neutraler dan instructrice, want het kan ook een man zijn en ze geven tenslotte les toch?! en niet alleen maar instructies... hoop ik.

Citaat:
Als je statements maakt, moet je ze ook kunnen verantwoorden. Anders kun je dat soort opmerkingen maar beter overslaan.

Kan Bokt wel weg

Oh ja, was ik nog vergeten; het zal jouw paard een zorg zijn of jij wel/niet inherent veilig opstapt. Het is in joúw belang