vind jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:06

Ik zou graag mijn houding verder verbeteren.
Ik vind het erg moeilijk om mijn benen volledig stil te houden. Ook moet ik mijn schouders en rug wat rechter houden (dat vind ik op een stoel al moeilijk vol te houden?!).

Maarrr....iemand tips om je benen stiller te houden...????
Kleefwax misschien??

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:43

Het begint zo langzamerhand wat te komen en met nog vele kilometers in het zadel zal het nog wat beter worden. Ik verbeter elke dag, mijn houding is in een paar maanden tijd geweldig verbeterd, en ik blijf streven naar beter en beter (zonder dat het ten koste gaat van mijn paard).

Mayraa

Re: vindt jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:10

Natuurlijk, ik ben geen topruiter en zal dat waarschijnlijk ook niet zo gemakkelijk worden maar toch vind ik dat ik best netjes rij. Er zijn nog wel 1000 dingen die beter kunnen maar ik vind dat ik ik mijn pony "eerlijk" rijd. Ik straf haar niet onnodig, probeer haar zo minmogelijk te hinderen in het rijden (in de mond ect.) ik ben wel consequent maar sla haar niet meteen als er wat fout gaat. Ach er zijn zoveel rijtechnische dingen die ik beter wil hebben maar achja daarvoor les ik hé .

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:28

Ik kan niet van mezelf zeggen of ik goed of slecht ben, maar ik vind het belangrijk dat je je pony/paard op een eerlijke manier rijdt en dat doe ik wel. Ik vind, vooral in het begin, de basis het belangrijkst en ik vind dat een pony/paard vervolgens vanuit achter op een eerlijke manier naar voren gereden moet worden.

marmooniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:46

ik rij zelf ook niet egt goed..maar ben wel heel erg vooruit gegaan..m'n instructeur is altijd wel tevreden over mij..en heb ook niet de makkelijkste pony..duzz..

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:48

Nou ehhh ik blijf er redelijk op zitten en dat vind ik voldoende

Of dat paard nou achterstevoren loopt of ondersteboven met zijn hoofd opzij... als we maar lol hebben..

kortom > recreatieruiter.
dressuur-basis-technieken ken ik overigens wel maar stop het liefst zo diep mogelijk weg

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:49

Een jaar of vijf geleden vond ik mezelf goed rijden.
Ondertussen weet ik wat ik allemaal nog beter zou kunnen doen. Hoe meer je weet hoe veeleisender je wordt???
Maar ooit leer ik het wel , ik streef er naar zo goed te worden als ik zou willen zijn en heb plezier en voldoening van alles wat ik beter doe...

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:50

SylviaG schreef:
Ik zou graag mijn houding verder verbeteren.
Ik vind het erg moeilijk om mijn benen volledig stil te houden. Ook moet ik mijn schouders en rug wat rechter houden (dat vind ik op een stoel al moeilijk vol te houden?!).

Maarrr....iemand tips om je benen stiller te houden...????
Kleefwax misschien??

Hihihihi touwtje vastmaken en onder je paard door
hier hebbik ook last van!! zwabberbenen!!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:02

Ik vind dat ik niet perfect rijd. Ik heb ook minpunten wat mijn houding betreft.
Ik blijf wel op bokkende/ racende paarden zitten

Ik val soms voorover. Maar dan meteen: owja, achterover!!
Mijn knieen aangesloten houden. Maar daar heb ik ook al een trucje voor
En als mijn paard vervelend wordt, ben ik soms te hard. Heel snel heb ik dan zoiets van: Niet doen!!
Dan stap ik even af, en als ik dan weer rustig ben, ga ik er weer op
En heb moeite met mijn handen op de juiste hoogte te houden. Iemand tips hiervoor?

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:17

Miriano schreef:
Ik vind dat ik niet perfect rijd. Ik heb ook minpunten wat mijn houding betreft.
Ik blijf wel op bokkende/ racende paarden zitten

Ik val soms voorover. Maar dan meteen: owja, achterover!!
Mijn knieen aangesloten houden. Maar daar heb ik ook al een trucje voor
En als mijn paard vervelend wordt, ben ik soms te hard. Heel snel heb ik dan zoiets van: Niet doen!!
Dan stap ik even af, en als ik dan weer rustig ben, ga ik er weer op
En heb moeite met mijn handen op de juiste hoogte te houden. Iemand tips hiervoor?

Hey Miriano dat vind ik echt onwijs goed dat je dan even stopt! sommigen vinden dat opgeven en je ziet zo vaak dat mensen 'tot het bittere' eind erop blijven zitten en het gevegd aangaan!

die handen.... mmmm mijn buurmeisje had dat ook erg en die hebben we met elastiekjes aan het zadel vast gemaakt... hihihi dat hielp maar goed daar moet je paard wel geschikt voor zijn!

(ze liep overigens aan de longgeerlijn)

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:20

Ik heb ze eerder te laag dan te hoog zeg maar..
Ik zet ze vaak vast op mijn been

Eerst ging ik ook het gevecht aan, maar dat werkt dus niet bij mijn paard. Daar wordt hij alleen opstandiger van.
Dus heb ik besloten om voortaan maar af te stappen ofzo.
Soms, als ik zelf "te" ver ben gegaan, pakt ik gewoon de longeerlijn en ga heb dan maar longeren. Dan heb ik pech, en kan ik niet meer rijden

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:25

Ik vindt mezelf echt afgreiselijk rijden toen ik pas geleden een paar foto's en filmpjes zag waar ik aan het rijden was schrok ik me echt dood!
Maar andere mensen zeggen dat het wel mee valt dus. Ik probeer wel op de dingen te letten die ik er toen niet echt goed uit vond zien. Vooral het lichtrijden gaat bij mij niet zo goed (vind ik zelf)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:29

Ik vind mezelf nou niet echt netjes rijden. Ik zit wel recht op, maar ik heb altijd ruzie met mijn benen. ik zit altijd met mezelf:
je benen iets naar achteren, nee toch nog een stukje naar voren, nee toch ook weer niet In de manegelessen reed ik altijd met een spiegel en kon ik mezelf wat makkelijker corrigeren, maar sinds ik die niet meer rijd mis ik de spiegel. Op mijn VZfjord rij ik meestal in de bak zonder spiegel omdat die andere dus meestal bezet is met lessen. Op mijn stage is het gewoon een buitenbak.
Op me stage rij ik dus meestal op een Welsh-A en toen mijn begeleidster vorige keer foto's had gemaakt schrok ik echt. Ik trok steeds mijn hakken op met aandrijven, maar dat had ik zelf dus gewoon niet door. Maar wanneer ik dus op een grotere rij (fjord, cob) heb ik dit (gelukkig) niet.
Ook betrap ik mezelf steeds op geld zoeken en pianogepingel

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:31

HeeJii,

Ik wil zelf niet beslissen over h0e ik rijdt. Er zijn natuurlijk altijd n0g wel diinGen die ik zou kunnen veranderen. Al ga ik ryden dan szeggen ze gelukkiiG wel wat ik beter kan dOen en daar leer je toCh steeds meer van. Ookal wil je niet vaak kritiek krijgen, maar als je er iets mee dOet gaa je er egt 0p vooruit!

xxOx__ Mximee

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:32

ik ben niet echt super slecht, maar goed ben ik ook weer niet

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:43

mini_bienie schreef:
Nee, ik vind van mezelf dat ik absoluut niet goed kan rijden. Ik heb altijd redelijk goed gereden, was M2 met mijn paardje, maar ja, paardje ging dood, Mini_bienie stopte met rijden. Nu, 3 jaar later, ben ik weer begonnen met rijden, maar het gaat niet, het wil me gewoon niet meer lukken. Tuurlijk, rustig aan beginnen, maar ik kan het niet, ik wil NU weer kunnen wat ik toen kon, en dat lukt me niet meer. Soms denk ik er zelfs over om maar gewoon niet meer te gaan dressuuren

Goh dit had ik kunnen schrijven... Ik heb ook 5 jaar niet gereden en daarvoor heb ik Z2 gereden. Nu ben ik een jaar weer aan het rijden, maar ik kan lang niet meer wat ik toen kon, mijn houding is belabberd en het rijden gaat nergens over. Het ergste is nog dat ik weet wat ik fout doe en hoe het wel moet, maar dat het gewoon niet lukt. Ik moet zeggen dat ik wel vooruit ben gegaan maar tevreden nee... Ben nu ook eerst wat gaan springen omdat ik me anders alleen maar opwind over hoe slecht het gaat. Wil nu vooral lol aan het rijden hebben en rij dus ook niet zoveel wedstrijden meer.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:05

Quote schreef:
Haha.

Nou kijk; als ik ja zeg ben ik arrogant, als ik nee zeg, heb ik geen zelfvertrouwen of zoek ik naar aandacht en complimentjes.

Ik heb zo mijn minpuntjes en pluspuntjes zeg maar.
De ene keer gaat het hartstikke goed, de andere keer niet.

Dito

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:04

Super is anders, maar ik kan blijkbaar wel rijden anders ben ik nooit op dit niveau gekomen met een onervaren pony
Heb echt wel 100 dingen waar ik aan kan werken maar t stoort mn pony niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:11

Ik kan niet echt goed rijden ofzo. Maar omdat mn paardje niet bepaald braaf is en ik altijd op de gekste knol spring, heb ik wel geleerd goed te blijven zitten.
Het is niet echt dat ik bagger rijd ofzo, maar ik ben echt géén talent..

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:11

goed rijden ja of nee?
het is natuurlijk het handigst als je er aanleg voor hebt!
maar het belangrijkste is dat je er plezier in hebt!!
je kunt natuurlijk ook veel leren van een goed paard en steeds weer herhalen van de oefeningen!
als je ver wilt komen en je hebt niet zo veel ervaring dan kun je het best een paard kopen met veel ervaring en goede begeleiding krijgen!
maar het is vooral hard werken en je er voor in zetten!!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:55

Boutje schreef:
Een jaar of vijf geleden vond ik mezelf goed rijden.
Ondertussen weet ik wat ik allemaal nog beter zou kunnen doen. Hoe meer je weet hoe veeleisender je wordt???
Dat ken ik ergens van.

Maar ik ben tevreden op het moment, elke keer leer je weer bij. Je moet niet alles ineens willen, dan denk ik dat het plezier er ook vlug af is. Zoals sulindabaf zegt, plezier is toch wel héél belangrijk, vind ik.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:57

Ik ben een talentvolle ruiter,maar ik moet nog wel het 1 en ander leren!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:48

vind niet dat ik super kan rijden ofzo..
maar ik heb al heel lang geen les meer gehad,
en meestal kan ik zelf mijn probleem met rijden wel oplossen,
dit vind ik dan wel goed van mezelf
groetjes

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 12:22

hoi hoi,

iedereen plaatst leuke reactie,en iedereen weet van zichzelf wat er te verbeteren is en wat al goed gaat ...

iedereen heeft zo zn sterke en zwakke punten,

wil iedereen een alvast een gelukkig nieuwjaar wensen en veel sucses met je paard en de eventuele verbetering in je rijstijl

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:05

Wat is goed?

Ik doe ontzettend mijn best om elke dag weer een stap verder te komen, ik luister/kijk naar mijn paard. Straf nooit direct, maar zoek eerst mijn eigen fouten op. Ik ben erg kritisch naar mezelf en wil graag echt leren rijden.
Wij (mijn paard en ik) hebben nog een hele lange weg te gaan, waarin wij misschien wel 1000 keer op onze bek zullen gaan, maar wij zullen al die 1000 keer weer opstaan en weer verder gaan!!!