Even als perspectief, ánder perspectief:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:30

er zijn honder duizend goede en foute manieren om te rijden....... Ik zal Toronto voorlopig gewoon opgetoomd rijden........ maar sluit niet uit dat ik "als hij wat volwassener" in zijn hoofd is OOK probeer om optomingloos het paard goed de baan door te sturen....... lijkt me geweldig Het lijkt me geweldig om straks optomingloos alle oefeningen correct uit te voeren......... maargoed trek hier wel een jaar of 10 voor uit

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:14

het is ff een té grote lap tekst om door te lezen (moet zo gaan kerstdineren ).
Maar ik ga me er zeker nog in verdiepen!
Dit vind ik echt heeeel interessant!

Heb je misschien ook een foto van hoe die halsring gemaakt/aan het paard zit?

Huertecilla

Re: Even als perspectief, ánder perspectief:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 17:50

Voorbeeldje van een andere weg naar 'Rome'.

Vandaag met mijn twee jochies op pad geweest; met zoonlief Bor van bíjna 4 op hengstlief Capricho van 4½.
Ongeveer een uur op pad geweest en bepaald geen simpele route genomen. Camino, terrein, keienhelling, rivierdoorsteken, hellingboomgaard, provinciale weg, dukke parkeerplaats etc.
Ik geef tempo en cadans met lichaamstaal aan, met gebaar, stem en soms verderlichte aanraking met vinger of stokpunt de rest. De lijn hangt slap en hij moet zélf opletten mbt hoe of wat en waar hij zijn klompvoetjes neerzet.
Bor en ik lopen te zingen, praten met onze handen, hebben dikke lol met elkaar en betrekken ook Capricho erbij.

Bijvoorbeeld op de drukke parkeerplaats voor een restaurant zijn we wat eenvoudige oefeningetjes in stap en draf gaan doen tussen de geparkeerde en manouvrerende autos. Bor maakt me aanschouwelijk duidelijk hoe het liedje van Maria Figaroa met de pompoms gaat en ik luister interactief. Capricho moet mijn gesprek met Bor, de bewegingen van Bor, onderscheiden van mijn lichaamstaal naar hem en vingerlichte aanrakingen, daarbij zélf oplettend of hij niets raakt terwijl hij de bewegende autos in de gaten houdt maar zich daar niet door laat 'sturen'.

De foto http://www.mijnalbum.nl/Foto=SHRNDJ34 is bij thuiskomst door mijn boerinnetje genomen. Daarvoor gaan we onder een 90 cm. breed boogje door met aan twee zijden een héél smakelijke druivenrank en het toegangshekje valt vanzelf dicht dus na een schamp na zijn achterpoot met een kléng achter hem. Capricho en ik staan onder een afdakje geduldig te wachten terwijl Bor enthousiast verslag doet aan ma. Op niet meer dan een gefluisterd woord krijg ik een zachte zoen en op een handbewing wendt hij de achterhand om de voorhand en gaan we naar de zadelkamer.

We staan nog maar nét aan het begin van een lang, láng leertraject samen. Ik zit naúwelijks (alleen als logische stap in leerblokken) in het zadel op hem omdat hij nog lang niet voldoende uitgegroeid is voor deze extra belasting , maar hij is geestelijk lichamelijk topfit, megalicht op/aan elke hulp (ook teugel en halsring) en daarbij helemaal zichzelf. Vanuit leidpositie 4 en de lijn losjes over zijn rug gelagen (dus níet tegengehouden aan de voorzijde) kan ik hem op stem of mijn loopritme/-cadans al heel netjes laten verzamelen met ondergeschoven schenkels.
Bómzeker, volledig op mij gericht, weerstandsloos bereidwillig maar toch vol eigen initiatief; een bloedkikker van een jonge dekhengst. Hij bruist van enthousiasme om samen met mij op 'avontuurlijk' pad te gaan en ik geniet van de geestelijke uitdaging een motiverende Grote Roerganger te zijn en hem spelenderwijs te beleren en gymnastiseren.

Béter? Dat is subjectief. Anders zéker en beslist lol met en door je knol. Onze 'problemen' samen zijn ook ánders; hoe leg je hem uit dat hij een agressieve Rottigeweiler niet mag vangen bv.

p.s. Ha Kim: met Capricho vanmorgen vroég even gewoon los, dus zonder lijn of omheining, wat gaan gedold, Ik had de wei open laten staan en Arabella was eruit gekuierd om van het opgeschoten groen te genieten. Ik riep dat ze terug moest komen doch dat deed ze niet gelíjk waarop Capricho haar voor me ging halen. Hij mocht toen nog even wat leuks doen

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 17:57

Suleika schreef:
Heb je misschien ook een foto van hoe die halsring gemaakt/aan het paard zit?

Die vraag snap ik niet helemaal; is gewoon een lus met ongeveer dezelfde omtrek als de halsaanzet van het paard.
Die lus kan van textiel, touw, koperdraad, een plastic gym-hoepel, wat ook zijn en mik je simpelweg los om de hals.
Ik heb zelf de stijf-flexible touwringen van Linda Tellington-Jones en omtrek die met handvattape voor tennisrackets.
Op de foto in mijn vorge post zit Bor ermee in de li-hand en in de rechter heeft hij een olijftak als imitatie van mijn leidstok.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 18:16

piepelotje schreef:
Je andere hulpen worden grover.

Ik begrijp het 'dus' niet; alleen 'focus' is al genoeg. Dát beheers ik, begrijp ik, (nog?) niet maar een paar gram met één vinger tegen de manenkam laat Arabella al wijken als ik dat wil.
Onze vorige rijgast heb ik met uitleg zés keer moeten voordoen hoe ik van stap in draf ga voor ze zag wat ik deed.
Het is maar wat je jouw paard aanleert.

Verder geef ik geen énkel waardeoordeel over welke weg of keuze ook; probeer alleen maar te illustreren dat er meer oplossingen zijn. Die zijn niet beter of slechter maar anders en zoals J.Cruijf zegt hep elk voorzeel ze eiguh nadeel.

Wat ík als nadeel ervaar van het rijden zoals ik dat nu probeer te doorgronden is dat het paard snel té licht wordt en de nijging heeft te anticiperen. Dat is echter hier, onder mij en met mijn paarden.
Ik ervaar ook continue dat zo'n beetje ALLES aan míj ligt. Wat bv. voor míj persoonlijk een sprong met warsp-snelheid vooruit opleverde was http://www.classicaldressage.com/zen/index.html .
Ik word zelfs hier, door de andalusiërs, 'temperamentvol' genoemd
Verwacht dus dat ook dit punt een gebrek in míjn vaardigheid is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:22

HC, even tusendoor, "camino" is neem ik aan wat hier "caminho" heet en gewoon onverhard weggetje of pad/paadje heet in het Nederlands?

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:04

Nou, ik snap het punt wel, maar ik heb niks tegen op een vriendelijke ruiterhand met een vriendelijk bit. Als het maar goed en op een eerlijke manier gebruikt wordt, dat is toch het belangrijkst? Zolang mijn paardje geen last van haar bit heeft, vind ik het wel goed

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:57

Lusitana schreef:
HC, even tusendoor, "camino" is neem ik aan wat hier "caminho" heet en gewoon onverhard weggetje of pad/paadje heet in het Nederlands?

Ja. Heeft hier echter meestal wel een soort van geëgaliseerd oppervlak van wat hier 'zahorra' genoemd wordt; rozerood granietgruis/-split uit een steengroeve hier in de vallei. Dat is zo'n beetje de ergste ondergrond die je je kan voorstellen. Helaas niet van die lekkere ruiterpaden met zand en een rijbak met zand hebben we ook niet.
Ik kan me helemaal voorstellen hoe Arabella zou reageren op zo'n heerlijke en paardvriendelijke Nederlandse endurance-route als de Fasna. Maar ja, ook daar geldt weer dat van die voordelen en nadelen

@Obsessed: dit topic gaat daar niet over dus ik zal daar verder niet op ingaan maar élk paard heeft áltijd last van een bit, ook als daar niet eens teugels aan vast zitten.
Heeft echter net als zadels, hoefijzers, bandages, het merk van je cap of de kleur van het zadeldekje niets met de kern van dit topic te maken en er ís al een topic over in de HK

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:39

Als je correct dressuur rijdt, heb je je teugels niet nodig. Misschien voor alleen stelling. Verder niet. De oprichting biedt het paard zelf aan als gevolg van goed rijden. De rest (zijwaarts, tempo etc) doe je met zit en been, dus de methoden weiken imo helemaal niet zoveel van elkaar af!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 00:25

Woodstock schreef:
Als je correct dressuur rijdt, heb je je teugels niet nodig.

Ok; haal ze er maar af dan .... en dán een brood gaan kopen in het dorp
Ik hoor het wel of je verschil gevonden hebt.
Droom verder of denk je dat het nationale Dressuurbeeld zonder of met écht losse teugel zomaar even snel tussendoor het dorpscentruum in zou kunnen rijden voor een brood??

Die écht losse teugel, 'alleen door de zwaartekracht aangetrokken' zei Pluvinel daarover is éé'n van de fundamentele verschillen tussen 'a-la-jinetta' en 'a-la-brida'.

Klassieke Dressuur (in de NL-volksmond 'dressuur') is 'a-la-jinetta' en zoals ik rij (met of zonder teugels, dat is irrelevant) is 'a-la-brida' en die
twee zijn niet compatibel, zijn dé twee cruciale, verschillende rijstijlen.
Beiden hebben hun sterke en minder sterke punten. Weerstandloos verzamelen is hét zwakke punt van de eerste en het punt waar de huidige ruiterij het meeste van zou kunnen oppikken. De huidige ruiterij is geen voorwaardse cavalerie meer die met de blanke sabel snelheid in een offensief brengt. Waarom de onderliggende rijstijl dan nog aanhouden? Waarom nog op een tréns gereden?

Wedstrijdgeneuzel of niet, 99% van de ruiters is hobby-ruiter, een groot deel van die 99% zou meer lol hebben als ze ontspannen kon rijden en de oplossingen liggen voor het oprapen (en liggen níet in optomingsloos en zelfs niet in bitloos); is meermalen in de geschiedenis herontdekt dus waarom nu niet nóg een keer?! Kun je als je dat als je hoogste rijdoel hebt nog steeds in de ring je ding doen alleen dan écht met ontspanning en ja dat betaal je met 'voorwaards' want elk voordeel... inderdaad

Voor het overóvergrote deel van de ruiters, op het niveau waarop die rijden, is dat laatste beetje voorwaards geen gemis en de ontspanning pure winst. Lijkt míj.
Tegen de tijd dat je zó goed bent dat het laatste beetje voorwaards een punt is, kun je daar ook weer een oplossing voor vinden omdat jíj meer ontspanning in huis hebt en die uit de stijl kan inleveren....
Ik realiseer me dat wat ik nu schrijf niet voor iedereen in één keer helder zal zijn. Dat is dan een mooie reden om het op te zoeken, eens een boek van bijvoorbeeld Solinski of van/over de renaissance grootmeesters of desnoods over het neck-reining van Western-rijden te bestuderen. Of je moet niet willen natuurlijk, dat wat anders rijden, dat kan ook. Kunnen gelijk veel vragen op RT geschrapt worden want dat is het nadeel; een groot aantal is inherent aan de keuze.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:08

Heej, kzeg niet dat t zo gebeurd, maar wel dat t zo zou moeten zijn. De klassieken reden vroeger ook, zeker de eerste jaren van hun opleiding, zonder beugels en teugels! Het is dus mogelijk, maar of t gebeurd? En ja tis vreselijk moeilijk, maar als je je paard goed africht, zou het goed mogelijk moeten zijn, zeker als je naar de anatomie van het paard kijkt in relatie tot de hulpen. (Boek van Sara Wijche 'het paard in beweging')

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:15

mooie discussie
Paardenfluisteraars als parelli die hun methode als nieuw verkopen ben ik ook nog iet of wat tegen, maar er de positieve elementen uithalen is wel het beste dat je kan doen.
Zonder namen te noemen, maar van de Olympische 'Top' krijg ik rillingen, echt eng om zien, vandaar dat ik blij ben met dit topic.
Niet dat 1 iemand de waarheid in pacht heeft, maar als je bepaalde juiste principes en waarden in acht neemt ('ik weet niets') dan raak je al heel ver! chapeau.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:40

Huertecilla schreef:
piepelotje schreef:
Je andere hulpen worden grover.

Ik begrijp het 'dus' niet; alleen 'focus' is al genoeg. Dát beheers ik, begrijp ik, (nog?) niet maar een paar gram met één vinger tegen de manenkam laat Arabella al wijken als ik dat wil.

Is wat te kort door de bocht van mij , in het begin zullen je hulpen grover zijn om daarna tot meer fijntjes te gaan.
Ook al ben ik nog nooit niet verder gegaan , voel ik wel aan dat dit dus inderdaad zal gebeuren.

Wat ík als nadeel ervaar van het rijden zoals ik dat nu probeer te doorgronden is dat het paard snel té licht wordt en de nijging heeft te anticiperen. Dat is echter hier, onder mij en met mijn paarden.
Ik ervaar ook continue dat zo'n beetje ALLES aan míj ligt. Wat bv. voor míj persoonlijk een sprong met warsp-snelheid vooruit opleverde was http://www.classicaldressage.com/zen/index.html .
Ik word zelfs hier, door de andalusiërs, 'temperamentvol' genoemd
Verwacht dus dat ook dit punt een gebrek in míjn vaardigheid is.

Daar haal je zoiets aan wat dus inderdaad zo is, miniculse gewichtsverplaatsingen gaan dan een rol spelen, je gedacht is op den duur genoeg.
Ervaar dat zelf ook wel eens dat paard gaat anticiperen. En dat probeer ik dus ook weer tegen te gaan, door oefening terug te veranderen. En waarom>?????
Ben ik ook nog niet uit ?? Waarom het aan voelt als Nee .
ergens denk ik voel ik dat dan je paard wel eens te gemakkelijk kan worden. Gaat de kantjes eraf lopen, gaat een stukje meebepalen.
en ik denk dat dat in Dressuur dus niet gewaardeert wordt, er moet een stukje verrassing inzitten om de beweging, gang spectaulair te laten zijn.

In terrein heb je dit dus wel nodig. een paard wat meedenkt, een eigen inbreng heeft. kan denk ik je leven redden.

Gr marianne

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:54

Ik weet persoonlijk nog steeds niet waarom in (wedstrijd)dressuur de gang spectaculair zou moeten zijn.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:24

een expressie van wat je paard kan wanneer jij dat wil, mi. Dat is de bedoeling in dressuur. Maar dat valt ook op een andere manier te bereiken.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:15

Lusitana.... Tja. Een sloffend gehoorzaam paard brengt mij niet in beroering. Een paard waar kracht, gehoorzaamheid, beweging verheven vanaf straalt dat brengt mij in staat van beroering.
en dat noem ik dan spectaculair.

En m'n gevoel is dat met anticiperen dat toch vervaagd.
Een paard wat flitsend op hulpen reageert, maakt krachtige verheven passen, straalt afwachting uit, geconcentreerdheid.

Zoals ik al aanhaalde waarom :kan ik ook niet goed benamen waarom ik denk dat het niet goed is maar misschein een Vb.

Manegepaard is gehoorzaam gaat al vooruit denken, luisterd mee naar lesgeefster.
Die loopt zo z'n rondje over hoefslag maar maakt het zichzelf alsmaar makkelijker, snijd alsmaar meer die wending af.
Hoort galop, ziet voorganger aanspringen, springt aan dus anticipeert. Maar is dit de overgang die we willen zien.
Hij is gehoorzaam, luisterd naar hulp maar het wordt dan vaak meer een vallen in galop. Je wilt toch een opwaartse sprong.

Ik merk hetzelf bv ook met afwenden als je het toevallig paar keer op c de rechte lijn oefend. Paard zal na 2 keer zelf al bij c af willen wenden. wat gebeurt er dan vaak, valt over de schouder zo van de hoefslag voordat jij je hulp/begeleiding hebt kunnen geven.
Verras je hem door voor c af te wenden heb je een wending die voorbereid/begeleid wordt en is goed.

Heb het ook met aandraven, soms denk je daar even aan voordat je werkelijk in draf wilt gaan. Paard draaft netjes aan maar toch mist er dan iets. Ik corigeer dit gedrag door terug te gaan stappen.

En waarom is dit nu??? Is het de begeleiding van hulp of is het dat wij te laat/langzaam zijn. Gaat ons lichaam een fractie later dan ons gedachtengoed funtioneren. Het paard is in ieder geval ons voor.
Maar maakt hij dan de correcte wending, correcte overgang, vaak niet.
En dat is misschein wel het antwoord, dressuur is een samenspel en wij zijn dan te laat, zodat het een eenzijdige aktie wordt en daarom minder........

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:25

Er zit nogal wat tussen een sloffend paard en een paard wat met de voorbenen wappert en er explosief uitziet!
Kijk eens naar de simpele omschrijving van aan de teugel gaan die ik hieronder zet. Dat is wat er gevraagd wordt in de ring. Ik zie daar niks in terug over explosief of spectaculair. Wel over de andere punten die je aanhaalt. En gaat het om mensen in beroering brengen of africhting? Daar is oa waar de wedstrijddressuur een ander weg is ingeslagen.
Maar goed:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

De verrassing waar je over spreekt, kan ik alleen maar uitleggen met verwarring. Want alleen in verwarring kun je een paard verrassen. Als je in evenwicht bent met je paard zal het anticiperen en ik heb dat nooit als een nadeel gezien en het hoeft een beweging, figuur of overgang ook niet meteen dood te slaan.
Ik heb eens een paard gezien dat passageerde op het applaus van het publiek. De andere paarden deden het ook, maar dat paard veerde zo krachtig dat het uiteindelijk een staande ovatie kreeg, zeker beroering, die jij dan zo graag wilt. En waarom gaf dat paard dat beetje extra? Omdat de ruiter, zeer duidelijk, zo trots op zijn paard was en het niet in de weg zat, waar de andere ruiters rijkunstig het beste eruit probeerde te halen, reed deze man zijn paard op de gedachte!
Deze onbekende meneer, is de grootste inspiratie geweest voor me. Denk aan het mooiste plaatje wat je wilt bereiken, wees trots op je paard, en je krijgt een mooi plaatje!!!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:51

Woodstock schreef:
De klassieken reden vroeger ook, zeker de eerste jaren van hun opleiding, zonder beugels en teugels!

Euh'..... 'De Klassieken' reden zonder beugels omdat die pas zo'n twee eeuwen ná de val van Rome uitgevonden zouden worden
Ik dénk daarom dat je de ruiters uit de renaissance, barok en rokoko bedoelt. Dat zijn géén klassieken en ze reden ook géén klassieke dressuur maar het tegengestelde ervan. Dat is bron van veel absurdistische verwarring; wat in de NL-volksmond 'dressuur' genoemd wordt heet nl officieel Classical Dressage; Klassieke Dressuur. dat is 'a-la-jinetta' en in de renaissance bloeide het 'a-la-brida'.

@NH: het trieste is dat 'NH' en 'Dressuur' nu tegenover elkaar staan terwijl deze elkaar helemaal niet bijten. De beoéfenaars bijten elkaar en dat is heel wat anders...
De basis van het huidige NH maakt gebruik van de kennis van John Solomon Rarey, de originele paardenfluisteraar, die in 1862 een boek met zijn methode heeft laten uitgeven.
De familie van deze John Rarey onderhoudt een website waarop het boek integraal gratis te lezen en downloaden is.
De engelse huzaar Kapitein Nolan heeft op basis van Baucher de methode van Rarey geïntegreerd in een systeem om een groene ruin tot campagnepaard op te leiden. Het niveau waar hij naar werkt zit tegen Z-dressuur aan.
Let wel: 100 jaar voor 'NH' en (Klassieke) 'Dressuur' opkomen.....
Ook het Nolan-systeem is gratis integraal op het web te lezen en downloaden.

Ik heb trouwens vanmiddag een 2½ uur lange terreinwandeling met hengstlief gemaakt waarbij ik het touwhalster door een halster van soepelzacht en breed tuigleer vervangen heb. Lijn er zonder gesp aangelust en op pad.
Was bepaald een intelligentietest want pielemans wilde gelijk alles uittesten maar héé; het paard is sterker, de mens is slimmer, dat is de basis voor het mens-paard nastreven dus daar zijn we gedurende de wandeling zonder conflict helemaal uitgekomen.

Ja, Rarey heeft helemaal gelijk; een zachtleren halster roept minder weerstand op dan een touwhalster. De druk is ongeveer 1/10de.
Ik heb het tíg keer gelezen en had daarom ook al heel lang geen gesp aan de lange lijn en werkte alleen bij campowandelingen nog maar met een touwhalster maar toch..... Heb dat nu óók losgelaten; heb nu een 10 keer zo lichte fase 1 ter beschikking. Nu nog leren die ook optimaal te gebruiken
In ieder geval wéér een stap vooruit gemaakt en op die nieuwe weg een glimp van een schitterend uitzicht kunnen opvangen.

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:07

Lusitana schreef:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
...knip...
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

en dát doe ik op mijn Arabella zónder teugels en réken maar dat die pit en karakter toont met áktie

Ik spreek daarom liever van 'aan-de-hulpen' en een paard dat wijkt voor de lichtste druk van welke hulp ook is in mijn boekje 'nageeflijk'.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:54

Precies, is allemaal zonder teugels te bereiken. Daarom is het waanzinnig dat men denkt dat dressuur zonder teugels niet mogelijk is. En aan de hulpen is een betere term. Het is niet van mij, maar een citaat uit een dressuurboek of regelementen. Ik heb het al vanaf mijn jeugd en weet eerlijk gezegd de bron niet meer.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:53

Lusitana schreef:
Er zit nogal wat tussen een sloffend paard en een paard wat met de voorbenen wappert en er explosief uitziet!
Kijk eens naar de simpele omschrijving van aan de teugel gaan die ik hieronder zet. Dat is wat er gevraagd wordt in de ring. Ik zie daar niks in terug over explosief of spectaculair. Wel over de andere punten die je aanhaalt. En gaat het om mensen in beroering brengen of africhting? Daar is oa waar de wedstrijddressuur een ander weg is ingeslagen.

Je trekt het uit z'n verband. ik heb het niet over wapperende voorbenen en explosief. Maar....... als een paard z'n voorbeen heel vrij opwaarts kan bewegen tegen een paard dat dit minder kan met dezelfde voorwaarden kies ik voor dat mooie opwaartse voorbeen. Dat maakt het net iets mooier, sierlijker, krachtiger. Ook een meerdere buiging in het achterbeen maakt dit dat dit juist het tot iets spectaculair iets wordt. Omdat er brute kracht tot iets sierlijks wordt gecreert.
Ik vind dressuur dus wel degelijk iets dat je in beroering brengt, net zoals ballet. het is sierlijk, krachtig enz enz Dat brengt mensen in beroering. En het is een gevolg van africhting dus ik denk niet dat daar een andere weg is ingeslagen.
maar en inderdaad .........z'n er mensen die geimponeert zijn door een sierlijk voorbeen, maar de verdere voorwaarden niet nastreven. En dat is de slechte weg. Jammer.
Maar dat neemt toch niet weg dat met de vernieuwing ook mooiere dingen tevoorschijn komen. Waar mensen dan toch meer voor voelen/voordeel van hebben.
Waarom zijn ze een ander type paard gaan fokken, hebben het meer geperfectioneerd, hebben het betere beginwaarden gegeven.
waarom zijn sommige africhters vernieuwend bezig of zijn geweest.
Vergeet niet dat ook de klassiekers ooit vernieuwend bezig waren.
Ik vind het kortzichtig als je zegt dat daar dus de andere weg is ingeslagen en dat die ten alle tijden fout is.

Maar goed:
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.

Je vergeet hier een heel stuk of het is te lang om te typen. maar inderdaad staan er in de doelen van Dressuur geen spectaculair.
Maar er staat bv wel in dat een paard zich edelmoedig aan de ruiter overgeeft.
even stukje overtypen (1988).
Dankzij de aanwezige impuls en de elastisch buigzaamheid van z'n gewrichten, welke door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard/pony bereidwillg en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter.

Anticiperen is geen hulp, het paard is eingelijk ongehoorzaam, hij moet wachten op hulp.

De verrassing waar je over spreekt, kan ik alleen maar uitleggen met verwarring. Want alleen in verwarring kun je een paard verrassen.

Heel raar gedacht!! alleen in verwarring kan ik worden verrast.

Als je in evenwicht bent met je paard zal het anticiperen en ik heb dat nooit als een nadeel gezien en het hoeft een beweging, figuur of overgang ook niet meteen dood te slaan.

Het hoeft geen overgang, figuur dood te slaan maar.........(even weer verder over nagedacht) het is einglijk een ongehoorzaamheid aan de hulpen. en dat toloreren is dus niet conceqent. en dat denk ik dat het gevaar is. Een paard moet je conceqent behandelen.

Ik heb eens een paard gezien dat passageerde op het applaus van het publiek. De andere paarden deden het ook, maar dat paard veerde zo krachtig dat het uiteindelijk een staande ovatie kreeg, zeker beroering, die jij dan zo graag wilt. En waarom gaf dat paard dat beetje extra? Omdat de ruiter, zeer duidelijk, zo trots op zijn paard was en het niet in de weg zat, waar de andere ruiters rijkunstig het beste eruit probeerde te halen, reed deze man zijn paard op de gedachte!
Deze onbekende meneer, is de grootste inspiratie geweest voor me. Denk aan het mooiste plaatje wat je wilt bereiken, wees trots op je paard, en je krijgt een mooi plaatje!!!

stukje van waar Denk aan het mooiste plaatje wat je wilt bereiken, wees trots op je paard, en je krijgt een mooi plaatje.

maar weer een maar. Ging dat paard uit zichzelf passageren?? Op applaus dan vind ik dit fout. Maar maakte hij zich mooier, verhevener door het applaus en de trotsheid van z'n ruiter.
Dit is iets dan iets anders.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:11

Hij passageerde spectaculair door het applaus, waar de anderen rijkunstig in passage werden gereden. De hele groep was, begrijp het niet verkeerd, al aan het passageren. Dit paard sprong er ontzettend uit. Het publiek reageerde uitzinnig op dat ene paard, de ruiter groeide (en gloeide) en daarmee het paard. Dat is ZOOOOO mooi.

Natuurlijk moet een paard reageren op je hulpen, maar ik persoonlijk vind het niet fout als een paard reageert op wat er vooraf komt aan de hulp, de gedachte eraan. Als ik denk links en mijn paard gaat links, moet ik hem dan straffen omdat hij links gaat en niet mijn hulp heeft afgewacht? Daar zit dus het hele probleem waar je op stuit als je op elkaar ingespeeld raakt. Ik kan persoonlijk dat niet als ongehoorzaamheid behandelen en als jij dat wel kunt, hoe doe je dat dan?

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:49

Ik negeer fouten(onder bericht uitleg),ik beloon positief gedrag. dus als m'n paard aandraafd op m'n gedacht gaan we terug stappen. Geef hulpen en als daarop het gewenste gedrag komt beloon ik.

en ik probeer anticiperen voor te zijn. Dus geen oefeningen die dat gedrag uitlokken.
Dus op verschillende plaatsen oefeningen uit te voeren. Als ik bv rechte lijn oefen dan rij ik die ook naast a/c, alsmaar afwisselen.
Ook wijken bv niet naar hoefslag toe maar van hoefslag af.
ik loop ook tegen anticiperen aan hoor!! daar niet van!!
Maar ik ervaar het dus anders.
M'n paard pikt het zo op. Als ik ga wijken vanaf a/c lijn keer daarop kom ik terug over a/c
Dan voel ik haar al anticiperen, als ik dat voel ga ik rechtdoor, ook als ik het al van plan was om te gaan wijken maar heb nog geen hulp gegeven.
Je kan dat gedrag ook afbuigen.

Als je paard anticipeerd met bv met appyment heb je echt een probleem als je een zigzag appyment moet uitvoeren.

Die van mij gaat bv zo in traver in volgende wending als ik ze in traver meeneem uit de wending, het aan de ene kant oefen denkt ze bij de volgende lange zijde traver.
Dus gaan we eerst rechtdoor en dan een paar passen traver

Ze is een beetje overijverig.

Fouten negeer ik dus op een euh na. Ze kent m'n euhtje heel goed.
Heb ook 50/50 een zweep bij me maar hoef hem einglijk nooit te gebruiken.
ik gebruik dus bij m'n paard en ook m'n hond het gegeven dat positief gedrag belonen veel beter werkt dan straf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:25

Anticiperen op een hulp wordt ook wel 'stelen van de hulp' genoemd en andalusiërs zijn daar al >1000 jaar vermaard om.
Als dit voortvloeit uit ontwijken van de hulp, is het in principe ongehoorzaamheid of luiheid. Doorgaans is het paard dan niet ontspannen en erváárt de hulp als druk die het wil ontwijken. De hulp hoeft dus niet per sé te sterk te zíjn, wordt alleen zo ervaren en dat kan aan de gemoedstoestand van het paard liggen. Dat kan de aard van het paard zijn of de geestelijke en/of lichamelijke voorbereiding. Een paard zal snel geneigd zijn iets nieuws of iets moeilijks te vermijden en het vooruitlopen op de hulpen is een mooie 'smoes'.

Als het anticiperen geen ontwijken is maar reageren op een door het paard opgepikte voorbereidende actie van ons, weet het paard niet dat er nóg wat gaat komen, ontwijkt dus niets, maar luistert al naar ons nog onbedoelde signaal.
Dit is geen ongehoorzaamheid maar kan tóch heel vervelend zijn. Als ik hier door listige passages in de bergen navigeer heb ik geen idéé waar we heen gaan of van het terrein, alleen een globale bestemming en route. Zie het als zeilen: je wil naar Engeland oversteken, je zet een route uit op basis van de kaart maar het vaarverkeer, wind, golfslag en stroming bepalen de daarwerkelijke route.
In zó'n situatie kijk je terwijl je rijdt continue naar waar het terrein passeerbaar is. Het is dan niet de bedoeling dat het paard links gaat als je alleen maar kíjkt of dat kan, want als het níet kan....

Als ik mijn aandacht er goed bij heb, dus focus, zijn mijn hulpen denk ik gecoördineerder en reageert mijn paard beter op combinaties van lichtere hulpen en niet op één enkele.
Daarom is het van belang dat je een voor jezelf reflexmatig logische set van hulpen definieert die op zich en samen coherent zijn zodat het paard geen tegenstrijdige signalen krijgt en één enkel geïsoleerd signaal geen context heeft en als ruis genegeerd zal worden.

Vandaag op dit punt mbt inherent weerstandsloos weer nieuwe info opgepikt die ik nog aan het verwerken ben. Net al Capricho trouwens

Straks het onder meer systeem van Nolan nog eens doorspitten. Eerst echter in de jacuzzi mijn door het terrein-rennen geteisterde niet meer zo piep en wel ietwat gammele lichaam wat laten ontspannen. In mijn hoofd zoemt verder teveel om te kunnen slapen; wil de boel nog wat ordenen.
Het verschil tussen met touw- en zachtleren halster was vergelijkbaar met wel/geen bit in; zonder hulpen erop is het paard al anders. Vergelijkbaar met los in een kleine rijbak of los op 10 hectare.
Al gebruik je de hulpen op een manier die geen weerstand oproept, dan nóg is de situatie anders omdat de gevoelstoestand van het paard anders is en dat heeft gevolgen en díe wil ik proberen te doorgronden.
Dat gaat uiteraard niet lukken zonder meer ervaring, doch door er vóóraf goed en grondig over na te denken krijgt die ervaring diepgang, betekenis.

@piepelotje; zweep 'gebruiken' Met een zweep slaan is een NoNo.
Je dient een zweep alleen als aanwijsstok te gebruiken en daar is deze helaas niet geschikt voor omdat de druk van de aanraking niet lineair gedoseerd kán worden; de zweep buigt en de kracht wordt gelimiteerd door de stijfheid. Ook is de flexibiliteit een nadeel omdat dit zwiept en dán de kracht te plotseling te sterk is.
Ik ben echt he-le-maal tevreden met mijn leidstok, mijn verlengde vinger. Een met rubbertape omwikkelde tapse lichtgewicht buis met een balancerend handvat. De stok is 90 cm. lang, weegt bijna 200 gram en het zwaartepunt ligt als bij een schermzwaard nét voor het handvat.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:05

Oh, HC, over dat gevaar van kijken en het paard gaat al kan ik je wel wart vertellen, ik heb ooit een blind paard gehad. Ik vond het nodig om in een les wat tegen iemand achter me te zeggen en keek daarbij over de schouder. Arme paardje knalde tegen het beschot op omdat ik haar dus eigenlijk even lichtjes opzij zette... op een blind paard wordt je je erg bewust van je onbewuste hulpen
Toch kon ik uiteindelijk op haar, net als bij andere paarden, wel gewoon in de rondte kijken zonder dat er wat gebeurde. Het ligt heel erg aan de omstandigheden en de intentie hoe een paard op dingen reageert.

Piepelotje, ik rijdt nu zo´n vreselijk meedenk paard wat ik inderdaad wel gewoon "straf" door niet te doen wat er wordt verwacht, maar dat is een ander type anticiperen.
Ik beschrijf regelmatig momenten in mijn eigen topic, waar ik het alleen maar grappig kan vinden. Zoals die keer dat ik haar van stap in galop wilde zetten (om indruk te maken op iemand). Ze sprong verkeerd aan (eigen fout, ik keek naar die persoon, naar buiten), dus ik neem terug, maar zij was al overgeprongen, sprong dus weer terug en omdat ik toen de hulp gaf voor de andere galop, sprong ze met een zucht maar weer over. Maar dat waren dus drie vliegende galopwissels in de tijd dat ik twee hulpen gaf...en eigenlijk gewoon in de rechtergalop wilde aanspringen. Ik heb ZEKER indruk gemaakt op die persoon die wist niet dat ik eigenlijk aan het stoethaspelen was. Ik moet daar alleen maar vreselijk om lachen. Ik zie haar denken "make up you mind, darling!" Het is een zeer ervaren paard wat me heel goed verteld hoe ik de hulpen dien te geven en dat vind ik wel prettig. Als ik een verkeerde hulp geef, stopt ze accuut of ze springt omhoog. Ligt eraan. Van mij mag ze me zo best herinneren aan wat ik fout doe
Ze is anders dan anders en ik leer veel van haar. Denk je na 33 jaar rijervaring het wel een beetje te kunnen, wordt je te kakken gezet door zo´n paardje van drie turven hoog...
Maar goed, ik laat mevrouw dus niet een oefening afraffelen omdat ze wel denkt hoe het zal gaan, hoor...