Als ze toch steigert, net als elmiran zegt, een tik tussen de oren geven (alleen ik doe dat altijd met mn hand, met een zweep kan je bijna niet raken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wan schreef:ja.. ik heb gehoord dat je met een ei op het hoofd van het paard moet 'doen' en dan denken ze dat ze gaan bloeden ofzo(najah hebt het ook maar gehoord hoor
dus weet het niet zeker)
wan schreef:ja.. ik heb gehoord dat je met een ei op het hoofd van het paard moet 'doen' en dan denken ze dat ze gaan bloeden ofzo(najah hebt het ook maar gehoord hoor
dus weet het niet zeker)
Goofy44 schreef:Vergeet dat eieren verhaal maar, ook met een fles. Een klap met een zweep tussen de oren is heel onverstandig. Drijf het paard voorwaarts klinkt leuk, maar een paard dat steigert en ontdekt heeft, wat het effect voor steigeren op z'n ruiter en het werk (rijden) heeft, reageert na een aantal keren of al eerder niet meer op het been. Na elke geslaagde poging zal het verschijnsel meestal sterker worden. Ook het idee dat een paard zich niet achterover zal laten slaan of op de zij zal laten vallen is onzin. Een paard dat steigert met of zonder ruiter en dit doet uit verzet, heeft nog meer in het verschiet.
Ik zou de oorzaak van het steigeren zo snel mogelijk proberen vast te stellen. Als de dierenarts niets vindt, mond, nek, schouders controleren, daarna het zadel, de pasvorm, de ligging. Zorg dat het zadel nooit achter de 18de wervel (wervel van de laatste rib) komt te liggen. Controleer ook hoofdstel, bit en neusriem. Laat dat ook door een ervaren ruiter doen. Als het paard gezond is en als je niet overvraagt hebt, dan zou ik hulp van een ervaren ruiter inschalen. Dus niet een ruiter die goed kan rijden op een goed afgericht dressuur of recreatiepaard, maar iemand die op probleem paarden kan rijden en dat direct herkend, kan analyseren en oplossen. Laat ook bepalen door degene die het paard wel bij zich houdt, of je rijtechnisch in staat bent adequaat te reageren en het probleem direct zou kunnen oplossen als het zich voordoet. Als dat erin zit, neem dan les van degene die het paard onder controle kan houden. Als je hier nog even mee doorgaat, zeker met een paard van 8 jaar, is de kans groot dat er een probleem-paard bijkomt. Als je dit nu niet zelf kan oplossen, onmiddelijk professionele hulp inschakelen. Met praten vul je geen gaatjes en los je niets op. Je bent het beste af als het paard je iets probeert duidelijk te maken. Het oplossen van het probleem is dan eenvoudiger. Als het staken is dan direct hulp inschakelen. Ga niet zelf banketstaven.
Als een paard eenmaal ontdekt heeft wat een ruiter met een zweep kan doen, dan is er geen respect voor de zweep maar zelfs geen angst voor de zweep om het paard nog voorwaarts te kunnen krijgen.
Achter een pc los je dit niet op.
Suc6