Stang en Trensvraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 09:02

Die heeft bij mijn weten haast het zelfde effect dna een Engelse (hoge) alleen een anderen manier van vastmaken

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:10

welshfreak schreef:
Die heeft bij mijn weten haast het zelfde effect dna een Engelse (hoge) alleen een anderen manier van vastmaken

Helemaal mee eens. Die zou je niet anders moeten gebruiken. Helaas zijn er mensen die die neusriem veel strakker doen dan de ouderwedse variant. Het is gewoon een stuk makkelijker vastmaken.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:46

Ellende schreef:
Huertecilla: Als je geen antwoord geeft op de vraag van de TS heeft het weinig zin om in een topic te reageren. On topic dus aub.

Dat stáát er!!!!!

De engelse neusriem is overgenomen uit het terreinrijden en dient om te voorkomen dat bij een val wanneer de ruiter onverhoopt een de teugels hangt en het paard de muil opent deze de onderkaak breekt: is in de ring overbodig.

De sperriem is alleen nodig als je een paard niet goed beleerd hebt.

De bakstukken zijn alleen nodig bij een stang omdat deze anders geen hefboomwerking heeft én niet achter de oren in kan werken.

Een trens kan ook prima met een alleen een kinriempje in de kingroef gereden worden.

Een keelriem is alleen nodig als je in het terrein bang bent dat het paard het hoofdstel afschudt en er vandoor zal gaan als jij een stuiter maakt of wanneer je ergens in de rimboe niet het risico wil lopen dat een aangebonden paard het hoofdtel afstroopt en er vandoor gaat.

Van het hele hoofdstel zijn bij dressuur met een stang dus alléén de bakstukken nodig.
Rij je zonder bit, dan zijn die en zelfs de teugels overbodig.

Samengevat: Waarom? Omdat iedereen maar wat nádoet wat iedereen doet. Daar is een term voor en die luidt 'het natte apen-effect'. Je zou ze helemaal niet hoéven te gebruiken.

Voor nepverzameling of de (te) verticale hoofdhouding zijn stang of trens alleen maar een dwangmiddel.
Hoe die stang en trens werken: zie Gertud Jetten.

Praktisch: beleer je paard weerstandloos met een losse voorkant door buiging van de schenkels onder te treden.
Hoe je dat doét zijn hele boeken over geschreven; Pluvinel, La Guérinière, De Saunier en in onze tijd Solinski. Ik ben er dagelijks mee bezig met op het moment drie paarden. Twee nog met een lange lijn aan een touwhalster of een bitlessbridle, de derde helemaal los of met een halsring.
En ja, het wérkt: weerstandloos en mééwerkend omdat ze het zélf ontdekken.

Mulan

Re: Stang en Trensvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:08

Nou én?

Welke norm is haalbaarder:
1. wel/niet schadelijk voor je paard
2. wel/niet noodzakelijk

Met nr. 2 maak je je het wel erg moeilijk. Je hebt een stuk minder keus in de ruitersportzaken op die manier.
Om nr. 1 maak ik me druk, nr. 2 laat ik maar voor wat het is. Als ik me bij alles moet gaan afvragen of het al dan niet noodzakelijk is en vervolgens een alternatief moet gaan zoeken om zonder 'hulpstuk' af te kunnen, ben ik daar vast meer tijd mee kwijt dan dan het optuigen van mijn paard vol ijzer en leer.

Je natte apen verhaal gaat niet helemaal op. Ze schreeuwden zonder te weten waar het om ging, maar niet voor niets.

Dit gaat over eventueel overbodige attributen omdat ze hun oorspronkelijke functie verloren hebben.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:03

Idra schreef:

oosterhoff
: Dit is idd een andere discussie; maar ik ben het eens met jou, ik heb het gewoon kort uitgedrukt.
Een GP ruiter moet ip alles kunnen op een trensje, ook de oprichting en verzameling, maar een S&T draagt toch bij aan het fijner inwerken van de hulpen voor de oprichting...

Ik zie dit anders. Op het moment dat je op het hoogste niveau een proef rijdt op trens en je krijgt het voor elkaar om je hulpen even onzichtbaar te houden als wanneer je met S&T zou rijden, dan ben je (voor mij) een betere ruiter.
S&T dient in mijn ogen voor het verfijnen van je correctie en niet van de hulp zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:38

Mulan schreef:
Dit gaat over eventueel overbodige attributen omdat ze hun oorspronkelijke functie verloren hebben.

En dát is inderdaad de kern van het natte apen-effect

Verder bevestig je exáct wat Podhajski stelt en ik ervaar: de hoeveelheid ijzer en leer is omgekeerd evenredig met de vaardigheid van de ruiter.

Terug on topic: 'het doel' is verder wat je wil, je kan in combinatie met een bit alle neusriemem gewoon weglaten of ze gebruiken.
Ik bedoel: wat is het doel van Swarovski glitters op een frontriem of van bandages in kleur om een paard dat loopt?! Frontriem en bandages op zich zijn op zich niet nodig en heden ten dagen gaat het feitelijk alléén nog maar om die glitters erop en de kleur ervan bij het dekje onder het zadel.
Het páárd is een beetje zoek in het plaatje en dat is bij het rijden zelf niet anders.

@MissMuts: 'correctie' Zelfs Martin Gauss is daar (na bijna 20 jaar 'dialoog') al járen van afgestapt.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:44

Ik noem een tweede ophouding (omdat de eerste niet doorkwam) een correctie. Wellicht versta jij er wat anders onder? Het is niet zo dat ik de S&T als slipketting gebruik

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:02

Huertecilla schreef:

Terug on topic: 'het doel' is verder wat je wil, je kan in combinatie met een bit alle neusriemem gewoon weglaten of ze gebruiken.
Ik bedoel: wat is het doel van Swarovski glitters op een frontriem of van bandages in kleur om een paard dat loopt?! Frontriem en bandages op zich zijn op zich niet nodig en heden ten dagen gaat het feitelijk alléén nog maar om die glitters erop en de kleur ervan bij het dekje onder het zadel.
Het páárd is een beetje zoek in het plaatje en dat is bij het rijden zelf niet anders.

Whuhaha, ja je hebt écht gelijk hoor!
Ik denk dat wij wel redelijk op één lijn zitten!
En dan moet ik wel zeggen dat de bling-bling bij de paardjes vaak uit liefde voor het paard is, dat hij er mooi uit ziet! (haha, als je erover nadenkt is het natuurlijk belachelijk, maar goed....)
Het 'schaapjes-effect' is hier duidelijk van invloed!
Als je wedstrijden leuk vindt is ook duidelijk dat er niet van wordt gehouden dat je 'iets' op een andere manier doet, mijn paardje liep super op zijn dubbel-gebroken bitje, maar van de jury moest er tóch echt een sperriempje om, dan denk ik ook, beter zou zijn álle sperriemjes juist af te laten?!
Ach, er zijn gewoon een hoop mensen die niet doorhebben dat een paard iets levends is, dat krijg je ook als ze worden grootgebracht met Furby's en Tamagotchi's
Gelukkig heb ik de kans om mijn dochter met katten, honden, geiten en paarden op te laten groeien!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:14

Steinbrecht schreef:

"De oude meesters die de tijd en de middelen hadden voor een degelijke grondige opleiding, reden hun hogeschoolpaarden uitsluitend op stang, met daaraan twee teugels die ze met de pink verdeelden (uitsluitend linkerhand). In het voorbereidende werk van het groene paard bedienden ze zich van het kaptoom.

Door ons stanghoofstel uit te breiden met een onderlegtrens, hebben wij hedendaagse ruiters ons erbij neergelegd dat wij ons paard niet langer kunnen of willen opleiden tot die mate van perfectie, waarin hij met de stangteugel in de linkerhand onder alle omstandigheden te beheersen is."

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:23

MirandaFuego schreef:
Whuhaha, ja je hebt écht gelijk hoor!
Ik denk dat wij wel redelijk op één lijn zitten!
En dan moet ik wel zeggen dat de bling-bling bij de paardjes vaak uit liefde voor het paard is, dat hij er mooi uit ziet! (haha, als je erover nadenkt is het natuurlijk belachelijk, maar goed....)
Het 'schaapjes-effect' is hier duidelijk van invloed!
Als je wedstrijden leuk vindt is ook duidelijk dat er niet van wordt gehouden dat je 'iets' op een andere manier doet, mijn paardje liep super op zijn dubbel-gebroken bitje, maar van de jury moest er tóch echt een sperriempje om, dan denk ik ook, beter zou zijn álle sperriemjes juist af te laten?!
Ach, er zijn gewoon een hoop mensen die niet doorhebben dat een paard iets levends is, dat krijg je ook als ze worden grootgebracht met Furby's en Tamagotchi's
Gelukkig heb ik de kans om mijn dochter met katten, honden, geiten en paarden op te laten groeien!

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar als je een hoofdstel hebt waar een lusje aan de neusriem zit dan moet je dus inderdaat een sperriempje er doorheen doen. Ander is dat hoofdstel niet compleet!!!!
Als jij dus zonder sperriem wilt rijden dan moet je een neusriem aanschaffen waar geen lusje aan zit. Een engelse neusriem dus. Grote kans dat je dan niets meer van de jury hoord. Ik heb het lusje er gewoon afgehaald. Gezeur meteen over!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:41

oosterhoff schreef:
[Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar als je een hoofdstel hebt waar een lusje aan de neusriem zit dan moet je dus inderdaat een sperriempje er doorheen doen. Ander is dat hoofdstel niet compleet!!!!
Als jij dus zonder sperriem wilt rijden dan moet je een neusriem aanschaffen waar geen lusje aan zit. Een engelse neusriem dus. Grote kans dat je dan niets meer van de jury hoord. Ik heb het lusje er gewoon afgehaald. Gezeur meteen over!!
[/quote]

Ja, dat was zo, dat het lusje er nog aanzat! Maar ik had als jury liever gezien dat het paard een prima mondje had, dan dat er een lusje aan de neusriem zit, snappie?!
Maar ik moet nu een nieuw hoofdstel kopen en ga dan idd eens effetjes kijken naar wat anders! (en anders de schaar erin, wat denk je dat het spul allemaal kost tegenwoordig! )

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:38

Huertecilla schreef:

Onzin. Ik koop voor mijn paard de "beste" spullen (volgens kenners of mezelf ), voor zijn welzijn. Voor mijn plezier vind ik het dan leuk om mijn paard dan meteen ook in het chique te steken.

Ik bezuinig als het om mijn paard gaat nergens op, niet op de DA, niet op harnachement, niet op de smid, niet op de les etc. En als ik dan nog centjes overhoud, vind ik het leuk om dingen te kopen die puur luxe artikelen zijn, gewoon omdat ik het leuk vind (en er zelf dus hard voor werk ).

Ik zou dus zeggen: leven en laten leven en het geheel niet zo zwart-wit maken .

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:45

MirandaFuego schreef:
Ja, dat was zo, dat het lusje er nog aanzat! Maar ik had als jury liever gezien dat het paard een prima mondje had, dan dat er een lusje aan de neusriem zit, snappie?!
Maar ik moet nu een nieuw hoofdstel kopen en ga dan idd eens effetjes kijken naar wat anders! (en anders de schaar erin, wat denk je dat het spul allemaal kost tegenwoordig! )

Als jury volg je de reglementen. Als je dat niet doet dan hoef je er net zo goed niet te gaan zitten. Als jij je niet aan de reglementen wilt houden, dan moet je geen wedstrijden rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:16

welshfreak schreef:
waarom moet je bij S&T altijd een Engelse neusriem?

Ik zal deze vraag even kort beantwoorden want dat is geloof ik nog niet gebeurd in dit topic

Een stangbit heeft altijd een kinketting. Deze ligt in de groeve onder de kin.
Daar waar een sperriem of een lage neusriem ook zou lopen, dat kan dus niet samen. Vandaar hoge neusriem.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:50

Zo en na 2 pagina's is de vraag dan eindelijk beantwoord

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:52

Het antwoord stond geloof ik ook al op de 1e pagina hoor , alleen is er weer eens een andere discussie ontstaan .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:13

missmuts schreef:
MirandaFuego schreef:

Als jury volg je de reglementen. Als je dat niet doet dan hoef je er net zo goed niet te gaan zitten. Als jij je niet aan de reglementen wilt houden, dan moet je geen wedstrijden rijden.

Whahahaha!
Pas op dat je je niet verslikt!
Je snapt denk ik niet waar het om gaat, maarja geeft niet....mijn hoofstel was namelijk wél compleet, er zat zelfs een extra lusje aan!

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:40

Ja daar stond het eigenlijk half op. Bedankt Melanie15

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:48

Huertecilla schreef:
Mulan schreef:

En dát is inderdaad de kern van het natte apen-effect

Volgens mij niet. Het apengekrijs was niet overbodig. Ze waarschuwden, maar wisten niet waartegen.

Huertecilla schreef:
Verder bevestig je exáct wat Podhajski stelt en ik ervaar: de hoeveelheid ijzer en leer is omgekeerd evenredig met de vaardigheid van de ruiter.

Toch voel ik me niet echt aangesproken. Vaardigheden hangen samen met een doel en met oefening. Ik vind het een wat kortzichtige stelling. Dat blijkt ook al wel uit het feit dat er op de foto's van jouw paarden aanzienlijk meer ijzer en leer te vinden is dan op de foto's van mijn paard.
Ik mis de vaardigheid om chinees te spreken en ik mis de vaardigheden om op die manier met mijn paard om te gaan zoals jij jezelf dat tot doel hebt gesteld om met jouw paarden te doen.
Beiden vind ik geen gemis.

En ik begrijp werkelijk niet waarom je struikelt over een met kristal ingelegd frontriempje.
Denk je nou echt dat dat paard daar wakker van ligt? Voor mijn paard kijk ik of het niet knelt, en voor mezelf of ik het leuk vind staan.
Bandages is ook een ander verhaal. Hoewel ik het best mooi vind staan, doe ik ze niet aan omdat ik me afvraag of het niet erg warm wordt daaronder en of de doorbloeding wel optimaal blijft.
Voor mij geldt eerst of het slecht is voor het paard, zo niet, dan heb ik er geen moeite mee.
Ik ben van mening dat veel afwisseling, het hele jaar door weidegang, soortgenoten en voer zoveel mogelijk over de dag verspreiden hele belangrijke dingen voor het welzijn van mijn paard zijn.
Dus dat krijgt ze.
Links opstijgen omdat me dat geleerd is, doe ik ook niet, dat wissel ik af, net waar ik sta. Het is niet goed voor mijn zadel en niet goed voor mijn paard.
Zolang mijn paard blijft zoals ze nu is, zie ik ECHT de noodzaak niet mijn handelswijze te gaan veranderen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:13

Mulan schreef:

Volgens mij niet. Het apengekrijs was niet overbodig. Ze waarschuwden, maar wisten niet waartegen.

De reden voor de waarschuwing was weg; dát is nu net de crux van het natte-apen-'effect': Geen idee meer hebben waarom eigenlijk.

Dé vraag is op twee manieren beantwoord:
a. een neusriem is niet nodig bij een dressuuroefening in een omheinde ruimte
b. áls je een neusriem om wil/moet doen bij S&T dán....

Nu even de cirkel rond maken; waarom zijn bit, optoming, sporen, zweep e.d. eigenlijk verplicht?
Inderdaad.... de natte apen óók uit de cavalerie-cultuur }>
Verder niet interessant want het is nu eenmaal zo gereglementeerd, maar nódig is het allemaal niet. Meer waarom dan daarom is er heden ten dage niet.

Het is echt zóóóó spijtig dat regels en gewoontes zoveel mensen uitsluiten van wat ik hier vanmiddag weer met mijn merrie mocht ervaren; of je op Pegasus rijdt.
Was voor mij ook onvermoed, want je weet niet wat je niet weet. Nú heeft het voor míj de essentie van paardrijden ontsloten; vergelijk het met leren fietsen, dat wordt ook hard geprogrammeerd in nieuwe synapsverbindingen in je grijze massa.
Enneh.... wat is nu mooier dan een paardensnoet zonder wat ook

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:46

Huertecilla schreef:
Enneh.... wat is nu mooier dan een paardensnoet zonder wat ook

Dát ben ik dan in ieder geval weer wel met je eens.

Misschien snap ik wel een beetje wat je verder bedoelt. Vind ik alleen dat je het wat te zwart wit stelt.
Ik moet zeggen dat de lol-met-m'n-knol-momenten op buitenrit me meer een supergevoel geven dan wanneer een dressuuroefening netjes wordt uitgevoerd.
Dat hoort onder het kopje 'werk' zowel voor mij als mijn paard. Samen naar buiten en een rit van uren waarbij ik mijn zweepje vast maak aan mijn teugels (hou ik mijn zweepje vast en zijn de teugels lekker lang) en alleen links of rechts aangeef met mijn benen/zit, dat vind ik het tofst. Helemaal op een onbekende route waarbij we door water heen moeten, door struiken heen, hobbel op hobbel af, dan krijg ik altijd zo'n stom 'samen-op-avontuur-gevoel'
Ze zoekt zelf haar weg en ik help hier en daar met een aanwijzing. Als ze dan zo onwijs stoer haar weg zoekt en werkelijk overal langs en door loopt... dan prijs ik me het meest rijk met mijn eigen paard. Waarschijnlijk omdat ze op die momenten zo overduidelijk vrolijk actief betrokken is bij wat we samen doen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:51

Dat is mooi
Maar in de dressuur heb je wel wat nodig om de snoet door de verplichting.
en als je dat allemaal eerlijk gebruikt, is er ook niks aan de hand.

Met mijn Z paard, die op S&T liep
Kon ik ook op een trens rijden en op een stal halster lukte de Z oefeningen ook.
Met alleen een touw om de nek lukte me niet alle Z oefeningen, maar bijv wissels wel.
En uiteraard het gewoon terugkomen in tempo en dat soort basis dingen wel, omdat je dat ook met een bit op de zit doet.
Springen ging ook gewoon met touw om de hals. (en dan heb ik hem niet zo eng hoog zitten, maar gewoon laag, dus minder scherp naar mijn idee)

Dus wat ik duidelijk wil maken, ook alr ijden menden met S&T, rijden mensen met neusriem, dat wil niet zeggen dat het meteen mishandeling is en een paard anders niet te rijden is.