springen met martingaal of zonder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: springen met martingaal of zonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:34

fluffymeis schreef:
mijn ervaring was de martigaal met een heet paard bij het springen dat ze bij dressuur niet meer zonder kon . ze hong bij het springen altijd precies in de martigaal en in mijn handen ( lekker makkelijk voor haar) zonder martigaal wil ze voor geen meter meer naar beneden omdat het daar boven wel lekker hangt..

dus ik zou het eerst zonder beginnen

had jij de martingaal zo strak an dat hij naar benede getrokken werd?
naar mijn mening heeft een martingaal geen erking op dressuur

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:26

Nog ter informatie: als je kan stilstaan voor de hindernis en je vertrekt vanuit die stilstand in galop over de hindernis, heeft je paard al zeker minder kracht om te gaan lopen en moet je door bij elke pas terug te vragen, in staat zijn om hem kalmer te laten lopen NA de hindernis.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:02

Tieneke, hoeveel spring-ervaring heb jij?

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:25

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard gehad.
Een paar trucjes die ik gebruik zijn. Twee balken in een V vorm voor de hindernis leggen. daardoor komt hij voor de sprong al beter terug, waardoor hij na de sprong ook niet zo hard gaat.
De tweede is schuin aanrijden op een hindernis (gewoon laag zetten) schuin er over wenden andere kant van de hindernis recht nemen en dan weer schuin. zo een paar achtjes maken en ook een keer de andere kant op wenden. Hierdoor leert je paard naar je te luisteren en komt hij terug. Doordat je als het ware voltes maakt kan hij niet hard en omdat je elke keer iets anders doet moet hij wel opletten, anders gaat hij op zijn snufferd (bij wijze van). Heeft ie dit een beetje door rij dan eens rechtuit naar een andere hindernis en probeer het zelfde tempo te houden. Werkt bij mijn paardje perfect en het is een behoorlijk heethoofd. Probeer het eens wie weet helpt het.
Ik vind overigens een martingaal geen probleem mits die goed is afgesteld. Ik denk alleen niet dat deze het probleem oplost maar het kan je wel helpen.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:53

@margreet: kijk, ik spring al lang genoeg om te weten welke methode bij mij tot nu toe altijd heeft gewerkt. Ik ga niet hier iets neerschrijven waarin ik niet geloof. Misschien moet jij ook maar eens een mening van iemand respecteren en niet zo aanvallend doen? We zijn hier nogaltijd om een mening te geven en iemand te helpen. Doe dat dan ook in plaats van zo te vitten en zelf geen alternatief te geven. Wat ik hier heb neergeschreven, werkt perfect en je leert nogmaals een paard zo niet weigeren, wie evht veel ervaring heeft, weet dat!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:54

Ik stel je alleen maar een vraag hoor juffie

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:57

Margreet schreef:
Ik stel je alleen maar een vraag hoor juffie

merk ik daar een sarcastische ondertoon???

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:58

Wie de schoen past...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:03

djeeezes, op zo'n opmerkingen ga ik zelfs niet meer reageren. In plaats van iets nuttigs te vertellen waar de TS tenminste iets mee kan doen...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:05

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:07

Bij mij werkte het om mijn paard na de sprong stil te zetten (aangezien ze er normaal op af ging en vervolgens na de sprong er als een gek vandoor te gaan).

Verder voor de sprong op de achterhand drijven, zodat ie na de sprong ook beter onder controle blijft. Dit vergt echter enige oefening, dus daar kun je beter les voor nemen.

Tja en een martingaal werkt alleen in als het nodig is (mits goed afgesteld).

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:10

Margreet schreef:
Margreet schreef:
viewtopic.php?f=8&t=173675

stukkie naar onderen scrollen

Bij het stukje niet te houden met springen bedoel je zeker
Ik las namenlijk eerst over de martingaal, maar dat is iets anders dan waar het hier over gaat.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:11

Margreet, is het jou misschien al eens opgevallen dat het voor ieder paard anders is? Je kan niet zeggen: zo is het bij dat paard, dus zo is het voor alle paarden. Met problemen als deze moet je niet refereren naar andere topics, daar zijn de problemen altijd anders gesteld en elk geval is anders. Het beste wat de TS nu kan doen om goed te kunnen springen met haar paard, is een instructeur er bij te halen, wat al meerdere keren gezegd is, net zoals alles hier al vaker gezegd is.

Je kan je gewoon niet baseren op wat een ander vertelt, je kan tips aannemen en uitproberen, maar dat werkt niet noodzakelijk.
Bij Tien lukte het blijkbaar wel, dus complete nonsens is het blijkbaar toch niet?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:12

Tien schreef:
Bij het stukje niet te houden met springen bedoel je zeker

Ja, dat bedoel ik

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:13

het is niet de bedoelling dat de martingaal het "probleem" op gaat lossen alleen ter ondersteuning

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:14

Als hij z'n hoofd omhoog gooit, kan het helpen. Als hij dat niet doet, heeft het volgens mij echt geen zin om dat te gebruiken.

fluffymeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:51

en rij je er nu mee of zonder?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:11

De topic starter heeft allang besloten om de martingaal wel te gaan gebruiken.Maar hier toch nog even mijn gedachte er over.

Ik denk dat voor jouw de beste oplossing is om een keer een springles te gaan volgen.Daar leer je als het goed is{anders heb je van de verkeerde les}hoe je je paard weer terug kan rijden.Een martingaal help je echt niet van je probleem af.Je moet leren te wachten tot de hindernis bij je is en tot die tijd in het zadel blijven zitten.Komt je paard omhoog ga jij ook een stukje naar voren.Als je paard weer geland is ga je direct weer zitten op je kont en neem je je paard terug naar de draf.Komt je paard nu niet terug dan geef je niet een goede hulp en zit je waarschijnlijk niet goed.En daar kan een goede instructrice je verder bij helpen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:33

ik denk dat een martingaal niet erg gaat helpen. Tenzij je paard zijn hoofd omhoog gooit. Want als je martingaal goed zit werkt hij niet in als het paard zijn hoofd op normale hoogte heeft. tenzij je hem natuurlijk te strak doet...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:54

Wat vaak ook wil helpen is een drafbalk meteen na de hindernis op de grond neer te leggen. Zo moet je paardje goed blijven opletten en zal hij na de sprong terug komen in tempo. Hoe gaat het inmiddels met springen?