Hoe longeren jullie je 'jonkies' bijgezet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anydale

Re: Hoe longeren jullie je 'jonkies' bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:19

Nee, wij hebben een 2,5 jarige maar daar gebruiken we het niet bij. Misschien later wel, maar dat denk ik niet

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:06

anydale schreef:
Nee, wij hebben een 2,5 jarige maar daar gebruiken we het niet bij. Misschien later wel, maar dat denk ik niet

Kan ik wel inkomen, maar ik denk ook dat het ergens wel jammer is. Als je hulpteugels op de juiste manier gebruikt bij het longeren kan het paard er veel baat bij hebben, ik denk ook dat het goede uitwerkingen kan hebben op het lopen onder het zadel. Geen kritiek hoor, maar een gedacht om misschien eens mee te spelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

CCCCorine schreef:
Sonja schreef:
Aan de splitreins, tussen de benen door en dan met een knoopje vast op de rug. Doe meer met minder

Die manier heb ik weleens gezien bij iemand. Wat ik me alleen afvraag is of ze er niet makkelijk in kunnen komen met de benen en of ze er geen schuurplekken van krijgen. Weet jij dat?

Er zijn wel paarden die er schuurplekken van krijgen, want die reacties lees ik ook hier op Bokt wel eens. Persoonlijk vraag ik me dan af hoe strak je bijgezet hebt en hoeveel druk er dan op staat, want ik longeer al jaren zo en heb er nog nooit enige slijtplek of wat dan ook van gehad bij m'n paarden.
Met de benen erin heb ik ook nog nooit gehad, gezien of gehoord. Als je laag bijzet met de slof komen ze er ook niet met de benen in. IMO zou dit alleen kunnen gebeuren als ze echt met de neus over de grond lopen en erg lomp met de voorbenen doen. Als ze echt heeeeel erg hun best doen, moet 't lukken, maar ik zie 't niet snel gebeuren.

Overigens krijg ik wel eens de vraag of dat niet eng is omdat alles vastgeknoopt zit. Ik vind van niet (bovendien zit een slof pas ECHT letterlijk geknoopt!), maar ik gebruik bij m'n teugels van die clipjes (niet te verwisselen met musketons!) die je in geval van nood snel open hebt en waar je geen extra druk voor hoeft te pakken om ze open te laten gaan.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:28

Ik ben bij mijn snertlander begonnen met heeeel licht bijgezet met touwtjes, om te wennen.
Nu werk ik óf met touwtjes (goedkoop en veelzijdig) óf met dubbele longeerlijn.
Dat laatste bevalt helemaal goed je kunt meer spelen en afwisselen en je hebt meer controle
Ik vind bijzetteugels er onhandig en vervelend uitzien met dat zware wiebelding eraan én touwtjes kun je vrij door laten lopen (door schoftje of longeersingel) waardoor het mn in het begin voor je paard prettiger is. Dan heeftie iets meer speling om z'n koppie naar links en rechts te bewegen
Van elastiek heb ik inderdaad ook gehoord dat ze er snel op gaan hangen. En met andere hulpteugels heb ik geen ervaring.
Ik hou het lekker bij m'n touwtjes en dubbele longeerlijn

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:47

Sonja heb je geen voorbeeld daarvan, kan me even geen beeld erbij vormen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:03

Stel je twee lange losse teugels voor. Die doe je vanaf het bit tussen de voorbenen door, en dan knoop je ze op de rug van het paard aan elkaar.

Sorry, ik heb er geen foto's van.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:10

Oke, nee dan snap ik het denk ik wel.
Dit zou je dus ook met een fijne slofteugel kunnen doen bijvoorbeeld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:15

Ja hoor dat kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:28

Sonja schreef:
Er zijn wel paarden die er schuurplekken van krijgen, want die reacties lees ik ook hier op Bokt wel eens. Persoonlijk vraag ik me dan af hoe strak je bijgezet hebt en hoeveel druk er dan op staat, want ik longeer al jaren zo en heb er nog nooit enige slijtplek of wat dan ook van gehad bij m'n paarden.

Bedankt voor je reactie! Misschien scheelt het ook wel dat splitreins doorgaans van een goede, zachte kwaliteit leer zijn. Dat bedacht ik me later nog. Verder vind ik het idee niet eng wat betreft het vastmaken. Als je met touwtjes longeert zitten ze zo mogelijk nog veel vaster.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:08

Hoi,

Ik longeer altijd met de pessoa.
Met de pessoa teugel wordt het ruggebruik verbeterd en wordt de achterhand extra gestimuleerd. Houding en balans worden verbeterd.
Ik ben er goed tevreden over.

Groetjes

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:12

Lange tijd los gelongeerd op halster en ook gereden met parelli hackamore.
Nu is ze aan het bit aan het wennen en gooit ze af en toe haar kop in de lucht. Heb van de week de pessoa erom gedaan en dat ging super. Heel losjes gedaan en goed voorwaarts houden als ze druk voelt.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:53

Ik gebruik altijd touwtjes en meestal alleen lang bijgezet met een paardenknoop (altijd handig). Het paard wat ik weleens longeer loopt in het begin wel wat tegen de touwtjes aan en is (nogal) loperig. als ze wat opgewarmt is doe ik het een klein beetje strakker om haar wat meer aan het werk te zetten.
Van te voren lekker even los beetje laten uitbokken, andere kant om losjes bijzetten, weer andere kant om iets vaster bijzetten, nog een keer andere kant, en dan als laatste weer even zonder bijzet uitdraven. Dat paard wat ik dan longeer die loopt dan met haar neus over de grond (heeft dan ook hard gewerkt! +/- 30 min. niet veel langer, heeft geen zin) Mijn eigen verzorgpaard (doe ik trouwens ook nauwelijks meer ivm artrose) maalt nergens om en die hangt in de touwtjes, die doe ik dan liever met dubbele longe, met gogue wil ik weleens proberen, lijkt me ook goed voor hem.
Pas het een beetje aan op het paard, stijf en hangend paard zou ik niet vastzetten als die met rijden ook op de hand hangt, jong paard niet te kort en te lang (tijd bedoel ik) en loperig paard wordt vanzelf rustiger als ie doorheeft dat ie toch niet onder het werk uitkomt (die bij mij wel iig)