stelling: terugkomen op zit: verzwaren of verlichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:09

Ik heb altijd het idee dat ik mij aan de onderkant zwaar maak en aan de ovenkant licht. Beneden kantel ik mijn bekken iets en maak mij lang (dat voelt voor mij zwaar aan zeg maar) en vanaf boven laat ik alles los; ontspannen. Een diepe ademteug; zoals eerder werd gezegd werkt daar prima bij!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:26

ik probeer altijd 'de grond in te gaan' door me heel lang te maken. zwaar maken dus.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:20

Er werd op de vorige pagina gesproken over loslaten ipv zwaar maken. Als het goed is laat je je rug toch altijd los en niet alleen bij het terugrijden? Of zijn er vercshillende soorten loslaten?

Ik rem nauwelijks op mijn zit moet ik zeggen, ik sluit mijn hand wat en verwacht dat mijn paard daarop terugkomt zonder activiteit te verliezen. Zodra hij teveel terug komt of traag wordt in het achterbeen, laat ik mijn hand los en tik ik mijn been bij.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:54

sanne_ schreef:
Er werd op de vorige pagina gesproken over loslaten ipv zwaar maken. Als het goed is laat je je rug toch altijd los en niet alleen bij het terugrijden? Of zijn er vercshillende soorten loslaten?

Grappig dat je dat zegt. Het is geen verschillende manier, maar een meer nadrukkelijkere manier. Je ademt een keer extra diep uit, scharniert wat verder in de gewrichten in je benen (lang maken in de bewoordingen van anderen in dit topic).

sanne_ schreef:
Ik rem nauwelijks op mijn zit moet ik zeggen, ik sluit mijn hand wat en verwacht dat mijn paard daarop terugkomt zonder activiteit te verliezen. Zodra hij teveel terug komt of traag wordt in het achterbeen, laat ik mijn hand los en tik ik mijn been bij.

En ik doe niets met mijn hand en weinig met mijn zit. Ik adem dus alleen maar uit en laat wat extra los in mijn lichaam. Dit is voor het paard prettiger. Hij komt dan minder snel tegen de hand, want waarom zou hij? Je doet immers niets met de hand.

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:57

Zwaar zitten vind ik eigenlijk zo'n vreemde omschrijving voor je paard terug laten komen op je zit. Ik doe dit zelf door mijn bekken licht te kantelen door mijn buikspieren even aan te trekken en tegelijkertijd uit te ademen. Ik heb niet het idee dat ik daardoor zwaarder ga zitten. Overigens snap ik het principe van rijden zonder zithulpen niet echt, ik bedoel alles met hand en been. Met je zit maak je het meest contact met je paard, de manier waarop je zit heeft zo enorm veel invloed op hoe je paard beweegt! Iemand die echt goed zit, kan het paard als het ware naar zich toe halen met zijn zit. Niet door enorm te drukken of zwaar te worden, maar door heel subtiel spelen met spierspanning en balans, in het ritme van de bewegingen. Een soort onzichtbaar dansen. Soms lukt me dat zelf ook, en dat voelt echt spectaculair moet ik zeggen, echt als eenworden met je paard!

develwife

Re: stelling: terugkomen op zit: verzwaren of verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:03

Hoi,

Ikzelf verzwaar ook zelf mijn zit.

Groetjes

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:36

Hoi!
Toen ik voor het eerst écht GOED les kreeg, heb ik dus dit geleerd:
Terugkomen van je paard: holle rug.
Naar voren rijden: bolle rug!
Dit heb ik toen ten uitvoer gebracht met mijn paardje, het was SUPER!
Het werkt gewoon echt véél beter, je zithulpen komen veel beter door, het makkelijkst is eigenlijk gewoon dat je op een goed (en dus op deze manier afgericht) paard stapt!
En het dan probeert, dan gaat er echt een wereld voor je open!
Jammer genoeg is mijn paardje in de hemel, maar met hem reed ik zo héérlijk op mijn zit, niks in mijn handen, ik kon zó alles doen, echt waar, als ik ging wenden om de achterhand en ik gaf perongeluk iets te veel buitenbeen, sprong hij aan in galop en stonden we opeens een piruette te maken, haha! Dat was écht een geweldig gevoel!
Eerst was ik nogal sceptisch, maar je begrijpt dat ik dat al héél lang niet meer ben!
Maar het is wel oppassen geblazen, als je paard eraan gewend is, moet je niet perongeluk verkeerd gaan zitten, want staat hij bijv. zó op de rem, haha!

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:20

Desiree schreef:
sanne_ schreef:

Grappig dat je dat zegt. Het is geen verschillende manier, maar een meer nadrukkelijkere manier. Je ademt een keer extra diep uit, scharniert wat verder in de gewrichten in je benen (lang maken in de bewoordingen van anderen in dit topic).

oooh zit dat zo. Dankje voor je uitleg! Zelf probeer ik ook weinig te remmen op mijn hand, gewoon even sluiten en weer los zodra ik de reactie heb gekregen die ik wilde.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:51

doe dit i.c.m. met sluiten van je hand. Als je paard goed reageert, ga je de hulp met je hand afbouwen. Eens kijken of ze het op den duur ook alleen maar doet als jij een keer goed uitademt.