tólten ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:48

Als een paard kan telgangen kan die ook tolten.
Veel paarden met een afhangend kruis hebben toltaanleg, echter een niet natuurtolter intolten vergt een goede trainer met veel ervaring hierin. Ook zullen paarden die last hebben van hun rug niet tolten.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:58

Nou ik heb dus laatst een verhaal gehoort. Ik zeg tegen dat meisje je paard loopt niet helemaal lekker (ze hadden hem net) zei zegt: neej hoor, hij tölt, maar dat ken jij zeker niet. Mijn mond viel open echt ik denk waar zit haar verstand. Ik reed naast haar op mijn IJSLANDER. en ik weet na al die jaren trainen heus wel wat tölt is. MAar goed, niet verder op ingegaan. ik wist toch dat ik gelijk had en idd hoor ik deze week dat dat paard artrose had en niet zo'n beetje ook en dus niet lekker liep. Sneu voor dat paard, dat wel.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:03

tamary schreef:
Als een paard kan telgangen kan die ook tolten.
Veel paarden met een afhangend kruis hebben toltaanleg, echter een niet natuurtolter intolten vergt een goede trainer met veel ervaring hierin. Ook zullen paarden die last hebben van hun rug niet tolten.

Dit is dus absoluut niet waar.
Ik ken een IJslander die wel kan telgangen en niet kan tölten.
Dit paard is al naar verschillende prof trainers geweest dus dat zegt genoeg

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:04

Thokkadisje schreef:
Nou ik heb dus laatst een verhaal gehoort. Ik zeg tegen dat meisje je paard loopt niet helemaal lekker (ze hadden hem net) zei zegt: neej hoor, hij tölt, maar dat ken jij zeker niet. Mijn mond viel open echt ik denk waar zit haar verstand. Ik reed naast haar op mijn IJSLANDER. en ik weet na al die jaren trainen heus wel wat tölt is. MAar goed, niet verder op ingegaan. ik wist toch dat ik gelijk had en idd hoor ik deze week dat dat paard artrose had en niet zo'n beetje ook en dus niet lekker liep. Sneu voor dat paard, dat wel.

Haha erg is dat he! Ik ken ook iemand die de handen in de lucht had en het paard ietsje sneller stapte dan normaal en aan het sterrenkijken was die meende dat het tölt was, het is echt waar hoor! Ja hoor meid, je hebt helemaal gelijk

WendyBZ

Re: tólten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:10

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:12

Even off topic: Hoe voel je eigenlijk dan het verschil tussen een tolt en een snelle stap?

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:20

Tieneke schreef:
Even off topic: Hoe voel je eigenlijk dan het verschil tussen een tolt en een snelle stap?

Moeilijk uit te leggen... Tölt gaat igg sneller dan een snelle stap
Ga even tölt filmpjes opzoeken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:28

Afbeelding
Iemand vroeg om een tölt foto. Hier een tölt foto.
En hier onder telgang:
Afbeelding
Afbeelding

http://homepage.mac.com/hmtp/iMovieTheater132.html
Filmpje

eerst toont het paard tölt, daarna draf, daarna stap, dan gallop en dat laatste is telgang. Wat een super ding vinden jullie niet

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:34

Wauw wat een gangen heeft dat paard zeg, Prachtig , kunne stjarna en Thok nog heel heel erg veel van leren

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:36

ik kan het filmpje jammer genoeg niet zien
mijn tinker gaat soort van tolten als ze onder het werk uit wil komen vraag me niet of er ijslander in zit want ze komt uit engeland

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:38

Haha al onse paarden ook

Nog wat tölt en telgang:

Tölt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Telgang:
Afbeelding
Afbeelding

K geloof dat jullie nu wel een beetje een beelt hebben hoe de gangen tölt en telgang eruit zien

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:40

wat een mooie foto's en paarden echt geweldig
maar hoe voel je het verschil tussen telgang en draf ( dat is het toch )

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:40

love_lucca schreef:
mijn tinker gaat soort van tolten als ze onder het werk uit wil komen vraag me niet of er ijslander in zit want ze komt uit engeland

Vroeger konden alle paarden tölten maar is er allemaal uitgefokt om het ras zo sierlijk mogelijk te maken. Erg jammer. Was een keer met een boktrit mee en was er ook iemand met een tinker die kon tölten. Het kan dus wel. En niet alles wat tölt heeft met IJslanders te maken he

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:43

love_lucca schreef:

Telgang gaat vele malen sneller dan draven! Dat houd een dravend paard niet bij (mis een draver die erop getraint is?). In telgang kan je geen sta zit doen. Igg gaat dat wat moeilijker, hihi

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:45

ik denk toch dat mijn tinkie ook kan telgangen maar ze doet niet helemaal zo mooi met die beentjes geloof ik maar dat weet ik niet zit er altijd op he want als ze draaft kan ik gewoon niet blijven lichtrijden en het paard van mijn nicht houd mijn tinkie net bij als ie in galop zit dan draaft de mijnen nog dus ik heb zo'n vermoede

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:49

love_lucca schreef:
ik denk toch dat mijn tinkie ook kan telgangen maar ze doet niet helemaal zo mooi met die beentjes geloof ik maar dat weet ik niet zit er altijd op he want als ze draaft kan ik gewoon niet blijven lichtrijden en het paard van mijn nicht houd mijn tinkie net bij als ie in galop zit dan draaft de mijnen nog dus ik heb zo'n vermoede

Zet er eens een camera bij als je gaat rijden, misschien kan je hat dan zien Of vraag iemand foto's te maken?(Het is maar een idee hoor)

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:51

goed idee

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:55

love_lucca schreef:

Dan zal het wel zweinepass zijn. Zet het paard de rug vast. Telgang gaat echt zo snel als een behoorlijke gallop! Dat houd een normaal paard niet dravend bij!

Ik ken trouwens ook een IJs als die in een vlinke handgallop rijd dat mijn IJs hem bij kan houden in draf..

Maar idd laat maar foto's maken en zet ze bokt. Dan kunnen de gangenpaard kenners beoordelen of dit daadwerkelijk, tölt, telgang of zweinepas of whatever is.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:57

Glossi schreef:
love_lucca schreef:

Telgang gaat vele malen sneller dan draven! Dat houd een dravend paard niet bij (mis een draver die erop getraint is?). In telgang kan je geen sta zit doen. Igg gaat dat wat moeilijker, hihi

Nee Pacers (telgangende dravers) zijn over het algemeen sneller dan de standardbreds (dravers). In Amerika tenminste

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:02

@glossi : dat andere paard kan mijn paard nog maar net of niet bij houden als dat andere paard gallopeerd en de mijne nog draaft of wat ie dan ook doet

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:46

alle paarden kunnen leren tolten en telgangen , het zit er als veulen in, het word alleen niet onderbouwt. Alleen is het bij gangen paarden makelijker te onderhouden als bij andere rassen. Maar inprincipe kan het dus wel. Maar kost ernorm veel ervaring, training ect. Dus wil je tolten doe het dan op een paardje die het wel kan.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:42

Esmeralda schreef:
alle paarden kunnen leren tolten en telgangen , het zit er als veulen in, het word alleen niet onderbouwt. Alleen is het bij gangen paarden makelijker te onderhouden als bij andere rassen. Maar inprincipe kan het dus wel. Maar kost ernorm veel ervaring, training ect. Dus wil je tolten doe het dan op een paardje die het wel kan.

Amahoela's Het zit er niet bij alle paarden in hoor! Heus niet. Er zijn zelfs IJslanders die geen tölt hebben. En ook genoeg IJslanders die NIET kunnen telgangen. Er zijn 4 en 5-gangers. De 4-gangers hebben naast stap, draf en gallop de extra gang tölt en de 5-gangers hebben er telgang bij. Het zit er in of het zit er niet in. Vroeger konden alle paarden tölten maar dit is er uitgefokt en somige paarden blijfen er aanleg voor hebben maar echt niet alle paarden hoor! Ik ken ook een IJslander die naar verschillende goede mensen is geweest om te intölten en het is geen van allen gelukt. Zegt wel genoeg denk ik.. een 3-ganger

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:20

In alle paarden zit wel degelijk tolt, maar ze moeten er wel aanleg voor hebben. Er zijn idd zat ijslanders die het niet in zich hebben. Maar door training kan je het onderbouwen. En wat je zelf schrijft bij de een wel en de ander niet!!!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:25

Glossi schreef:
love_lucca schreef:

Vroeger konden alle paarden tölten maar is er allemaal uitgefokt om het ras zo sierlijk mogelijk te maken.
Erg jammer. Was een keer met een boktrit mee en was er ook iemand met een tinker die kon tölten. Het kan dus wel. En niet alles wat tölt heeft met IJslanders te maken he

Dit is onjuist. Het klopt dat veel paarden vroeger (2000-3000 jaar terug) vaak vijfgangers waren. Met de invoering van koetsen en wagens als vervoersmiddel is er steeds meer gefokt op de draf, omdat deze gang voor dat doel beter geschikt was dan een laterale gang als tolt of telgang. In bepaalde gebieden, waar het terrein niet geschikt was voor wagens en wagensporen, is er niet gefokt op de draf. Dit soort onherbergzame gebieden zoals IJsland en Peru heeft nog steeds paarden met laterale gangen.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:13

Mij is door verschillende mensen vertelt dat het was om het ras zo sierlijk mogelijk te maken.. En had het ook ergens op een site gelezen maar kan die zo snel niet terug vinden. Maar wat jij vertelt had ik ook al een keer gehoord maar dat andere hoor ik vaker En wat je het vaakste hoord geef je dan maar weer door aan anderen