Wanneer te beginnen met inrijden!Moet je lezen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:14

Volgens mij heeft dit al vaker op bokt gestaan..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 15:13

Pannie schreef:
Volgens mij heeft dit al vaker op bokt gestaan..

Oh?
Nou ik weet het niet hoor, ik heb er niks van gezien...... maar als je elk topic eerst uit moet gaan zoeken of er niet al wat van opstaat wordt het mij teveel werk.....ben op het moment nogal lui....gelukkig kan ik mijn paardje nu nóg later inrijden, kan ik nóg langer lui blijven
En het kan er eigenlijk niet vaak genoeg opstaan, toch?!

Jimbo

Re: Wanneer te beginnen met inrijden!Moet je lezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:38

Is het dan ook erg als je zon jong paard op zn derde jaar zadelmak maakt en dan op zn 5e ofzo weer verder beleren? dan heeft ie als t goed is al veel ervaring opgedaan en dan is ie toch niet zwaar belast. ik vind ook dat als je een paard in de weide zet, terwijl hij nog jong is, dan kan hij ook wel vreemd doen. t is volgens mij net hoeveel en wat je van het paard vraagt. ik vind wel dat het artikel (en jullie) gelijk heeft dat bijna alle paarden te vroeg ingereden worden, dat is ook wel te meten, de trekpaarden die 'laat' (dus net zo laat als andere paarden) rijp zijn en beleert worden gaan veel langer mee
Mijn verzorgpaard zal ook wel op zn derde beleert zijn, hij is nu 1.90 en 17 á 18 jaar oud, vraag me af hoeveel dat vroeg beleren met zijn artrose te maken heeft

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:56

mijn haf word in maart 3 en ik ben nu bezig met speels te longeren
en lekker te wandelen in de bak en buiten.
vaf maart ga ik wat serieuser worden met hem.
en met 3 en een half ga ik erop.
en dat rustig uitbreiden.
maar geen denken aan dat ik er nu op ga zitten veel te jong nog

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:37

Jimbo schreef:
Is het dan ook erg als je zon jong paard op zn derde jaar zadelmak maakt en dan op zn 5e ofzo weer verder beleren? dan heeft ie als t goed is al veel ervaring opgedaan en dan is ie toch niet zwaar belast. ik vind ook dat als je een paard in de weide zet, terwijl hij nog jong is, dan kan hij ook wel vreemd doen. t is volgens mij net hoeveel en wat je van het paard vraagt. ik vind wel dat het artikel (en jullie) gelijk heeft dat bijna alle paarden te vroeg ingereden worden, dat is ook wel te meten, de trekpaarden die 'laat' (dus net zo laat als andere paarden) rijp zijn en beleert worden gaan veel langer mee
Mijn verzorgpaard zal ook wel op zn derde beleert zijn, hij is nu 1.90 en 17 á 18 jaar oud, vraag me af hoeveel dat vroeg beleren met zijn artrose te maken heeft

In het artikel staat ook wat je wél allemaal kan doen met een jong paard!
En dat is best veel, alleen onbelast!
Dus het paard hoeft niet alleen op de wei te staan en aan zijn lot worden overgelaten, hoor, hij kan aan de hand ook al een hoop leren, bijv. de trailer in, verkeersmak maken, ga zo maar door!
Dus vervelen hoeft hij zich niet!
Over je verzorgpaard: Vervelend dat hij artrose heeft....maar het vervelende is dat je achteraf nooit weet hoe het is ontstaan.....maar vergeet niet dat de meeste paarden al rond hun 3e beleerd zijn, echt veel paarden die laat beleerd worden zijn er (nog) niet.......en sommige gaan gezond verder, anderen niet Sterkte ermee!
Maar laten we hopen dat het in de toekomst beter wordt en iedereen beseft dat het beter is om wat later te beginnen!

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:49

Als ik het zo lees wordt ik gelijk misselijk van alle paarden die wel al op 3 jarige (of nog vroeger) ingereden zijn

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:56

toen m'n paard 3,5 jr. was heeft er voor het eerst iemand opgezeten. Heb haar voor een deel zelf zadelmak gemaakt en haar daarna 3 maanden naar de africhtingsstal gebracht. De eerste 3maanden thuis ging het niet zo goed, ze was erg gespannen. Ben lessen gaan volgen en wandelde vaak met haar door t bos. Daarna ben ik een keer met iemand buiten gaan rijden. Ze keek wel veel omzich heen maar was echt niet schrikkerig. Een keertje waaide het heel erg en we waren op de hei, heb nog nooit zo'n rustig paard gehad .
De bak thuis is erg zwaar, en rijd ook best wel intensief dus vind het voor een jong dressuurpaard belangrijk dat ze ook eens buiten kunnen rijden.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:37

Buiten dat het een goed artikel is vind ik het fijn om zoveel leuke en vooral enorm nuttige tips te zien van wat je allemaal kan doen buiten rijden. Ook tijdens en na het inrijproces blijven zo'n dingen belangrijk. Zowat alle paarden die ik ken kunnen er niet tegen aan hun genitaliën aangeraakt te worden, terwijl dat eigenlijk zeker zou moeten kunnen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:33

ponyzotje schreef:
Buiten dat het een goed artikel is vind ik het fijn om zoveel leuke en vooral enorm nuttige tips te zien van wat je allemaal kan doen buiten rijden. Ook tijdens en na het inrijproces blijven zo'n dingen belangrijk. Zowat alle paarden die ik ken kunnen er niet tegen aan hun genitaliën aangeraakt te worden, terwijl dat eigenlijk zeker zou moeten kunnen.

Ja, dat is waar, maar het is heel erg paard-afhankelijk.
Mijn oude paardje(is er niet meer )vond het heel vervelend als ik dat deed...terwijl ik hem van geboorte al had en hij kippie mak was?!
Maar mijn nieuwe paardenmop vind het allemaal prima, terwijl hij dit allemaal helemaal niet was gewend, maar het deert hem niet.
Het is idd fijn dat ze wat andere tips geven voor de africhting (zonder rijden) want de meeste mensen willen er zo snel mogelijk op terwijl het paard nog niet eens fatsoenlijk aan de hand meeloopt....als iedereen nu eerst eens wat meer áán de hand gaat oefenen heeft dat alleen maar een gunstige werking op het rijden later!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:59

Ik denk dat als er geen dressuur proeven voor alleen de 4-jarigen bestonden & geen springproeven voor de 4-,5- en 6 -jarige bestonden Veel paarden minder snel ingereden zouden worden. Heel interessant artikel! Veel mensen rijden hun paarden op 3-jarige leeftijd in omdat ze niet eens weten dat het zoveel schade kan veroorzaken.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:48

Ik vind 't wel een interessant stukje om te lezen
Mensen die hun pony eerder inrijden dan dat ze 3 zijn, ik ben er niet voor, moet ik zeggen, maar ze moeten het zelf weten, al vind ik het wel zielig voor die beestjes.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:09

hey,
mijn pony was 4 toen ze ingereden werd.Onlangs stond de acheterkant hoger als de voorkant, ik heb toen een tijdje niet meer gereden, toen ze weer gelijk stond heb ik erop gereden.Dus ik zie dat op zijn 4de hij nog niet volgroeit was.En de meeste mensen rijden al op hun paard als die pas 3 id geworden .Ik vind dit een heel goed artikel zodat je je nie op de 2,9 akl moet beginnen inrijden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:26

mijn pony is nu 2,5. ze kan al heel veel, is ECHT 100% verkeersmak. we zijn nu aan het oefenen met zonder halster meelopen, dus helemaal los. daarnaast leer ik haar verschillende commando's, die later weer van pas kunnen komen. ik ga er pas op als ze 5 jaar is. het is een kruising shet, dus ik ben naar gewichtsverhouding vrij zwaar voor d'r. een reden te meer om later te beginnen. er is nu al genoeg te leren. zoals ik al zei, ze kan al veel, maar nog lang niet alles, en de dingen die ze kan moeten nog geperfectioneerd worden. zo zijn we ook een beetje bezig met VD. dit kan maar langzaam, omdat ze anders overbelast wordt. ze kan een beetje liggen op commando, maar nog niet perfect. ik oefen het misschien één keer in de maand. is een leuke afwisseling voor haar, en zo gaan we ook niet te snel met het zwaardere werk bezig. het lijkt me niet goed voor een jong diertje om 10 keer per dag te gaan liggen en weer op te staan, achter elkaar door...

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:53

En wat vind ik het dan toch triest om op stal mensen te zien die hun paard van 2,5 (komend jaar 3, weet niet precies wanneer), 2/3 keer per week een half uur dressuurmatig rijden. Vrijheidsdressuur of buitenrijden ho maar. En als het even kan in de zomer starten! Erop aanspreken heeft geen zin, hebben al veel mensen geprobeerd en ze worden alleen maar pissig als je commentaar geeft. En t arme paard blijft maar braaf (duurt waarschijnlijk niet lang!).

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:46

Lottew schreef:
En wat vind ik het dan toch triest om op stal mensen te zien die hun paard van 2,5 (komend jaar 3, weet niet precies wanneer), 2/3 keer per week een half uur dressuurmatig rijden. Vrijheidsdressuur of buitenrijden ho maar. En als het even kan in de zomer starten! Erop aanspreken heeft geen zin, hebben al veel mensen geprobeerd en ze worden alleen maar pissig als je commentaar geeft. En t arme paard blijft maar braaf (duurt waarschijnlijk niet lang!).

Ja, ik denk dat het voor veel mensen best moeilijk is om het ánders' te gaan doen, omdat het vroeger eigenlijk heel gewoon was om met 2-en half te gaan longeren, met 3 jaar erop te gaan rijden!
Zelf ben ik óók 20 jaar geleden op mijn paard zo rond zijn 3e erop gaan zitten, het voordeel voor hem was wel dat hij erg stevig was en dat ik alleen een paar keer per week een buitenritje maakte, verder stond hij op de wei. Maar toen was dit natuurlijk allemaal nog niet bekend!
Nu ga ik pas rijden met 4-en half, wel ook beginnen dan weer met een kort buitenritje, dat beviel me toe ook wel!
Mensen worden niet graag gewezen op de fouten die ze maken, ik denk ook dat het moeilijk blijft ze erop aan te spreken, ze hebben echt geen zin om te stoppen als ze al éénmaal zo ver mij zijn!
Daarom denk ik ook dat het de nodige tijd gaat kosten om de 'inrijtijd'
later te maken, maar iedereen die dit artikel leest, zal tóch beter nadenken en moet je toevallig een paard gaan inrijden, zul je misschien tóch besluiten wat langer te wachten!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:30

Citaat:
Omdat veel mensen denken dat je alleen aan de buitenkant kunt zien wanneer een paard klaar is om bereden te worden, dan gaat het voornamelijk om het iets zwaarder belasten, zoals kleine voltes, verzamelen, keertwendingen enz. hier een goed stukje!
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Ik zou graag willen weten wat ze in de vertaling onder een groeiplaat verstaan. Misschien dat iemand dat op bokt kan uitleggen.
Wie o wie

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:05

Sommige mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn" - en situeren die groeiplaten ergens in de knie'n. Die groeiplaten, die liggen eigenlijk onderaan het radius-ulna-been, net boven de voorknie - zie de anatomische tekening hierbij.
Ik heb een stukje gecopieërd, maar er staat nog meer over en het plaatje uiteraard óók.
Maar nu begrijp ik jou effe niet want bedoel je dit wel?