Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pannie schreef:Volgens mij heeft dit al vaker op bokt gestaan..
Jimbo schreef:Is het dan ook erg als je zon jong paard op zn derde jaar zadelmak maakt en dan op zn 5e ofzo weer verder beleren? dan heeft ie als t goed is al veel ervaring opgedaan en dan is ie toch niet zwaar belast. ik vind ook dat als je een paard in de weide zet, terwijl hij nog jong is, dan kan hij ook wel vreemd doen. t is volgens mij net hoeveel en wat je van het paard vraagt. ik vind wel dat het artikel (en jullie) gelijk heeft dat bijna alle paarden te vroeg ingereden worden, dat is ook wel te meten, de trekpaarden die 'laat' (dus net zo laat als andere paarden) rijp zijn en beleert worden gaan veel langer mee
Mijn verzorgpaard zal ook wel op zn derde beleert zijn, hij is nu 1.90 en 17 á 18 jaar oud, vraag me af hoeveel dat vroeg beleren met zijn artrose te maken heeft
Sterkte ermee!
.ponyzotje schreef:Buiten dat het een goed artikel is vind ik het fijn om zoveel leuke en vooral enorm nuttige tips te zien van wat je allemaal kan doen buiten rijden. Ook tijdens en na het inrijproces blijven zo'n dingen belangrijk. Zowat alle paarden die ik ken kunnen er niet tegen aan hun genitaliën aangeraakt te worden, terwijl dat eigenlijk zeker zou moeten kunnen.
)vond het heel vervelend als ik dat deed...terwijl ik hem van geboorte al had en hij kippie mak was?!
.Ik vind dit een heel goed artikel zodat je je nie op de 2,9 akl moet beginnen inrijden 

Lottew schreef:En wat vind ik het dan toch triest om op stal mensen te zien die hun paard van 2,5 (komend jaar 3, weet niet precies wanneer), 2/3 keer per week een half uur dressuurmatig rijden. Vrijheidsdressuur of buitenrijden ho maar. En als het even kan in de zomer starten! Erop aanspreken heeft geen zin, hebben al veel mensen geprobeerd en ze worden alleen maar pissig als je commentaar geeft. En t arme paard blijft maar braaf (duurt waarschijnlijk niet lang!).
Citaat:Omdat veel mensen denken dat je alleen aan de buitenkant kunt zien wanneer een paard klaar is om bereden te worden, dan gaat het voornamelijk om het iets zwaarder belasten, zoals kleine voltes, verzamelen, keertwendingen enz. hier een goed stukje!
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html