Bokken om haar zin te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: Bokken om haar zin te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:00

Longeer je je paardje weleens?
Zo ja, wat doet ze dan met aanspringen in galop?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:03

Nou soms wel, maar met longeren is ze nogal lastig... Ze wil dan niet echt in een rondje blijven lopen. Ze wil dan nog steeds niet goed doorlopen, maar ze bokt dan soms ook bij aanspringen in galop

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:05

voor mij is het duidelijk

xil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:09

Ik had ook een paardje dat altijd bokte naar de galop toe en ook in de galop en sprong heel erg over.

Mij werd verteld dat ik goed binnenstelling moest houden. Dit werkte wel.. maar voor mijn gevoel was dit absoluut niet de manier om het tegen te gaan. Want juist als je hem recht ging stellen ging het 'fout'.

Toen kreeg ik een andere instructrice en zijn we gaan kijken waar het probleem nu werkelijk lag. En dat was bij het goed loswerken. Hij durfde zich gewoon niet los te laten. Op het moment dat het paardje recht op zijn eigen benen moest lopen, en lekker ontspannen kwamen de problemen.

We zijn toen eerst in de draf bezig gegaan.. lekker ontspannen richting halsje strekken! Daar had hij al moeite mee..allemaal protesteren. De eerste paar keer kwamen we dus ook helemaal niet aan de galop toe! Nadien het beter ging hebben we de galop erbij gepakt en dat was eerst echt drama... Maar gewoon volgehouden (dus niets anders dan blijven zitten en teugels op contact) en nadien ging het beter en ging hij zich ontspannen en mijn handen opzoeken! Nu helemaal geen problemen meer!

Wat ik hiermee wil zeggen is eigenlijk heel simpel : Zorg dat je paardje echt helemaal lekker ontspannen is.. dat kan al heel veel schelen.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:11

Mijn 4 jarige pony bokt ook wat af, tenminste bokte ( heeft een tijdje stil gestaan, nu weer volop aan de longe aan het trainen )
maar toen ik haar dus inreed bokte ze ook veel. Ik dacht eerst misschien dat het pijn was maar ze deed het alleen als het haar uitkwam.. Als er bijvoorbeeld een vlieg op dr hoofd zat of ehmm een bocht door moest die ze liever af wou snijden, dan gingen die oren zo lekker naar achter , chagerijntje! en dan bokken! ook voor de galop deed ze het altijd. Toen heb ik op een gegeven moment ( na een paar weken ) De zweep er bij gepakt. Sinds ik haar bij een bok 1 tik heb gegeven heeft ze het NOOIT meer gedaan, helemaal noooooit meer.

Niks pijn gewoon dr zin niet krijgen was het

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:15

Dankjewel allemaal voor jullie goede advies! Dikke zoen van mij enne KiWiko wat bedoel je met het is me duidelijk?

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:17

IsSsatjuh schreef:
Dankjewel allemaal voor jullie goede advies! Dikke zoen van mij enne KiWiko wat bedoel je met het is me duidelijk?

Ja, dat wil ik ook weten

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:18

OemmiejO schreef:
IsSsatjuh schreef:

Ja, dat wil ik ook weten

Ik denk dat het paard pijn heeft..of niet?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:22

Ik weet het ook niet! KiWiko geef eens antwoord

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:23

dat bedoel ik ook het paard zit niet goed in zn lijf in elkaar, daarom doet ze bepaalde dingen niet of moeilijk.

kan aan een aantal dingen liggen, zadel...... rug..... spieren, ruiter en zelfs dr eierstokken.

voordat je er met de zweep overheen gaat lijkt het mij handig om eerst uit te zoeken waarom ze zo reageert.

als ze ook al aan de longeerlijn zo doet bij de minste inspanning dan is het gewoon te moeilijk voor haar.

Een paard dat echt lastig en eigenwijs is kom je niet eens op, een paard dat echt niet wil werken gooit zich desnoods achterover.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:24

Als ze in galop aanspringt, springt je paard dan goed of verkeerd aan?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:25

goede galop eigenlijk altijd

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:27

Nou maar ze heeft geen andere symptonen van pijn. Er stonden een keer vreemde paarden in de wei naats de bak en toen ging ze zich uitsloven en toen liep ze wel door reageerde ze goed op mijn hulpen en galopeerde zonder bokken aan.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:43

IsSsatjuh schreef:
Ik heb haar al laten onderzoek door een fyshio dat zei ik al en er was echt niks..

Wat heeft deze fysio gedaan bij je pony en wat vertelde hij/zij je over je pony?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:42

Nou hij heeft onderzoekjes gedaan, gevoeld of er geen drukkingen of gezwel zat. Hij was vooral overal aan het voelen. Hij zei dat er niks met haar aan de hand was en dat ze kerngezond is. En dat hij vermoede dat het niets lichamelijks was, maar meer omdatze zo gewend was om haar zin te krijgen, ze nu protesteerde met bokken. Hij zei dat het een vervelende gewoonte kan worden en dat ik haar goed met straffen als ze bokt, maar als ze niet bokt rijkelijk belonen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:44

een beetje fysio gaat buigen, flexen en voelen.......... en kijkt hoe het paard daarop reageert

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:49

Dat zeg ik tog voelen enzo, het is al een tijdje (3 maandjes +-) geleden en ik krijg niet vaak bezoek van de fysio.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:50

Kan het me allemaal niet helemaal goed meer herinneren ik was er ook niet de hele tijd bij, want ik ben tenslotte alleen verzorger he?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:11

Bedankt iedereen voor jullie tips: en nog een vraagje: Heeft een thiedeman zin bij dwarse paarden?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:43

Nee, want bij een thiedeman moeten ze met het neusje naar beneden en wordt het bokken juist makkelijker.
Een beetje fysio wil het paarje ook even aan de longe of onder het zadel zien... Is dan vast ook niet gedaan.

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:44

IsSsatjuh schreef:
Bedankt iedereen voor jullie tips: en nog een vraagje: Heeft een thiedeman zin bij dwarse paarden?

Ligt er helemaal aan wat voor dwarsigheid je hebt . Wat doet jouw paard bij het bokken? Kop omlaag? Dan heeft een thiedeman niet zo heel veel zin aangezien een thiedeman ervoor zorgt dat een paard zijn kop niet tever omhoog kan gooien!
Je kan alleen wel profijt hebben van een riempje voor je neus, maar daar kan je natuurlijk ook andere dingen voor gebruiken!

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:47

Kris25 schreef:
Nee, want bij een thiedeman moeten ze met het neusje naar beneden en wordt het bokken juist makkelijker.
Een beetje fysio wil het paarje ook even aan de longe of onder het zadel zien... Is dan vast ook niet gedaan.

Het hoeft niet perse zo te zijn dat een paardje zijn hoofd naar beneden doet bij het bokken. Mijn paardje durde zich niet los te laten en ging daarom juist strak met zijn kop in de lucht lopen, om maar niet over die rug te hoeven bokken.

Waarom twijfelen jullie zo over de fysio.....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:31

xil schreef:
Kris25 schreef:

Het hoeft niet perse zo te zijn dat een paardje zijn hoofd naar beneden doet bij het bokken. Mijn paardje durde zich niet los te laten en ging daarom juist strak met zijn kop in de lucht lopen, om maar niet over die rug te hoeven bokken.

Waarom twijfelen jullie zo over de fysio.....

Als hij zelfs zijn rug niet wil gebruiken bij het bokken, dan heeft hij echt een rugprobleem!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:07

Als je eenmaal in galop zit, bokt je paardje dan nog steeds??
En als je buigingen aan de hand doet (je weet wel, nek+ koppie naar links en rechts buigen) hoe reageert hij daar op?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:11

Nou als ik hem eenmaal goed aan het lopen heb, en flink aangepakt dan loopt ze aan de teugel enz. Enne, reken maar dat ze haar rug gebruikt met bokken;)
Over de fysio, hij liet me wel met haar aan het halster draven, maar ik had geen spullen mee om te rijden.