---Aan teugel krijgen??!!---

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 14:09

bedankt!
we gaan het in de kerstvakantie effe proberen!

maar of het gaat lukken....( )

we zien wel

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:10

denk het niet als je het Effe gaat proberen

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 14:23

OK we gaan het proberen!
heb er al zin in:)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:25

kijk ff bij de sticky van rt

en als je denkt dat dingen bij paardrijden met ff proberen gaat, heb je al de verkeerde gdachte

Jimbo

Re: ---Aan teugel krijgen??!!---

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:14

Als je gaat longeren met een singel zou ik gewoon met een touwtje aan de singel naar het bit redelijk lang vastzetten en dan longeren (wel van te voren even instappen enzo) als hij ontspant gaat vanzelf dat rugje mooi opbollen en loopt ie ook aan de teugel.
met rijden lijkt het me iig handig om een martingaal te gebruiken, als die op de goede hoogte is afgesteld heeft het geen effect als jij en je pony goed lopen maar als jij of je pony de handen/het hoofd te hoog houdt werkt de martingaal nog iets extra naar beneden
zou ook nog even kijken of zadel nog goed past

je hebt gelukkig je handen wel mooi laag en je kan aan zijn oortjes (op de foto) wel zien dat hij wel goed luistert

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:03

@jimbo : een martingaal hebben we niet, (ons budjet is te laag:p)
iemand heeft me verteld dat je je handen een beetje hoger moet houden en dan kneepjes geven en je benen er goed ond leggen
zodat hij het bit moet zoeken?
klopt dit?

eigenlijk rij ik waarschijnlijk nog niet goed genoeg maar ik en men nicht zouden het hem(en wij ook!) toch graag leren

dus we gaan ervoor !
andere tips zijn welkom!;)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:05

dus moet je goed les gaan halen en nogmaals die pony hoeft het niet te leren........ die doet het automatisch als jullie goed rijden

Investeer gewoon in goede les, dan kom je veel verder

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:51

idd, pony kan het al, alleen moet jij hem die ontspanning geven, waarop hij zelf gaat nageven. Vanaf jij moet gaan trekken enzo is het niet goed. Les nemen, en voorwaarts rijden, opvangen met de handen, veel oefeningen rijden, niet fixeren erop, dan gaat het! En zeker geen hulpteugels eraan hangen, dan kan ie niet meer zonder!

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:54

ok maar les nemen is niet mogelijk (allé op een manege dan é)
maar ik ken iemand die mss wel zou komen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:54

Ik zou niet meteen met allemaal hulpteugels gaan rijden..
Zorg eerst dat je paardje goed aan het been isen stelling geeft, dan gaat het al een stuk gemakkelijker.. En goede les zoeken help echt heel veel!!

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:00

Charloepy schreef:

maar dat van bijzetteugels welke werking heeft dat ?
want we zouden nu graag eerst gewoon longeren (voor in de winter)
wegens te nat om te rijden
hoe kan je dat dan oefenen?

Als je in de winter niet kunt rijden zou ik me nu ook nog helemaal niet bezighouden met aan de teugel rijden.Mocht je volgend jaar het rijden weer oppakken bel dan meteen ook even een instructrice want die kan je heel goed leren hoe jij de pony lekker op eigen benen kunt laten lopen en lekker los in zijn lijf en over zijn rug en als kadootje van je pony gaat hij dan lekker nageven{je weet wel aan de teugel}en ben je klaar.

Als dit goed gaat heb je de bijzet teugels helemaal niet meer nodig

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 02:12

les nemen, en eerst zorgen dat je eigen houding en zit goed zijn.
Op de foto kan ik zien dat de handen te laat worden gehouden en het lijkt ook of de tenen naar buiten staan ipv naar voren.
Als je zelf helemaal netjes op je paard zit, houding goed is en je de juiste hulpen geeft, zal hij echt wel aan de teugel gaan lopen.
Goed voorwaarts rijden, van voren opvangen en ontspannen wanneer hij wat naar beneden komt. Maar echt eerst aan je houding werken!!
En dat gaat echt het best wanneer je les krijgt van iemand die er genoeg verstand van heeft!

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:16

Ik heb ook een vraagje

Sins kort heb ik weer een verzorgpaardje en paar dagen geleden heb ik een beetje gekeken wat hij kon ik merkte al gauw dat hij ze baasjes in de maling neemt.
En hij veel meer kan dan ik eigelijk gedacht had en zijn baasjes ook die zaten ook tekijken van hun.
Hij liep ook lekker naar beneden en sommige stukjes voelde ik dat hij ook wel opgericht liep en beetje onder me begon te springen.
Ik kan niet goed uit leggen maar misschien weten jullie wat ik bedoel nu vraag ik me af hoe laat je je paard opgericht lopen.
Ik dee het misschien onder bewust maar hij dee het wel kleine stukjes maar ik wil graag wat meer duidelijkheid met de hulpen en zo niet dat ik het daalijk in eens verkeerd doe.
Ik heb nog geen les maar dat ga ik wel nemen want wil ook met hem gaan starten teminste dat is uit eindelijk de bedoeling.
Ik hoefde ook bijna nix tedoen en hij liep stelling als een gek en schouder binnnenwaards kan die ook wat van en wijken en zo ik heb het gevoel dat hij veeeel meer kan.
Ik hoop dat iemant me kan helpen.
Met deze hele luie kwpn-er ruin die net doet als of die nix kan hihihihi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:17

KiWiKo schreef:
dus moet je goed les gaan halen en nogmaals die pony hoeft het niet te leren........ die doet het automatisch als jullie goed rijden

Investeer gewoon in goede les, dan kom je veel verder

geen hulpteugels, de pony kan het idd al

Lekker het geld van hulpteugels in les stoppen, dan investeer in jezelf en zo word het later op andere paarden ook weer gemakkelijker

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:42

veel geduld is ook belangrijk, soms gaat het snel. soms duurt het gewoon een tijd voor het onder de knie is. en probeer je pony ook niet constant aan de teugel te rijden, hij is t niet gewent dus zorg ervoor dat hij geen spierpijn krijgt

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:19

ok,maar klopt het dat je je handen een klein beetje naar voor moet brengen maar dat de teugels nog altijd niet slap mogen gangen en dat je dan moet kneepjes geven?

en veel voltes rijden of nie?

echt bedankt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:04

dat klopt inderdaad, je begint op een volte, die je veel opent en sluit. daarna ga je overgangen maken van stap naar draf, galop en weer terug.... goede stelling, buitenhand is erg belangrijk dat je die er GOED bijhoud. daarna kneepjes met je binnen hand en zodra ze nageeflijker wordt, onmiddelijk ontspannen. dus kneepjes (vragen) en dan even wachten, niet nageeflijk? weer kneepjes en maar door gaan met overgangen op de volte... tis hard werken, maar dan leert ze het het snelst succes

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:50

heeej bedankt!
ik ga er waarschijnlijk (hoop ik ) deze week heen en dan ga ik het uit de doeken doen aan men nicht en dan gaan we aan de slag!