Voor het eerst er weer op.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Re: Voor het eerst er weer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:09

Ik ben het eens met chantieey en RZDlover .
Hoeveel vertrouwen en respect is er nog als het paard aan die betonnen paal over de kop slaat doordat hij gaat hangen? Ik geloof wel dat het bij jou goed gaat carla22, maar ik heb best vaak meegemaakt dat ze in paniek raken, gaan hangen en over de kop slaan. Daarnaast kunnen ze er nekproblemen krijgen.
Het is het paard toch goed recht om een beetje gek te doen als er zolang niet op gereden is?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:15

ze mogen wel gek doen. Ik ga geen uitleg meer geven over dat vastzetten. Zo doe ik het en niet anders!! en het gaat heel goed. Heb al genoeg paarden ingereden die nu Z of hoger lopen, zonder letsel!!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:17

Ja, als je vastmaakt, en er gaat wél iets mis, kan je ze ook moeilijk weer lós krijgen! Stel dat iemand vasthoudt, kan diegene desnoods gewoon loslaten, of het onder controle houden door een beetje 'mee te veren' om het zo maar te zeggen.
Heb wel wat ervaring met inrijden, en weet toch (zonder dat ik 't ooit met vastmaken aan paal ofzo geprobéérd heb ) dat het wel wat veiliger en eerlijker is voor die pony, om iemand vast te laten houden. Vind ik tenminste.

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:50

je moet een paard NOOIT zo vastzetten hij/zij kan een trauma oplopen en dan nooit meer vastdurven staan en ze kunnen gaan hangen en iets mis gaan in de rug en dan kun je mischien NOOIT meer rijden WEGcarrierrè..

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:01

mensen ik geloof dat dit topic nu een andere wending krijgt, ik ben het er ook niet helemaal mee eens maar ook niet helemaal mee oneens(ik begrijp het verhaal wel een beetje) wat Carly22 hier verteld>
Maar goed, ik denk dat er genoeg over gezegd is en ik denk dat de
dit topic verder moet gaan.

snuitJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:53

Ik heb het vandaag weer geprobeert En het is gelukt. Ik had al een band met mijn paardje en wij vertrouwen elkaar helemaal! Ik ben eerst gaan hangen en toen gingen we paar rondjes stappen terwijl ik op haar hing. Daarna ben ik opgestapt en afgestapt en dat een paar keer achter elkaar. En dat ging super goed

snuitJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 20:00

Oja , wij hadden daarvoor ook gelongeert. Eerst met beugels opgestoken en daarna met los hangende beugels. Ik ben echt trots op mijn meisje. Want er kwam een tractor langs en ze deed niks !!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:46

lekker dat het zo goed gaat!

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:00

Carly22 jou manier voeren wij ook uit. Het werkt goed en is niet gevaarlijk voor het paard als je tenminste zeker weet waar je mee bezig bent. Het leren halster is zo dik dat het niet kapot kan gaan, echt onmogelijk. Het paard staat kort vast zonder enig gevaar. Hij kan wel bokken en heeft wel wat bewegingsvrijheid enzo maar zonder eigen gevaar. Deze manier gebruiken we al een aantal jaren zonder problemen. De paarden zijn gewend om ergens vast te staan, zoals op wasplaats, in trailer of vrachtwagen. En als ze toch iets gaan doen worden ze na een tijdje vanzelf rustig, ook proberen te kalmeren. Ze beseffen dat het geen zin heeft dus gaan rustig aan de paal staan. Na een paar keer is die paal niet meer nodig en snappen ze het principe van stilstaan bij opstijgen en daarna rustig beginnen aan de training.
Wat vind je zelf nou veiliger? Als een gek door de bak scheuren op je jonge of onervaren paard als je wilt opstijgen of er half aan hangt? Of vanuit stilstand rustig kunnen opstijgen en daarna aan je training beginnen?
Maar ieder heeft zo zijn eigen manier. Wij vinden dat dit het beste werkt.
Ik wil hier niemand mee aanvallen ofzo maar even vertellen hoe het in zijn werk gaat.
@snuitJ leuk voor je dat het goed gaat en veel succes met je paardje

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:54

Betonnen paal?, dik leren halster?, dan denk je dat er niets kapot kan gaan?? Wat denk je van de nekwervels wanneer een paard met 600 kg met vol gewicht erin gaat hangen??

Sorry of topic, begrijp niet dat deze middeleeuwse manier nog toegepast wordt in deze moderne tijd.

snuitJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 23:58

Ik heb alles gedaan zonder betonnen paal of wat dan ook..gewoon heel simpel Longeertouw met mens

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:56

themi schreef:
Betonnen paal?, dik leren halster?, dan denk je dat er niets kapot kan gaan?? Wat denk je van de nekwervels wanneer een paard met 600 kg met vol gewicht erin gaat hangen??

Sorry of topic, begrijp niet dat deze middeleeuwse manier nog toegepast wordt in deze moderne tijd.

_/-o_

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 09:40

themi schreef:

_/-o_

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:38

Crisje_Lanc schreef:
Carly22 jou manier voeren wij ook uit. Het werkt goed en is niet gevaarlijk voor het paard als je tenminste zeker weet waar je mee bezig bent. Het leren halster is zo dik dat het niet kapot kan gaan, echt onmogelijk. Het paard staat kort vast zonder enig gevaar. Hij kan wel bokken en heeft wel wat bewegingsvrijheid enzo maar zonder eigen gevaar. Deze manier gebruiken we al een aantal jaren zonder problemen. De paarden zijn gewend om ergens vast te staan, zoals op wasplaats, in trailer of vrachtwagen. En als ze toch iets gaan doen worden ze na een tijdje vanzelf rustig, ook proberen te kalmeren. Ze beseffen dat het geen zin heeft dus gaan rustig aan de paal staan. Na een paar keer is die paal niet meer nodig en snappen ze het principe van stilstaan bij opstijgen en daarna rustig beginnen aan de training.
Wat vind je zelf nou veiliger? Als een gek door de bak scheuren op je jonge of onervaren paard als je wilt opstijgen of er half aan hangt? Of vanuit stilstand rustig kunnen opstijgen en daarna aan je training beginnen?
Maar ieder heeft zo zijn eigen manier. Wij vinden dat dit het beste werkt.
Ik wil hier niemand mee aanvallen ofzo maar even vertellen hoe het in zijn werk gaat.
@snuitJ leuk voor je dat het goed gaat en veel succes met je paardje

Zoals Themi al zegt, je kan je paard zowel geestelijk als lichamelijk verzieken hiermee. Misschien dat het bij jullie nog niet gebeurd is, maarja, het kan altijd gebeuren. Sowieso vind ik het erg oneerlijk tegenover je paard, zoals ik ook al ergens eerder heb gezegd, aangezien hij echt gedwongen wordt stil te staan en er niks tegen kan doen. Als je echt eerlijk, vertrouwelijk en rechtvaardig bent tegenover je paard, doe je dit niet, maar laat je hem door 'n ander vasthouden. Dan is het veiliger, want diegene kan in noodgevallen zo loslaten, en je geeft je paard een kans zich te verzetten. Dat vind ik wel zo eerlijk, want als dat goed gaat weet je dat je je paard zo ongeveer kan vertrouwen (voor zover je een paard kán vertrouwen, aangezien je altijd moet blijven opletten en je niet voor 100% op je paard kan bouwen... 't Is en blijft een vluchtdier, dat best snel kan schrikken)

In ieder geval, ik vind het een erg oneerlijke 'methode' van inrijden, je paard zo dwingen en dus je vertrouwen in hem 'schanden'. Maar dat moet je zelf maar weten, jullie hebben de reacties van de bokkers hier gehoord...

@SnuitJ: Goed zo, heel fijn! Als het nu goed gaat, kan je binnen een paar weken waarschijnlijk weer van alles met d'r.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:30

kan me niet schelen dat jullie het een oneerlijke manier vinden! denk je nou ECHT dat die paarden zichzelf ze vernieling in trekken?? dat doet pijn hoor!!! dan stoppen ze vanzelf. ik vind het wel een eerlijke en veilige manier. Maar wel als je het op de goede manier doet!!

Crisje_Lanc: met jou ben ik het dus helemaal eens

maar iig leuk dat het zo goed ging!!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:02

Je moet het doen als jij het zo graag wilt hoor. Maar ik heb 't meegemaakt dat 'n paard zich dus wél 'stuktrokken' om het zo maar te zeggen... Als paarden echt bang worden, kunnen ze doordraaien van angst en álles doen om bijvoorbeeld los te komen.
Maar jullie moeten 't zelf weten.

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:28

ChantiieY schreef:
Je moet het doen als jij het zo graag wilt hoor. Maar ik heb 't meegemaakt dat 'n paard zich dus wél 'stuktrokken' om het zo maar te zeggen... Als paarden echt bang worden, kunnen ze doordraaien van angst en álles doen om bijvoorbeeld los te komen.
Maar jullie moeten 't zelf weten.

dat klopt, als ze in paniek zijn dan doen ze alles om los te komen al trekken ze zichzelf dood, ze denken namelijk niet aan de consequenties. dat kunnen ze ook niet. je hebt erbij die stoppen omdat ze gewoon moe zijn. Je hebt er ook bij die doen inderdaad niks omdat ze al heel veel vertrouwen hebben.

maarjah, iedereen doet het op zijn eigen manier
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 18-12-05 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:30

ik zeg hier niks meer over.. mijn mening veranderd toch niet.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:33

Mijne ook niet, daarom houden we nu idd op met deze off-topic 'discussie'.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:34

over 1 ding zijn we het volgens mij wel eens.. vertrouwen!!

Idd!! deze discussie is denk ik heel vervelend voor de ts!!

Ik wens haar iig succes! Maakt me niet uit op welke manier ze t doet:) als het maar goed komt!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:45

daar ben ik het ook mee eens

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:47

ik zou het aan een prof overlate

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:49

Dat zou je ook kunnen doen ja. Maar dat kost vaak wel handen vol geld! Weet niet of je dat er voor over hebt.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:26

Ik zou het niet metéén aan 'n prof overlaten. Wie weet is d'r wel bijna niks aan de hand en is ze gewoon wat gestressd omdat ze 'n tijdje niet bereden is. Dat kan na 'n paar keer over zijn. Dus probeer in ieder geval eerst zelf te oefenen, niet onnodig geld verspillen.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:27

helemaal mee eens:)