pony is niet vooruit te branden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: pony is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:08

jentel schreef:
Anneflower schreef:
geef dat paard een vreselijke rotschop met je sporen, of neem je teugels in een hand en meppen maar!
groetjes

Wat vind ik je een vervelend mens(kindje)!!!
je loopt elke topic te verzieken..
volgens mij ben je een meisje die aandacht wil op deze manier..
als je je berichten leest dan ben je alleen maar aan het ruzie maken en rot opmerkingen plaatsen.
Bah!!

Jentel, je neemt me de woorden uit de mond, ik erger me ook dood aan haar opmerkingen. Hoop dat ze in het echt beter voor haar pony is dan ze op Bokt schrijft...

Maar ook even on-topic:
Heel vervelend als die pony je zo uittest! Wat je kan doen: eerst een keer zachtjes drijven. Gaat ze naar voren, belonen! Reageert ze niet: nog een keer drijven, nu harder. Geen reactie? Weer drijven en een (flinke) tik met de zweep achter je kuit.
Schiet ze nu naar voren? Niet afremmen, maar belonen! Daarna rustig terugnemen. Blijf altijd met een lichte beenhulp beginnen!
Doet ze maar een paar pasjes? Ook braaf, maar herhalen VOORDAT ze stilstaat.
Wees consequent, oftewel: reageer altijd op dezelfde manier. Braaf is braaf, maar stout is fout!
Denk erom, dat als ze eenmaal loopt, je niet blijft drijven, je mag alleen drijven als ze terugzakt in het tempo. Anders stompt ze helemaal af, en kan je weer opnieuw beginnen, dat is erg vervelend.

Als dit nou allemaal niet helpt, vraag dan of iemand je wil helpen. Jij zit op de pony, de andere persoon loopt op veilige afstand schuin achter de pony met een longeerzweep. Deze persoon moet jou goed in de gaten houden, want als jij dat rijtje afwerkt wat ik hierboven beschreven heb, en de pony reageert nog steeds niet, moet die persoon een klein scherp zwiepertje met het einde van de longeerzweep geven (vlak onder de billen). En dan moet jij je beenhulp weer herhalen, want ze moet leren op jouw BEEN te reageren, en niet op de zweep!
Let erop dat je subtiel begint, geen grof gemep als dat niet nodig is (dus niet zoals Anneflower je adviseert)!

Nog een vraagje: Ben je lang genoeg voor die pony, of kom je met je benen niet ver onder het zadel uit? Dat kan er namelijk ook mee te maken hebben! Als die andere verzorgsters een stuk langer zijn dan jij, kan het ook zijn dat de pony niet snapt wat je bedoelt, omdat jij op een andere plaats (een stukje hoger) aandrijft dan ze gewend is! Dan moet je haar dat dus aanleren (zie boven)!

Edit: Ik zie net in je profiel dat je 21 bent, aan je beenlengte zal het dus zeer waarschijnlijk NIET liggen !
Succes!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:07

ja klopt ik ben 21 maar niet echt groot 1,65 ofzo en de 2 andere meisjes zijn wel iets langer dan mij (die hebben de beugels 1a2 gaatjes langer dan mij)
Kijken of de bak morge een blubber zooi is en anders even het advies van hier opvolgen

Drijf haar wel goed aan en als ze stil gaat staan driijf ik haar wel flink aan en geef haar eerst een tikje (niet hard ofzo) op de schouder en daarna op de kont Dan loopt ze een half rondje en staat ze weer stil
Anders van de week maar is aan de andere meisjes vragen hoe zij haar voorwaats rijden/krijgen

Groeten haffiefreak

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:14

Je kan echt beter een tikje vlak achter je kuit geven! Je wilt namelijk je beenhulp versterken! Dus moet je daar , direct achter de kuit aantikken (kort en fel, even aaien heeft ook geen zin), en niet op de schouder of kont (tenzij je straks je kuithulpen OOK op de schouder of kont wilt geven... maar beloof ons dan wel dat je er foto's van op Bokt zet! )
Hou het begrijpelijk voor je pony, dat meen ik oprecht!

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:39

als hij stil gaat staan moet je hem in 1 keer goed aanpakken, maar als hij wel gewoon doorloopt ook goed belonen en niet teveel bijdrijven etc. Je moet echt streng zijn als hij zich zo gedraagt want aangezien hij het bij die andere verzorgsters niet doet is hij je waarschijnlijk gewoon aan het uitproberen. Je moet hem natuurlijk niet helemaal in elkaar meppen, maar als hij stil staat gewoon flink drijven een een tik erbij (niet te zacht, maar dus ook niet doormidden slaan!!!) als hij dan weer stil gaat staan gewoon telkens herhalen. En vooral dus niet vergeten te belonen als het wel goed gaat! Na een tijdje zal het heus wel vooruitgaan.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:47

Ik heb vandaag dus weer even op die dondersteen gereden Was maar een half uurtje (dacht dat het al langer was aangezien ik geen horloge of zoiets bij me had)
Maar het ging dus super Wel 3x stil gestaan En ik dus elke keer als zij stil ging staan een paar tikjes achter de singel gegeven Ging ze dus wel weer voorwaarts
Heb dus veel figuren en overgangen stap-draf (galop maar niet gedaan aangezien de bak vol modder lag)
En na het rijden dus ook goed beloond en een paar brokjes gegeven
Ben nu dus ook wel stiekem een beetje trots op haar

Groeten haffiefreak

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:11

Goed om te horen!!! Veel figuren, tempowisselingen en overgangen houden haar lekker scherp. Zo te horen heeft ze in de gaten dat er met jou niet meer te sollen valt En je mag best trots zijn op je paardje, maar natuurlijk ook op jezelf! Ze was je denk ik gewoon aan het uit proberen en jij hebt haar even op haar plaats gezet. Ga zo door

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:34

Kijk, dat is goed nieuws! Fijn om te horen.
Denk er wel om dat je in toekomst net zo consequent blijft reageren als ze weer staakt!