Stelling naar BUITEN! vooral tijdens het longeren. tips????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:04

ik ga met niekie mee! ik heb er ook halsverlenger aan met longeren!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:23

- Als je het paard op beide handen op een grote volte zet aan een longeerlijn "zonder contact", wat doet het paard dan (met hals en hoofd) ? Je kan ook een paard zonder een longeerlijn te gebruiken longeren (vrij longeren) ook in de rijbaan.

- Als een paard vrij op de grote volte gaat, wat doet een gezond paard dan met zijn hals en hoofd in draf ?

- wat gebeurt er als het paard ontspannen is met de hals-hoofd houding op een grote volte ?

- waaraan zie je dat je paard aan de longeerlijn ontspannen, soepel en los gaat ?

- Het paard kan ook niet recht zijn. Wat een recht paard is, wordt ook vaak verkeerd begrepen en verkeerd uitgelegd. Kan je paard op een grote volte recht gaan ? Waaraan zie je dat het paard, wat dat betreft goed gaat ?

Je hoeft de vragen niet in dit topic te beantwoorden, anders lijkt het multiple choice en een quiz. Als je de vragen voor jezelf kan of probeert te beantwoorden, weet je wat er aan de hand is en wat je er aan zou kunnen doen (dus oplossen).

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:41

[quote="Justarman
ik denk dat jij mij niet bergijpt, ik zet mijn paard echt niet vast hoor..
denk je dat hij dan niet in verzet gaat?[/quote]

allereerst sorry voor de late reactie....

Als je 1 lijn strakker zet dan de andere kan hij vast gaan zitten (van de fysio gehoord, deed ik eerst ook)

De bijzet van singel naar bit staat vrijwel los... een klein beetje contact... (Zo wordt hij dus niet gedwongen)

De longeerlijn doe je van de singel door het bit naar je hand... met je hand maak je steeds kleine (halve) ophoudingen (door de ophouding krijgt hij een kleine druk).... van verzet is geen sprake omdat hij niet wordt gedwongen.... het paard zal het alleen als 'prettig' ervaren omdat hij dan geen 'kleine' druk meer op het bit voelt... Ook moet je dan erg belonend zijn met je stem.... het paard dat ik doe, doet dan nog beter zijn best....

wanneer het paard helemaal ontspannen loopt, moet je geen ophoudingen meer maken. Tenzij je een overgang maakt... dan gewoon net als bij het rijden een kleine (halve) ophouding.

Horsea_nl

Re: Stelling naar BUITEN! vooral tijdens het longeren. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:40

je moet met touwtjes longeren.. dus een longeersingel zit bovenop ene ring daar doe je het touwtje doorheen dan van beide kanten door eht bit terug naar de singel vastmaken. daarna moet je de longeerlijn door het bit aan de longeer singel klikken. dat hielp in ieder geval wel bij mijn paard.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:20

Heey..

Heb je wel eens geprobeerd om met twee lijnen te longeren? Daar kan je je paard goed mee rechtrichten!
En verder kan je proberen om je paard duidelijk naar binnen te trekken met zn hoofd, is hij daar dan laat je los, telkens weer totdat je paard snapt dat hij misschien beter zn hoofd naar binnen kan houden. Opletten dat je niet te lang blijft trekken om zn hoofd naar binnen te trekken. Met de zweep kan je hem van je af houden.
Suc6!!

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:02

Je kan aan de binnenkant de longeerlijn aan de singel vastklikken, en dan door het bit halen en dan naar je hand.

xxx

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:26

Ik heb eens bij ons op stal gekeken naar de paarden aan de longeerlijn. Bijna alle paarden lopen regelmatig naar de buitenkant te koekeloeren. Dit zijn allemaal paarden die verder niet vastgezet zijn met bijzetteugels of dergelijke. Ik ben me eens gaan afvragen waarom ze dat doen? Eigenlijk doen wij het ook. Als wij op een klein rondje lopen en alleen naar voren of naar binnen kijken: dan worden we zo duizelig als de neet. Daarom kijken wij ook naar buiten. Dan draait de wereld wat minder snel dan wanneer je naar iets kijkt dat dichtbij is. Paarden doen het ook.
Nogmaals: je paard recht in zijn lichaam krijgen doe je door hem recht te rijden. Ik zou me er niet zo druk om maken dat hij met longeren naar buiten kijkt. Ik zou ook niet graag duizelig willen worden.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:46

Als je zeker bent dat er fysiek niets mis is, dan even een minder technische tip. Misschien loopt het paard naar buiten gesteld omdat 'daarbuiten' de plaats is waar ze graag wil zijn, i.p.v. op de longeercirkel. Ze heeft dan alle aandacht op de buitenzijde gericht in plaats van op jou. Mogelijk is het probleem op te lossen door een stapje terug te doen en haar te belonen als ze aan een lijn lopend haar aandacht op jou richt. Als het wandelend aan een lijn lukt kan je weer naar een longeerlijn gaan, en als dat lukt kan je het tempo en de moeilijkheidsgraad opvoeren.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:49

karijn schreef:
Ik heb eens bij ons op stal gekeken naar de paarden aan de longeerlijn. Bijna alle paarden lopen regelmatig naar de buitenkant te koekeloeren. Dit zijn allemaal paarden die verder niet vastgezet zijn met bijzetteugels of dergelijke. Ik ben me eens gaan afvragen waarom ze dat doen? Eigenlijk doen wij het ook. Als wij op een klein rondje lopen en alleen naar voren of naar binnen kijken: dan worden we zo duizelig als de neet. Daarom kijken wij ook naar buiten. Dan draait de wereld wat minder snel dan wanneer je naar iets kijkt dat dichtbij is. Paarden doen het ook.
Nogmaals: je paard recht in zijn lichaam krijgen doe je door hem recht te rijden. Ik zou me er niet zo druk om maken dat hij met longeren naar buiten kijkt. Ik zou ook niet graag duizelig willen worden.

Een paard op de volte met een vrije hals en hoofd zal het hoofd altijd naar buiten brengen. Niet omdat het paard duizelig wordt of zo. Evenwicht....

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:31

Klopt, als jij duizelig wordt, zoek je ook weer evenwicht. Dat ligt heel dicht bij elkaar.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 02:16

Monty Roberts & Hamert Lamstra zeggen ook dubbele longe .. Dat heb ik dit jaar geleerd.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:54

karijn schreef:
Klopt, als jij duizelig wordt, zoek je ook weer evenwicht. Dat ligt heel dicht bij elkaar.

Een paard wordt niet duizelig van het lopen op een grote volte. Omdat het paard op de grote van de rechte lijn af beweegt en een baan met cirkelvormig verloopt volgt, werkt er een kracht op het paardelichaam in, in de richting van het middelpunt van de volte. Het paard gebruikt hoofd en hals als een balanceer-stok om in evenwicht te blijven. Dat kan het paard doen door het hoofd af te wenden, of vanuit de schouder (schoft) de hals wat naar buiten te buigen. Daarbij gaat het hoofd mee. Dat kan ook een gecombineerde beweging zijn. De middelpunt vliedende kracht die op het paard inwerkt omdat het op een gebogen lijn (cirkel) voortbeweegt is heel klein, omdat de snelheid van het paard in stap en draf te laag is. Daarom moet het paard zelf corrigeren.

Als het paard niet goed los en soepel is en niet goed uitstrekt, zal het dus met de hals en het hoofd omhoog op de grote volte voorwaarts gaan. Dit gaat niet in balans bij dit paard omdat er het een en ander vast zit en dus los en soepel gemaakt moet worden.

Je kan een paard aan de longeerlijn met de de juiste oefeningen volledig los en soepel maken, het paard zal meer ontspannen gaan, meer uitstrekken, het hoofd laten (de keelgang open houdend, stompe hoek tussen onder-kaak en onder-hals). Het paard zal meer in balans gaan en zijn hoofd/hals nog beter gaan gebruiken om in goed evenwicht te blijven. De kunst is dat de longeerder het tempo bepaalt en niet het paard.

De meeste oefeningen en tips zijn al (eerder) gegeven. Je hebt geen "bijzondere" hulpmiddelen nodig om dit te bereiken. Dit is een algemeen voortkomende situatie die je simpel oplost.

Ik heb veel met lange lijnen (dubbele lijnen) gewerkt. Als je dit probleem niet met de normale longeerlijn kan oplossen, dan is een dubbele longeerlijn te hoog gegrepen. Daar is heel wat meer inzicht, handigheid en vaardigheid voor nodig, teminste als je dubbele lijnen gebruikt waarvoor ze echt bedoeld zijn.

Een paard dat goed de hals strekt, de achterbenen eronder brengt, zal graag stelling geven en willen buigen. Een paard dat graag buigt en stelling geeft wil omgekeerd graag de bovenlijn op rekken.

Als je het paard aan de hulpen kan zetten aan de longeerlijn, dan heb je om te beginnen niet direct een hulpteugel of touwtje nodig. Het paard zal stelling geven als je er op de goede manier om vraagt. Als dat allemaal goed gaat aan een enkele lijn, kun je de hulpteugels gaan gebruiken. Eerst alleen aanwezig en niet aangespannen. Als het paard probeert de hals te strekken ontstaat er vanzelf tegendruk op de hulpteugels en er wordt niet getrokken. Het paard went en vertrouwt dan de verbinding tussen mond en singel. (als ruiterhand). Stelling geeft het paard, de ruiter vraagt erom, hij dwingt stelling niet met longeren af. Elk paard zal op halve ophoudingen via een enkele longeerlijn goed reageren.

Hetzelfde kun je eerst zonder hulpteugels over balkjes op de grond doen, naarmate dat beter gaat, kun je hulpteugels gebruiken. Het is heel goed voor de rug, het beengebruik, ontwikkeling van paslengte en ontspanning van de spieren, dus ontspanning van het paard. Paard wordt soepeler, sterker ....