Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Citaat:die van mij steekt zijn tong uit zijn mont en knarsetand als hij ontspannen is.
Goofy44 schreef:Citaat:die van mij steekt zijn tong uit zijn mont en knarsetand als hij ontspannen is.
Een paard dat ontspannen is laat de tong niet uit de mond hangen en knarsentanden doet een paard dan ook niet.
Een paard met de tong uit de mond, oogt vaak ontspannen. Dat is heel wat anders en daar worden vaak verkeerde conclusies aan verbonden.
Bets schreef:Toch is vaak knarsen of tong uit de mond hangen, gevolg van ongelijkmatige aanleuning.

Venetia schreef:Tong uit de mond is in de regel een ernstig aanleuningsprobleem, wat dan ook hard afgestraft wordt in de wedstrijdring.
Een paard laat niet zn tong uit zn mond hangen omdat hij dat gewoon prettig vindt (tenzij hij een afwijking heeft aan bepaalde tongspieren, maar dan doet hij dat altijd).
Wat het bij jou is, is vanaf hier nogal moeilijk te beoordelen. Laat een zeer bekwaam persoon eens kijken naar je rijden en laat hem er desnoods ook op. Het aanleuningsprobleem kan door verschillende dingen veroorzaakt worden, een ruwe hand, pijnlijke tanden, meer vragen van voor dan het dier aankan, en tot slot kan het inmiddels ook een gewoonte zijn geworden bij iedere druk de tong uit de mond te doen.
Succes ermee en laat je weten als het beter gaat?
Venetia schreef:Wat het bij jou is, is vanaf hier nogal moeilijk te beoordelen. Laat een zeer bekwaam persoon eens kijken naar je rijden en laat hem er desnoods ook op. Het aanleuningsprobleem kan door verschillende dingen veroorzaakt worden, een ruwe hand, pijnlijke tanden, meer vragen van voor dan het dier aankan, en tot slot kan het inmiddels ook een gewoonte zijn geworden bij iedere druk de tong uit de mond te doen.
nessie_1987 schreef:Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Mijn paard steekt ook haar tong uit d'r mond. DIt komt niet door de aanleuning maar doordat haar tong eigenlijk iets te groot is voor haar mond. Als ze zich gespannen voelt hangt ze hem eruit, dit is een soort opluchting voor haar. Ze vind het dan prettig.Er hebben meerdere mensen naar gekeken o.a. een tandarts, maar er is niks lichamelijks te vinden waardoor dit kan komen.
De laatste tijd heb ik het ontspanningsknopje gevonden en nu houd ze hem meer binnen. Het heeft verder niks met soort bit, zadel etc. te maken, bij elk paard kan het namelijk anders zijn!
Citaat:Een paard dat ontspannen is laat de tong niet uit de mond hangen en knarsentanden doet een paard dan ook niet.
Een paard met de tong uit de mond, oogt vaak ontspannen. Dat is heel wat anders en daar worden vaak verkeerde conclusies aan verbonden.
Citaat:Mijn paard knarst wel als ie ontspannen is! En zoals ik al schreef doet n paard bij mij op stal ook gezellig zijn tong uit de mond als ie aan n halster stapt.
Goofy44 schreef:Of het paard aan het halster of met een hoofdstel en bit loopt, heeft weinig met de oorzaak van dit probleem te maken. Als een paard Hyoid schade heeft, kan het paard ontspannen gaan. Het Hyoid is dan wel beschadigd. Het probleem is dan niet meer op te lossen. Een paard met de tong uit de mond, komt door fouten die er bij africhting en rijden gemaakt worden. Als het Hyoid niet beschadigd is, kun je het met correct rijden, zelfs als het een gewoonte is geworden, nog oplossen. De voorwaarde is, dat je correct rijdt. Het HYOID is bij paardrijden, zeker waarbij een bit gebruikt wordt een crusiaal orgaan om een paard goed te kunnen rijden. In medische publicaties wordt over het algemeen een beschadigd HYOID getoond. Het uitgangspunt is dan een medisch of anatomisch aspect. Met een beschadigd HYOID kun je paard blijven rijden (er is niets aan te doen).
Je kan het HYOID direct met een hulp adresseren. Het geeft ook een response van het paard ....
Venetia schreef:Tong uit de mond is in de regel een ernstig aanleuningsprobleem, wat dan ook hard afgestraft wordt in de wedstrijdring.
Een paard laat niet zn tong uit zn mond hangen omdat hij dat gewoon prettig vindt (tenzij hij een afwijking heeft aan bepaalde tongspieren, maar dan doet hij dat altijd).
knightloekie schreef:een tip voor als je op wedstrijd gaat en je paard zijn tong uitsteekt : bind 1 haartje van de manen vast in het midden van het bid, je paard zal de hele tijd met zijn tong met dat haartje bezig zijn en hem er dus niet uit laten hangen
.
. LittleRose schreef:Okee.. goeie tip.
Het gaat nu al stukken beter en zie ze tong tijdens het rijden ook bijna niet meer.