snel paard, wel of geen spoortje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:08

@Santos: je vertelde ook dat je paard na het galopperen heter is en dan zich juist aan de hulpen wil onttrekken. Wordt hij dan loperig? Wat doet hij precies? Een paard dat na het galopperen zo "warmgedraaid" zijn wel lekker te bewerken. Ik denk dat die voorwaartse drang wel aanwezig is, je moet dan juist de communicatie gaan verfijnen. Blijf diep in je zadel zitten en galoppeer anders langer door tot hij rustig en ontspannen is. Lekker op de volte zodat je meer kan gaan inwerken met je binnenbeen. Heb heel veel geduld, het komt vanzelf wel een keertje goed.

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:56

Als jij, met je sporen, je been moet optrekken om een hulp te geven zou ik ze meteen lekker laten liggen. Hoe wil je verder correct doorkomen als je jezelf steeds uit je houding moet halen om de sporen te geven (beetje raar uitgelegd)? Daarbij, als ik het zo lees is jou paard wel voorwaarts maar niet aan het been voorwaarts (daar ben ik nu ook mee aan het werken). Ik steek ook ietsjes onder mijn paard uit en gebruik dus een zweepje, werkt prima!

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:20

Ik weet precies wat je bedoeld. Ik HAD namelijk een paard met hetzelfde probleem, gewoon na het galopperen weer rustig blijven zelf ook en desnoods eerst stappen totdat je zelf weer ontspant. Ik zou wel met sporen blijven rijden, aangezien ze zijn om de hulpen te verfijnen en je zelf dus beter kan ontspannen omdat je niet zo druk bezig hoeft te zijn met je been(ook al loopt ie al voorwaarts)

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:38

Petersburg schreef:
Maar ik vind als je zonder sporen kan rijden moet je dat doen want van de sporen wordt een paard wel sneller, want ze moeten beter reageren op je been

Hier ben ik het niet mee eens. Iedereen moet zonder sporen kunnen rijden VOORDAT ze met sporen gaan rijden!!! Als je paard niet aan de hulpen staat, wat valt er dan te verfijnen????? Sporen zijn bedoelt om een hulp te verfijnen, dus om te zorgen dat je (voor het oog) minder opvallende hulpen geeft. Een paard hoort niet sneller te gaan lopen als hij met sporen gereden wordt, want de sterkte van je beenhulp kun je zelf doseren als je een goede, rustige en stille beenligging hebt en je een onafhankelijke zit hebt. Vaak kun je ook voor je paard duidelijkere hulpen geven.

In het bos rijd ik mijn paard zonder sporen. In de bak rijd ik met sporen, omdat ik dan verfijnde en duidelijkere hulpen kan geven. Vooral bij oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyement enz.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:02

Ik denk ook dat het beter is om zonder sporen verder te rijden. Sporen zijn hulpen en ik dacht dat het nog steeds de bedoeling is om met zo weinig mogelijk hulpen te rijden. Als je instructeur zegt dat je de sporen weg mag laten, zou ik de instructeur daar wel op vertrouwen.
Het is nog altijd iemand die jou lesgeeft, dus misschien dat je dan best de raad opvolgt? Wat is anders het nut van een instructeur?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:16

Delphi schreef:
Ik zou ook kiezen voor de sporen uit te doen. Net wat Karijn zegt: een paard moet eerst aan je been zijn voor je iets kunt gaan verfijnen met een spoortje.

En de grap is dat je een spoortje heel handig als hulpmiddel kan gebruiken om je paard beter aan het been te krijgen .

Edit: Dan moet je natuurlijk niet die spoor elke pas tussen zijn ribben zetten, maar een keer gebruiken als een beenhulp genegeerd wordt.

santos

Re: snel paard, wel of geen spoortje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 00:44

Ben het met je eens CCcorine.

wordt nog een hele discussie

Moeten jullie nog weten dat mijn paard van de renbaan komt en al 22 jaar is.

Wat de vraag van Karijn betreft: hij is nooit uitgegallopeerd. Wordt alleen maar heter.

Als ik alleen met hem in de bak ben , heeft ie geen enkele neiging tot versnellen en heb ik de spoortjes niet nodig. Maar in de les met andere paarden, dus wel , vind ik .(en de instructeur dus niet, maar die weet weer niet hoe hij alleen loopt, wordt nog ingewikkeld zo )

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:55

monsera schreef:
Babette1 schreef:
Dus wat mij betreft moet iedere dressuur-ruiter en -amazone sporen dragen, als ze een onafhankelijke zit hebben en een juiste en stille beenligging.

En hoeveel ruiters hebben dat denk je???

Ik weet het antwoord: één... Anky!!
Want zij is de enige waarvan de hulpen bijna niet te zien zijn en zo verfijnt, dat het lijkt of ze bijna kan toveren...

En als je hier in dat schijt land verder kijkt zijn er eigenlijk geen... die echt onafhankelijk zitten

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:08

Vaak zijn de bloederige paarden zowiezo heter.. maar meestal in het begin.. laat hem in het begin lekker aan een langere teugel zijn energie "wegdraven" en zet hem dan in de hand.. Zorg daarbij dat ie ten alle tijden nageeft, dus in de hand komt als jij los laat.. dat ie op eigen benen loopt en dat ie gehoorzaamt aan alle hulpen.. dat ie direct op je been naar voren gaat en als je overvangt dat de achterhand onder komt.. als je zo aan het werken blijft op voltes en in figuren heeft ie echt geen tijd.. zelfs in de les niet.. om andere dingen te gaan zoeken dus weg te gaan lopen in de hand achter het been.. dat doet dan alleen de slimme luierik en dan is een zweepje wel handig..

Ik heb zelf een paard uit een engels volbloed moeder.. ze was gruwelijk loperig maar tegelijk wou ze niet reageren op mijn hulpen.. zowel met de hand als met het been.. voor het been holde ze heel hard weg.. ze begreep het gewoon niet.. ik heb haar nu een half jaar en het is echt een schat van een paard nu... ik heb afgelopen woensdag voor het eerst een leskind van mij mee laten springen omdat haar pony kreupel was.. en zelfs dat ging heel goed.. succes met die van jou .. hou je geduld en geloof in je instructeur.. van iedereen kan je wat leren .. je moet er alleen wel naar willen luisteren en gewoon doen!!!!

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:09

ik rijdt op het moment een drie jarige!!
mijn lesgeefmensje zegt tegen mij dat ik nu beter kan rijden
zonder sporen en met zweep. ook moet ik zo weinig mogelijk
hulpen geven. stap is stap en draf is draf en niet iets ertussen
in. valt ze terug geef ik been. reageerd ze niet dan tik ik een
keer met de zweep.
ze zegt als je nu al zo veel been geeft, hoe los je het dan op als
je dadelijk in een Z proef je paard constand been moet geven
om voorwaarts te rijden en je moet dan nog appuyeren enz.
(hoop dat ik het zo goed schrijf). ik kan merken dat ze meer op
haar eigen benen gaat lopen en haar alleen hoef te vertellen of
ze een volte in
moet draaien of een overgang moet rijden. natuurlijk moet ik hier
opletten dat ze niet stil valt en anders beenhulp geven. een spoortje
kan altijd nog wel vind ik!! ik ben niet zo voor een spoortje!!
maar als je het zelf heel fijn vind dan kan je het misschien wel
overleggen met je lesgeefmensje!!
veel succes ermee en laat weten hoe het er mee gaat!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:26

lindavd schreef:
ik rijdt op het moment een drie jarige!!
mijn lesgeefmensje zegt tegen mij dat ik nu beter kan rijden
zonder sporen en met zweep. ook moet ik zo weinig mogelijk
hulpen geven. stap is stap en draf is draf en niet iets ertussen
in. valt ze terug geef ik been. reageerd ze niet dan tik ik een
keer met de zweep.
ze zegt als je nu al zo veel been geeft, hoe los je het dan op als
je dadelijk in een Z proef je paard constand been moet geven
om voorwaarts te rijden en je moet dan nog appuyeren enz.
(hoop dat ik het zo goed schrijf).

Ik snap jullie uitgangspunt wel, maar het al dan niet dragen van sporen heeft niets te maken met veel of weinig been geven .

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:04

CCCCorine schreef:

Ik snap jullie uitgangspunt wel, maar het al dan niet dragen van sporen heeft niets te maken met veel of weinig been geven .

Nee maar zolang mensen dit wel denken kunnnen ze beter niet met spoor rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:23

Citaat:
Nu wil mijn nieuwe instructeur dat ik zonder sporen ga rijden, daar het paard voorwaarts genoeg is.

Tja, deze reden is idd een niet goed.

Zou even om uitleg vragen....

Ze kan er nog een bedoeling bij hebben,toch?

Wij kunnen jou niet zien rijden dus ook geen advies geven (wel of geen spoor), maar de reden die ze heeft gegeven is zeker niet de goeie.

sterkte

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:20

klomp schreef:
inderdaad!! eerst weer terug naar de basis en zorgen dat hij een voorwaartse drang heeft en houd. ik ben het ook dus eens met je instructrice! spoortje kun je later altijd weer om doen als je wat verfijning wilt.

mee eens, sporen kunnen later altijd nog!
Ik rijd met fury M2, en heb kleine spoortjes om om de hulpen te verfijnen in de travers bijv.
Voorderest is hij voorwaarts genoeg, hij heeft voorwaartse drang van zichzelf.
Als ik buiten ga rijden doe ik ze niet om, en soms als ik train doe ik ze ook niet om.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:21

imo is een spoor alleen wenselijk als je paard niet aan het been is of ter verfijning van de hulpen, niet voor de snelheid

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:03

calliou schreef:
En hoeveel ruiters hebben dat denk je??? (onafh zit)

antw

Ik weet het antwoord: één... Anky!!
Want zij is de enige waarvan de hulpen bijna niet te zien zijn en zo verfijnt, dat het lijkt of ze bijna kan toveren...

En als je hier in dat schijt land verder kijkt zijn er eigenlijk geen... die echt onafhankelijk zitten

tss, wat kort door de bocht. Ik krijg de kriebels als ik de olympische 'top' bezig zie, maar dan wel negatieve kriebels.
Bovendien, als ze al een volledig onafhankelijke zit zouden hebben, dan zou de basis ook voor mekaar zijn en dat is ie niet.
Dus, inderdaad, meer terug naar de basis en spoortjes m.i. af, maar dat is slechts een mening afgaande op 1 berichtje

dus eens met klomp en danifur, kortom.

Sansbrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:57

Hoi,
volgens mij is de discussie een beetje ontaard van de vraag 'wat doe ik als mijn paard na een kwartier niet meer naar mijn hulpen luistert' naar 'wel of geen sporen', maar ik kan 't mis hebben?

Hier in ieder geval mijn antwoord op de eerste vraag:
tempocontrole gaat altijd voor alle andere dingen, want als je het tempo niet beheerst kun je verder ook niks. Als ik jouw beschrijving goed begrijp gebruikt je paard het 'racen' om onder het werk uit te komen. Dus juist na dat eerste kwartier moet jij degene zijn die het tempo bepaalt! Dus veel de volgend oefeningen proberen: tempo terug, bij gehoorzamen onmiddellijk ruimte geven. Als het 'van jou' is, weer iets naar voren. Gaat-ie te hard naar jouw zin: tempo terug en pas bij gehoorzamen ruimte geven! Wil je paard galopperen, jij gaat stappen. Wil je paard stappen, jij gaat galopperen, net zolang tot je paard op jou wacht met de overgang en het tempo. Veel schijnovergangen terug rijden, liefst onmiddellijk op het ogenblik dat je denkt dat je paard juist weer sneller wil. En pas weer meer voorwaarts als dat bij jou vandaan komt, niet bij je paard. Dus met andere woorden: gehoorzaamheid eisen en superconsequent worden.

Daarmee is een antwoord op de tweede vraag wat mij betreft overbodig. 't Een heeft nl. niets met het ander te maken. Als je paard gehoorzaam is op jouw hulpen (been- en andere!) kun je inderdaad met de sporen de puntjes op de i zetten. Is je paard niet gehoorzaam op je hulpen gaan sporen ook niet helpen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:38

Ik vind de benadering van Petersburg niet kloppen. En sorry dat ik hij zei, ik typ automatisch hij of zij en ik vind dat je dat niet zo boos hoeft ze zeggen, want uit je naam kan ik dat niet opmaken. Maargoed, je zegt alweer, haar paard is snel genoeg, dus dan hoef je geen spoortje. Maar het gaat er niet om zodat het paard sneller word, maar om de hulpen voor bepaalde oefeningen te verfijnen. En je spoortje hoef je bij oefeningen die die niet moeilijk vind enzovoort niet te gebruiken. Je kan namelijk wel een spoortje omdoen, maar je hoeft deze niet altijd te gebruiken Maar voor die oefeningen, waarbij het net niet genoeg lukt, kun je de hulp in die oefening verfijnen door het spoortje. Verder ben ik het vooral met het eerste deel wat Sansbrun zegt eens!

Sansbrun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:01

Dank, Sfiejj, dank! Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik uit ervaring spreek! 't Kost wat tijd, moeite en soms wat frustratie omdat je 't risico loopt dat je paard er in het begin wat boos van lijkt te worden, ze is nl. gewend haar zin te krijgen. Maar als je echt consequent kan zijn, en 't muntje valt dat zij ruimte krijgt zodra ze het door jou gewenste tempo aanhoudt, hou je er een paard aan over waarmee je veel makkelijker je oefeneningen kan rijden omdat je altijd terug kunt naar een tempo waarin je die oefeningen kan 'begaffelen'... Succes!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 01:59

sansbrun, ik ben het helemaal met je eens, je hebt een mooi stukje geschreven. Mijn grote probleem met dit paard is dus eigenlijk in de groepsles. Ik heb zelf geen bak en rijd veel buiten. Ik heb een buitenbak van kennissen terbeschikking waar ik met de trailer af en toe naar toe ga.(soms wekenlijks, maar nu is het een zwembad) Daar loopt ie als een z paard(iets overdreven misschien, je moet het willen zien ) Mijn zoontje van negen rijd hem daar zelfs.
Maar in de groepsles dus, wordt hij zo heet. Ik besef dat ik dit nog niet eerder heb aangegeven. Ik wijt dit aan de andere paarden om hem heen. Hij loopt dan als eerder beschreven na een kwartier.............

En dan vond ik tot nu toe, dat als het me met een spoortje wel lukt, moet het kunnen. Door jou verhaal twijfel ik. Zou ik hem dus in de groepsles steeds terug moeten nemen om hem in mijn tempo te laten lopen?? Moet ik eens proberen, dan.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:54

Je paard reageerde niet goed op je kuit vertelde je? Lijkt me handig om hem dan toch wel aan het been zien te krijgen, desnoods dus met een spoortje. Maar je moet wel dicipline hebben en wanneer je paard beter aan het been staat je sporen weer wegleggen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:56

Citaat:
Zou ik hem dus in de groepsles steeds terug moeten nemen om hem in mijn tempo te laten lopen?? Moet ik eens proberen, dan.

ja, vooral doen! Ik heb ook een loperig paard en dit helpt echt wel!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 00:56

oke!!!!!!!!!

eszie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:59

ik zou het aan je instructeur laten zien door te rijden zonder spoor en eens kijken wat je zelf egt vind!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:56

superwoman schreef:
Citaat:
Zou ik hem dus in de groepsles steeds terug moeten nemen om hem in mijn tempo te laten lopen?? Moet ik eens proberen, dan.

ja, vooral doen! Ik heb ook een loperig paard en dit helpt echt wel!

Zorg er wel voor dat je kleine ophoudingen maakt en geen lange!
Zodra hij gaat drammen zet je 'm langzamer ( in draf of stap of zelf een langzame galop.) Bij geen reactie kun je 'm ook even stil zetten..
Bijf constant werken aan de ontspanning van je paard en jezelf....je handen, je armen en je schouders...
geven en nemen....

Zelf maak ik drie korte ophoudingen en bij de derde zorg ik ervoor dat ze luistert. Daarna ontspan ik.
In het begin ging ze gelijk weer harder, maar nu gaat ze nog maar een klein beetje harder. Straks moet ze op mijn tempo blijven lopen als ik me ontspan. Het is nu nog een tussenweg van ons beide