Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Daniella schreef:terwijl hij nog nooit geslagen is altijd goed opgevoed en daarom snap ik het niet
)Goofy44 schreef:Een paard van 7 jaar met deze problemen kun je niet oppakken als een jong paard. Het paard leert ook anders op deze leeftijd. Een ruiter die goed kan rijden op goed gereden en beleerde paarden, lost het ook niet "even" op. Het vraagt om een andere aanpak, het zal tijd kosten en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Je hebt geen garantie en de kans op fouten maken is nog groter. Het paard zal altijd terugvallen op de ervaringen die het eerder heeft opgedaan. Zeker als een paard al 7 jaar oud is. Het geeft veel voldoening om een paard met die eigenschappen te kunnen helpen. Er is veel tijd, vakmanschap en doorzettingsvermogen voor nodig en het is niet vrij van risiko's voor degene die het paard begeleidt. Kun je aangeven in welk deel van Nederland het paard staat ? (per PM).

Kaja schreef:Kort samengevat...![]()
Geen zadel, geen hoofdstel...
Enkel vertrouwen winnen door ermee om te gaan als wat je met een veulen doet...
Wanneer je zijn vertrouwen gewonnen hebt, kun je vanzelf aan de slag en weer een stap zetten in de goede richting...
Je word vanzelf weer terug op je plek gezet, wanneer je te snel gaat, maar bedenk ook dat je direct weer het vertrouwen kwijt bent!!
En zorg ook dat je zelf geen angst hebt, zulke dieren hebben daar een radar voor... Zorg dat je stevig in je schoenen staat en weet wat je doet, want anders kun je wel eens aan het korste eind gaan trekken..!!
zal het eens gaan proberen!!! Citaat:ik ben het hier helemaal mee eens.. dus geef dat paard een kans en laat er iemand die er verstand en ervaring mee heeft er op rijden..
Renee91 schreef:Ik ben het met Damber eens. Duik de boeken van het freestylen in. Dan kom je erg veel te weten over hoe je het vertrouwen kan winnen van je viervoeter. Wanneer je hem op een cirkel laat draven, hij zijn nek laat zakken, binnenoor op jou gericht is, begint te kauwen is dat een teken dat hij bij jou wil blijven en niet van je weg wil. Probeer op dat moment is een join up met hem te doen.. Komt hij naar je toe en snuffelt die, beloon je hem. Als je hier eenmaal wat verder in bent kan je hem naar je toe vragen dmv een join up, je kan hem het zadel richting zijn rug plaatsen, schikt hij hiervan drijf hem dan weer weg. Hij moet nu kiezen tussen bij jou blijven en het zadel accepteren of weg gaan en het zonder jou doen. Na vele keren zou hij het zadel moeten gaan accepteren. Een kwestie van tijd! Succes
Renee91 schreef:Ik ben het met Damber eens. Duik de boeken van het freestylen in. Dan kom je erg veel te weten over hoe je het vertrouwen kan winnen van je viervoeter. Wanneer je hem op een cirkel laat draven, hij zijn nek laat zakken, binnenoor op jou gericht is, begint te kauwen is dat een teken dat hij bij jou wil blijven en niet van je weg wil. Probeer op dat moment is een join up met hem te doen.. Komt hij naar je toe en snuffelt die, beloon je hem. Als je hier eenmaal wat verder in bent kan je hem naar je toe vragen dmv een join up, je kan hem het zadel richting zijn rug plaatsen, schikt hij hiervan drijf hem dan weer weg. Hij moet nu kiezen tussen bij jou blijven en het zadel accepteren of weg gaan en het zonder jou doen. Na vele keren zou hij het zadel moeten gaan accepteren. Een kwestie van tijd! Succes
Citaat:droom maar lekker verder.. freestyle is hetzelfde als wat er in de kudde gebeurd toch?? Eerst de rangorde en dan het gezag.. de paarden in de lagere rangorde laten zich meer gevallen dan de leidende merrie.. een paard wat je wil beleren die moet in ieder geval respect voor je hebben en dan kan je eigenlijk doen met het paard wat je wil.. als hij respect voor je heeft dan zal hij ook als jij laat merken dat er niets aan de hand is met het zadel dat ook gaan vertrouwen.. en dan maakt het niets uit of ie in de bak ligt..
Lees eens over het jumpex project van de proefboerderij de waiboerhoeve in lelystad.. het is in een paard zijn karakter of hij er dan voor wegrent.. dus dat wil niet zeggen als hij uiteindelijk gaat snuffelen en erop gaat staan dat het dan niet eng meer is als dat ding op zijn rug komt te liggen..
Daniella schreef:Ik heb hem gisteren even naar buiten gedaan en even gepoetst. hij stond echt helemaal te shaken en te zweten als ik een borsteltje over hem heen haal.
in de bak was hij helemaal gek en recht op de draden af ik kon hem gelukkig nog net weg jagen ..
MAAR IS DAT WEL GOED DAT IK HEM WEG JAAG OMDAT HIJ ANDERS DWARS DOOR DE DRADEN HEEN GAAT????????????????????????
want de ene zegt dat het niets uit maakt maar de andere zegt het paard wil naar jou toe en nou maak je zijn vertrouwen weer kapot!!!!

Daniella schreef:Dat noem ik nou een MONGOOL!!