paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:58

hij is ook braaf, hij moet het alleen horen dat hij braaf is........

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:10

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg vaak!

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:23

Ik zou 'm niet meteen naar iemand anders sturen. Je zegt zelf ook al dat dit beslist niet het eerste paard is dat je beleert. Dit klinkt als een heel groot gebrek aan vertrouwen, dan lijkt het me ook voor het paard niet zo'n geweldig goed idee om 'm naar een vreemde omgeving te sturen en er een onbekende mee te laten werken.

Ik weet niet of je het en kent en zo ja daar iets voor voelt... Monty Roberts heeft hier een techniek voor ontwikkeld, waar je zelfs de grootste zenuwpees nog mee onder het zadel krijgt, zonder dat 't beest z'n allerlaatste beetje vertrouwen kwijtraakt. Dat is een techniek die je ook heel goed zelf toe kunt passen. Laat het me maar weten als je er meer over wilt horen.

Grootte hoeft geen probleem te zijn, het kan hoogstens wat beangstigend overkomen, en dat voelt je paard, maar hij zit er op zich niet mee, dus waarom zou jij dat dan wel doen...

Succes

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 01:43

Ik denk dat je hem het best nu even op rust kan zetten en dan wel elke dag even aandacht geeft verder even niet tot jij het idee hebt dat die weer rustig is in omgang. Dan weer heel langzaam aan beginnen. Helemaal opnieuw beginnen als je zelfs de kans heb zou ik hem de hele winter lekker alleen los gooien en vooral aan jullie "band" werken.

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:12

Daniella schreef:
terwijl hij nog nooit geslagen is altijd goed opgevoed en daarom snap ik het niet

Nu snap ik het niet meer...

Hij heeft 7 jaar lang in het land gestaan, zoals je eerder al zei en toch goed opgevoed??

Lijkt mij juist dat dit paard van heg noch steg weet en de overstap naar de beschaafde wereld moeilijk kan maken....

Zoals ik het lees, kent dit paard niets en is hij gewoon erg schuw...

Met regelmaat komen er hier bij mij groene 2 ½ jarige op stal, die enkel maar in het land hebben gestaan, niet meer en niet minder...

Altijd in de kudde gestaan en dan komen ze ineens in een box te staan, helemaal alleen... wel met andere paarden om zich heen, maar alleen in een box... Sommige zijn echt zo groen als gras en kunnen amper meelopen aan een halster... Laat staan dat je ermee aan de slag gaat...

Angsthazen kunnen dat moeilijk verkroppen en hebben de tijd nodig!!
Ze moeten leren wat wij mensen verstaan onder goed of fout!!!

"Stoere" knollen hebben het idee dat ze de hele wereld aankunnen, maar het bange soort weten niet wat ze overkomt!!

Daar gaat tijd in zitten...

Ga maar eens na.... Zeven jaar lang.... Niets doen, je eigen regels maken en geen idee hebben wat het is om te moeten luisteren en daar komt nog eens bij dat alles een reden heeft om te vluchten...
Weet hij veel wie of wat hem wel op wil eten...
Je hebt immers te maken met een vluchtdier!!!

Je moet zelf doen wat je goed acht, maar volgens mij word er aan alle kanten van het dier getrokken en die heeft geen besef meer waar dat hij zich aan vast kan houden...

Vertrouwen... vertrouwen... vertrouwen...

Een persoon... en dan kan het een kast van een paard zijn!!
Dat is enkel een probleem als je je kleiner voelt en zelf angst voelt...
Geloof mij een pony van 1.40m is ook beresterk en wanneer die verkeerd wil, gaat hij ook overal dwars doorheen...
Alleen heb je meer overzicht dan bij een klerenkast van 1.86m.

Als je het zelf wilt doen, moet je er ook zelf voor gaan en in goed overleg afspreken dat JIJ degene bent die zich alleen maar met dit paard bemoeid...

Nogmaals het dier heeft houvast nodig... en meerdere personen werkt averechts... Vooral wanneer er "fouten" worden gemaakt als een zadel wat er via de kont afschiet...

Kaja

Re: paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal probl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:20

Kort samengevat...

Geen zadel, geen hoofdstel...

Enkel vertrouwen winnen door ermee om te gaan als wat je met een veulen doet...

Wanneer je zijn vertrouwen gewonnen hebt, kun je vanzelf aan de slag en weer een stap zetten in de goede richting...

Je word vanzelf weer terug op je plek gezet, wanneer je te snel gaat, maar bedenk ook dat je direct weer het vertrouwen kwijt bent!!

En zorg ook dat je zelf geen angst hebt, zulke dieren hebben daar een radar voor... Zorg dat je stevig in je schoenen staat en weet wat je doet, want anders kun je wel eens aan het korste eind gaan trekken..!!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:02

Zorg dat je paard vertrouwen in je krijgt...

zet hem los in de bak (geen hoofdstel, halster of wat ook om) en laat hem naar je toe komen (nodig hem uit), wanneer hij agressief op je af komt jaag je hem weg. Vaak komt het paard uit nieuwsgierigheid bij je kijken. Wanneer hij dan bij je is beloon je hem uitbundig (met je stem). *Een paard kun je wel een lekkernij geven, maar eigenlijk is dat geen beloning. Wanneer hij bij je is, beloon je hem dus met een aai over zijn hoofd en is hij even klaar voor die dag. Ga ook niet de dag erna gelijk door, laat hem even verwerken wat hij heeft gedaan.

*Een paard hoeft namelijk niet te jagen om aan voer te komen (zoals tijger ed.) Hij zal dan ook een snoepje oid niet zien als een beloning. (Uitzonderingen daar gelaten )
Beloon hem met je stem, en aai zijn hoofd. Probeer hem overal aan te raken enz.

Ik zou aanraden weer helemaal vanaf het begin weer te beginnen.
zorg dat hij weer vertrouwen in je krijgt.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:06

Als hij bang is voor een zadel , laat hem dan los in de bak en leg het getuig erbij. Normaal zal hij eraan beginnen snuffelen , en na een tijdje zelf uitmaken dat het niet eng is. Pas wanneer hij helemaal op zijn gemak is kun je hem opzadelen. Nog veel succes!

calliou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:32

Ik ben ervan overtuigd dat je gewoon het zadelmak maken aan professionele mensen over moet laten..
Zoals nu zie je wel weer... alleen ellende en het paard wordt er echt niet beter van..
Vraag hulp van een geleerd iemand met ervaring en blijf niet zelf aanklooien want het gaat van kwaad naar erger..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:23

Een paard van 7 jaar met deze problemen kun je niet oppakken als een jong paard. Het paard leert ook anders op deze leeftijd. Een ruiter die goed kan rijden op goed gereden en beleerde paarden, lost het ook niet "even" op. Het vraagt om een andere aanpak, het zal tijd kosten en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Je hebt geen garantie en de kans op fouten maken is nog groter. Het paard zal altijd terugvallen op de ervaringen die het eerder heeft opgedaan. Zeker als een paard al 7 jaar oud is. Het geeft veel voldoening om een paard met die eigenschappen te kunnen helpen. Er is veel tijd, vakmanschap en doorzettingsvermogen voor nodig en het is niet vrij van risiko's voor degene die het paard begeleidt. Kun je aangeven in welk deel van Nederland het paard staat ? (per PM).

calliou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:39

Goofy44 schreef:
Een paard van 7 jaar met deze problemen kun je niet oppakken als een jong paard. Het paard leert ook anders op deze leeftijd. Een ruiter die goed kan rijden op goed gereden en beleerde paarden, lost het ook niet "even" op. Het vraagt om een andere aanpak, het zal tijd kosten en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Je hebt geen garantie en de kans op fouten maken is nog groter. Het paard zal altijd terugvallen op de ervaringen die het eerder heeft opgedaan. Zeker als een paard al 7 jaar oud is. Het geeft veel voldoening om een paard met die eigenschappen te kunnen helpen. Er is veel tijd, vakmanschap en doorzettingsvermogen voor nodig en het is niet vrij van risiko's voor degene die het paard begeleidt. Kun je aangeven in welk deel van Nederland het paard staat ? (per PM).

ik ben het hier helemaal mee eens.. dus geef dat paard een kans en laat er iemand die er verstand en ervaring mee heeft er op rijden..

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:29

Ik ben het met Damber eens. Duik de boeken van het freestylen in. Dan kom je erg veel te weten over hoe je het vertrouwen kan winnen van je viervoeter. Wanneer je hem op een cirkel laat draven, hij zijn nek laat zakken, binnenoor op jou gericht is, begint te kauwen is dat een teken dat hij bij jou wil blijven en niet van je weg wil. Probeer op dat moment is een join up met hem te doen.. Komt hij naar je toe en snuffelt die, beloon je hem. Als je hier eenmaal wat verder in bent kan je hem naar je toe vragen dmv een join up, je kan hem het zadel richting zijn rug plaatsen, schikt hij hiervan drijf hem dan weer weg. Hij moet nu kiezen tussen bij jou blijven en het zadel accepteren of weg gaan en het zonder jou doen. Na vele keren zou hij het zadel moeten gaan accepteren. Een kwestie van tijd! Succes

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:17

Kaja schreef:
Kort samengevat...

Geen zadel, geen hoofdstel...

Enkel vertrouwen winnen door ermee om te gaan als wat je met een veulen doet...

Wanneer je zijn vertrouwen gewonnen hebt, kun je vanzelf aan de slag en weer een stap zetten in de goede richting...

Je word vanzelf weer terug op je plek gezet, wanneer je te snel gaat, maar bedenk ook dat je direct weer het vertrouwen kwijt bent!!

En zorg ook dat je zelf geen angst hebt, zulke dieren hebben daar een radar voor... Zorg dat je stevig in je schoenen staat en weet wat je doet, want anders kun je wel eens aan het korste eind gaan trekken..!!

Ik ben absoluut niet bang voor het paard.. maar ik bedoel als een pony van 1.40 steigerd kan je em nog houden maar als dat paard steigerd ben je zijn halstertouw ook kwijt want hij steigerd recht overeind.
en dan wil je hem los in de bak gooien, en dan komt hij steeds op de draden af!!!
wat kan je daar aan gaan doen???????????
we hebben er al stroom opgezet geeft niets geeft hij niets om...

maar wel bedankt voor je tips en informatie zal het eens gaan proberen!!!

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:28

Citaat:
ik ben het hier helemaal mee eens.. dus geef dat paard een kans en laat er iemand die er verstand en ervaring mee heeft er op rijden..

Dat gaat moeilijk als die vrouw er geen geld voor heeft . ik ben van plan om hem te kopen maar daar moet zei het ook mee eens zijn. dus ik wacht iedere dag af ik heb al meerdere paarden beleerd o.a probleempaarden dus ben wel wat gewend .. maar daar zit het hele probleem in het geld. en ik ga het niet betalen het is mijn eigen paard nog niet eens en misschien word het mijn paard ook nooit.

maar het paard is al zo angstig en hij weet niet eens wie te vertouwen is en dan moet hij ook nog naar een andere omgeving en stal dat is ook weer een hele omschakeling..

en daarom dacht ik zet het op dit forum misschien kan iemand mij daar mee helpen!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:30

Renee91 schreef:
Ik ben het met Damber eens. Duik de boeken van het freestylen in. Dan kom je erg veel te weten over hoe je het vertrouwen kan winnen van je viervoeter. Wanneer je hem op een cirkel laat draven, hij zijn nek laat zakken, binnenoor op jou gericht is, begint te kauwen is dat een teken dat hij bij jou wil blijven en niet van je weg wil. Probeer op dat moment is een join up met hem te doen.. Komt hij naar je toe en snuffelt die, beloon je hem. Als je hier eenmaal wat verder in bent kan je hem naar je toe vragen dmv een join up, je kan hem het zadel richting zijn rug plaatsen, schikt hij hiervan drijf hem dan weer weg. Hij moet nu kiezen tussen bij jou blijven en het zadel accepteren of weg gaan en het zonder jou doen. Na vele keren zou hij het zadel moeten gaan accepteren. Een kwestie van tijd! Succes

Ik zal dat ook eens gaan proberen moet toch kijken wat het beste voor hem is en waar hij op reageerd is echt moeilijk om dat uit te zoeken..

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:31

Renee91 schreef:

droom maar lekker verder.. freestyle is hetzelfde als wat er in de kudde gebeurd toch?? Eerst de rangorde en dan het gezag.. de paarden in de lagere rangorde laten zich meer gevallen dan de leidende merrie.. een paard wat je wil beleren die moet in ieder geval respect voor je hebben en dan kan je eigenlijk doen met het paard wat je wil.. als hij respect voor je heeft dan zal hij ook als jij laat merken dat er niets aan de hand is met het zadel dat ook gaan vertrouwen.. en dan maakt het niets uit of ie in de bak ligt..
Lees eens over het jumpex project van de proefboerderij de waiboerhoeve in lelystad.. het is in een paard zijn karakter of hij er dan voor wegrent.. dus dat wil niet zeggen als hij uiteindelijk gaat snuffelen en erop gaat staan dat het dan niet eng meer is als dat ding op zijn rug komt te liggen..

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:33

Ik heb hem gisteren even naar buiten gedaan en even gepoetst. hij stond echt helemaal te shaken en te zweten als ik een borsteltje over hem heen haal.
in de bak was hij helemaal gek en recht op de draden af ik kon hem gelukkig nog net weg jagen ..

MAAR IS DAT WEL GOED DAT IK HEM WEG JAAG OMDAT HIJ ANDERS DWARS DOOR DE DRADEN HEEN GAAT????????????????????????

want de ene zegt dat het niets uit maakt maar de andere zegt het paard wil naar jou toe en nou maak je zijn vertrouwen weer kapot!!!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:35

Citaat:
droom maar lekker verder.. freestyle is hetzelfde als wat er in de kudde gebeurd toch?? Eerst de rangorde en dan het gezag.. de paarden in de lagere rangorde laten zich meer gevallen dan de leidende merrie.. een paard wat je wil beleren die moet in ieder geval respect voor je hebben en dan kan je eigenlijk doen met het paard wat je wil.. als hij respect voor je heeft dan zal hij ook als jij laat merken dat er niets aan de hand is met het zadel dat ook gaan vertrouwen.. en dan maakt het niets uit of ie in de bak ligt..
Lees eens over het jumpex project van de proefboerderij de waiboerhoeve in lelystad.. het is in een paard zijn karakter of hij er dan voor wegrent.. dus dat wil niet zeggen als hij uiteindelijk gaat snuffelen en erop gaat staan dat het dan niet eng meer is als dat ding op zijn rug komt te liggen..

HET IS EN BLIJFT TOCH HET HOOGSTE PUNT HET LIGT HOGER DAN HET PAARD ZELF HET ZADEL DAN DUS IS ERG ENG!!!!!!

calliou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:38

Daniella schreef:
Ik heb hem gisteren even naar buiten gedaan en even gepoetst. hij stond echt helemaal te shaken en te zweten als ik een borsteltje over hem heen haal.
in de bak was hij helemaal gek en recht op de draden af ik kon hem gelukkig nog net weg jagen ..

MAAR IS DAT WEL GOED DAT IK HEM WEG JAAG OMDAT HIJ ANDERS DWARS DOOR DE DRADEN HEEN GAAT????????????????????????

want de ene zegt dat het niets uit maakt maar de andere zegt het paard wil naar jou toe en nou maak je zijn vertrouwen weer kapot!!!!

waarschijnlijk komt hij niet de draden door... hij zal wel gek zijn.. zijn poten zeer doen.. ik denk het niet..
Hoe lang was hij niet buiten geweest en is hij gewent om alleen te staan??

Heb ook een beetje vertrouwen in hem.. doet net of hij het makste beest is wat er is.. gooi die wei in en doe het hek dicht... als ie door de draad komt is het een idioot en anders een goed springpaard als hij er uit komt.. en als hij binnen in de wei blijft dan is het toch goed? lekker uitrennen en een beetje spelen in zijn eentje.. als je geen vriendjes hebt waar je mee kan dollen dan doei je het toch met de draad... alleen die schrikt niet als je er hard op af holt..

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:43

Nou het paard is heel erg speels met anderen en daarom willen de meeste mensen hun paard niet bij dit paard hebben. mijn eigen paard en dit paard kunnen niet met elkaar overweg.
als ik daar niet had gestaan was hij door de draden gevlogen heeft hij 4 van de 5 keer wel gedaan en maakt niet uit of er stroom op zit of niet zomers in het wiland gaat aalles prima groot stuk en de paarden zoeken allemaal hun eigen stukje op maar nu in de bak hij vliegt overal door heen tijdje terug is had ik een longeer singeltje op hij vliegt zo tegen dichtstaande deuren op.

Dat noem ik nou een MONGOOL!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:46

wat te speels ( snap ook niet waarom hun dat niet goed vinden)

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:50

Daniella schreef:
Dat noem ik nou een MONGOOL!!

Dat noem ik een hopeloos bang paard...

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:52

Zowieso leren 7 jarigen minder snel dan 3 jarigen, je zult het op vertrouwen moeten winnen.

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:03

Ik zou inderdaad eerst zijn vetrouwen proberen te winnen voor er uberhaupt een zadel of zelfs maar een longeersingeltje op gaat. Misschien is er iemand in de buurt die wat aan NH doet en je kan helpen met tips ofzo? Die dus ook het paard daadwerkelijk ziet en niet zo vanaf een verhaal...

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:20

heb je een omheide ronde longeerkraal in de buurt of op je erf? laat dit paard zich gemakkelijk op een trailer zetten ?