Sporen : wel of geen wieltjes ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:22

KarinvdM schreef:
Kris25 schreef:
Ik rij ook in de M en heb mijn benen ook niet altijd even stil. (ik rij overigens nooit met spoor)!

Hmm, vreemd. Als je M start zijn sporen toch echt verplicht...

hahahahhahahahah rol over de grond van het lachen, geweldig dit

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:27

Citaat:
KarinvdM schreef:
Kris25 schreef:
Ik rij ook in de M en heb mijn benen ook niet altijd even stil. (ik rij overigens nooit met spoor)!

hahahahhahahahah rol over de grond van het lachen, geweldig dit

Ik rij idd alleen even in de ring met spoor. Zelfs losrijden doe ik zonder.
Wat is daar zo grappig aan M3isSi3j

marianne1971

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 08:48

Allemaal erg bedankt voor de reacties, sommigen leuk en anderen minder leuk.
Gisteren heb ik nogmaals overlegd met mijn instructrice, en ik heb gereden met haar sporen (5 cm en met grof wiel). Dat viel me erg mee. Als je voorzichtig met zulke sporen om gaat, kun je er heel fijn mee rijden.
Voorlopig blijf ik de komende week met haar sporen rijden, als dat bevalt ga ik ze zelf ook kopen.

SuMii

Re: Sporen : wel of geen wieltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:38

Als de vorige persoon een paard met wieltjes reed is het soms moeilijk als je zelf op niveau komt om dat niet te doen omdat het paard dan idd wat impuls kan verliezen dus werkt het soms nu eenmaal zo dat je er dan zelf ook beter aan kunt..............................

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:45

Ik zie het probleem van sporen helemaal niet hoor, rij zelf met fikse sporen en maak geen onderscheid tussen Harm of Alfons. Ook bij ons op stal heb je mensen die uit principe overtuigingen zonder spoor rijden.....ze gaan hun gang maar zolang ze mij met rust laten.

Bespreek dit soort dingen inderdaad met je instructrice en volg haar raad op. Vind je het wat griezelig om met zulke sporen te rijden, rijd er dan in het begin alleen mee in de les. Je instructrice kan je dan direct terechtwijzen mocht je er niet goed mee omgaan!

Succes!

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:50

Wat een gezeik in de ruimte mensen! Ze vraagt gewoon wat voor spoor ze moet gebruiken! Niet meer en niet minder. Probeer het gewoon ééns uit kijk hoe je paard erop reageerd en Kris ik rijd mijn hengst M2+15 ook met een wielspoor en hij is prima aan het been...dus dat hoeft niet altijd te zijn dat je paard imuun wordt voor het been. Zolang de impuls er nog is en dat het paard direct reageert op het been. Je moet wel zorgen dat je je paard niet constant prikt...rij wel op een verantwoorde manier met je sporen, ik vind het echt niet zielig om er mee te rijden ik rijd liever met een wielspoor dat hij goed aan het been is dan zonder en hem de hele tijd voruit moeten te trappen of slaan.

P.S vraag je instructise om hulp..zij hebben ervoor geleerd en kunnen jou dus het beste advies geven.

Groeten Lilian

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:52

Ben ik nou raar?! Kris je rijdt wel zonder sporen maar als ej de ring in moet niet! Leuk voor je paard...ineens sporen. Waarom sta je zo negatief over het gebruik van sporen (mits ze goed gebruikt worden) Vriendelijke groeten lilian

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:59

Omdat ze in de ring verplicht zijn. Ik rij dan op mijn kuit en niet met mijn spoor! (en heb een inimini spoortje om)
Ik heb teveel paarden opnieuw aan het been moeten krijgen nadat ze waren afgestompt door een spoor. Ik sta er niet negatief tegenover, maar wel wanneer er iedere keer een grotere en scherpere spoor. gepakt wordt om het gewenste effect te verkrijgen

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:06

Juist, uiteraadt met ik het eens met het laatste het kan niet zou wezen datver voor elk kunstje een scherper spoor gepakt worden maar ik krijg ook niet hte idee dat dit het geval treft bij deze situatie...en de vorige eigenaar heeft ook met die sporen gereden dus ik denk dat het haar heel veel moeite zou gaan kosten om dezelfde oefeningen te doen maar dan zonder sporen. Maar in principe ben ik het wel met je eens behalve dan dat ik spoorgebruik mits GOED gebruikn geen enkel probleem vind in ieder geval bij mijn eigen paard.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:10

Nou, dan zijn we het met elkaar eens. Niets raars aan hoor
Niet meteen beginnen over mijn spoorgebruik dan, want dat staat hier buiten. Ik gaf alleen mijn mening maar en ik geloof dat het forum daar voor is...

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:16

juist...

marianne1971

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 13:20

Ik ben blij dat er best goede adviezen bij zitten, bedankt !
Ik heb dit paard nu een paar maanden. Toen ik ging kijken bij hem, reed de vorige eigenaresse (zij was Z2 met hem) hem voor. Ze had toen dus sporen van maar liefst 6 cm aan, mét grof wiel !
Zulke gigantische sporen wil ik natuurlijk ook weer niet meteen aan doen, maar nu ik dus gisteren voor het eerste met wielen heb gereden, vind ik het niet eng meer.
Toen ik dus gisteravond die sporen met grof wiel van mijn instructrice aan deed, moest ik wel even slikken. Vooral toen ik aan die wieltjes voelde ..... auw !!
Maar als je er eenmaal mee rijdt, valt het reuze mee. Als je er maar goed mee omgaat. Natuurlijk, als je zulke sporen er voluit in trapt, dan is dat niet bepaald fijn. En dan zeg ik het nog netjes, haha.
Maar dat is met een dunne spoor met zo'n punt natuurlijk ook. zo.
Ik ga de komende dagen oefenen met mijn wieltjes !!

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:58

ik ben van mening dat als jij je been netjes "stil"kunt houden je het fijnste rijd met een spoor met een grof wiel, je hoeft namelijk niet te schoppen of te trappen maar alleen even je hak op te trekken en te rollen met het wiel, dit doet je paard minder pijn maar je krijgt wel een reactie.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:25

minder pijn? is het de bedoeling dat je je paard pijn doet dan? naar mijn mening heeft een paard dat goed aan de hulpen is geen spoor nodig, of slechts een hele zachte die gebruikt wordt door een lichte aanraking voor verfijning van de hulpen. op zich niks mis met sporen, maar ze zijn echt niet bedoeld om een paard te dwingen of pijn te doen. als een paard met plezier voor je werkt is dat ook niet nodig lijkt me. impuls komt trouwens niet vanuit een spoor. je kan het er wel mee afdwingen maar naar mijn mening is dat niet de goede manier...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:27

@Merrieveulen: Ha fijn een medestander! (deze avatar is al iets beter hahaha)

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:35

Ik heb ook heel lang getwijfeld voordat ik met sporen met wieltjes begon te rijden. Heb nu ook vrij afgeronde wieltjes, dus deze zijn niet heel scherp.
Je moet er wel op letten dat ze niet vast komen te zitten en ze niet meer kunnen rollen, want dan worden ze wel heel scherp.
Ik gebruik ze voor de zijgangen enzo. Voor meer impuls is het volgens mij beter om wat meer te schakelen en te zorgen dat hij goed aan je been loopt, als dat je met sporen met wieltjes gaat rijden...

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:30

denk dat je mij niet begrijpt merrieveulen, mensen die schoppen en trappen met of zonder spoor doen een paard pijn. je kunt het met spoor gebruik eens zijn of niet, vanaf de klasse M heb je ze toch echt nodig, en dan heb ik ze liever met een stompwiel , is vanaaleoplossingen volgens mij de vriendelijkste

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:46

@Marianne1971: Als je met wiel wil rijden, zorg ervoor dat je de sporen na gebruik schoon maakt en check dat het wiel lekker soepel draait. Vuiligheid ertussen zorgt ervoor dat ze wel eens vast komen te zitten en dan draaien ze (bij goed gebruik) niet meer rond en kunnen dan wel gaan prikken in de huid. Heb ik bij mijn vorige paard een keer gehad. Kreeg kale plekjes. Sindsdien maak ik mijn sporen (ook de knopsporen) altijd schoon na gebruik.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:36

Ik rij mijn ruin met een kort spoortje met een klein glad wiel. Ik heb deze sporen alleen om in de les en op wedstrijd, thuis rijd ik sinds een week of 3 zonder sporen. In het begin had ik de sporen inderdaad nodig om mijn paard voorwaarts te rijden, en aangezien ik vond dat dat niet de bedoeling was ben ik zonder sporen gaan rijden. Nu ben ik thuis in de training op dusdanig niveau dat een spoortje wel fijn is om te verfijnen, maar om voorwaarts te rijden heb ik ze niet meer nodig.
Ik eb dus gekozen voor een glad wiel ipv een grof wiel omdat ik dat fijner vind. Ook voor een korter spoor (2,5 cm) omdat ik met een langere spoor eerder geneigd ben deze te gebruiken. Bij m'n korte spoor moet ik echt bewust mijn been iets draaien en daardoor weet ik wanneer ik hem gebruik.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:19

Het is pas GEZEIK geworden, omdat sommige dat er hier van maken...

Je loopt met oogkleppen op als je een mening van een ander gezeik vind!

Dan ben je niet reeël en vind je dat je eigen mening de enige oplossing is!!

Tuurlijk kun je denken dat je ALTIJD gelijk hebt, maar dan moet je niet op een openbaar forum komen!!
Lekker thuis blijven, in je eigen achtertuin rijden... en tja thuis zijn we allemaal de NUMMER 1!!!

Mijn reactie (waar immers om gevraagd word door TS) is scherper aan het been rijden, ik vind het vaag dat je instructrice je een hulpmiddel aanraad terwijl je er toch echt zelf voor moet rijden!!

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat je sommige hier de ene keer wel met sporen rijden en dan weer niet!!

Maar dat is mijn mening!

Je rijdt M2 en dus met sporen, een wiel vind ik overdreven, want d reactie op je been verkrijg je niet door continue scherper in te komen...
Het houdt natuurlijk een keer op...

Wees consequent met je been, een spoortje is prima, juist doordat de hulpen steeds fijner en duidelijker door moeten komen!
Als je kunt rijden is een spoortje geen bezwaar, maar zorg er wel voor dat je paard alert en scherp blijft, zonder steeds van spoor te wisselen of de spoor steeds scherper te maken!!

Succes...

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:23

hoi, ik rijd m2 en rij thuis nooit met sporen.
je paard moet je gewoon veel allerter maken op kuithulpen dan heb je ze niet nodig.op wedstrijd dan wel een spoortje geeft je dan net dat beetje extra pit wat je nodig hebt
succes

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:34

KarinvdM schreef:
Kris25 schreef:

Ik rijd mijn paard sinds een maand of 6 met een spoor met een grof wiel. Hij reageert hij een stuk beter op dan op een gewone stompe spoor.

ja dat is ook zo dat vanaf M1 sporen verplicht is, in de training gebruikt ze geen sporen volgens mij. Ik gebruik de sporen zelden omdat ik eerst juiste beenligging moet hebben en met kuiten moet kunnen rijden. (het gaat nu al wat beter)
Jolanda met een superfjord guusje rijdt namelijk zelden sporen

ik gebruik sporen nooit omdat mijn paard eerst inpuls moet verbeteren en dat hij op me kuit reageer(het is al verbeterd door het veel schakelen ), en sporen gebruik ik voor zijgangen en hulpen te verfijnen...

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:30

Je moet doen, waar het paard het beste op reageer, ik heb ook een klein tijdje met wieltjes gereden en nu weer met een gewone spoor. het gaat erom hoe reageer je paard.

succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:01

Ik ben het toch ook eens met Kris - ik zou eerder werken aan de reactie voor je been.
Ik rij momenteel alle paarden zonder sporen (ga met deze nog niet op concours, volgend jaar wel) en met een daarvan rij ik ook gewoon schouderbinnenwaarts, travers, contragalop, eenvoudige wissel ed. Het verplichte spoortje gaat er dus voor nop aanzitten straks.
Ik heb mijn eigen (ex-)paard ooit met wieltjes gereden en die vloog erop naar voren, terwijl ik die normaal met stompe sporen reed.

Ik ben niet tegen sporen hoor, ook niet tegen wieltjes, maar je kunt veelal zonder en het is gewoon prettig om het verder ook niet nodig te hebben en er van opaan te kunnen dat ze lekker aan je been staan. Het is misschien waar je de grens legt, ik had een keer les van iemand die vond dat mijn paard prima aan het been stond en ik vond hem op dat moment veel te traag voor het been.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:11

Ieder paard is verschillend en iedere ruiter is verschillend.
Ik krijg na het lezen van de pposts van TS de indruk dat ze echt wel weet waar ze mee bezig is en probeert om goed beredeneerde logische keuzes te maken.
Ik denk dat voor jou die pizza snijders wel een goede optie zijn. Die rollen ook over de buik van het paard en zijn daarmee eigenlijk vriendelijker dan grote stompe sporen. Maar bij alles gaat het er altijd nog om hoe je er mee rijdt. Als je nu netjes met een knopspoor rijdt is een wiel ok geen probleem.