Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
CocoChanel schreef:Ja goofy44, dit bedoel ik.
Ik bedoel dat je je hand verplaatst en weer terugzet, hebben wij het over hetzelfde? Of duurt jouw oefening véél langer?
Ellebel schreef:Maar dan volgt hij je hand toch niet? En als een paard in de krul loopt, dan blijft dat koppie toch ook gewoon op dezelfde plaats (en dat lichaam sjokte er dan toch al een beetje achteraan, dus daar zal ook weinig verschil in komen)?
dat vraag k me ook al heel lang af
). Voor mijn gevoel is de verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter een essentieel onderdeel van de verbinding van achteren naar voren. Je kunt wel op je zit verzamelen, maar daarbij is het toch altijd belangrijk dat je ten alle tijde je hand naar voren kunt steken zodat je paard zijn hals er uit komt?
). Daarbij had ik wel mijn handen naar voren kunnen steken en dan zou hij op dezelfde manier zijn doorgelopen, maar dat is dan niet correct in mijn opinie. Maar zo gauw ik hem met zijn neusje voor de loodlijn zou rijden, met hetzelfe achterbeengebruik en ruggebruik en dan mijn handen naar voren zou steken en hij zijn hoofd op dezelfde plek hield, dan zou het wel correct zijn?
Irisamaire schreef:Is het paard nageeflijk zoals jij het wilt hebben dan beloon je hem door los te laten. De druk op het hoofd en de mond is natuurlijk nooit fijn voor het paard, maar zodra hij loopt waar jij hem wilt hebben strijk je hem over de hals of manen (wat je zelf wilt) en laat je de teugel dus heel even los of losser. Zodra hij weer omhoog komt pak je de teugel weer op. Het is dus puur een conditionering. Paard zal leren dat als hij zo blijft lopen dat het ontspannender is en dat de druk weg is/weg blijft.
Alleen wordt het niet als kernpunt naar voren gehaald...en wordt het vaak moeilijker uitgelegd dan het is?

) dan is alle aanleuning direct weg en kun je weer overnieuw beginnen! Daarom verbreek je maar op 1 kant de 'verbinding' en de andere kant hou je aanleuning.
) en dat er dan weer veel van die o zo mooie theorie verloren gaat! Er blijft dan immers druk of 'irritatie' in de mond en op het hoofd
bestaan! 
) gaat ovr de hals van je paard, over 2 galopsprongen. Mijn lesgever zei toen ik vroeg waarom dat er in zat ook dat het was om te controleren of je paard goed nageefelijk gereden is en dus niet half op zn flikker gaat als je hem een paar sec. 'los' laat vanvoor
(of dat hij er niet ineens tussen uit knijpt als je hem los laat
dat heb ik er nl ook al zien doen als ze het de 1ste keer deden)