Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:17

Ach, ik denk dat de jury het best door de vingers wil zien hoor

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 01:30

CocoChanel schreef:
Ja goofy44, dit bedoel ik.
Ik bedoel dat je je hand verplaatst en weer terugzet, hebben wij het over hetzelfde? Of duurt jouw oefening véél langer?

Een goed gereden paard moet in staat zijn dit 2-3 paardlengten vol te houden. Je hebt het over de zelfhouding van het paard die over een afstand van ongeveer 5.0-7,5 meter in stand moet kunnen worden gehouden, vanaf het moment dat de verbinding met de paardenmond wordt verbroken en hersteld. (de afstand is gebaseerd op de grootte van je paard, bij deze afstanden dus groter dan 1,65 m +). De renverseerlijn (AC-lijn) en de diagonale lijnen zijn goede plaatsen om de zelfhouding van het paard te controleren op rechte lijnen. De oefening kan ook op een gebogen lijn worden gedaan, zoals op een grote volte.

Het gaat er om om te controleren of het paard zijn zelfhouding bij het verbreken van de verbinding met de paardenmond in stand houdt, waarbij de bewegingsafwikkeling zuiver moet blijven en niet mag veranderen. In ruimte en tijd moet de bewegingsafwikkeling hetzelfde en de profiellijn van het hoofd voor de loodlijn (verticaal) blijven.

Ellebel

Re: Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:52

Ik doe dat wel eens met mijn binnenhand op de grote volte oid. Maar begrijp ik nou goed dat je (even lomp gezegd) je handen naar voren steekt, en dat je paard dan ook in dezelfde hoofd-halshouding moet blijven lopen (dus dat de teugels dan in een boogje hangen)? Maar dan volgt hij je hand toch niet? En als een paard in de krul loopt, dan blijft dat koppie toch ook gewoon op dezelfde plaats (en dat lichaam sjokte er dan toch al een beetje achteraan, dus daar zal ook weinig verschil in komen)? Of ben ik nu heeel blond aan t denken

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:01

ja ellebel, dat vraag ik me nu ook af...ik heb altijd geleerd dat je paard je hand moet volgen, vandaar ook de oefening hals strekken in de dressuur proeven, ieder paard wat ik gereden heb heb ik dit geleerd, dus op eigen benen lopen en niet gaan rennen als je de hand noor voren steekt.....maar dus gewoon de teugels meenemen naar beneden zeg maar..
maargoed waarschijnlijk zijn dit 2 hele verschillende oefeningen...
haha

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:13

Ellebel schreef:
Maar dan volgt hij je hand toch niet? En als een paard in de krul loopt, dan blijft dat koppie toch ook gewoon op dezelfde plaats (en dat lichaam sjokte er dan toch al een beetje achteraan, dus daar zal ook weinig verschil in komen)?

dat vraag k me ook al heel lang af

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:19

Ja maar hij moet onder begeleiding van je been en je zit zo blijven lopen. Wanneer hij kan volgen, drijf je hem weer naar die hand toe. Het is ( wat ik heb geleerd ten minste! ) maar ook maar een seconde. Dit hoeft niet lang te duren, dus in mijn ogen niet een paar paardlengtes, maar gewoon een seconde zeg maar. Naar voren en weer terug. Als hij je hand moet volgen blijf je ook contact houden en rijd je hem naar die hand toe vanuit het been.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:15

De bedoeling van deze controle is juist om de zelfhouding van het paard te controleren. Het is bij deze controle NIET de bedoeling dat het paard je hand volgt. Een paard dat verzameld gaat met de daarbij behorende oprichting en als gevolg daarvan de kenmerkende halsvorm laat zien, door de oprichting vanuit de achterhand, kan dit slechts kort laten zien. Je kan niet van de ene op de andere dag verwachten dat een paard dit kan. Een paard kan dit als gevolg van langdurige systematische trainingsarbeid. Deze controle oefening is geen doel op zich, maar een controle middel. Het paard moet met behoud van tempo en paslengte en dezelfde bewegingsafwikkeling in ruimte en tijd zijn weg in dezelfde houding vervolgen, gedurende de korte tijd dat de verbinding van de mond met de ruiterhand verbroken is. De maximale afstand die op een rechte lijn op deze manier kan worden afgelegd is ongeveer 2-3 paardlengtes. Als de pas-frekwentie in draf 60 passen/minuut zou zijn, dan is dat 1 pas/seconde. Je kan ongeveer inschatten, wat voor afstand een paard in draf per pas ongeveer aflegt. Je weet dus ook het aantal draf passen dat het paard tijdens Überstreichen maakt en ook ongeveer de tijdsduur.

Er worden geen halve ophoudingen vooraf gegeven. De handen gaan ongeveer 2 handbreedtes naar voren, over de manenkam. De verbinding tussen ruiterhand en paardenmond wordt kortstondig verbroken.

Zie ook:
viewtopic.php?f=8&t=486269&hilit=

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:31

Als ik het uit persoonlijk gevoel moet omschrijven, valt en staat alles (dus hand volgen of juist niet) door de verzameling dmv zit- en beenhulp.

Dus met andere woorden: Het onvoorwaardelijk reageren op de fijnste hulpen.

Je kan het eigenlijk vergelijken met het gevoel Laag Diep en Rond te willen rijden (dus hand volgen waarbij er een bolling ontstaat in de rug), waarbij het achterbeen vlug en ondertredend blijft en het Bovenin rijden, van de hand af, eveneens met een vlug en ondertredend achterbeen.

In feite zijn deze 2 oefening verschillend, maar door de fijnste hulpjes vanuit zit en been schuift het paard met de achterhand meer eronder, waardoor meer sluiting en verzameling ontstaat en dus draagt vanuit het achterbeen.

Door dit dragende effect is het mogelijk de hand toe te staan, zonder dat dit ten koste gaat van de aanleuning en verbinding van achteren naar voren.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:23

sorry hoor, ik snap het nog niet helemaal (ben dan ook niet zo'n geweldige dressuurruiter ). Voor mijn gevoel is de verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter een essentieel onderdeel van de verbinding van achteren naar voren. Je kunt wel op je zit verzamelen, maar daarbij is het toch altijd belangrijk dat je ten alle tijde je hand naar voren kunt steken zodat je paard zijn hals er uit komt?
Ik heb een tijd een paard gereden dat heel graag te diep en rond liep, maar daarbij wel fijn over de rug bleef lopen en met zijn achterbenen ondertrad (heel irritant ). Daarbij had ik wel mijn handen naar voren kunnen steken en dan zou hij op dezelfde manier zijn doorgelopen, maar dat is dan niet correct in mijn opinie. Maar zo gauw ik hem met zijn neusje voor de loodlijn zou rijden, met hetzelfe achterbeengebruik en ruggebruik en dan mijn handen naar voren zou steken en hij zijn hoofd op dezelfde plek hield, dan zou het wel correct zijn?

Nogmaals excuses voor de blonde vragen

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:44

Hallo mensen!
leuk onderwerp! Ik heb van mijn 10e tot mijn 18e in Duitsland gereden en de Duitse rijstijl verschilt absoluut van de Nederlandse! Het uberstreichen is een leermethode voor het paard en in de proef is het een test. De leermehode is heel simpel. Is het paard nageeflijk zoals jij het wilt hebben dan beloon je hem door los te laten. De druk op het hoofd en de mond is natuurlijk nooit fijn voor het paard, maar zodra hij loopt waar jij hem wilt hebben strijk je hem over de hals of manen (wat je zelf wilt) en laat je de teugel dus heel even los of losser. Zodra hij weer omhoog komt pak je de teugel weer op. Het is dus puur een conditionering. Paard zal leren dat als hij zo blijft lopen dat het ontspannender is en dat de druk weg is/weg blijft. van belang is hier wel bij dat je het op de goede manier doet en je ook weet wánneer een paard goed loopt. Heb je hem steeds boven of onder de loodlijn en je conditioneerd dat stuk...tsja... goed les krijgen is hier van belang: de instructeur kan aangeven wanneer je kunt loslaten. onervaren ruiters hebben de neiging om een paard in de krul te trekken en als je dan steeds loslaat en weer aantrekt...dan ben je totaal verkeerd bezig natuurlijk. maar goed, dat zal iedereen hier vast snappen!
Volgens mijn duitse instructeur: in de proef een controle en in de training een leermethode!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:58

ik doe het thuis ook best vaak... wist eigenlijk niet echt dat dit een oefening in het duits was ofzo

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:14

Nou ja Duits, er wordt daar gewoon heel veel meegewerkt en het wordt gebruikt in de lessen, ik vind dat daar op de betere maneges de manegepaarden ook niet zo vergald zijn als hier maar goed dat is een andere discussie...en ik kan ook niet alle maneges over 1 kam scheren natuurlijk

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:41

even voor mijn begrip, doe je dat met een hand of beide tegelijk? Ik ken de oefening wel, maar heb er nooit zo over nagedacht.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:52

Irisamaire schreef:
Is het paard nageeflijk zoals jij het wilt hebben dan beloon je hem door los te laten. De druk op het hoofd en de mond is natuurlijk nooit fijn voor het paard, maar zodra hij loopt waar jij hem wilt hebben strijk je hem over de hals of manen (wat je zelf wilt) en laat je de teugel dus heel even los of losser. Zodra hij weer omhoog komt pak je de teugel weer op. Het is dus puur een conditionering. Paard zal leren dat als hij zo blijft lopen dat het ontspannender is en dat de druk weg is/weg blijft.

Dit is ook het principe dat ze bij ons op stal 'volgen'.
Ik sta op Kalverhoek, wat voornamelijk western is en daar werken ze ook zo.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:01

Ik moest het altijd met 1 hand doen, de binnenhand.
Zo houdt het paard toch steun aan 1 hand en valt hij niet toch nog plots uitelkaar als hij daar wel de neiging toe zou kúnnen hebben. Beetje onduidelijk lange zin, ik hoop dat je het begrijpt.

Maar de hele Duitse praktijk is sowieso gebouwd op: annehmen und nachgeben.
Nachgeben is niet letterlijk vertaald: nageven.
In het Nederlands vertaald houdt het in: aannemen (druk uitoefenen) paard geeft na - paard vrijgeven (druk weghalen) en ditzelfde riedeltje telkens opnieuw.
Maar oke... dit doen we toch ook in Nederland? Alleen wordt het niet als kernpunt naar voren gehaald...en wordt het vaak moeilijker uitgelegd dan het is?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:21

met een hand vind ik het nl wel logisch dat hij aan elkaar en opgericht blijft, en dat gebruik ik ook (even kriebelen op de hals), met twee dus niet.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:48

Nee haha, in theorie zouden we dan in de proeven zonder teugel moeten gaan rijden als het op die manier zou werken!

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:31

Irisamaire, ik leer het nu precies zoals jij het beschrijft! Ook wat betreft dat annehmen und nachgeben.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:16

Bij het strekken van de hals houd je aanleuning. Je staat het paard toe de hals te strekken en het hoofd te laten zakken. Dat doe je in stapjes, je verbreekt niet de aanleuning.

Bij Überstreichen verbreek je de aanleuning tijdelijk, door met beide handen naar voren te gaan over de manenkam. Op die manier kun je de zelfhouding van het paard controleren, waarbij Tempo, Tact en Houding van het paard niet mogen veranderen.

Met je zit hoef je niets te doen. Deze toets doe je voornamelijk in draf en galop. Het paard mag hierbij met de neus iets verder voor de loodlijn komen. Deze toets duurt relatief kort 2-3 paardlengten.

Überstreichen naar binnen is ook een goede test om je paard te controleren. Je laat het paard galopperen met stelling en buiging. Met alleen de binnenhand ga je iets naar voren (net als bij Überstreichen) en je klopt zachtjes op de binnenkant van de hals van het paard. Het paard moet nu in stelling en buiging doorgalopperen, ondanks het feit dat het contact met de binnenhand is verbroken.

Überstreichen (binnen) maakt onrustige paarden ook rustiger.

Dit is een oefening die gebruikt wordt als controle op de zelfhouding van het paard. De aanleuning moet juist kort verbroken worden. Als de zelfhouding, de tact en/of tempo van het paard verandert dan is er iets verkeerd bij het rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:21

maar een paard achter de teugel, blijft toch ook in dat krulletje lopen?
dus je moet wel weten dat je een paard hebt dat de hand ook kan volgen als je wilt.

Überstreichen naar binnen doe ik wel heel vaak
Omdat ik zeker wil zijn dat hij buigt om het been

maar het gewone Überstreichen zal ik ook eens proberen
ik weet dat hij niet de kop omhoog zal gooien

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:59

Ik test het thuis ook vaak ja!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:05

Het volgen van de hand met aanleuning en het in houding met behoud van tact en tempo zonder aanleuning even doorlopen zijn verschillende controle oefeningen. Beide oefeningen hebben een verschillend doel.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 07-12-05 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:06

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je de aanleuning volledig verbreekt tijdens uberstreichen op een rechte lijn in stap of in draf.
Dit gebeurd in Duitsland dan ook nooit met 2 handen.

Op een volte bijvoorbeeld kan het wel omdat die buiging er dan automatisch meer in zit natuurlijk dan op de rechte lijn. Mocht ie namelijk toch je hand niet zo volgen als jij dacht dat hij dat wel deed, (inschattingsfout, maak ik zelf wel vaak, dan denk ik: wat loopt ie lekker ik geef hand mee en dan blijkt hij toch niet zo lekker te lopen ) dan is alle aanleuning direct weg en kun je weer overnieuw beginnen! Daarom verbreek je maar op 1 kant de 'verbinding' en de andere kant hou je aanleuning.
't is wel knap als je op de rechte lijn dat kunt zonder alle aanleuning direct kwijt te zijn! lukt mij nóg niet!

Ik vind het echt een interessant onderwerp! Ook leuk om te horen dat er al best veel mensen toch wel wat van afweten en er ook mee werken!
Ik sta erg achter deze zeer vriendelijke methode om een paard te leren dat het fijner is om 'gebogen' te lopen, hij weet namelijk op den duur niet anders dan dat de druk verdwijnt als hij gaat buigen. En dat zonder hulpteugels! Jammer dat veel ruiters een onrustige hand hebben (ik ook hoor ) en dat er dan weer veel van die o zo mooie theorie verloren gaat! Er blijft dan immers druk of 'irritatie' in de mond en op het hoofd bestaan!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:38

Ik heb op een rechte lijn - altijd - geleerd met twee handen naar voren te gaan. Zo wordt de controle oefening ook in de rijvoorschriften beschreven en in verschillende landen toegepast.

Hieronder een willekeurig voorbeeld van Überstreichen met twee handen op een recht lijn (bovenste foto).

Link:
http://www.hofbettenrode.de/deutsch/index.htm
Kies boven in beeld: Ausbildung
Je krijgt dan: DRESSUR
--- zie foto rechtsboven

Je ziet dan de foto met onderschrift:
Afbeelding

Überstreichen: Überprüfung der korrekten Anlehnung.

--- zie tekst links van de tweede foto, net boven de onderlijn van de tweede foto.

Het gaat niet om een discussie over het rijden wat je op de foto's ziet, het gaat om het voorbeeld van Überstreichen mit beiden Handen als graadmeter.

Ik hoop dat het plaatje helpt....

Je leert dit met twee handen te doen. Je leert het niet met een hand (op een rechte lijn), omdat het anders fout zou kunnen gaan (door een ruiterfout).

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:47

Hier in Belgie zit het wel in de proeven (tenminste bij de kempische vanaf de A, of het er in de L2 nog in zit weet ik niet precies.)
Dan is het de bedoeling dat je het aan de open cirkelzijde, ongeveer aan X, 2x 'op en af' ( ) gaat ovr de hals van je paard, over 2 galopsprongen. Mijn lesgever zei toen ik vroeg waarom dat er in zat ook dat het was om te controleren of je paard goed nageefelijk gereden is en dus niet half op zn flikker gaat als je hem een paar sec. 'los' laat vanvoor (of dat hij er niet ineens tussen uit knijpt als je hem los laat dat heb ik er nl ook al zien doen als ze het de 1ste keer deden)