monsera schreef:@ venetia Ik heb net een symposium gevolgd en daar werd door 4 mensen {tineke Bartels,Solange Schrijver,Frans Oostra en Lammert Haanstra}aangegeven dat de onderlijn heel belangrijk is om de bovenlijn te trainen.De onderlijn: buigspieren= buigspieren van hals,borstspieren,buikspieren,buigers van lage rug en heupgewricht.De bovenlijn: strekspieren=strekspieren van nek,hals,rug en achterhand{broekspieren}
Functie van onderlijn=buiging.
Funktie van bovenlijn=strekking.
De buikspieren zijn dus wel degelijk belangrijk lijkt mij.
Sorry voor het off topic gaan.
Sorry voor het nog verder off topic gaan. Ik ben ook naar het symposium geweest, en daar werd inderdaad duidelijk aangegeven dat het ook voor een groot deel om de buikspieren gaat. Die moeten het gewicht van de ruiter voor een groot deel tegen houden om niet door te zakken in de rug. Tijdens het symposium werd er nog bij gezegd dat juist veel mensen de fout ingaan (ik val niemand aan!!) door te denken dat de rugspieren zo erg belangrijk zijn.
Ik wil nog even benadrukken, dat ik hier alleen maar bevestig dat dit tijdens het symposium duidelijk aan de orde is gekomen, zoals monsere vermelde.