beleren van een fries tip gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:24

Waar ik wel last mee heb is het lezen van je post, ik snap je niet!
Vind het niet normaal dat je boos wordt. Je hebt altijd mazzel gehad met het beleren en nu niet. Breng hem dan gewoon weg....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:26

never schreef:
dankje maar je kunt echt zien dat er alleen reacties van rijpaarden mensen tussen zitten

Ik denk dat er nu heel wat Friezenruiters stuiteren
Een Fries is onder het zadel net zo goed een rijpaard hoor, het inrijden is exact hetzelfde als een KWPN-er, een volbloed, een Fjord of een Haffie.

Aangezien jij bij een simpel probleem als dit *door eigen onkunde veroorzaakt* al advies nodig hebt, lijk je gewoon niet de geschikte persoon om het paard te beleren. Maar blijkbaar is er bij jullie op stal iemand die wel ervaring heeft met beleren, nou, laat die het doen dan.

Het is overigens echt geen schande dat een paard te moeilijk voor je is of dat je een probleem hebt wat je niet opgelost krijgt hoor, dat komen we allemaal op zijn tijd wel eens tegen. Op de stal waar ik rij worden de jonge paarden ook weggebracht. Niet omdat ik het niet kan of durf, maar omdat zij dat al deden, het sneller en beter doen dan ik en die mannen prima werk leveren. En het is heerlijk om een paard gewoon zadelmak terug te krijgen hoor

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:45

hij is niet te moeilijk ik vraag gewoon of dr nog mensen zijn die wat tips hebben voor eeen fries te beleren is dat nu zo moeilijk te begrijpen?????
Het gaat opzich er goed ik vraag alleen of dr nog wat dingen zijn waar ik op moet letten want een fries is een totaal ander paard als een draver is dat nu zo moeilijk om allen wat nuttige dingen te zeggen als alleen dat domme antwoord weg brengen
jeetje zeg

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:51

er worden nuttige dingen gezegd, wat je niet kan moet je niet doen!!

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:58

nog maals ik kan het wel maar vraag gewoon wat kleine dingen wat mischien anders is als bij een draver is dat nu zo moeilijk te begrijpen blijkbaar wel anders geef je niet zulke antwoorden!!

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:00

en urielle het was niet mijn bedoeling om iemand boos te maken of iets maar ik wil dr gewoon mee zeggen dat dat bij de dravers toch heel anders over gedacht word over het weg brengen van de paarden dat bedoelde ik dr mee

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:00

Zeg eh... never, jij opent een topic en vraagt of mensen nog tips voor je hebben, en als ze die dan geven, nl. wegbrengen, wordt je boos! Volgens mij klopt daar iets niet hoor!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:01

lief als je het had gekund, had je dat dier al niet opgezadeld in zn stal.......... dat is een van de grootste fouten die mensen kunnen maken.

Maargoed, ga naar de bak, eerst eventjes longeren dan longeersingel om met dekje...... dit hou je een paar dagen vol. Dan longeersingel verwisselen met zadel........

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:04

kijk das te minste ene fasoenlijk antwoord alleen dat kan ie al hij gaat alleen gek doen bij het zadel dus mischien heeft daar iemand nog tips voor peciaale manier van op leggen ???
of trucjes of iets

en saaraah ik vroeg om tips niet of ik mijn paard wel of niet weg moet brengen want das een andere discussie

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:08

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, er worden alleen tips gegeven want daar vroeg je om. En daar kun je het nou eenmaal niet altijd mee eens zijn, maar dat is geen reden om boos te worden! En waarom brengen ze 'bij de dravers' geen paarden weg? Het lijkt mij beter dat, als het niet helemaal lukt, je hem naar iemand toebrengt dan dat je zelf gaat zitten aanmodderen. Dat kan een hele hoop ellende voorkomen. En als je hem echt absoluut niet weg wilt brengen kun je toch ook vragen of iemand van stal je voortaan helpt! Maargoed het is jou keuze, succes met het verder beleren van je paard!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:09

gewoon rustige en beheerst op je doel afgaan, het paard het zadel opdoen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Ik ben twee jaar geleden ruim 6maanden bezig geweest om een paard weer goed te krijgen omdat deze ook door de eigenaar zonodig zelf gedaan moest worden. Ding heeft zo een enorme zadeldwang gekregen dat het gewoonweg gevaarlijk was in het begin........... weet dus waar je aan begint

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:13

oke dankje
het was ook niet de bedoeling om jullie zo aan te vallen hoor maar het is nu eenmaal niet anders die man heeft er geen geld voor om hem weg te brengen en wil dat ik het doe dus zo is het nu een maal.
Ik heb tot nu toe allen bijna 10jaar ervaring met dravers en hebben het altijd nog voor elkaar gekregen om ze goed en normaal te beleren dus wilde dat met de fries ook gaan doen.
Allen is deze dus panies voor het zadel het gaat al wel wat beter maar nog niet goed dus gewoon bliven proberen dan maar he

joycie

Re: beleren van een fries tip gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:14

Ik zou je paard eerst even naar het zadel laten kijken en eraan laten ruiken. Gewoon een beetje bekend laten worden met het zadel.

Ik zou ook volgende keer het zadel opdoen in de paddock. Dus in de paddock zetten, met longeerlijn. Dan kan hij wegrennen en je kunt hem ook weer makkelijk bij je krijgen.

Ik denk dat je nu even een tijdje weer met longeersingel aan de slag moet gaan, want als ik zo lees hoe hij reageerde, denk ik dat hij een btje bang is geworden.

Gewoon even weer teruggaan naar wat hij al kent en dan later weer met het zadel beginnen.

En rustig blijven en als het lukt, niet meteen te hard van stapel lopen, maar het zadel heel even laten liggen en dan er weer af en iets doen wat hij al kent.

Hij moet eigenlijk het zadel gaan associeren met iets prettigs.

Succes!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:15

Dravers zadelmak maken is over t algemeen ook wel wat makkelijker he . Aangezien ze al bitwijs zijn en een tuig op hun rug gewend zijn?

Of heb je het over het beleren voor de kar? Ik neem aan dat je dat nog nooit alleen gedaan hebt, dus ik zou gewoon degene die je helpt met de dravers beleren ook hierbij halen .

Als je 'genoeg' dravers beleerd heb zal je er daar ook wel eens een bij gehad hebben die het tuig helemaal niets vond toch?

Gewoon hetzelfde doen als bij die dravers, dan komt het helemaal goed toch

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:16

Je moet eigenlijk eens aan T@NJ@ vragen wat de gevolgen zijn van het niet correct zadelmak maken........

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:22

Past je zadel wel, doet het hem geen pijn? Als hij geen moeite heeft met de singeldruk (want daar reageren ze meestal zo heftig op) maar wel wanneer je een zadel oplegt, lijkt het mij dat het zadel hem misschien pijn doet.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:43

oke bedankt voor jullie tips
ik denk niet dat het aan het zadel zelf ligt maar gewoon het idee dat ie iets grooters en zwaarder op zijn rug heeft dan een shabrakje .
Ik ga morgen gewoon weer verder met longeren met singel en dekje en de singel mischien wat strakker doen kijken hoe ie daar op reageert

gillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:43

never schreef:
dankje maar je kunt echt zien dat er alleen reacties van rijpaarden mensen tussen zitten

Excuse me, maar ik heb zelf ook een Fries hoor
Een Fries maak je hetzelfde zadelmak als ieder ander paard.
Even doorzetten is het beste denk ik.
Van tevoren eerst flink longeren met longeersingel zodat ie gewend raakt aan dat rare ding om z'n buik
Vervolgens haal je de singel eraf en leg je het zadel erop, een iemand houdt je paard vast (daar moet je wel iemand betrouwbaars voor hebben!!) en de ander legt het zadel erop, ff doorzetten en klaas is klara
Ff longeren en dat iedere dag herhalen tot het gewoon is voor em.
Degene die het paard vast heeft is wel heel belangrijk, die moet niet loslaten, paard op z'n gemak stellen en ervoor zorgen dat je niet verongelukt.

Als je denkt dat het niet gaat lukken, breng hem weg en laat em zadelmak maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:09

en dan te bedenken dat het zadelmak maken nog niet het lastigste is..........hij moet ook nog ruitermak worden

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:23

ik ben het met die anderen eens maar heb ook nog een andere tip:

Ga eens allemaal gekke dingen op zijn rug leggen en wapperen.. dan een keer het zadel er los opleggen en weer eraf halen, weer erop leggen pasje lopen en weer eraf dat heeel langzaam uitbouwen.. Het paard moet jou gaan vertrouwen in wat jij doet.. zorg dat hij geen nare ervaringen krijgt met meteen een strakke singel in zijn box waar hij geen kant op kan.. Als hij bokke sprongen wil maken laat het hem dan even doen zonder dat hij zich makkelijk kan bezeren.. en nogmaals: ge mat rare atributen hem 'mak' maken zodat hij je volledig gaat vertrouwen.. Buiten, dus in de bak of in de wei!!! heel veel succes ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:19

Ik heb de hoop al lang geleden opgegeven.
Zelfs wanneer je al een heleboel paarden zadelmak hebt gemaakt, hoe kun je dan in de stal opzadelen en je paard tegen de muren op laten klauteren?
En het mooiste vind ik nog dat je een paar posts later vermeld dat het allemaal best goed gaat, maar dat je alleen een paar tips wilt, want het is een fries......
En tegen beter weten in waarschijnlijk gewoon door blijven modderen.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:29

KiWiKo schreef:
Je moet eigenlijk eens aan T@NJ@ vragen wat de gevolgen zijn van het niet correct zadelmak maken........

Meld zich!
Wat kunnen de gevolgen zijn van het niet correct zadelmak maken, hmmm, ik zou zeggen kom eens een dagje proberen mijn 11 jarige ruin een zadel op te leggen, je mag ook nog een poging wagen erop te gaan zitten want het zadel is niet echt meer een kunst, dat heb ik in bijna een jaar toch mooi even voor elkaar gekregen (ja, zoveel geduld moet je dan hebben om iets weer aan de juiste kant in het koppie te krijgen)

Ik ga je dus ook een tip geven waar je niet op zit te wachten, laat het iemand doen die er verstand van heeft, ik heb al erg veel meegemaakt met paarden die verkeerd zadelmak/ruitermak/ingereden/behandelt en noem maar op gemaakt zijn, jaren tijd zit er in om het weer een beetje normaal en met rust erin te krijgen. Ik heb er hier 7 staan (waarvan 5 pony's maar dat maakt niets uit, geflipt is geflipt) en van de 7 zijn er slechts 2 die niets hebben meegemaakt en dus geen problemen hebben, 1 van die 2 is hier geboren dus das nogal simpel
De andere 5 zijn mishandeld, verwaarloosd, verkeerd ingereden, verkeerd zadelmak en ruitermak gemaakt, noem maar op. Ik ben nu met de laatste bezig, de 12 jarige ruin waar ik het eerder al over had. Deze jongen (overigens geen pony) is nu zadelmak, ruitermak ga ik mij niet aan wagen. Ik ben voor de duvel niet bang en tot nu toe heeft geen paard mij er nog naast gekregen maar ik ga dit niet zelf oplossen, ik ben zo helder van geest dat ik denk dit niet te kunnen bij dit paard dus daar komt iemand bij die er verstand van heeft, jij hebt het over 10 jaar ervaring wat je hebt, tja, ik heb 30 jaar ervaring maar toch zie ik mijzelf niet als een expert hoor, die titel geef ik liever aan de mensen die dat echt verdienen.

Kan ik tips gaan vragen op een forum maar daar heb je toch niets aan. Niemand kan van achter zijn schermpje zien wat het paard doet, hoe reageert hij en vooral, waneer doet hij dat, op welk exacte moment? Dan kan je net zo goed tips ter harte gaan nemen met een strekking van: sla hem gewoon eens goed op zijn donder want hij neemt je in de zeik. Dat krijg je namelijk op den duur want niemand kan je zo tips geven.

Tips kunnen gegeven worden door iemand die er verstand van heeft en die erbij is, als ik het zo lees ben jij niet de persoon die er verstand van heeft.
Sorry, schiet mij nou niet meteen af maar als je al zegt dat je het zadel ín de stal hebt opgedaan zegt mij dat genoeg. Heeft denk ik ook niets met dravers te maken want volgens mij wordt dat bij dravers ook niet zo gedaan (correct me if i'm wrong, ik heb geen ervaring met dravers, Ruitje en nog een aantal andere hier op Bokt wel maar voor mij is een paard een paard hoor) en ook voor een Fries is het niet gewoon dit in de stal te doen, maakt niet uit welk ras of wat voor dicipline dat doe je als het paard ruimte heeft.

Ik ga je nog 1 tip geven waar je misschien iets aan kan hebben, hiermee kan je ook niet echt iets verkeerd doen.
Heeft het paard wel notie van zijn hele lichaam? Weet hij ook dat het een achterkant heeft? Door de druk van een zadel kan hij nl. ineens heel andere delen van zijn lichaam voelen waarvan hij eerst van het bestaan nog niets wist.
Dit kan je oplossen met een bodywrap. Ik ben op het moment te ziek om uit te leggen wat de bodywrap precies doet en hoe het werkt maar het is een zeer simpele oplossing om het paard zich bewust te laten worden van heel het lichaam. Gewoon even googelen op bodywrap en je hebt zo een aantal paginas gevonden waar het helemaal op uitgelegt wordt.
Mijn ruin heb ik daar ook een tijdje mee getraint en dat gaf dus echt een wereld van verschil, daarna ging het accepteren van het zadel ineens een stuk makkelijker en vooral met veel meer rust.

Maar goed, doe ermee wat je wil, ik weet dat ik ervaring genoeg heb en een dosis gezond verstand om een paard weg te brengen en het door iemand te laten doen die er echt ervaring mee heeft, ik hoop dat jij het licht ook wil zien.

Dat die man er geen geld aan wil of kan uitgeven is jouw pakkie aan natuurlijk niet, een paard wat angst heeft kan zéér gevaarlijk worden, wil jij daar de dupe wan worden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:31

eerst een longeersingeltje eraan, meestal is het aantrekken van de singel het ergste. En als hij dat braaf doet het zadel erop zonder beugels, gewoon in de bak en laat hem daar maar even uitbokken, dat geeft niks.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:32

never schreef:
never schreef:
nee maar jullie hebben het alleen maar over weg brengen bij ons is dr nog nooit een draver weg gebracht om te beleren dus

ik vroeg om tip geen rare antwoorden als je niks zinnigs hebt te melden doe dat maar ergens anders

Deze is trouwens ook leuk, je zegt hier tegen je zelf dat je geen rare antwoorden moet geven en als je niets zinnigs te zeggen hebt doe je dat maar ergens anders
(sorry, open deur, kon het niet laten )

Hercules_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:58

Citaat:
Het gaat opzich er goed ik vraag alleen of dr nog wat dingen zijn waar ik op moet letten want een fries is een totaal ander paard als een draver is dat nu zo moeilijk om allen wat nuttige dingen te zeggen als alleen dat domme antwoord weg brengen

Inderdaad, een fries is een ander paard dan een draver. Helemaal mee eens, en daarom juist lijkt het me verstandig om te erkennen dat je nu onvoldoende kennis hebt om hem goed zadelmak te maken. Een fries heeft hele andere gangen dan een draver. Alles draait om de ontspanning en op deze wijze bereik je precies het tegenovergestelde. Nee meid,....ik zou hem ook wegbrengen en hem op een plezierige en ontspanning manier kennis laten maken met het rijpaard zijn. Niet nog meer nare herinneringen als de eerste keer dat er een zadel op zijn rug zit.......pffffff.....