Te hard in de galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:29

Met zit terugrijden is absoluut de sleutel, iets waar ik ook veel op oefen

ach ja, een fjord met dit frisse weer, dan kun je ook wel beetje rekenen op overenthousiast gedrag

chopard

Re: Te hardt in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:42

chopard schreef:
hallo
ik heb het ook met mijn dressuur paard maar die heeft het op rechts maar al wil ik dan overgangen wil rijgen word ze enorm sterk en vast wat moet ik dan doen?
kan iemand mij ook helpen

want ik rij mijn paard ook helemaal op mijn zit maar dan reageerd ze niet

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:45

Zelf loslaten Loslaten en zitten das alles

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:03

tis wel zo, maar klinkt makkelijker dan het is/gaat met een racend monster onder je

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:34

hihi is zo eerst reactie is altijd trekumopderem terwijl de juiste reactie is hand naar voren, been eraan en zitten

Paardrijden is zo tegen natuurlijk als de Pip

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:36

hahaha precies.
hoe vaak ik niet in die 2strijd zit
niet eraan zitten suus
jamaar hij gaat te hard
neee been eraan
jamaar das toch niet logisch
jawel , nou nee niet logisch maar zo werkt het wel
zucht... weet ik weet ik
*oeps* trok ik toch bijna weer
NIET DOEN!

Ik kan zoo goed in discussie met mezelf

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:25

Ik hoor nu tips als "zo klein mogelijk rijden" maar dit werkt dus NIET. Het is 99 van de 100 keer een balansprobleem, als je de volte verkleint raakt hij júist uit zijn balans omdat hij schuin gaat, en zal alleen maar versnellen, of uit de galop gaan vallen. Zodra je voelt dat je paard versnelt rij je hem gewoon terug naar de draf, vaak aanspringen en veel overgangen maken, zit zelf evenwichtig en op je KONT. Rij grote voltes en als het beter gaat kun je de voltes gaan verkleinen. Goeie balansoefeningen zijn ook bijvoorbeeld op de binnenhoefslag rijden, maar laat dit nog maar even achterwege, maak je paard sterk door veel overgangen te rijden!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:05

Vjellko schreef:
hahaha precies.
hoe vaak ik niet in die 2strijd zit
niet eraan zitten suus
jamaar hij gaat te hard
neee been eraan
jamaar das toch niet logisch
jawel , nou nee niet logisch maar zo werkt het wel
zucht... weet ik weet ik
*oeps* trok ik toch bijna weer
NIET DOEN!

Ik kan zoo goed in discussie met mezelf

Kijk, hier kan ik nu om lachen!!hihi

Zóóóóóó herkenbaar!!

Palma_Dees

Re: Te hard in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:56

Ik heb dit probleem ook met mijn haflinger die gaat keihard en kijkt naar buiten tijdens de voltes.
Ik rij nu heel veel overgangen en ook met longeren zet ik haar bij en het gaat elke keer een stukje beter.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:10

Als je paard niet te stoppen/controleren is in de galop : niet galopperen.
Je paard moet eerst op eigen benen kunnen galopperen aan de longe, zonder te trekken, naar buiten kijken, etc.
Daarnaast leer je paard eerst aan de hand schouderbinnenwaarts aan. Daarna onder het zadel in stap en draf. Pas als dat goed gaat en ook aan de longe goed weer gaan galopperen onder het zadel.

Ja, dat kost tijd en geduld. Dat kost de juiste weg altijd.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:37

Als hij te hard gaat in de galop is de balans niet goed (dat heb je al meer gehoord). Het enige wat er op zit is dus oefening en dus tijd. Zodat hij zijn balans ontwikkelt. Rij grote 8-ten, spring in galop aan, van hand veranderen terugnemen en in de andere galop aanspringen. Is goed voor zijn balans. Veel overgangen rijden, leert hij luisteren en op je te wachten.

TazzDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:22

Mijn fjord heeft dat ook heel lang gedaan.
Ik heb hem toen een tijdje gelongeerd en overgangen gemaakt
Hij werd er zelf veel rustiger van. Hij kon in het begin gewoon geen tempo aanhoudenn & nu loopt hij super.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:30

ik vind dat het wel makkelijk richting de balans wordt gegooid, ze kunnen ook gewoon hard gaan omdat ze fris/jolig/uberenthousiast zijn. Kijk als ze altijd zo racen, ja okay. Maar het kan ook gewoon in buien komen. [***] is gewoon standaard rond deze tijd van het jaar uberenthousiast in alle gangen. Vind dat hard galopperen dus niet altijd enkel een balansprobleem is

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:37

haflingers en fjorden worden speciaal gefokt om mensen te plagen. Soms is het gewoon makkelijk voor een dier, zeker als de ruiter er met het volle gewicht in gaat hangen en de benen af steekt

dan is het 1-0 voor het paard, hij gaat hard, en hoeft dus niet te werken en zijn hoofd word nog gedragen ook joepiedepoepie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:11

die gedachtegang dus ja
en met een wat aangenamer temperatuurtje van rond de 5 graden is dat het beste vermaak ever

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:13

Ik doe ook vaak de galop niet , mijn haflinger is inderdaad helemaal uit balans en heb goede tips gelezen hier die ik ga toepassen

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:51

Ik heb een paard gereden die dat ook deed. Mijn ervaring..... teugels los... zitten en benen eraan....
Succes

Ester

Re: Te hardt in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:08

clauw schreef:
zo klein mogelijke volte !!! zo klein als je kan.......dan zal ze wel het harde galoperen verminderen.
Groetjes Clauw

Dit durf ik niet meer want zo is ze eens met ruiter en al tegen de grond gegaan

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:44

Nu heeft iedereen het hier over teugels los en been eraan. het werkt wel, maar zodra je gewoon weer contact hebt met de teugels, gaat ze weer in 'gevecht'(hangen in de teugels, tong der uit). Maar hoe krijg je het dan weer zo dat je wel weer gewoon met teugels op maat kan rijden (galoperen)? Ik heb nl het idee dat ik alleen nog maar 'normaal' kan galoperen met losse teugels.
In draf gaat dit al steeds beter. We weten ook dat ze niet helemaal recht is, maar dat gaat al steeds beter en daar zijn we ook al mee aan het oefenen (met tips van Bets hier op bokt).

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:59

Ik ben blij dat ik niet de enigste ben met dat gaoppeer probleem,
als ik andere op de manege zie rijden dan denk ik wel eens dat wil ik ook, maar ik ben al eens gestopt met lessen omdat ik het gewoon niet leuk vond en het `normaal galopperen` er niet inkreeg.

maar nu ben ik vastbesloten om weer de les in te gaan en echt van voor af aan opnieuw te beginnen.

Ben benieuwt of het allemaal lukt maar alleen maar buitenrijden schiet ook niet op.(wel qwa snelheid natuurlijk )

Ik hoop verder dat ik iets aan jullie reacties heb gehad!
jullie gaan vast nog van mij horen!!

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:28

Misschien een beetje een late reactie, maar ik lees het topic nu pas.

Ik heb 3 jaar geleden een tijdje op een jonge fjorden merrie gereden na dat ze haar veulen had gekregen. Ze kon niet goed galopperen, want ze was nog te slap en had het nog niet echt geleerd.
Met haar ben ik op de grote volte met kleine stukjes galop begonnen. En wel op mijn tempo. Als ze harder wilde gaan dan ging ik diep zitten en gaf ik met mijn benen een langzamer ritme aan. Dus zonder trekken of losse teugel, gewoon een tegengesteld ritme aangeven, dan raakte ze een beetje in de war en ging keurig terug naar mijn ritme. Het heeft wel even geduurd ( 1 maand )voor ze het helemaal begreep. Maar het werkt nog steeds. Ze galoppeert nu in het ritme dat je aangeeft en dat zonder racen of vechten. Ook mijn stem heeft veel geholpen om haar zo ver te krijgen. Misschien iets om te proberen?
( het werkt nu ook bij mijn atactisch KWPN-ruin dus niet alleen bij Fjorden )

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 01:07

ooh ik heb dit probleem ook met mijn paard
en ze gaat alleen op de rechterhand crossen
links gaat ze ook wel hard maar dan heb ik nog wel controle
van mijn instructrice moet mijn paard gewoon op de hoefslag en in een hoek aangaloperen (dus geen volte) en gelijk weer terug nemen
dat is erg moeilijk want voordat ik haar terug heb zijn we al een rondje bak geweest
maar oefening baart kunst denk ik dan maar

en verder ben ik het helemaal met KiWiKo eens

wendy_unique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 23:41

Zo een hoop berichten erbij
Hier even een update van hoe het nu gaat.
Ik ben constant bezig met aanspringen vanuit draf, stap en halthouden en dan meteen weer terug naar draf of stap en weer op nieuw aanspringen. En ik moet zeggen dat het al beter is geworden

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:47

Is je paardje rustig in de draf en stap ?
Leer hem vertragen in draf : door bv Te spelen met je teugels en hooo te zeggen ofzo. Als 'ie da onder de knie heeft , probeer je het in de galop , en zeker niet afgeven !!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 09:49

Nannes schreef:
Nu heeft iedereen het hier over teugels los en been eraan. het werkt wel, maar zodra je gewoon weer contact hebt met de teugels, gaat ze weer in 'gevecht'(hangen in de teugels, tong der uit). Maar hoe krijg je het dan weer zo dat je wel weer gewoon met teugels op maat kan rijden (galoperen)? Ik heb nl het idee dat ik alleen nog maar 'normaal' kan galoperen met losse teugels.
In draf gaat dit al steeds beter. We weten ook dat ze niet helemaal recht is, maar dat gaat al steeds beter en daar zijn we ook al mee aan het oefenen (met tips van Bets hier op bokt).

Loslaten betekend niet je teugels losgooien, betekend dat je je schouders, bovenarm en onderarmspieren ontspant. Je houd dus de aanleuning maar geen druk