Sporen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:47

Citaat:
Dus als hij niet op je been reageerd, moet je of/en zweep/spoortje. Dat is dan eigenlijk weer tegenstreidig.

Nee dat is niet tegenstrijdig met consequent zijn en niet steeds dezelfde hulp blijven geven. Je geeft steeds een andere hulp namelijk een betere/ hardere. Het doel is je paard te leren dat als hij je hulpen negeert je steeds vervelender wordt. Als hij meteen reageert blijft het veel prettiger voor hem.
Dit is voor het paard een heel duidelijke les. Ik doe a en krijg b. Ik doe c en krijg e.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:19

Durf hem gewoon eens een flinke tik met de zweep te geven! Met zo'n dikke huid zou ik het been ook niet altijd even fijn aanvoelen als paard. Je zegt ook dat het in het begin altijd goed gaat maar aan het eind niet meer. Ik denk niet dat het een probleem van je paard is maar van jezelf. Ik denk dat bij jou de batterij gewoon leeg is, dan heeft hij de kans om lekker dat te doen wat hij wil doen. Dus: rijd jezelf niet leeg. Als je 20 minuten lekker hebt gereden zonder problemen en hij heeft alles gedaan wat je met hem wilde doen: stap uit en zet hem lekker terug in zijn stal. Bouw je eigen conditie ook op! Heb het zelf afgelopen weekend ondervonden dat mijn batterij leeg was voor ik de proeven moest rijden. Paard reageerde nergens meer op.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:31

Ik denk ook dat sporen absoluut de oplossing niet zijn. Hoe moet het dan als je over een tijdje je hulpen wilt gaan verfijnen (waar sporen eigenlijk voor zijn)? Geef je paard ook gewoon lekker wat haver, want zulke paarden zijn nou eenmaal niet de meest voorwaartse! En inderdaad gewoon met je zweepje een tik voor zijn billen geven als hij niet luistert, want hij wéét het best! Hij loopt je gewoon uit te proberen, dat hebben alle jonge paarden op een gegevenmoment, blijf consequent en op een dag is het gewoon over!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:14

ik spoor, jij dan?