hoe oefen/leer je de onafhankelijke zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:00

je moet altijd denken, als je geen spierpijn hebt, dan heb je NOG niet genoeg eraan gewerkt....als je spierpijn hebt bouw je spieren op Lastig he?
Maar bedoel er niets ergs mee, ik zeg niet dat je het niet goed doet...denk dat ik zelf ook maar weer eens zonder zadel ga rijden
doorzitten is helemaal naar de knoppen!!!!!!

maar succes!!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:47

oke, bedankt. ik had vandaag weer even geoefend, ging eigenlijk best lekker, maar na tien minuten krijg ik zere buikspieren. dan stop ik even. en dan ga ik weer 10 minuten. voel wel dat ik er wat aan gedaan heb hoor, maar het kon meer, maar dat doe ik mijn merrie niet aan

Saskia_

Re: hoe oefen/leer je de onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:24

Van doorzitten krijg ik met zadel en met beugels al spierpijn op het paard dat ik op de manege rijd ( die gooit heeeel hoog op ) en op mn verzorgpony heb ik zonder zadel totaal geen spierpijn.. maarja.. die gooit dat ook echt niet op

Liefs Saskia

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:02

Zodra je weer op je paardje mag: een barebackpad kopen! Heb je toch net iets meer steun dan helemaal zonder iets onder je kont rijden (je glijdt wat moeilijker van de rug af als je paard een onverwachtse beweging maakt), maar dan voel je alle bewegingen die je paard maakt en dan moet je wel een onafhankelijke zit krijgen!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:46

heb nu wel een beetje spierpijn hoor mensen, de binneste spieren van mijn bovenbenen. is dat normaal, of klem ik dan teveel? heb niet erge spierpijn, maar met lopen voel je het wel. mijn buik voel ik niet zo. hij lijkt wel nog strakker, maar dat kan je ook denken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:18

Dat is heel normaal hoor!! had ik ook!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:30

oke, ik ga net zolang door totdat ik geen spierpijn meer heb

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:34

goed zo!! haha, merk je ook niet dat de overgangen veeel beter gaan als je zonder beugels rijdt?? dan ga je nl diep zitten!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:41

Ook omdat mijn paard drachtig is wil ik dit zo goed mogelijk onder de knie krijgen, ik wil haar de laatste tijd zonder zadel kunnen rijden. Ik heb vandaag het laatste kwartier zonder zadel gereden, ook gegaloppeerd. Zo ga ik dus oefenen tot ik echt onafhnkelijk kan zitten. Ik durfde nooit te galopperen, maar nu had ik een dekje gebruikt, vastgemaakt met een elastische dekensingel. Dit zit niet te strak en ging erg goed. Hiervoor hoef ik dus eigenlijk geen barebackpad te kopen. En dan is mijn paardje nog eens tonnetje rond, haha, zit als een stoel, geen problemen met een uitstekende schoft o.d.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:42

Oh, dat is wel heel fijn!! daar leer je idd ook goed van zitten!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:43

ik vind het op sommige momenten juist lekkerder zitten, de draf enzo. jammer dat je na een tijd spierpijn krijgt en je even moet stoppen. met beugels trek je toch wel sneller je benen op, nu juist niet, doorzitten gaat nu ook een stuk beter moet ik zeggen. maar ik ben er nog lang niet, straks moet ik het weer omzetten naar met beugels

luf_horses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:42

Sylleke schreef:
topsylover schreef:
Ik rijd in de les ook vaak zonder beugels, maar met wijken en al die moeilijke dingen gaat dat helaas niet.
Waarom zou dat met wijken niet gaan?

kan prima volges mij ik heb geen zadel voor mijn pony en heb haar toch alle oefeningen uit de m + wissels aangeleerd.

oja voor een goeie zit: een hele zomer elke ochtend een buitenritje maken op je shet en daarna geeft iedereen je complimenten voor je zit

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:44

Ja, dat dacht ik toch ook .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:14

de moeilijkere oefeningen gaan inderdaad best zonder beugels

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:16

weten jullie wat een onafhankelijke zit is????

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:27

dat zal wel als ze weten hoe je dat leert, hoezo?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:29

omdat een onafhankelijke zit niet zo heel veel te maken heeft met HOE je zit, maar meer met hoe je ledenmaten, lichaam en geest ONAFHANKELIJK van elkaar kunnen inwerken op het paard

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:40

Maar daarvoor moet je toch juist een goed evenwicht hebben?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:43

niet persee, het helpt uiteraard wel mee als je gewoon goed zit Kijk bijvoorbeeld maar eens naar springruiters, merendeel heeft een beroerde zit (ook mensen die veel jonge paarden rijden) deze mensen zitten allemaal functioneel en dat is niet altijd wat we dresuurmatig willen zien. Maar toch hebben deze mensen onafhankelijk van elkaar werkende ledenmaten, lichaam. Met de zit terug, met het been naar voren bijvoorbeeld

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:50

Maar ik had het niet over dresuurmatig juist zitten, je moet toch evenwicht hebben om gewoon onafhankelijk te kunnen zitten en doen?

Als je geen evenwicht hebt en je hobbelt van hier naar daar op je knol, dan werken je onafhankelijke ledematen toch niet zo best?

Begrijp je wat ik bedoel? Want ik en iets uitleggen gaat niet goed samen .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:01

ik begrijp inderdaad wat je bedoeld, je moet de basis zit kunst wel eerst beheersen ja : D

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:06

Oké, zelfde golflengte .

Ik had daar in het begin nog wel wat problemen mee, vooral in de galop, dus daarvoor heeft zonder zadel rijden goed dienst gedaan bij mij.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:08

een onafhankelijke zit leer je nadat je de basiszitkunst (hihi wat een woord) eigenlijk alleen maar door heel veel kilometers te maken. Het is een soort finetunen van de rijkunst

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:14

Ja, nu begrijp ik het.

Volgens mij wordt het dan vaak in de verkeerde context gebruikt? Een zo goed mogelijk zit (dressuurmatig gezien) is geen onafhankelijke zit, maar het helpt er dus wel bij.

Toch?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:23

Precies