Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vonnie84 schreef:ja, dat is ook zo. Maar ik vond het zo typisch dat niemand daar over praatte. Ook omdat het een onderdeel is van het L1. Volgens mij is dat ook niet zo bekend als terugrijden met doorzitten of zo??

Urielle schreef:(ik vind het vervelende van doorzitten voor een overgang dat het paard leert om terug te komen in tempo als je gaat zitten en dat is juist niet de bedoeling)

runningkawa schreef:Bij een overgang van draf naar stap, hoor je juist door te gaan zitten
dat is geen smokkelen, dat is de juiste manier
Dit zodat je met je zit terug naar de stap kunt, maar hem er toch van achter onder kunt houden.
dat lukt je niet zo goed door te blijven lichtrijden.
dat langzamer lichtrijden, vind ik een mooie voor een paard dat steeds onder je uit wil, niet voor een overgang.
Wil je paard bij het doorzitten, direct terug of juist vooruit om aan te galloperen, heb je hem dat een beetje aangeleerd door dat teveel te doen (ik betrap me daar ook wel eens op, vooral bij jonge paarden)
Dan moet je toch die gewoonte eruit gaan halen, door als het paard daar aan toe is schijnovergangen te gaan maken.
of zomaar een stukje doorzitten, om later weer te lichtrijden.
Dus geen echte overgang gaan maken.
.
.
.
jarrah schreef:Urielle schreef:(ik vind het vervelende van doorzitten voor een overgang dat het paard leert om terug te komen in tempo als je gaat zitten en dat is juist niet de bedoeling)
Niet aanvallend bedoelt...maar volgens mij doe je dan toch iets niet helemaal goed. Ik zit ongeveer een half uur lang door als ik aan het rijden ben en mijn paarden komen daar geen pas op terug. Puur alleen als ik iets mijn bekken naar achter kantel, waardoor ik me iets zwaarder maak, gaan ze stappen.
Ik denk dat heel veel mensen de fout maken dat ze te weinig doorzitten, ze gaan 2 passen doorzitten en willen dan naar stap. Ik ga meestal eerst een half rondje doorzitten en zet dan pas de overgang in. Als je dat consequent een paar weken volhoud, weten die paarden op een gegeven moment gewoon dat ze niet gelijk stil moeten vallen als jij gaat zitten!
runningkawa schreef:Bij een overgang van draf naar stap, hoor je juist door te gaan zitten
dat is geen smokkelen, dat is de juiste manier
Dit zodat je met je zit terug naar de stap kunt, maar hem er toch van achter onder kunt houden.
dat lukt je niet zo goed door te blijven lichtrijden.

). Dus lekker overgangen maken zonder echt te gaan zitten voor mij

Hollybolly schreef:ik maak mijn benen lang, kantel mijn bekken en ga voor mijn gevoel dieper in het zadel zitten, mijn paard reageert daarop en gaat langzamer lopen. dat noem ik nu een zithulp, ik laat mijn paard langzamer gaan door mijn zit. ik ga zeker niet mijn benen optrekken. je benen moeten zoveel mogelijk op zijn plek blijven, door ze lang te maken, druk je meestal automatisch je hakken uit. door je te ontspannen en je bekken te kantelen, ga je zwaarder zitten. je steunt niet meer op je benen of knieen. je gaat gewoon zitten, echt zitten. dan wordt je voor je gevoel zwaarder, daar reageert je paard op. zo he he, weer een verhaal