paard wil niet aan het werk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:46

*eerst medisch uitsluiten
*zadel laten nakijken door zadelpasser
*hoe is je afwisseling in haar werk(dus niet alleen dressuur of longe maar ook 2 x in de week buiten)?
*hoeveel pauze neem je in je rijden?
*kan je paard haar energie goed kwijt?
*hou reageert ze met een ander op haar rug?

*

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 13:11

Casanova hier de antwoorden op je vragen:
* maandag maak ik een afspraak bij de DA, is nu een jaar geleden dat ze helemaal nagekeken is.

* zadel ga ik ook laten na kijken wanneer dat wordt weet ik niet, want moet ook werken.

* De afwisseling, zo af en toe spring ik, een buitenrit is geen optie, want ze kan niet alleen, dus dat wordt maar zelden gedaan. Longe doe ik af en toe, zeg maar ongeveer 1x in 2-3 week. Verder gaat ze 1x per week mee naar les.

* De pause denk ik ongeveer 5 min, rij niet op het horloge. Als ik met mijn buurmeisje rij, dan is het wat vaker, ivm kletsen, dan loopt ze super. Kan ik haar zo weer oppakken.

* Ze gaat elke dag ongeveer 2,5 uur naar buiten, wei en dan is ze helemaal gek, bokken, rennen ga ik daarna rijden, komt ze ook nog in verzet, terwijl ze haar energie al kwijt is.

* In de zomer heeft er 2x iemand anders opgezeten en toen wou ze helemaal niets, was ook een en al rodeo, dus zet er liever niet iemand anders op, straks valt er iemand af en breekt wat.

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:25

heb ook zo'n paard op stal, acht jaar oud, een plaatje, maar bokken, niet normaal, eerst deed ze het alleen bij aangalopperen, maar vorige week begon ze al toen ik er nog maar net op zat. Instructrice met open mond en het paard bleef rond stuiteren. Had zich zelf gewoon pijn gedaan met bokken!!

Anoniem

Re: paard wil niet aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:00

@Pammy, sinds ik ander voer gebruik heb ik wel een paard dat heel anders in zijn vel zit. Ik ben van de Pavo en de Havens afgestapt en voer nu Myten en op zich minder in hoeveelheid dat met die brok. Deze muesli is totaalvoer en heel zuiver.

Als ik weer anders ga voeren, wordt hij weer heel kijkerig, druk in zijn hoofd, snel pissig. Een ander bitje, de myler en dit voer hebben mijn paard veranderd. Hij is al een jaar anders en dan geloof ik wel dat hij oke is. Mijn paard was in de winter altijd een onrustig, sjaggie paard. Nu is hij nog steeds zo vrolijk als in de winter.

laurae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:15

Marus schreef:
Ja ik heb altijd geleerd nooit onder de training hals laten strekken, want dan heb je bij ''sommige'' paarden 10min werk om ze er weer wat te krijgen!!

Als je een protesterend en vastzittend paard wil hebben moet je dat doen. Een paard moet na een tijdje hard werken zijn spieren weer kunnen strekken en ontspannen. Als jij de spagaat aan het oefenen bent zul je ook een periode hebben dat je even moet ontspannen en weer wat anders moet doen. Anders krijg je last van verzuring en spierpijn, en dat is bij je paard exect hetzelfde.

Voor TS: hoeveel voer je hem?

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:17

Het paard dat ik rijd loopt op Z niveau..Ik train haar meestal maar 20/30 min en ik rijd haar lekker LOS in en dan werken we eventjes en dan krijgt ze van mij lange teugel met het uitstappen!!Als ik ergens rekening mee houd is het het paard!!Jeetje wat geeft iedereen hier altijd snel comentaar!Én mijn paard word goed gereden! Ik rijd hem absoluut niet vast, ik rijd hem met been naar de hand en niet anders om!