slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:07

Woostock Als je een slof aan doet dan hoef je er toch niet aan te trekken??
Wat jij beschrijft is iderdaad waar een sdlof niet voor bedoeld is. Hoe je het gebruikt hangt daar van af. Als je de slof eraan hebt dan zorg je juist dat als het faatd fijn loopt de slof NIET inwerkt. Sommige paarden winnen zich lang maken of de onderhals tegen de ruiter gebruiken. Soms is dat niet eenvoudig met het been op te lossen en beperkt je slof dit gedrag.

En aan de longeerlijn hetzelfe je sitmuleert de juiste houding in de hals en je bepertkt tegenwerking. Als het paard dan een keer fors ion de slof loopt dan leert het dus vaak in 1 keer dat dat niet slim. Elastiek kán ook heel fijn zijn mar juist omdat het meegeeft gaan sommige paarden er mee jengelen en worden er met rijden heel hangerig van omdat ze verwachtenm dat de hand ook wel even meerekt en het paard zich wanneer het maar wil de lengte in de hals kan pakken.

Een elastiek wordt daarom ook wel een halsverlenger genoemd. Zoals jij het beschrijft zie je een slof als dwangmiddel waar geen rek in zit en zo hoef je het dus niet te gebruiken. Ik kan de slof net als de tegel meer of minder ruimte geven.

Het doel is een goede aanleuning en houding te stimuleren en andere dingen te beperken. Het doel is duidelijk niet een paard in een houding te forceren.

En een paard dat echt heel erg met de kop in de lucht loopt en de rug wegdrukt kan soms goed reageren om de extra druk van onderaf. In het gunstigste geval daalt het in de hals waardoor de rug ontspant en de schterhand meer ruimte krijgt. En daaar4bij hoef je het paard niet in de krul te dwingen.

Zoals jij het gebruik omschrijft ben ik ook tegen ja, maar dat is dus niet de bedoeling.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:11

Zodra er druk komt op de slof, trekt de slof het hoofd richting de borst. Je trekt dus het hoofd achteruit en naar beneden ipv dat hij naar je hand toekomt en de hals een boog omhoog maakt. De hals van het paard knikt in de houding, of je hem los hebt als hij het goed doet of niet, als hij inwerkt ben je gwoon fout bezig omdat de slof verkeerd inwerkt. Iig niet zoals men wilt dat t paard gaat lopen.
En alleen elastiek ben ik ook niet over te spreken , maar touwtjes met een stukje elastiek ertussen wel, omdat die net ff die 'oplawaai' minderen, zonder dat ze kunnen gaan hangen.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:24

Hmm ik wet niet hoe jij doorgaans rijd maar als ik een lof eraan heb dan rijd ik nog weldegelijk naar de hand toe De neerwaarte inwerking kan je verminderen door de slof aan de zijkant te bevetigen.

Teug werken dat doe je toch echt zelf met de hand en niet door een slof toch?

Met rijden krijgt het paard alleen maar zo had een oplawaai als he tzelf zijn hoofd met een klap in de lucht gooi, en dat is zowiezo niet de bedoeling.

Het is in mijn ogen niet altijd hoe de slof inwerlt maar wanneer. als ik hem zo los heb hangen dat hij inwerkt op het moment dat het paard omhoog wil dan wert hij toch goe in, naar beneden en terug.

Bijvoorbeeld bij een paard dat wil steigeren die krijgt welzeker een oplawaai in de mond, die hem er hopelijk van weerhoud de lucht in te gaan.

Ik vind een slof in veel gevallen ook helemaal niet ideaal maar in sommige situaties wel een effectief hulpmiddel.

Sabientjeuh

Re: slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:29

Ik heb een tijdje met slof gereden omdat het moest van mijn instucteur...
Zo had ik iets meer te vertellen....
Ze ging steigeren en bijna achterover...
Ok bokte ze heel vals en met haar rug rond!
Een schop geven hielp niet ze deed ook nog veel meer dingen omdat ze bazig was, geen respect en dingen moeilijk vond...

IK heb hier een tijdje mee gereden om de goede spieren te ontwikkelen, na een tijdje steeds iets eerder de slof eraf...

En toen accepteerde ze het ze had de goede spieren en het resultaat paard veel liever, heeft respect en lang zo bazig niet meer...

Ik kan nu met plezier gaan rijden, ze heeft nog wel dat ze bokt en en gek doet maar dat hoord erbij!

Hier heb ik heel veelvan geleerd. Mijn istuctuer zei je kunt wel gaan vechten of iemand anders er oplaten, (heb mijn zus er een paar dagen op laten rijden kijken of dat beter klikte maar die vloog er na de 3e dag keihard af en ze durfde toen niet meer) maar dan nog weet ie dat ie het van mij wint.. Ik heb dus goede ervaringen met slof... Daarin tegen hetpaard van mijn zus accepteerd het niet. Die gaat er alleen heel erg tegen in... Dus ik vind dat het ook nog per paard verschillend is!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:38

Maar heb je ook eerst uitgezocht waarom je paard zo bokte?

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:48

MISTRAL94 schreef:
Maar heb je ook eerst uitgezocht waarom je paard zo bokte?

Ze is verkeerd ingereden en heelerg bazig, waar ze weg kwam heeft ze altijd overal haar zin in gehad.

Als ze erop reden en hij bokte oh nou danmaar weer in de wei.

Keek ze eenkeer kwaad owh nou dan zou ze wel geen zin hebben.
Dus terug naar de wei.

Knoeide ze met bix legden ze het op de grond....

En toen ze bij mij kwam moest ze luisteren ze was net 4 toen ik haar kocht. Voor zo'n paard is het moeilijk zich aan te passen...

Ik heb haar ook veel gelongeerd om dr tel eren gehoorzamen.
Zo kwamen we steeds langzaam een beetje verder...

Ook was ze niet echt sterk in haar achterhand (Toen zei een inval instrucrice er moeten spuiten om haar sterker te maken nou NEVER en nooit niet dat ik dat doe!!!)

Maar ze begon steeds beter teluisteren en met veel lessen en wat hulp met de slofben ik er uiteindelijk er toch gekomen..

En toen ze braaf was vroegen ze me op de manege heb je een anderpaard (kun je nagaan hoe ze veranderd is...)

Het probleem was wat ik er al eeder ingezet heb ze moest de goede spieren ontwikkelen, en de bazigheid eruit!

Ze heeft nu (behalve voor mijn zus omdat die er nog steeds bang voor is) voor iedereen respect en het is een heel ander, super lief paard geworden!!!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:28

Riant schreef:
Bijvoorbeeld bij een paard dat wil steigeren die krijgt welzeker een oplawaai in de mond, die hem er hopelijk van weerhoud de lucht in te gaan.

Ik vind een slof in veel gevallen ook helemaal niet ideaal maar in sommige situaties wel een effectief hulpmiddel.

Haha ja in zo'n gevallen wel Maar niet omdat je paard niet aan de teugel wilt, want door de slof krijg je dus die valse knik waarbij het punt tussen de oren niet meer het hoogste is.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:06

VOOR! mits goed gebruikt, ik knoop er regelmatig een slof om, vooral in het winterseizoen binnen, madam heeft nog wel eens de neiging om mij dan gratis vliegles te willen geven.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:14

ik zeg alleen maar....lees mijn onderschrift!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:21

judithh schreef:

en ik heb daar maar 1 antwoord op: bullsh*t

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:37

judithh schreef:

Dat vind ik ook dikke onzin Maar goed ieder zijn eigen mening!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:46

Ik vrees dat judithh in veel gevallen wel gelijk heeft met haar onderschrift, maar het gebruik van een slof of andere hulpteugel is niet altijd een blijk van onkunde.

Er zijn echt wel mensen die er wel goede resultaten mee behalen, maar juist daar komt veel kundigheid bij kijken.

Zelf ben ik niet zo handig dus bij mij hangt de slof er alleen als noodrem op een buitenrit aan.
Als ik echt controle dreig te verliezen pak ik hem pas strak.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 06:28

MISTRAL94 schreef:
judithh schreef:

Dat vind ik ook dikke onzin Maar goed ieder zijn eigen mening!

Ben ik het helemaal mee eens want ik gebruikte hem absoluut niet onnodig...

en heb er alleen maar een lief enbraaf paardaan over gehouden en rijd nu heel af en toe met slof...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:29

whisperramse schreef:
ok, ik zit dus met enkele vragen, over de slofteugel.
hopelijk kunnen jullie mij helpen!

*wie is er tegen, wie is er voor?
Ik ben er tegen, meestal als je een hulpteugel nodig hebt is er 10 stappen terug al iets niet goed gegaan, zet dan die 10 stappen terug en los dat op.
*wat zijn de voor- en nadelen?
Mensen gebruiken hem om een probleem te verleggen, een voordeel kan ik zo even niet bedenken.
*welk nut heeft het?
Ik zie het als een probleem verleggen, meestal dan
*wie van jullie gebruikt het?
Ik heb het net als andere gerust wel eens geprobeerd, maar zag er echt het nut niet van in, dus liet het bij een enkele keer. Heel soms als ik mijn fjord eens lekker wil rijden gebruik is de 1e 5 minuten een slof, dan loopt hij daarna altijd wel fijn ontspannen. Maar meestal rijd ik hem gewoon zelf nagevelijk.
*kan je hem ook een bijvoorbeeld een paar weken gebruiken en dan eraf halen, of is het een middel waar je altijd moet terug naar grijpen?
Ik denk dat het van de graad van africhting van je paard afhangt, een paard moet namelijk voldoende getraint zijn om goed nagevelijk te kunnen lopen, daar verandert in mijn ogen een slof weinig aan.
*wat is de beste methode, tussen de benen door of aan het zweetblad?
Ik heb hem meestal tussen de benen.
*wat kan het bij slecht gebruik aanrichten?
???

laat me iets weten

Verder vind ik dus bijvoorbeeld als je hem gebruikt omdat je paard te bazig is je hem beter op de grond kunt vertellen wie de leiding is en dan rustig weer aan het rijden kan gaan. Om spieren te trainen vind ik achterste voren werken, het lijkt mij dat je eerst zorgt dat je paard voldoende getraint is om nagevelijk te kunnen en hem dan pas nagevelijk gaat rijden.
En zo kan je nog wel even door gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:44

lailapri schreef:
Verder vind ik dus bijvoorbeeld als je hem gebruikt omdat je paard te bazig is je hem beter op de grond kunt vertellen wie de leiding is en dan rustig weer aan het rijden kan gaan.

Dat vind ik te simpel gedacht. Er zijn ontzettend veel paarden die op stal superbraaf zijn maar onder het zadel draken van paarden. Dan heb je nog de paarden die in de bak ontzettend braaf zijn maar zodra ze buiten komen niks anders doen dan proberen op hun achterbenen om te draaien en weg te stieren. Met die paarden kun je op de grond niks beginnen, want die weten prima dat ze er al vijftig ruiters af hebben gekregen en dat jij de volgende bent, mijn kapotte schouder getuigd, ik wou dat ik op dat moment een slof eraan had gehad.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:51

dan zou ik toch echt grondwerk gaan doen. Ik ben niet zo weg van parelli, maar dat ik wel even een simpel voorbeeld, daar leer je je paard dingen aan en leert hem jou te vertrouwen en te gehoorzamen. Dan is vaak veel van het probleem al weg. Ik heb zelf ook moeilijke pony's staan, en vele mensen hebben moeite met ze, maar ik niet. Ik rij er bijna nooit op, maar ga ik erop zitten zijn ze wel braaf. Ik krijg vaak te horen dat mijn pony's aanvallen, bokken, staken ervandoor gaan etc. Maar waarom bij mij dan niet??? Ik doe wel veel grondwerk met mijn pony's en dat gaat altijd heel goed.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:40

MeiaLuna schreef:
Lacuna,je zal er voor mij toch een tekeningetje moeten bijmaken want ik snap het niet ...dan gebruik je de slof als teugel?of heb ik het nu mis?

haha! jup,

Hier met foto:
Afbeelding
en die lijn is dus een slofteugel mijns inziens het enige juiste gebruik van zo'n onding.
Groetjes,Lacuna
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 28-11-05 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:46

wat ik hier overigens wel vaak lees is:
Ja, ik ben er wel voor MITS goed gebruikt...

En dan vraag ik mij heel hard af hoe je een slofteugel goed kunt gebruiken?! (als je op je paard zn rug zit, en de teugel dus van singel - bit - ruiterhand of zijkant - bit - ruiterhand loopt)
Groetjes, Lacuna

Shariff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:46

ik vind de slofteugel eigenlijk alleen goed als er geen andere weg meer mogelijk is.
ik gebruikte hem ook veel toen ik mijn pony net had,
en ik was echt verslaafd aan dat ding,
het probleem was, mijn pony moest gewoon vooruit gereden worden
om zijn energie kwijt te zijn
wat deed ik, ik gebruikte de slof, anders vloog ik er elke keer weer af.
slechte keus, ik ben eigenlijk een beetje tegen de slof eerlijk gezegt.

alleen als er geen andere oplossing is, ( maar die is er alijd wel denk ik )

Groetjes, sharon

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:16

Ik ben het helemaal eens met Riant! Een slofteugel hoeft er niet constant bij te blijven, maar alleen op bepaalde momenten in te werken. Het gevaar bij een slofteufel is ( en dat zie ik jammergenoeg ook best vaak gebeuren ) dat je de slofteugel blijft aanhalen --> dus dat je hem steeds strakker pakt. En Dán ga je het paard idd de kin op de borst trekken en dan krijg je ook die 'valse knik' waar woodstock het over heeft.

Citaat:
judithh schreef:

Hier ben ik het ook volledig mee eens. Dit is echt een geromantiseerde penny-visie.
Kijk eens rond op de grotere ( spring én dressuur ) concoursen. En bijna alle 'grote' ruiter rijden los met een slof. En ik denk dat zij toch echt wat meer 'kunde' in huis hebben dan wij met zijn allen.

Ik vind absoluut dat je ook zonder het ding moet kunnen rijden. En bovendien moet je niet vergeten dat het een HULPteugel is. Hij is er niet voor gemaakt om een paard in een mooie houding te fokken.
Sommige paarden komen (door af en toe met slof los te rijden) vaak net iets fijner door het lijf of nét wat beter op het achterbeen. Wil niet zeggen dat alle paaren baat bij het ding hebben, maar dat mag voor zich spreken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:36

Ik ben een groot voorstander van de slofteugel. Zoek een isntructrice die je er alles over kan leren. Als je hem goed gebruikt is het een hele goede aanvulling in de training. Ik longeer zelf mn mini met slof.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:02

Urielle schreef:
lailapri schreef:
Verder vind ik dus bijvoorbeeld als je hem gebruikt omdat je paard te bazig is je hem beter op de grond kunt vertellen wie de leiding is en dan rustig weer aan het rijden kan gaan.

Dat vind ik te simpel gedacht. Er zijn ontzettend veel paarden die op stal superbraaf zijn maar onder het zadel draken van paarden. Dan heb je nog de paarden die in de bak ontzettend braaf zijn maar zodra ze buiten komen niks anders doen dan proberen op hun achterbenen om te draaien en weg te stieren. Met die paarden kun je op de grond niks beginnen, want die weten prima dat ze er al vijftig ruiters af hebben gekregen en dat jij de volgende bent, mijn kapotte schouder getuigd, ik wou dat ik op dat moment een slof eraan had gehad.

Amen!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:15

irish_lady schreef:
judithh schreef:

Als jij je paard niet goed gereden krijgt zonder slof en toch meent een goede ruiter te zijn wens ik je heel veel succes! Een goede ruiter kan de extra energie van zn paard omzetten in arbeid, zonder daarvoor een slof nodig te hebben!
K ga helemaal mee met Judithh!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:55

Een perfecte ruiter en een ideaal paard hebben nooit een slof nodig. Alleen daar bestaan er maar zo weinig van.
EN wat je mét slof oplost kan ook oznder slof inderdaadn alleen soms ben je met hulp van een slof sneller en zonder wordtelen bij je doel. Als je daar het paard geen schade mee toe brengt dan zie ik het probleem niet.

En ideale wereld bestaat nietheb hulpteugels sporen en andere bitten zijn nu een keer geamkkelijk voor handen.
Ieder mag voor zichzelf beslissen hoe en met welke hulpmiddelen je je paard rijd als het maar weloverwogen en eerlijk gebeurt. Dan mag de een tegen en de ander voor zijn toch?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:58

Ja iedereen moet t zelf weten, maar aan zo'n antwoord als b*llshit kan k me echt ergeren... sorry Maar ik blijf iig ook bij mijn standpunt