Help me paard struikt vaak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:46

Vaak lopen paarden die erg aantikken te veel op de voorhand, waardoor het voorbeen niet van de loodlijn naar voren gaat, maar te lang onder het lichaam blijft en niet snel genoeg naar voren gaat.
Als je het paard rechtricht en niet diep laat lopen voordat het paard recht is, kan het paard de achterbenen beter onder het lichaam "slingeren" en daarmee gewicht van de voorhand overnemen en dan kan het voor been sneller weg. Zie voor meer info paardenbegrijpen.nl

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:47

Jeetje wat een discussie hier ! Mijn paard struikelde in het begin ook erg, maar dat kwam omdat ze nog niet goed in balans liep, ze is namelijk nog maar 4. Ze had toen ook geen ijzers op dr voorvoeten. Toen heeft er een man verteld die ook paarden van grote ruiters doet dat jonge paarden ijzers moeten voor hun voorvoeten, omdat ze dan makkelijker lopen met zo'n gewichtje aan hun hoef. Nu 2 week later loopt ze super en struikelt ze niet meer, alleen glijdt ze af en toe uit in die modderbak
Maar zo te zien is juo paard niet de jongste meer.. dus het zou zeker ergens anders aan liggen. Zoals iemand anders al zei kan het zijn doordat de hoeven te lang zijn waardoor ze hoger hun benen moeten optillen, maar als ze dat niet doen struikelen ze omdat ze te lange hoeven hebben. Maar het kan dus ook zijn dat hij niet genoeg kracht heeft om op zijn eigen benen te lopen wat iemand anders ook redeneerde. Ik zou niet meteen denken dat het iets medisch is. Ik denk dat het misschien ook goed zou zijn te gaan longeren met pessoa, waardoor hij beter zijn achterhand gaat gebruiken en dus meer op eigen benen moet gaan lopen Komt wel weer goed!! Heel veel succes ermee.
Ohja, je vertelde ook dat er scheuren in zijn kroonrand zaten, je praat daar wel heel luchtig over, maar dat is zeker heel ernstig. Mijn paard heeft dat ook gehad, 3 maand geleden, dat was 1 grote scheur en toen moest iedere dag in het begin de da erbij komen om het te verbinden (er zat ook een infectie bij, dus dat is meteen wel wat ernstiger) en nu, 3 maand dus later kan ik eindelijk weer een beetje opbouwen. Er is mij verteld dat als er een scheur in de kroonrand zit en het niet meer dichtgroeit, dat de hele hoef niet meer aangroeit na verloop van tijd. Vergelijk het maar met je nagelriem, als daar een stukje van weg is, groeit de nagel ook niet meer makelijk aan.
Ik zeg het maar even, want je weet maar nooit

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:00

Ik weet niet hoelang je het paardje al hebt en of ze daarvoor ook veel bereden werd. Het kan namelijk zijn dat je paard zijn achterhand nog niet erg sterk is. Door trainen moet dit beter worden. Mijn merrie heeft hier ook last van, zij struikelt vaak met achterbeen. En hoe meer ik rijd hoe beter het wordt. Als je paard sloom is kan het inderdaad zo zijn dat je hem meer voorwaarts moet rijden. Als hij sukkelt let hij waarschijnlijk niet op en kan hij ook struikelen.

CooLLady

Re: Help me paard struikt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:38

Oosterhof die is zeker in vorig leven een paard geweest dus zou je schoenen maar nooit meer uitdoen,want je kan toch echt niet zonder..

Enne toppie hoor dat er toch nog mensen hun paard zonder ijzers houden..maar hou er rekening mee een tradionele hoefsmid houd de hoeven nog steeds gewoon bij alsof er toch ooit een ijzer onder gaat komen..Drom ben ik dus overgestapt op een natuurlijkbekapper..

Wrom zou je niet op iets nieuws overstappen waar allnag van bewezen is dat het helpt OOk bij gedomesticeerdepaarden
Hoe de hoefsmeden denken en doen dat is nog info uit de middeleeuwen,als er in de technische werld iets nieuws word uitgevonden stap je daar toch ook op pver,maar vreemd genoeg blijven ze hier in vroeger hangen..niet meer mobiel bellen mensen terug gaan naar een vaste telefoon geen pc maar typmachine..

En vooral gaan niet meer in een auto,maar met de benenwagen want die hadden ze vroeger ook niet

GEduld is niet wat de mensen hier als eigenschap bezitten en alleen afgaan wat een hoefsmid zich laat opdringen of van horen zeggen verdiep je zelf in de anatomie van een paardenhoef

navaja

Re: Help me paard struikt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:04

Citaat:
een paard blijft paard en die heeft geen ijzer nodig aan zn voeten nodig om rond te lopen zo zie je maar weer de paarden in de natuur hebben ook geen hoefgebreken is alleen gekomen door de invloed van de mens en hun ijzers..

Een paard dat in de natuur een hoef/beengebrek oploopt wordt door zijn kudde achter gelaten en sterft....

zo natuurlijk genoeg voor je?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:35

Hahaha Blossomm.. die is goed

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:44

Das er gelukkig maar 1;Door toe doen van de mens komen er jaarlijks wel meer dan honderden gedomesticeerde paarden te sterven;en sommige doen het door onwetendheid hun paard zelf aan..nou jij weer....zucht....

Hinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:40

Uit welk onderzoek blijkt dat er jaarlijks honderden gedomesticeerde paarden sterven door het dragen van hoefijzers? Waar haal je dat vandaan?
Als je nou eens met concrete argumenten zou komen ipv dat vage gepraat. Ik zou bijv graag jou antwoord op oosterhofs vraag:

"Leg mij even uit waarom een paard beter voeld (tastzin, zenuwen) als hij op blote voeten staat!!!"

willen weten.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:54

met natuurlijk bekappen zorg je er toch voor dat een paard zo op de benen komt te staan zoals hij dat in de natuur ook zou doen. Als ik mij goed heb laten inlichten is het natuurlijk bekappen voortgekomen uit observatie van kuddes in het wild. Dat is dan toch oer oud? Niets nieuws aan. Wil jij beweren dan alle paarden met ijzers ongelukkig zijn? Toch wel apart dat ze dan een wereldbeker kunnen winnen....
Nogmaals er zijn echt paarden die er baat bij kunnen hebben en die er zo mee weg lopen of na een jaar er prima mee kunnen lopen.
Maar niet alle paarden hebben er baat bij...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:44

Er zijn genoeg topics om over ijzers en natuurlijk bekappen te praten hier denk ik. Persoonlijk vind ik dat een paard mét of zonder ijzers niet bovenmatig moet struikelen.

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:54

En zo is dat...

Er zijn genoeg antwoorden op oosterhof vraag en ged8en zie op www.hoefnatuurlijk.nl en barefoothorse.com,naturalhorsetrim en dergelijke;)

Wordt vervolg op ander topic hihi

MiLeNa