Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
en ik sindsdien niet meer met hem naar buiten durf, hoewel ik het wel heel graag wil. Ik denk dat ik dan voorlopig alleen maar moet gaan stappen met hem
juliael schreef:En vraag jezelf af waarom wil je buiten rijden?? etc. Succes!
appeltje schreef:Ik blijf dit topic ff volgen. Ik had mijn 8 jarige paard net 6 weken, ging er voor het eerst mee op buitenrit, en ik lag er dus na 10 minuten al vanaf. Ook hij was jolig en begon te bokken, maar al tijdens het draven. Het gevolg was dat ik met de ambulance ben weg gehaalden ik sindsdien niet meer met hem naar buiten durf, hoewel ik het wel heel graag wil. Ik denk dat ik dan voorlopig alleen maar moet gaan stappen met hem
maar ik heb het toch gedaan en het ging prima 
Elsemiekje schreef:Staartriem.
waarom zou een paard niet bokken met een staartriem
Als je dat ding strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.
zodra de spanning wegvloeit kan je haar dan weer recht maken........ maar let op, mag geen kracht kosten
Damber schreef:Als je dat ding strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.
Dit is ook geen oplossing. Wanneer een paard pijn ervaart zal hij juist gaan bokken om ervan af te komen. Paarden denken namelijk niet zoals mensen....
Elsemiekje schreef:Staartriem. Wat ook wel werkt is zodra je paard bokt een fikse tik op zn kond, als hij daar met een bok op reageert krijgt hij nog een knal, net zo lang tot jij wint. Maar dit moet je ook maar diervriendelijk genoeg vinden.
juliael schreef:En vraag jezelf af waarom wil je buiten rijden?? etc. Succes!
Channie23 schreef:Elsemiekje schreef:Staartriem. Wat ook wel werkt is zodra je paard bokt een fikse tik op zn kond, als hij daar met een bok op reageert krijgt hij nog een knal, net zo lang tot jij wint. Maar dit moet je ook maar diervriendelijk genoeg vinden.
Gevaar daarvan is wel dat ze ongewenst kan gaan stilstaan
unamie schreef:appeltje schreef:Ik blijf dit topic ff volgen. Ik had mijn 8 jarige paard net 6 weken, ging er voor het eerst mee op buitenrit, en ik lag er dus na 10 minuten al vanaf. Ook hij was jolig en begon te bokken, maar al tijdens het draven. Het gevolg was dat ik met de ambulance ben weg gehaalden ik sindsdien niet meer met hem naar buiten durf, hoewel ik het wel heel graag wil. Ik denk dat ik dan voorlopig alleen maar moet gaan stappen met hem
wat jammer dat de eerste beste rit zo dramatisch is afgelopen
nu ben je meteen je vertrouwen kwijt, en dat is logisch
toch zou ik het nog een keertje proberen nadat je hem eerst flink lang longeerd en met een ander (mak) paard mee moet het dan toch goedgaan?
ik vond het ook best een beetje eng om er weer op te stappen na die valpartij..maar ik heb het toch gedaan en het ging prima
ik ga in ieder geval niet meer naar het bos voordat ze thuis eerst gelongeerd of gereden is zodat ze haar gekkigheid kwijt is
succes
peetje82 schreef:

}>

Franciska15 schreef:Als je de staartrie, strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.
Een staartriem houdt t zadel op de plaats bij paarden met weiinig tot geen schoft. Ik blijf er bij dat als je een staartriem gaat gebruiken om een paard een pijnprikkel te geven op t moment dat ie bokt dat je toch echt verkeerd bezig bent Kellebel88 schreef:Mijn 3,5 jarige verzorgappaloosa bokte in het begin ook als ik buiten aan galoppeerde. Puur uit joligheid hoor, niets gemeens.
Bij hem was het gelukkig maar één bok, toen ik dat eenmaal wist ging ik gewoon even staan met aangalopperen.
Omdat ik het toch tamelijk irritant vond, het hoort gewoon niet. Ik galoppeerde pas aan na een stuk draf, dan is het heetste er al vanaf. Dan rustig aan proberen te springen, meestal hoefde ik maar met mn tong te klikken. Als hij dan bokte riep ik boos "hey!" oid en dan nam ik hem na een paar galopsprongen weer terug om vervolgens nóg een keer te proberen. De eerste keer dat ik het zo deed duurde het 5x voorat meneer doorhad hoe het moest. Toen hij eenmaal aansprong zonder bokken ging ik helemaal uit mn dak "hoe goed hij wel niet was!". Sindsdien heeft hij nog maar 2x een blijheidsbokje gegeven buiten, maar dat was wel op een gigantisch grasveld, dus dat kon ik hem niet kwalijk nemen, hij blijft jong & vrolijk