vrolijk paard bokt ruiter eraf tijdens een buitenrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

juliael

Re: vrolijk paard bokt ruiter eraf tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:58

Neem je paard veel naar buiten. Doe er alleen een martngaal om en drijf het naar voren als ze bokt. Doe in ieder geval een riempje aan het zadel, zodat je dat vast kan houden en zeker weet dat je tijdens het naar voren drijven niet de teugels strakker naar je toe trekt. Naar voren en het hoofd omhoog. Dit zal je niet in 1 keer lukken. Laat een ander mee fietsen en goed op je lichaamstaal letten. Ga je teveel naar voren, geef je teveel been, hang je aan de teugels of is het gewoon niet mogelijk om te galopperen buiten?? En vraag jezelf af waarom wil je buiten rijden?? etc. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:05

Ik zou juist geen slof gebruiken om het bokken tegen te gaan. Als je daar aan trekt, trek je het hoofd juist tussen de voorbenen. Mooie positie om nog mooiere bokken te kunnen geven.

Wat ik wel zou doen is een stijgbeugelriem om de hals en beugels een gaatje korter. Zodra je een bok aan voelt komen grijp je die beugelriem stevig vast en dan is de kans vrij groot dat je er in ieder geval op blijft zitten. Tijdens het bokken zou ik proberen om zo veel mogelijk voorwaarts te rijden. Hoe harder je gaat, hoe minder goed hij kan bokken.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:46

Ik blijf dit topic ff volgen. Ik had mijn 8 jarige paard net 6 weken, ging er voor het eerst mee op buitenrit, en ik lag er dus na 10 minuten al vanaf. Ook hij was jolig en begon te bokken, maar al tijdens het draven. Het gevolg was dat ik met de ambulance ben weg gehaald en ik sindsdien niet meer met hem naar buiten durf, hoewel ik het wel heel graag wil. Ik denk dat ik dan voorlopig alleen maar moet gaan stappen met hem

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 08:13

juliael schreef:
En vraag jezelf af waarom wil je buiten rijden?? etc. Succes!

buitenrijden vind ik gewoon ontzettend leuk
altijd maar tussen de hekjes is voor m'n paard erg saai en voor mezelf ook
ik rij meestal maar kort in de bak en daarna ga ik naar buiten om uit te stappen
als ik de straat uitrij zit ik het bos/duin..en mijn paard vind het ook geweldig

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 08:19

appeltje schreef:
Ik blijf dit topic ff volgen. Ik had mijn 8 jarige paard net 6 weken, ging er voor het eerst mee op buitenrit, en ik lag er dus na 10 minuten al vanaf. Ook hij was jolig en begon te bokken, maar al tijdens het draven. Het gevolg was dat ik met de ambulance ben weg gehaald en ik sindsdien niet meer met hem naar buiten durf, hoewel ik het wel heel graag wil. Ik denk dat ik dan voorlopig alleen maar moet gaan stappen met hem

wat jammer dat de eerste beste rit zo dramatisch is afgelopen
nu ben je meteen je vertrouwen kwijt, en dat is logisch
toch zou ik het nog een keertje proberen nadat je hem eerst flink lang longeerd en met een ander (mak) paard mee moet het dan toch goedgaan?
ik vond het ook best een beetje eng om er weer op te stappen na die valpartij.. maar ik heb het toch gedaan en het ging prima

ik ga in ieder geval niet meer naar het bos voordat ze thuis eerst gelongeerd of gereden is zodat ze haar gekkigheid kwijt is

succes

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:22

Elsemiekje schreef:
Staartriem.

waarom zou een paard niet bokken met een staartriem

Als je dat ding strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.

Dit is ook geen oplossing. Wanneer een paard pijn ervaart zal hij juist gaan bokken om ervan af te komen. Paarden denken namelijk niet zoals mensen....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:25

wat je kan proberen is heel licht stelling vragen bij het aangaloperen om bij een ietsiepietsie spanning de neus even naar je voet te brengen zodra de spanning wegvloeit kan je haar dan weer recht maken........ maar let op, mag geen kracht kosten

@ Damber, inderdaad! pijn is alleen maar reden tot bokken

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 08:27

Damber schreef:
Als je dat ding strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.

Dit is ook geen oplossing. Wanneer een paard pijn ervaart zal hij juist gaan bokken om ervan af te komen. Paarden denken namelijk niet zoals mensen....

het lijkt mij ook dat ze er zo van schrikt dat ze juist wel gaat bokken
liever bokken van vreugde dan van pijn
Laatst bijgewerkt door unamie op 21-11-05 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:27

Elsemiekje schreef:
Staartriem. Wat ook wel werkt is zodra je paard bokt een fikse tik op zn kond, als hij daar met een bok op reageert krijgt hij nog een knal, net zo lang tot jij wint. Maar dit moet je ook maar diervriendelijk genoeg vinden.

Maar als hij zo hoog bokt, dat zij eraf valt, gaat dat waarschijnlijk niet werken. Helpt het ook niet als je hem eerst flink moe maakt. Misschien eerst ff flink trainen en dan naar buiten.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:30

juliael schreef:
En vraag jezelf af waarom wil je buiten rijden?? etc. Succes!

Omdat het voor het paard goed is om dat af en toe te doen. Alleen rondjes in een bak rijden gaat ook vervelen.

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:49

Channie23 schreef:
Elsemiekje schreef:
Staartriem. Wat ook wel werkt is zodra je paard bokt een fikse tik op zn kond, als hij daar met een bok op reageert krijgt hij nog een knal, net zo lang tot jij wint. Maar dit moet je ook maar diervriendelijk genoeg vinden.

Nou, als ik op een hoog bokkend paard zit, heb ik geen tijd om nog es op zn kont te slaan hoor, dan heb je maar een doel voor ogen en dat is blijven zitten.
En ik kan heel wat bokken uitzitten, maar heb echt alleen maar tijd om te kijken wat een mooi plekje is om te vallen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:00

Maak het voor jezelf wat makkelijker door een beugelriem om zijn nek te hangen. Ziet er niet zo slim uit, maar is wel beter voor je. Je hebt meer hou vast tijdens die bokken. Rij hem lekker vooruit, maar hou wel contact met de mond. Zorg ook tijdens het buitenrijden voor afwisseling, veel overgangen en op de brede paden een keer een volte linksom en rechtsom. Probeer niet te lange stukken achterelkaar te galoperen, is heerlijk, maar daar wordt je paardje alleen maar vrolijker van. Aangaloperen, paar meter maken en terug naar draf. Wanneer hij niet gebokt heeft, belonen en weer aangaloperen. Wanneer hij bokt, meteen terug naar draf of stap (zonder hardhandig door te komen in zijn mond). Geen bijzetteugels gebruiken, want het is voor hem makkelijker om hoger te bokken wanneer zijn neus naar beneden wordt gehouden.
Doe hem geen pijn, want dat snapt hij niet, Je kan hem hier eigenlijk niet voor straffen, want dan heb je de kans dat het erger wordt. consequent rijden, ook in het bos.
Die tik op zijn kont is een goede manier om het bokken in de bak af te leren, maar dat doet hij niet en in het bos blijven tikken totdat jij de laatste tik uitdeelt is te gevaarlijk!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:05

Bokriem is inderdaad errug handig

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:15

Zelfs ik hang die er om wanneer ik een jong paardje op rodeo-achtige wijze de bak door moet laten stormen. Is niet stom, is beter voor je lijf

eventinggirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:21

mijn motto is absoluut naar voor rijden, probeer het hoofd omhoog te houden, een slof hierbij gebruiken, is als je het mij vraagt uit den boze, je maakt het paard met trekken aan een slof hard in de mond. probeer aan de basis te werken, en hierbij steeds een stapje verder gaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:02

Ik zou geen slof gebruiken, zie ook eigenlijk het nut er niet van in.

Je kan beter je beugels een gaatje korter doen en lekker gaan staan als ze bokt
Probeer (zoals eerder gezegd) haar hoofd omhoog te doen en alles voorwaarts op te lossen.

Of zet haar direct stil nadat ze bokt, en blijf dat herhalen, ze zal vanzelf de link leggen dat bokken leid naar stilstaan Gevaar daarvan is wel dat ze ongewenst kan gaan stilstaan

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:18

unamie schreef:
appeltje schreef:

wat jammer dat de eerste beste rit zo dramatisch is afgelopen
nu ben je meteen je vertrouwen kwijt, en dat is logisch
toch zou ik het nog een keertje proberen nadat je hem eerst flink lang longeerd en met een ander (mak) paard mee moet het dan toch goedgaan?
ik vond het ook best een beetje eng om er weer op te stappen na die valpartij.. maar ik heb het toch gedaan en het ging prima

ik ga in ieder geval niet meer naar het bos voordat ze thuis eerst gelongeerd of gereden is zodat ze haar gekkigheid kwijt is

succes

Dat klopt dat ik mijn vertrouwen kwijt geraakt ben. Ben een behoorlijke tijd zelfs bang geweest om op hem te rijden, hoewel ik wel door gezet heb. Nu gaat het best wel weer goed, maar ben nog steeds niet meer los buiten geweest. Wel een keertje met mijn man er naast lopend met een halstertouw aan z'n hoofdstel vast. Dan zit ik dus zo gespannen als een veer. Niet goed dus. Maar ik wil het toch weer gaan proberen, alleen maar stappen, met een braaf paardje er naast.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:57

peetje82 schreef:

Nou, als ik op een hoog bokkend paard zit, heb ik geen tijd om nog es op zn kont te slaan hoor, dan heb je maar een doel voor ogen en dat is blijven zitten.
En ik kan heel wat bokken uitzitten, maar heb echt alleen maar tijd om te kijken wat een mooi plekje is om te vallen!
[/quote]

hahaha
ik heb zelfs geen tijd om een mooi plekje uit te zoeken
maar misschien oefening baart kunst

ga jij met bokken in je beugels staan of blijf je gewoon op je kont zitten

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:36

heb n wintec Isabell Werth!!!! }>
haha nee geintje.
blijf op mn kont zitten en achterover, met mn handen heel hoog, en rij zonodig gelijk een volte.
Bij die van mij werkt dat heel goed, alhoewel ze de eerste keren gigantisch ontplofte, dan was het meer "op hoop van zegen!!"

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:43

Herkenbaar probleem, mijn 4 jarige arabier doet dit ook maar gelukkig alleen als we net op pad zijn en dan als we wat gaan versnellen in de galop.
Oplossing bij ons is: pas galopperen als we al ca. 45 minuten buiten hebben gereden. In die tijd lekker doordraven zodat hij al wat minder fris is. De eerste keer galopperen is een heel rustig galopje dan wordt hij ook minder fris. Verder sta ik in het begin vaak in de beugels, hou ik zijn hoofd omhoog en heb ik mijn beugels een gaatje korter.
Overigens geeft die van mij meestal alleen maar mieterige bokjes die ik dus makkelijk uit kan zitten!

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:01

veel draven !
en voor dat je buitenrijd even longeren
en ook veel oefeningen doen met buiten rijden bijv sjalomen of zow kan leuk en je paard word er wendbaarder door en houd consentratie bij jou !
tik op zijn kont als hij bokt tenzij je niet kan blijven zit heb ik wel eens gehad
te late reactie

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:09

Als je de staartrie, strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.
[/quote]

ja maar je gaat toch niets iets wat past niet passend maken omdat t het paard dan zeer doet als hij gaat bokken??? Als je m te strak doet merkt hij dat ook gewoon met rijden want anders zou de staartriem dus zitten zoals ie hoort. Maar goed zoals met alles hoe meer mensen hoe meer menigen.

er wordt nit gezegd dat ie dan neit past. Je hebt verschillende standen op zon ding. hij voelt dan gewoon een rukje en dan weet hij wel van, als ik de voglende x bok, krijg ik eht weer. Een klein ondeugend dier van het dochtertje van de 'manegebaas' bokte altijd! ze kon nooit blijven zitten. Toen hebben ze er een poosje een staartriem aan gedaan, en hebben nu nergens meer last van..[/quote]

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:55

mijn paard deed dit laatst ook zo'n vreugdebok bij het aan galoperen en kon niet meer blijven zitten,het was wel dat ern een pony bij was die de snelheid erin had.als ik alleen met hem rijdt buiten doet die het niet/...

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:45

Franciska15 schreef:
Als je de staartrie, strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.

ja maar je gaat toch niets iets wat past niet passend maken omdat t het paard dan zeer doet als hij gaat bokken??? Als je m te strak doet merkt hij dat ook gewoon met rijden want anders zou de staartriem dus zitten zoals ie hoort. Maar goed zoals met alles hoe meer mensen hoe meer menigen.

er wordt nit gezegd dat ie dan neit past. Je hebt verschillende standen op zon ding. hij voelt dan gewoon een rukje en dan weet hij wel van, als ik de voglende x bok, krijg ik eht weer. Een klein ondeugend dier van het dochtertje van de 'manegebaas' bokte altijd! ze kon nooit blijven zitten. Toen hebben ze er een poosje een staartriem aan gedaan, en hebben nu nergens meer last van..
[/quote][/quote]

er zitten verschillende standen op zo'n ding omdat niet elk paard even groot of even klein is. Niet om m even wat strakker te zetten zodat ie er last van heeft als ie een keer een bok geeft Een staartriem houdt t zadel op de plaats bij paarden met weiinig tot geen schoft. Ik blijf er bij dat als je een staartriem gaat gebruiken om een paard een pijnprikkel te geven op t moment dat ie bokt dat je toch echt verkeerd bezig bent

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:52

Kellebel88 schreef:
Mijn 3,5 jarige verzorgappaloosa bokte in het begin ook als ik buiten aan galoppeerde. Puur uit joligheid hoor, niets gemeens.
Bij hem was het gelukkig maar één bok, toen ik dat eenmaal wist ging ik gewoon even staan met aangalopperen.

Omdat ik het toch tamelijk irritant vond, het hoort gewoon niet. Ik galoppeerde pas aan na een stuk draf, dan is het heetste er al vanaf. Dan rustig aan proberen te springen, meestal hoefde ik maar met mn tong te klikken. Als hij dan bokte riep ik boos "hey!" oid en dan nam ik hem na een paar galopsprongen weer terug om vervolgens nóg een keer te proberen. De eerste keer dat ik het zo deed duurde het 5x voorat meneer doorhad hoe het moest. Toen hij eenmaal aansprong zonder bokken ging ik helemaal uit mn dak "hoe goed hij wel niet was!". Sindsdien heeft hij nog maar 2x een blijheidsbokje gegeven buiten, maar dat was wel op een gigantisch grasveld, dus dat kon ik hem niet kwalijk nemen, hij blijft jong & vrolijk

Vind ik een super oplossing. Een paard houdt niet van herrie. Ik heb ooit een paard gehad die als ik met grondwerk bezig was steigerde. Ik heb toen van mijn instructrice geleerd om hoog te gillen. Ze heeft het nog 2 keer gedaan en daarna nooit meer. Ik heb het onder het adel nooit echt geprobeert, maar lijkt me logish dat idd Hey gillen en terugnemen en overnieuw proberen het beste werkt. En vooral heeeeel flink belonen als hij het goed doet.