rechter galop aanspringen tips...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:49

Mijn jonge haflinger sprint ook verkeerd aan,maar dan in de linkergalop,
hij loopt niet onder mij vandaan,

Ik draaf normaal,geef een hulp en zit zo stil mogelijk om zo de hulp duidelijk mogelijk te geven,
van te voren geef ik een tikje met mijn zweep op zijn linkerachterbeen,
die moet namelijk gestimuleerd worden,
ik geef een ophouding met mijn buitenteugel en zo springt hij goed aan,

Gewoon een kwestie van goed oefenen,
succes !

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:07

Mietje schreef:
Dit heb ik ook gehad!
In de hoek je paard zijn hoofd iets naar buiten zetten, zodat de binnenschouder vrij is om de beweging naar voren te kunnen maken.
Gewoon de goede beenhulpen geven, en netjes rechtop blijven zitten, en niet naar kijken!
Als je ernaar kijkt tijdens het aanspringen, ga je onbewust iets naar de binnenkant zitten.
Dan belast je dus de kant die naar voren moet.
Probeer dus het binnen-voorbeen te "ontlasten" zodat die de ruimte heeft om naar voren te springen!
Bij mij is het nu opgelost
Veel Sucses ermee!

ben het helemaal met je eens mietje
zo heb ik het ook bij mijn paard opgelost
lijkt mischien vreemd stelling iets naar buiten, maar werkt idd heel goed.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:27

Op je 'verkeerde' been lichtrijden, opsluiten, stelling vragen en wanneer je wil aanspringen, tijdens het lichtrijden wanneer je gaat zitten geef je de hulp. Springt hij dan niet aan, maar gaat hij harder draven.... eerst weer rustig laten draven en opnieuw proberen.

zo is het bij mij in ieder geval gelukt... Succes..

Anne_Loes

Re: rechter galop aanspringen tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:21

Heey..

Ik heb dit zelf ook gehad met 'mijn pony. Hij zat rechts ook een b'tje vast en rechtergalop ging helemaal niet. Links ging bij mij heel erg goed. Ik heb uiteindelijk eerst aan het rechtstellen gewerkt, en gewoon de stelling (mijn pony keek alleen maar naar rechts). Even links vasthouden, mag hard, als je maar reactie krijgt. UIteindelijk bleef hij steeds langer in die linkerstelling. Toen ik het rechtstellen zo ongeveer had opgelost, sprong hij nog steeds niet rechts aan.
Ik wou hem trouwens ook harder laten lopen, duzz ging ik naar voren zitten (NIET DOEN!!) Je kan beter rustig zitten, b'tje druk op de teugels. Rechts aanspringen ging bij mij soms goed als ik hem heel overdreven naar links liet kijken, maar dat zag er niet uit natuurlijk!
Als je nu heel veel rechterstelling, rechterbeen op de singel, links in het begin gewoon loslaten.. dan springt je paard veel makkelijker rechts aan. Het blijft een kwestie van heel veel herhalen en het steeds soepeler maken, maar je krijgt er ook wat voor terug.
Schouderbinnenwaarts helpt ook om zijn rechterachterbeen sterker te maken en recht te richten, zodat je paard makkelijker aanspringt.
Als je dat eenmaal lukt, kun je in galop naar voren en terugrijden, zodat het steeds makkelijker gaat.
Het heeft mij 2-3 maanden gekost om dit redelijk voor elkaar te krijgen!

heel veel suc6!!

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:53

bedankt het gaat al wel veel beter ik heb vrijdag weer les met haar en hoop dan dat we het even gaan oefenen! bedankt voor de tips

dirke

Re: rechter galop aanspringen tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 01:05

ik heb zelf een 4 jarige friese merrie, die rechtsom altijd goed aanspringt in de galop, maar linksom is altijd en probleem geweest, iedereen heeft tips gegeven en het geprobeerd, maar niks hielp.
Na al deze acties is ze met de galop heel heet geworden, en was het alleen maar slechter geworden, ik wist het echt niet meer.
Nu heb ik haar door een fysio na laten kijken, en bleek dat ze haar bekken vast zette en haar rug vastzat, dat was dus al die tijd het probleem, ze is helemaal los gemaakt en heeft medicijnen gekregen, nu gaat het dus goed, al die tijd heeft ze dus gewoon pijn gehad.
mijn tip is dus, laat de pony eens nakijken, wie weet is er dus wel iets aan de hand, en wie wil nou dat zijn pony pijn heeft, succes ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 01:07

Damber schreef:
Op je 'verkeerde' been lichtrijden, opsluiten, stelling vragen en wanneer je wil aanspringen, tijdens het lichtrijden wanneer je gaat zitten geef je de hulp. Springt hij dan niet aan, maar gaat hij harder draven.... eerst weer rustig laten draven en opnieuw proberen.

zo is het bij mij in ieder geval gelukt... Succes..

bij mij ook, echt super zo!