paard staakt bij betreden van de ring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:52

talented schreef:
Klopt, maar wanneer ik om de ring heen rij heb ik mijn zweep nog in mijn hand, en kan ik hem nog "aanmoedigen" om voorwaarts te blijven gaan!

Mm slim paard
Gewoon een x buiten mededeling om starten (bijv. bij je iegen vereneging) en eventueel met zweep.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:53

talented schreef:
Ik heb de afgelopen keren gewoon mijn best gedaan om niet achterover te klappen (hij gaat namelijk écht hoog). Heb hem goed vooruit gereden en gerustgesteld en ben gewoon verder gegaan. Ik weet dus zelf ook niet of dit de juiste wijze is om dit op te lossen.

Niet mijns inziens....

Je paard is gewoon aan het staken en dat moet niet getolereerd worden.
Neem een zweep mee en als ie het weer doet dan sla je er mee tussen zijn oren. Wees er overigens wel zeker van dat het staken is en niet angst. Dan heeft het geen zin namelijk.
Nee je zweep gewoon mee de ring in, dat je een waarschuwing krijgt van de jury en/of eruit gestuurd moet je maar accepteren

Ik hoor iedereen al weer roepen "ahhh wat zielig" en "dat mag helemaal niet" en "daar kan hij dood aan gaan" etc ect.
Achteroverslaan met je paard omdat hij dit doet kun je ook dood aan gaan

Ik weet dat het zeer paardonvriendelijk klinkt en is, maar dat is je paard ook op dat moment.
Jouw keus: 1 keer een echte afstraffing geven of tig keer de angst dat hij achterover gaat en dat het niets verbeterd. Tot hij een keer echt achterover gaat en dan ben je helemaal mooi klaar.

Voor iedereen die nu vind dat ik dierenbeul ben: Dat mag, maar ik liever een paard wat duidelijk weet wat grenzen zijn dan een drammer.

Zusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:58

[quote="Romkabouter"]
Neem een zweep mee en als ie het weer doet dan sla je er mee tussen zijn oren. Wees er overigens wel zeker van dat het staken is en niet angst. [quote]

Misschien dat hij eerst kan proberen om hem naar voren te slaan, ipv tussen ze oren!
En als je hem tussen de oren slaat ...niet al te hard

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:06

Of je rijdt in het vervolg gewoon rond in de ring (met zweep) ipv eromheen, dat komt dan misschien wel dom over maar toch nog beter dan steigeren.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:11

Als hij het zonder zweep minder of niet doet dan is hij gewoon domweg ongehoorzaam en ga ik met Romkabouter mee in de oplossing.
Maakt in mijn ogen in zoveel uit waar je ze slaat als het maar een keer goed raak is dat hij wat meer respect voor je heeft.
Het belangrijkste is dat je goed weet of je met angst of ongehoorzaamheid te maken hebt.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 20:00

Ja, ik ben het wel eens met jullie reacties! Maar is het dan toegestaan om het eerste rondje in de ring nog met een zweep te rijden?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:44

Volgens mij wel maar die vraag kun je misschien beter op JI stellen.

TisUnique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:49

talented schreef:
Ja, ik ben het wel eens met jullie reacties! Maar is het dan toegestaan om het eerste rondje in de ring nog met een zweep te rijden?

Als je je eerste rondje in de ring mag rijden in plaats van er omheen wel, dan is dat namelijk hetzelfde, je bent nog niet aan je proef begonnen. Als je voor de proef niet in de ring mag omdat je er omheen kan rijden mag het dus niet.

Dat tussen de oren slaan zou mijn keuze niet zijn, mijn vorige paard stijgerde ook vaak, ik kreeg toen ook deze tip, heb hem dus inderdaad een keertje met een zweepje tussen zijn oren geslaan, daar werd hij toen zo pissig van dat hij een kwartier als een kangoeroe op zijn achterbenen door de bak heeft lopen huppen, ik kon er het eerste half uur niet eens meer afstappen, voorzichtig dus!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:44

Heb je wel eens op een andere lokatie getraint?

Dan zou ik dit eens doen alsof je echt naar wedstrijd gaat. Dus incl vlechtjes, witte rijbroek en schabrak en alles wat er bij hoort. Als de acco het toestaat dan ook echt losrijden in de ene bak, en dan naar de andere bak toe lopen.

Kijk dan eens hoe hij dan doet. Wie weet heeft hij wel eens iets meegemaakt waardoor hij nu staakt....

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:24

Las een artikel in de paardenkrant van een springruiter die altijd met het paard aan de hand de ring in komt en daar opstijgt omdat zijn paard gewoon niet de ingang door wil. Ook op hoog niveau kan het dus. Misschien ook een idee?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:09

ik ga met romkabouter mee, dalijk slaat hij een keertje echt achterover en dan ben je inderdaad mooi klaar. Dan kun je hem beter 1x laten weten dat hij nu echt normaal moet doen en hem een mep verkopen. Dan scheelt het je maar punten, maar het heeft wel kans dat hij het de volgende keer niet meer weer doet. Want nu scheelt het je ook steeds punten en daarbij dus de kans om achter over te slaan ook nog.. Succes

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:39

Ik ben het ook met Romkabouter eens! Je paard moet eens goed afgestraft worden, anders blijft hij jou het kunstje flikken! En tussen de oren slaan lijkt erg cru, maar je paard zal gelijk naar beneden duiken omdat hij denkt dat hij z'n hoofd stoot! Staat hij weer met 4 benen aan de grond, dan zou ik hem naar voren meppen!
Ik zou alleen een keer HC starten om je paard een lesje te leren! En mocht je de mogelijkheid hebben, vooraf de jury even informeren!
Want mocht je een beetje een zeik-jury treffen, die wil er anders nog wel eens een melding van maken....

Succes!