lukt niet aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:58

Ja, we hebben ong. hetzelfde niveau (vandaar dat we bij elkaar in de les zitten) op de manege leerde je vroeger wel wat maar daar ben je nu eigenlijk "uitgeleerd". Ik vind het ook niet leuk om de hele tijd aan de teugel te rijden hoor, en dat hoeft van mij ook zéééker niet ik hou er zelf namelijk ook wel van om met een "los" teugeltje te rijden

monsera

Re: lukt niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:12

Los is ook weer niet goed he je moet wel contact met de mond houden anders krijg je de achterhand er nooit onder.

Schijnovergang.Je rijd in draf en laat je paard bijna terug komen naar de stap en als hij bijna in stap is dan draaf je weer weg.Je maakt dus een schijnovergang en geen echte overgang want je laat hem niet helemaal terug komen naar de stap.Ik laat de mijne ook wel eens terug komen maak 1 stap pas en draaf dan direct weer weg.Het kan ook in stap en galop maar dat is weer veel moeilijker.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:01

Sorry hoor, maar wanneer je niet weet hoe je een schijnover
gang moet rijden en niet weet hoe je van achter naar voren moet rijden, waarom wil je dan dat je paard aan de teugel loopt? Dat lukt je natuurlijk nooit als je eigenlijk nog niet kan rijden. Laat je paardje dan lekker lopen en ga hem niet in zijn mond storen. Eerst leren rijden en dan komt dat wel....

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:02

Kris25 schreef:
gang moet rijden en niet weet hoe je van achter naar voren moet rijden, waarom wil je dan dat je paard aan de teugel loopt? Dat lukt je natuurlijk nooit als je eigenlijk nog niet kan rijden. Laat je paardje dan lekker lopen en ga hem niet in zijn mond storen. Eerst leren rijden en dan komt dat wel....

pff..ik dacht al komt er nog iemand met een goede tip...
de andere tips zijn ook prima, maar als TS nog niet eens weet wat overgangen zijn dan moet je niet eens beginnen met het aan de teugel lopen. je bent dan nog niet er aan toe. wees slim en laat het aan de teugel gaan even zitten tot je wat verder bent. leer maar eerst eens de basis...

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:44

ben het helemaal eens met Klomp en Kris 25.
eerst de basis zowel voor paard en voor jezelf. als dit er goed in zit, dan komt de rest vanzelf.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:45

monsera schreef:
Los is ook weer niet goed he je moet wel contact met de mond houden anders krijg je de achterhand er nooit onder.

Schijnovergang.Je rijd in draf en laat je paard bijna terug komen naar de stap en als hij bijna in stap is dan draaf je weer weg.Je maakt dus een schijnovergang en geen echte overgang want je laat hem niet helemaal terug komen naar de stap.Ik laat de mijne ook wel eens terug komen maak 1 stap pas en draaf dan direct weer weg.Het kan ook in stap en galop maar dat is weer veel moeilijker.

Oke, bedankt voor de tip ik heb trouwens vandaag gereden en het ging best goed

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:48

wan schreef:
Mocca schreef:
Volgens mij richt jij je veel te veel op 'aan de teugel' rijden.
Weet je wel wat er allemaal bij komt kijken? Is je paard rechtgericht, goed voorwaarts, gebruikt hij zijn achterhand, staat hij goed aan de hulpen én is hij ontspannen? Dan pas kan je aan het nageeflijk rijden gaan werken.

Ik zou goede les nemen, daar leer je veel meer van dan van bokt

sorry aan dit heb ik niks aan

Waarom niet? Heb je meer aan "zaag 'm in de krul"? Je moet eerst zorgen dat de rest in orde is voordat je bij het 'aan de teugel' komt.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:51

Volgens mij richt jij je veel te veel op 'aan de teugel' rijden.
Weet je wel wat er allemaal bij komt kijken? Is je paard rechtgericht, goed voorwaarts, gebruikt hij zijn achterhand, staat hij goed aan de hulpen én is hij ontspannen? Dan pas kan je aan het nageeflijk rijden gaan werken.

Ik zou goede les nemen, daar leer je veel meer van dan van bokt
[/quote]
sorry aan dit heb ik niks aan
[/quote]

Waarom niet? Heb je meer aan "zaag 'm in de krul"? Je moet eerst zorgen dat de rest in orde is voordat je bij het 'aan de teugel' komt.
[/quote]
ik denk dat het gewoon lag dat ze geen goed humeur ofzoiets had want het ging vandaag heel goed met aan de teugel
volgens mij denken jullie dat ik niet kan rijden ofzo [/quote]

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:12

Elk paard is nagefelijk te rijden.
Er zijn verschillende manieren, de foute en de goede .

Probeer de achterhand er goed onder te krijgen, en dan zal de voorhand vanzelf komen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:14

Kris25 schreef:

jij weet helemaal niet hoe ik rij dus je moet niet zeuren!
je weet alleen de dingen die hier in dit topic staan over mijn "rijkunsten"

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:34

Wij hebben alletwee nog nooit gehoord van een schijnovergang. We rijden wel heel vaak een schijnovergang, alleen is ons nooit verteld dat dat zo heet.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:38

ja... en je (kris25) hoeft mij/ons ook niet zo af te bekken.. ik wil graag advies (positieve) maar niet advies van bijv. ja je doet het verkeerd blabla en bijv. weet je wel eens wat er bij komt kijken? En bijv. eerst leren rijden....... hoe weet jij nou hoe ik rij? jij hebt mij nog nóóit zien rijden dus je moet niet gelijk je conclusies trekken!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:00

Wan doe maar rustig.. Het is vervelend, maar achja. Hier hebben we het op msn wel over (wan)

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:09

oke.. maar kijk dat vind ik best banketstaaf.. een beetje zeggen dat ik niet kan rijden.. maar hij/zij weet geeneens hoe ik rij dus

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:49

wan schreef:
oke.. maar kijk dat vind ik best banketstaaf.. een beetje zeggen dat ik niet kan rijden.. maar hij/zij weet geeneens hoe ik rij dus

als je goed leest zie je dat kris25 goed advies geeft. er wordt alleen maar aangegeven dat als je niet eens weet wat schijnovergangen zijn dan kun je je misschien eerst meer bezig houden met de basis. als de basis namelijk goed is komt de rest vanzelf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:53

Wel een topic willen met een vraag, maar zodra er iemand komt met een goed advies dan wordt je boos en voel je je 'afgebekt' ? Wat wíl je nou?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:38

paard in de krul hebben voor het plaatje????

kom op Wan. Kris 25 en klomp geven het juiste advies. (vind ik)
eerst de basis en kijken wat het aan de teugel (nageeflijk rijden) precies is en waarom je dit doet.

je moet het paardrijden zien als gymen.
je wilt je paard los hebben, in balans en de juiste aanspanning en ontspanning van bepaalde spieren. niet voor het plaatje
jij als ruiter alles onde controle willen hebben zoals schouder achterhand enz en dit op zo'n simpel mogelijke manier.
paardrijden moet je zo makkelijk mogelijk maken.
als de basis er goed in zit, dus rechtgericht en goed over de rug, in balans, goed op het achterbeen en correct aan de hulpen is, dan gaat je paard ook op de minste kuitdruk opzij voor je been. zo simpel moet het zijn. iedereen kan wijken dmv een schopje hier en een rukje daar, maar dan is het een trucje en geen paardrijden.

is dus alleen maar goed advies door te zeggen, dat je eerst de basis goed onder de knie moet hebben en je pony ook, dan wordt het straks alleen maar makkelijker om hem nageeflijk te krijgen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:05

Als je niet wilt weten hoe anderen erover denken, dan moet je zeker geen topic starten!
Wanneer iemand suggereerd dat je les met nemen kom je met iets aan van daar heb ik niets aan! Waar slaat dat nou weer op? Ik bedoelde het goed hoor, eerst de basis er goed in en dan verder.
En iedereen leert er iedere dag weer bij hoe te rijden.
Ik heb al heel veel paarden in het Z gestart (springen en dressuur) en ik leer ook nog heel veel van anderen. Dus niet zo janken dat ik je afbek, want dat was niet zo!
NU WEL!

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:05

In mijn lessen wordt er gesproken van "terugschakelen" in plaats van schijnovergangen. Er zit nou eenmaal veel verschil in het overbrengen en benamingen van bepaalde oefeningen bij instructeurs/trices. Maar als je de oefening ziet, zal je het waarschijnlijk wel herkennen.

Succes met het oefenen hiervan

Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:10

Kris25 schreef:
Dus niet zo janken dat ik je afbek, want dat was niet zo! NU WEL!

Zullen we het gezellig houden en gewoon on-topic blijven

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:22

tja, als je op de manege rijd en nog niet aan de teugel kan rijden, moet je toch toegeven dat je (nog) niet een sterruiter bent - dat hoeft ook niet, maar neem wel advies aan om een sterruiter/amazone te worden......
(Bij alles wat je gaat doen - zorg wel dat je geen andere lichaamshouding gaat aannemen!Dat zie je namelijk vaak gebeuren)

Kijk goed naar anderen - daar kun je veel van leren.....
Als je fouten ziet is het goed, maar kijk ook naar de goede dingen

Om te weten of iets goed of fout is - moet je goed naar het paard kijken - als het lijkt alsof het vanzelf gaat is het goed - het mag niet geforseerd zijn.

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:46

gewoon veeel stelling rijden

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:41

eerst voorwaarts rijden en hem recht krijgen tussen je 2 teugels, dan komt het paard vanzelf aan de teugel als je een zacht contact hebt. Er bestaan helemaal geen hulpmiddeltjes voor echte nageeflijkheid...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:15

[quote="superwoman"]tja, als je op de manege rijd en nog niet aan de teugel kan rijden, moet je toch toegeven dat je (nog) niet een sterruiter bent - dat hoeft ook niet, maar neem wel advies aan om een sterruiter/amazone te worden......
quote]

nee sorry dat kwam er misschien een beetje verkeerd uit ik ben ook geen sterruiter en kan ook niet goed/perfect rijden

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:24

wan schreef:
superwoman schreef:
tja, als je op de manege rijd en nog niet aan de teugel kan rijden, moet je toch toegeven dat je (nog) niet een sterruiter bent - dat hoeft ook niet, maar neem wel advies aan om een sterruiter/amazone te worden......
quote]

nee sorry dat kwam er misschien een beetje verkeerd uit ik ben ook geen sterruiter en kan ook niet goed/perfect rijden

dat is juist het leuke van paardrijden; je bent nooit uitgeleerd en niemand kan echt perfect rijden...hoewel sommigen er heel dicht bij kunnen komen