Doorzitten: kent er iemand een goede techniek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:40

Zonder beugels rijden, eventueel zitles aan de longe nemen, dat is goed voor je balans, en dan gaat het doorzitten vanzelf makkelijker.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:45

En ontspannen!!!

femke_harley

Re: Doorzitten: kent er iemand een goede techniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:33

Ga er lekker ontspannen bij zitten, niet klemmen met je benen.

Probeer ook zonder beugels te draven dan moet je wel blijven zitten

Wat misschien ook helpt is vanuit stap een overgang maken naar draf en dan niet eerst gaan lichtrijden maar blijven doorzitten

OEFENEN BAART KUNST !!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:05

jjjjjaaaaa dat zou ik je ook adviseren.
Haal je beugels van je zadel af of leg ze kruislings over de schoft van je paard zodat ze niet tegen zijn buik aan slingeren....
of wat mij heel goed hielp is het zadel er af en toe is af halen met uitstappen en dan eens een keertje draven (ligt ook wel aan je paard zijn schoft natuurlijk )

Sansbrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:27

Hoi,
Om zelf lekker te kunnen doorzitten is 't ook belangrijk dat je paard goed loopt. En evenzogoed: met een hutsebutsende ruiter kan geen enkel paard langdurig ontspannen lopen! En dus is 't het handigst om het op te bouwen. Eerst zorgen dat je paard lekker loopt in de draf, dan pas gaan doorzitten. Zodra je merkt dat je paard minder gaat lopen (minder impuls, drukt rug weg, dat soort dingen), terug naar het lichtrijden. Paard weer voor elkaar maken en weer doorzitten. Als je begint met bijvoorbeeld een halve hoefslag, en je bouwt dit elke les langzaam uit, krijg je zelf meer 'uithoudingsvermogen' met het doorzitten, en leer je bovendien je paard dat-ie lekker kan blijven lopen, ook met een doorzittende erop!
Succes!

Sansbrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:29

Hoi,
Om zelf lekker te kunnen doorzitten is 't ook belangrijk dat je paard goed loopt. En evenzogoed: met een hutsebutsende ruiter kan geen enkel paard langdurig ontspannen lopen! En dus is 't het handigst om het op te bouwen. Eerst zorgen dat je paard lekker loopt in de draf, dan pas gaan doorzitten. Zodra je merkt dat je paard minder gaat lopen (minder impuls, drukt rug weg, dat soort dingen), terug naar het lichtrijden. Paard weer voor elkaar maken en weer doorzitten. Als je begint met bijvoorbeeld een halve hoefslag, en je bouwt dit elke les langzaam uit, krijg je zelf meer 'uithoudingsvermogen' met het doorzitten, en leer je bovendien je paard dat-ie lekker kan blijven lopen, ook met een doorzittende ruiter erop!
Succes!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:35

ontspannen, ontspannen, ontspannen en niet klemmen met die benen

donnadoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:40

Ik moest altijd door mijn neus inademen en door mijn mond weer uit.
Zo kon ik mij makkelijker ontspannen en ik concentereerde mij dan meer op mij ademhaling dan op het gehobbel.

Zei mijn juf teminste hoor, maar het werkte wel.

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:18

Ik had het zelfde probleem als jij maar toen heb ik een keer een prive les gehad aan de lijn.
Je moet klemmen met die benen in het begin en als je voelt dat je zit ontspaan je ze weer het is moelijk ik weet en je borst voor uit je moet gaan zitten alof je de koningin bent
en ja ontspannen niet te gaan zitten zenuwen met door zitten gewoon met een zuchtje gaan zitten die benen klemen aanvoelen dat je ontspant en die bennen rustig laat ontspannen en borst vooruit gaan zitten als een heel deftige dame en dan gaat alles van zelf
(altans bij mij)
hoop dat het een beetje goed is uitgelegt
suc6

groetjes

juliael

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:38

Ik ben inmiddels 47 en ben pas sinds een jaar of zeven aan het paardrijden. het doorzitten is bij mij sinds kort beter. Het enige wat bij mij heeft (en helpt) is na drie kwartier het paard te hebben losgereden, altijd even tien minuten zonder beugels eerst lichtrijden en dan doorzitten in draf stap en galop. Het verwacht veel geduld en doorzettingsvermogen. Het boek paardrijden kan je leren van Ulrieke Thiel geeft ook veel goede tips (met foto's) Succes!!!!!