paard loopt niet goed:doorgaan tot kreupel? of stop dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:02

Fysio is goed, sportmasseuse is beter. Zie http://www.spierproblemen.nl.

Doorrijden kan, maar dit paard geeft de zeer duidelijke hint dat hij niet lekker in zijn lijf zit. Je kan hem nu wel gaan dwingen dat been beter te gebruiken, maar dat kan slechts tot twee dingen leiden: of hij wordt kreupel en je bent maanden (of jaren) aan het kwakkelen tot het weer beter gaat, of hij gaat in staking en er is geen land meer met 'm te bezeilen.

Mensen moeten beter leren luisteren naar de signalen die hun paarden afgeven. En een instructrice moet de mensen daarin begeleiden. Dus ik kan mevrouwtje-rij-maar-door niet echt als een instructrice beschouwen.
Overigens heeft ze wel een punt: een DA vindt waarschijnlijk niets. Maar DA's weten ook niet veel van spierproblemen af. Vandaar dat ik de sportmasseuse aanraadt.

Het "friezentrekje" is een typisch geval van bullshit. Net zoals de arabieren niet zo kort en dribbelig horen te lopen, horen friezen hun achterhand gewoon optimaal te kunnen gebruiken. Maar omdat 't vaak voorkomt, wordt het aan 't ras toegeschreven. Dat is makkelijker dan toegeven dat je paard een probleem heeft.

Nogmaals: luister naar de signalen die het paard geeft! Paarden lopen niet meteen kreupel als iets pijn doet, dat maakt ze veel te zwak ten opzichte van roofdieren (stukje evolutie). Dat je ziet dat 't paard niet goed loopt, is al een veeg teken.

titte

Re:bedankt appletje, jij snapt dat het over karel gaat he!hi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:32

Apple schreef:
Titte, het verkeerde topic sloeg op dat berichtje over die twee gestolen tinkers . Dat had in een ander topic gehoord .

Op Bokt komt het helaas nog weleens voor dat mensen niet onder hun eigen naam iets durven te plaatsen als dat gaat over een kreupel of ziek paard en dan verzinnen ze er ook nog bij dat het een paard van een ander is .

Dus ja, je hebt je net aangemeld en je komt met een vraag voor een ander . Helaas maar waar, bij veel bokkers wordt dan gelijk aan een schaduwaccount gedacht .

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:34

haha, dat is echt wat voor mij!! blijf blond he......

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:36

osteopaat of fysio laten kijken. Niet doorgaan als je zelf het gevoel hebt dat dat niet goed is. Ik denk ook dat de veearts niets zal vinden tenzij het een hele goede is die ook op de hoogte is van osteopatie of fysiotherapie. Als hij voor de kar wel goed loopt kan het goed zijn dat ie last heeft van zijn rug. vraag daarvoor de osteopaat maar eens. Ik heb daar echt hele goede ervaringen mee.

Kimberley84

Re: paard loopt niet goed:doorgaan tot kreupel? of stop dres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:09

Ik heb dit ook gehad, heb hem 4 weken op rust gezet (foto's laten maken bij DA, was niks in been, gelukkig) en ben rustig aan weer met haar gaan rijden, heeeel veel stap werk, laag rijden en door de rug, vaak is dat het grootste probleem dat ze niet door de rug lopen en 9 vd 10 x naar beneden getrokken/gedwongen worden
Mijne is weer klaar na 3 maanden rustig opbouwen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:21

Doet hij dit allen tijdens de dressuurles of ook als ze er met een onspannen lang teugeltje op zit? Als het alleen tijdens de les is zou ik toch eens naar andere instructie gaan zoeken. En waarom je paard kreupel gaan rijden, daar heb je toch helemaal niets aan?

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:23

Ik zou in eerste plaats stoppen met deze instructrice!!! Een goede osteo wil inderdaad wonderen doen.

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:43

dieren arts er bij hallen je bend gek als je door rijd

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:57

Zet het paard veel voor de wagen, werkt super voor de achterhand. Ze bouwen een goede conditie op, is goed voor hun rug en het is onbelaste beweging.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:44

Betteke schreef:
Zet het paard veel voor de wagen, werkt super voor de achterhand. Ze bouwen een goede conditie op, is goed voor hun rug en het is onbelaste beweging.
}

Onbelaste beweging??? hierdoor moeten ze juist meer gewicht trekken!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:46

An_J schreef:
Ik zou in eerste plaats stoppen met deze instructrice!!! Een goede osteo wil inderdaad wonderen doen.

idd meteen stopppen met die les
bah bah, wat een struif die daar les geeft

en idd da of fisio ofzo erbij
iig nooit doorrijden
hij geeft signalen genoeg dat het pijn doet

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:49

Bij ons op de manege wordt er ook meestal gezegd dat je even door moet rijden totdat ze kreupel zijn, omdat zo'n vage onregelmatigheid meestal geen informatie bij de dierenarts oplevert. Ik ben het hier overigens niet mee eens, ik laad mijn paard in, en laat hem binnenstebuiten keren totdat ze precies weten wat er mis is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:06

Citaat:
Onbelaste beweging??? hierdoor moeten ze juist meer gewicht trekken!!!

Die wagen hangt er achter en zit er niet bovenop als je het goed doet

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:12

Mijn ervaring is dat Friezen vaak de neiging hebben om hun rug met rijden weg te drukken/ vast te zetten. Daardoor kunnen er rugklachten ontstaan. Een paard lijkt dan kreupel te lopen. Voor de kar hoef je dat dan niet zo duidelijk te zien, maar het probleem is er wel.
Ik zou er een osteopaat bij halen om de rug na te kijken en evt. los te maken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:42

Advies van de DA bij rugproblemen als je een paard hebt dat voor de wagen kan: gelijk doen, hartstikke goed voor zijn rug.
Veel rechte stukken kilometers vreten.
Dierenartsen noemen dat onbelaste beweging, maar als je paard echt kreupelt zou ik gelijk naar de DA gaan en niet doorrijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:20

Iedereen die meteen roept da erbij halen gooit zijn geld weg. Da kan nu nog niets zien en zal zeggen ontlast hem maar een beetje, lange stukken stappen en over een week of twee kom ik nog een keer. Meteen goede fysio kan veel meer doen!
En neem idd aldjeblieft andere instuctie!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:48

titte schreef:
Het (friese) paard van mijn vriendin loopt sinds vier weken niet goed. Ze is dan ook sinds kort bezig met dressuurlessen. Hij loopt achter erg kort en is sindsdien erg chagerijnig en dreigt soms om te trappen, terwijl het een schat van een beest is. Haar instructrise zegt dat ze door moet gaan met lessen, totdat hij echt kreupel is en dan een dierenarts erbij halen. iemand anders geeft advies om niet door te gaan. help

Tjemig heeft die instructrice geld nodig ofzo!! Echt slecht! Stoppen natuurlijk. Hij probeert namelijk iets duidelijk te maken. Dus echt naar die ïemand anders"luisteren en hem laten nakijken