Steigeren met opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:37

Citaat:
Hoe weet je dan dat je paard geen pijn in zijn spieren heeft, heeft ie dat tegen je gezegd ofzo, ik wil niet raar over komen ofzo

als je een kundig persoon bent, en daar zie ik TS wel voor aan...... dan zie en merk je dat soort dingen heel, heel snel. Dat merk je aan gedrag, lopen .... alles!

Ik zou proberen om het zichtsveld van het linkeroog te beperken, dus het oog met de hand even afdekken

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:59

Dat zou inderdaad ook een optie zijn. Het is namelijk een "kijkerige" pony die ook heel erg kan schrikken van een deken die over een staldeur hangt.

angeliekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:43

Ik vind wel dat je wat meer open moest staan voor sommige reacties... je zegt dat de pony geen pijn heeft,maar heel vaak kan iets zeer doen zonder dat je paardop aanraking van jou hand oid reageert.
ga er dus niet meteen van uit dat jou pony geen zeer heeft.
ik denk altijd, baat het niet, dan schaadt het niet... het is misschien wel de moeite waard om gewoon eens iemand te laten kijken...

Mocht dit nu niet het probleem zijn (dus als dat ook echt door een deskundig iemand is uitgesloten) dan zou je kunnen probeeren om het zadel en longeersingel voorlopig even achterwege te laten...
Dat ie hoe dan ook gewoon even zijn best moet doen... goed belonen en laten blijken dat je ontzettend trots op hem bent.
dus zadel, of geen zadel... werken moet ie.... (al is het dan maar wat minder intensief vanwege dat er geen zadel op ligt.

Als dat echt het probleem is, dan zou het vanzelf ookwel goed moeten komen (dat je laat zien dat je niet in zijn geintjes trapt)

Als een pony ook nog een kijkerig is (is mijn beleving) kan het ook wel eens zijn dat hij gewoon ook echt een hele trukendoos opentrekt... hele drama eromheen.
NH wil dan nog al eens helpen... en heeft hij gewoon een extra duwtje in de rug nodig... dat ie weet dat ie op je bouwen kan.

Als ik zo je verhaal lees denk ik ook dat het een pony is met een vrij sterke wil (klauwen foei!) maar misschien is dit pure machogedrag... en is ie ergens toch vrij onzeker?

analiseer zijn karakter... speel daar op in.... denk niet te snel in hokjes. (pijn, aansteller) het ene paard is het andere niet... elk paard is anders...je hebt nu een uitdaging in handen...

sta open voor elke mogelijke oplossing.
misschien is de vertrouwnsband nog niet sterk genoeg....
ja ik kan een hoop erover zeggen, maar dan ben ik morgen bij wijze van spreken nog niet klaar.... maar sluit elke mogelijke reden echt uit voor je een stapje verder gaat... dat is mijn advies.

groetjes Angelique

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 00:00

Dze pony heeft 6 jaar als "man" in een groep merries/veulens gelopen en moet nu opeens aan het werk. In eerste instantie vond hij het erg leuk want nu kreeg hij alle aandacht maar een zadel ging hem toch echt te ver. Deze pony ken ik vanaf dat hij enkele uren oud is, ik heb zijn vader en moeder beleerd, zijn vader is nog in mijn bezit, zijn moeder is helaas verongelukt.

Zonder nu arrogant over te komen er is niemand die deze pony, zijn bloedlijnen en achtergrond beter kent dan ik. Nu zou ik er een veearts bij kunnen laten komen die er echter ook niet in kan kijken en hoogstwaarschijnlijk tot dezelfde conclusie komt als mij.
"dominante pony die het zadel/singel eng vindt maar zijn dominantie wint en hij gaat vechten"

Inmiddels ben ik mede dankzij de tip "linkeroog" afdekken en 1 streepje sedalin zover dat hij keurig met zadel kan longeren en er iemand een rondje op kan zitten.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 00:02

Ps; Zijn moeder is verongelukt toen zijn achterover viel met steigeren op de klep van de trailer, ze heeft haar nek gebroken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:11

bij het zadelmak maken heeft een paard geen pijnl.......... een zadel past pas niet als er een ruiter op gaat zitten.....

angeliekie

Re: Steigeren met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:32

Fijn dat je hem goed kent, dat is alleen maar positief toch?
maar als ik heel eerlijk bent... sedalin enzo is ook maar een tijdelijke oplossing. (of je wilt het altijd gebruiken... effin je begrijptwel wat ik bedoel)

Ik denk zelf dat je met NH een stuk verderkomt... zoals je nu je verhaal beschrijft... is het een hele trukenballade van hem uit, om maar niet te hoeven werken.
je hebt nu alle andere mogelijke problemen via jou visie afgevinkt.
jou conclusie is: hij wil niet werken, hij wil gemak.
Nou gemak dient de mens.... ook het paard
mijn conclusie... op vertrouwen en geloven wat jij nu verteld hebt....
paard met sterk karakter (wat ik al eerder aangaf) en eigen wil... haast ondoordringbaar.
Oplossing: humor en fun.... veel pleziermaken... maak het voor hem ontzettend leuk!
Al moet je zelf wous in de bak gaan staan.... maar laat ook resoluut merken dat je agressie en arrogantie niet tollereert!
Dit hoef je niet te doenmet straffen... maar door depony buiten te sluiten (dus kom je weer terug op de NH)
Als je het goed doet... wil de pony bij jou zijn.... tenminste, als hij jou ziet als leider.... op dit moment is hij de leider (Got it )
en als hij jou als leider ziet... zal je zien.... dan heeft ie veel voor je over, zelfs een zadel.... en als toetje.... jou erbij op

dus weg die lingeerlijn... weg dat zadel voor even.
ik hoop dat je mijn verhaal aanneemt, tenminste.... dat je het even probeert.
iedereen heeft de horsewhisperer gezien (en wil niet meteen als doetje of watje gezien worden) maar zeg nou zelf.... op zon manier een band op bouwen met je paard... is toch fantastisch????
je zult zien dat je een goede basis hebt... denk niet meteen mijn paard is koppig en lastig.... misschien vind hij jou ook wel lastig
als ie je super vond.... en begrijp me niet verkeerd, maar ergens is de basis gewoon niet goed... hij kan je wel lief vinden hoor, dat zal ik niet zeggen.... maar is de vertrouwensband wel sterk genoeg om dit al gevormde paard te "hervormen'???

Ik hoop dat je het begrijpt(ik kan soms nogal chaotisch schrijven) maar ik hoop dat ik ergens een positief zetje hebt gegeven... zie het als een prachtige uitdaging.... en hou een doel voorogen, je zult soms wel eens op je bek kunnen gaan en 1 stapje terug moeten gaan (als jehet te snel aanpakt)....

je probeert een paard te hervormen, die eigenlijk al zichzelf gevormd heeft...en dat vind ie allemaal best.... hij snapt die heisa allemaal niet zo...
dus positief ombuigen... try your best!

succes Angelique

angeliekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:35

sorry voor mijn bellaberd schrijven.... ik geef de schuld even aan mijn laptop... die spatie weigert soms

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 00:46

Ik begrijp jou best, alleen werk ik niet met NH. Ik wil hier niemand mee voor zijn hoofd stoten maar ik werk op de "ouderwetse" manier met een pony/paard. Paardenfluisteraar is een prachtige film maar ik ga anders met mijn pony's om. Ik heb de film gezien en ook boek van Monty Robberts gelezen en ook wel eens wat gebrobeerd op die manier maar mijn pony's hebben me aan staan kijken of ik helemaal gek was geworden.

De sedalin is maar tijdelijk en het helpt prima om de spanning eraf te halen, ik kan hem gewoon opzadelen, wel met enige takt en hij gaat niet meer zeiknat op stal. Dit is al een hele vooruitgang met een paar dagen terug. Hij krijgt trouwens maar 1 streepje en dat doet niet zo heel veel op een pony van zo'n 350 kilo.
Hij moet er gewoon even doorheen geholpen worden en ik denk dat ik hem eind van de week zonder sedalin kan zadelen en zo longeren en er iemand op laten stappen.

angeliekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 01:08

ik vind wel dat je er voor open moet staan hoor... ik bedoel... in mijn ogen zit er toch echt logica in.... niet meteen denken dat je paard je uit test... hij snapt jou gedachtes niet...
hij snapt gewoon niet dat je hem uit zijn levensritme haalt.

Ik werk ook vaak op de normale manier, maarkom ook wel eens een paard tegen die gewoon een speciale behandeling nodig heeft... in mijn ogen ook jou pony.

hij snapt jou hele logica niet.... zo gaje o een gegeven moment een probleem in stand houden... die waarschijnlijk (let op mijn ervaring) alleen maar erger word.

hoeft niet hoor... kan ook goed gaan, maar wat heb je te verliezen?
Ik weet dat het heel moeilijk is om je werkwijze en je denken te veranderen.
maar je hebt te maken met een pony die al gevormd is.... en geloof me, kan hardnekkig probleem zijn.
ik heb echt nog nooit een paard wat moeilijk was met het beleren, onbeleerd of met prblemen terug gegeven aan de eigenaars... deze pony heeft gewoon "special treatment" nodig.
denk in zijn denk vermogen.... belevingswereld, je zult echt zien dat je eventuele dingen die belangerijk voor hem zijn over het hoofd ziet.
hij steltzich niet aan, hij snapt het gewoon weg niet... en zegt letterlijk tegen jou met opzadelen: ROT OP.... IK HEB ER GEEN ZIN IN, ZOEK MAAR IEMAND ANDERS OM "FIJN" PAARDJE O TE RIJDEN.... IK LEEN ME ER NIET VOOR!

Ik snap dat het scherpe randje er zo wel af is, maar je slaat echt iets heel belangerijks over... en dat is een vertrouwensband.
Ik kraak jou manier van werk niet af, ik hoo dat ik je op deze manier op een bredere manier kan denken (niet dat ik denk dat je dat niet kan) maar dat je er voor open staat.

je vraagt om hulp... er is je genoeg aangedragen, maar sta er ook voor open.... anders hoef je ook geen hulp te vragen, lijkt mij.... alsje alles afketst.

we zijn nu tot de oorzaak van het probleem gekomen.... en het logische gevolg, maarjij snapte het logische gevolg niet... tenminste dat dacht je.
nu we zo even communiceeren ben ik al een hoop wijzer geworden.
positief blijven en echt proberen!
ik wil je nergens toe aanzetten, maar geloof me.... je paard moet anders leren denken 9dus rijden als leuk en fun zien) maar ook jij...
en vaak leesje ook in de NH boeken dat verandering eerst bij je zelf ligt... als je daar al niet voor open staat, lijkt mij het nutteloos.
je hebt echt geen hulp middelen nodig... hoogstens een stok met een plastic zak.... een longeerlijn die je gebruikt om hem voorwaarts te houden, tot ie kouwt en likt (overgeven) en als je stopt moet ie naar je toekomen... doet ie dat niet... begin je over nieuw.... als ie na dit alles naar je toe komt en volgt en toenadering zoekt (en niet om een snoepje of kroel, maar oprecht voor jou als leider) kun je verder gaan... dan vertrouwt ie op jou, tenminste is er een begin.

Misschien kom ik op sommige punten even te hard over, maar ik kom voor mezelf altijd graag to the point... en draai er niet om heen.
niet persoonlijk naar jou toe, maar alleen maar om je een idee te geven dat jij het ook kan en je niet belachelijk maakt om dit te gaan doen.

een "standaard" paard laat zich wel helpen op de werkwijze die je gewend bent toe te passen, maar vaak gaat er daarna halverwege toch ook wel eens wat mis... als het paard al sterker is en ouder.
zeker als een paard boven jou staat in zijn beleving.
en met strakke en harde hand berijk je ook niet alles.
zelfs anky past wel eens NH toe... en kijk waar ze nu is... got it???
zie het als een knipoog... en hele vette... en dan positief bedoelt.
Ik kom immers even mijn hersens kraken om jou op een goede weg te helpen.
dat dit allemaal gezgd is betekend nog niet dat je niet kundig genoeg bent... en ik snap je frustratie, maar nogmaals sta er eens voor open.
je kunt het allicht proberen en niet meteen denken dat je je belachelijk maakt, en paard houd ook van humor .
je zult echt zien dat als hij jou als leider ziet... je echt heel wat berijkt!
een paard ziet jou als soortgenoot, en niet als mens... zo ver kan een paard niet denken.
Het moet in zijn logica passen, en dit gaat verre te buiten dan zijn logica.
een jong paard is leergierig en staat voor heel veel open, vooral omdat ze nog niet gevormd zijn!
Deze lieve eigenwijze knakker is een heel ander geval!
kortom doe het met een knipoog en heb schijt aan eventueel uitlachende paarden... ze zullen je echt waardeeren

groetjes Angelique

angeliekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 01:19

zo en nu ga ik slapen hahahaha

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 14:13

Ik ben dit topic begonnen om te kijken of iemand dit probleem wel eens aan de hand heeft gehad en misschien de Tip van Flip voor me had.

Iedereen bedankt voor de reacties, mede door jullie is het (grootste) probleem opgelost.