deze spoor of scherpere?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:54

ben het ook met zowat iedereen hier eens.. geen sporen omdoen.. inderdaad conditie verbeteren

bij ons op manege heeft ook zo'n vrouw stompe sporen van 11 cm.. heb zoiets van .. nee..

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:59

smiek schreef:
bdankt allemaal...

jullie hebben natuurlijk ook wel glijk, maar het was oook niet mijn bdoeling om meteen spoor met wiel te nemen...
alleen als ik bijvoorbeeld zonder spoor ga rijden dat heeft helemaal geen zin want dan moet ik toch wel zo hard gaan schoppen enso :S

Dan denk ik dat je heel erg veel aan de gegeven tips hebt.
Moeten schoppen omdat je geen spoor om hebt betekent gewoon dat je paard niet aan het been is, of afgestompt, wat je toch op dezelfde bovenstaande manieren zal moeten verbeteren.

Doe je dat niet rij je over zoveel jaar met sporen van een halve meter om er nog enigszins een tempo uit te halen.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:32

als je paard lui is niet van voren losgooien maar tegenhouden

lui paard= tegenhouden (teugels)
heet paard= los laten (teugels)

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:45

Applelove schreef:

een lui paard tegen houden?? een van m'n pony's heb ik gister weer eens een keer gereden. Het ging echt voor geen meter ze liep erg scheef en zodra ik maar heel iets druk op de teugels had ging gewoon de handrem erop. Wat ik ook deed, zweep hielp niet en op m'n beenhulpen reageerde ze al helemaal niet. Als ik weinig contact met de teugels maakte dan kreeg ik teminste nog een reactie op m'n hulpen.
als ik m'n paarden voorwaarts wil hebben geef ik ze van voor de ruimte maar gooi ze dus nooit helemaal los. Een heet paard laat ik goed voorwaarts lopen maar houd contact met de teugels zodat hij niet harder gaat lopen.

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:36

Applelove schreef:

Vreemde vergelijking, leg eens uit?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:53

smiek schreef:
bdankt allemaal...

jullie hebben natuurlijk ook wel glijk, maar het was oook niet mijn bdoeling om meteen spoor met wiel te nemen...
alleen als ik bijvoorbeeld zonder spoor ga rijden dat heeft helemaal geen zin want dan moet ik toch wel zo hard gaan schoppen enso :S

Toch is het echt wel mogelijk om zonder sporen een voorwaarts paard te hebben.Lees de tips die gegeven zijn goed door en doe er wat mee.Weet je niet zeker of je het goed doet neem dan les en vraag diegene jou te helpen met je probleem.Maar doe a.u.b. die sporen af want zo kom je er nooit.

Je moet ook nooit je paard schoppen maar alleen even aandrukken de hulp is zo veel te groot probeer hier goed aan te denken en als je echt heel veel overgangen gaat rijden dan wordt hij echt beter aan je been.

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:53

jah dat is natuurlijk ook wle waar...
ik ga het morgen wel eens proberen zonder sporen..

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:42

smiek schreef:
jah dat is natuurlijk ook wle waar...
ik ga het morgen wel eens proberen zonder sporen..

Als je onafhankelijk kunt zitten kun je aansporen zonder spoor te gebruiken dus waarom zonder proberen. En even achter de singel goed aanprikken zodat ze schrikken. Maar zorg dat het paard wel energie heeft om te lopen

miss_nadine

Re: deze spoor of scherpere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:51

Citaat:
Als je onafhankelijk kunt zitten kun je aansporen zonder spoor te gebruiken dus waarom zonder proberen. En even achter de singel goed aanprikken zodat ze schrikken. Maar zorg dat het paard wel energie heeft om te lopen

Daar ben ik het mee eens maar ze geeft zelf al aan dat ze haar sporen wel moet gebruiken om hem voorwaarts te houden. Ik vind dat een paard voorwaarts moet zijn zonder sporen. Dat is ook de reden dat ik regelmatig zonder rijd om te kijken of mijn paardje nog reageerd zonder. Een keer een schop geven met sporen is geen probleem maar telkens drijven met sporen zorgt er alleen maar voor dat het paard minder gevoeliger word voor beenhulpen en dan ik het verstandig je paard weer zonder sporen aan het been te krijgen.

Smiek laat het ff weten hoe het morgen zonder sporen ging oke ?

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:14

Een spoor is voor hulp verfijning niet om je paard daarmee extra vooruit te werken.
Dus idd zoals al vele zeggen eerst goed aan het been maken

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:03

Kafue schreef:
Applelove schreef:

Vreemde vergelijking, leg eens uit?

Ik snap 'm ook niet... Voornamelijk dus bij een lui paard......

Als je bij een heet paard aan de teugels gaat hangen krult ie zich op
(kin op de borst)
Maar waarom je meer druk moet leggen bij een lui paard

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:03

Ik snap het idee er achter wel.
Hetis bij sommige paarden weleenszo dat hoe meer je tegenhoudt hoe meer ze vooruit willen, tegen de druk in zogezegd.

Het gaat niet bij alle paarden op, maar er zijn paarden die dus juist naar voren gaan als ze tegen gehouden worden.

Zelf maak ik er trouwens geen gebruik van.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:16

Jullie houden er dan wel een komische manier van rijden op na. In principe kan en mag ik nooit meer energie voor tegenhouden dan het paard me geeft en of ik er achter in heb gestopt.
Hoe kun je nu door meer druk op de teugels te leggen dus m.a.w te gaan trekken aan de teugels verwachten dat een paard voorwaarts gaat?

Het is activeer de de motor achter en daardoor gaat het verder. driehoeksverhouding zit --> been-->hand. Klaar.

Verder sporen afdoen om te kijken of hij aan je been is???????
Ik snap hem niet je drijft altijd aan met de kuit en als het paard niet luisterd leg je de spoor aan. Dus meen je je sporen af te moeten doen om te kijken of het zonder ook gaat. Wie beduvel je dan jezelf?????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:13

Kafue schreef:
Jullie houden er dan wel een komische manier van rijden op na. In principe kan en mag ik nooit meer energie voor tegenhouden dan het paard me geeft en of ik er achter in heb gestopt.
Hoe kun je nu door meer druk op de teugels te leggen dus m.a.w te gaan trekken aan de teugels verwachten dat een paard voorwaarts gaat?

Het is activeer de de motor achter en daardoor gaat het verder. driehoeksverhouding zit --> been-->hand. Klaar.

Ik snap hem niet je drijft altijd aan met de kuit en als het paard niet luisterd leg je de spoor aan. Dus meen je je sporen af te moeten doen om te kijken of het zonder ook gaat. Wie beduvel je dan jezelf?????

Amen!! Afbeelding

Ray_Ninja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:17

Je moet hem actief aan je kuit houden, niet aan je spoor. Ga veel schijnovergangen/tempowisselingen en overgangen rijden. Reageert hij niet goed, dan even bij tikken met een zweepje. Op deze manier hoef je je sporen niet eens te grbruiken en heb je hem lekker actief aan je been.

En misschien heeft je pony niet zo'n goede conditie, omdat hij na een half uur langzamer gaat lopen, of misschien hou je hem te veel vast van voor, zodat hij helemaal niet weg kan.
Ga eerst maar bij je zelf na, wat jij allemaal doet, en of je het goed doet ja of nee.

Veel succes verder!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:23

Kafue daarom zeg ik dat ik er geen gebruik van maak, heb er weleens over gehoord

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:41

Kafue schreef:

Ik snap helemaal wat je bedoeld maar ik heb het gevoel dat de topic starter haar paard rijdt met haar spoor in plaats van haar been daarom adviseerde ik om de sporen af te doen om het paard weer te leren luisteren naar haar been en niet naar haar spoor.

De topic starter wilde langere sporen gaan proberen om te kijken of hij dan wel zou luisteren maar hij moet niet aan de spoor zijn hij moet aan je been zijn en dat is dit paard zeer waarschijnlijk niet.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:27

Mijn paard, is goed aan het been, maar omdat, ik soms mijn been echt bijna in dr flanken moest leggen voordat ze reageerde als ik haar een keer wilde corrigeren, adviseerde mijn instructeur, doe eens een langere spoor om en houdt je been gewoon netjes op zijn plek en schop dan een keer flink!!!

Werkt perfect hoor, nu weer normale sporen en er is niks aan de hand ze reageert nu altijd.

Maar als je paard niet naar het been luisterd, voorbeeld, voorwaarts gaan aan het been; dan zijn langere sporen absoluut geen optie!!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:45

schoppen met sporen
ik ben het eens met Kafue
Citaat:

je kunt makkelijk met sporen aan testen of je paard goed aan t been is. Als ik met sporen rijd zie je me meer met de kuit aansporen, is niet zo dat ik er iedere keer met de spoor aan zit. Als ik moeilijkere oefeningen ga doen travers ofzo dan gebruik ik hem. Heb ook vaak als ik met sporen rijd dat ik de spoor soms helemaal niet hoef te gebruiken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:55

NOOIT EVEN FLINK MET JE SPOREN SCHOPPEN!

Gewoon anders gaan rijden. Probeer eens zonder spoor en leg je zweep dan achter je kuit. Geef been en wanneer je geen reactie krijgt open je je hand en kriebel je met je zweep achter je eigen kuit. Krijg je daar geen reactie op mag je een tikje geven enz. Zo zal hij na verloop van tijd enorm op je been gaan reageren.....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:57

Ja dat kan ook heel makkelijk maar ik denk dat 90% van de mensen die met sporen rijden geen idee hebben hoe dat moet.Je ziet toch ook heel erg vaak bij horses at work als comentaar staan hakken naar beneden die mensen rijden dus met hun hak en niet met hun kuit.En als ze een spoor om hebben rijden ze dus met hun spoor en nog steeds niet met hun kuit.

Verder eens met de anderen schoppen met een spoor Dat mag dus echt nooit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:59

Als je vraagt aan iemand met een zweepje, wanneer gaf je nu een tik, dan weten ze dat wel

vraag je nu aan iemand met een spoor, waneer heb jeje zojuist je spoor gebruikt, weten ze er niks van
want kuit en spoor is voor vele te dicht bij elkaar

lekker aflaten die sporen, totdat je paard echt op de kuit loopt

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:02

runningkawa schreef:
ja heeft zeker zin
om jou te schoppen

er staan momenteel een heleboel sporen topics, lees daar maar eens

advies, doe de huidige ook af

Zo die zit, gelijk het ijs gebroken hahahaha

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:04

Vind dat als je met sporen wilt rijden je ze eerst moet verdienen. Als je vaak met opgetrokken hak rijd of je benen niet stil kunt houden moet je er gewoon niet aan beginnen.
Dat is mij mening

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:04

ja sorry
je word toch simpel van die sporen, bitten en slof topics

waneer gaan mensen nu eens leren rijden, ipv van leren ... dat zeg ik maar niet