Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:24

ik vind foto 3 een prachtig plaatje.
hij heeft een mooi orenspel.
de hals vind ik mooi op lengte en goed gevuld in de bovenlijn hij is dus bol aan de bovenkant tussen schoft en nek.
hij draagt zijn staart ook lekker los en soepel zover ik dat kan zien
hij mag alleen iets meer naar boven komen zodat zijn oortjes het hoogste punt worden

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:27

jarrah ik vind dat je heel goed bezig bent. Uit je foto's en ook uit het net geschreven stukje.

Tijdend het rijden zitten er ook wel stukken bij, dat ik ze meer oppak en er meer aan ga rijden (maar ik heb persoonlijk niet het idee dat ze er op dit moment meer van gaat dragen of actiever word, ze krijgt wel spanning, maar kan dat op dat moment nog niet zo verwerken dat ze daarvan gaat dragen

Kafue.. Op foto's een mooi ontwikklede achterhand zien betekent niet dat een paard de spieren heeft ontwikkled om te kunnen. maakt ze het wel makklijker maar hoeft niet zo te zijn dat het allemaal al in elkaar past.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:52

je kan niet verwachten dat een jong paard al veel front heeft dat krijg je alleen door training.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:57

@moniek: Ik vind je stukje erg goed verwoord, alleen ben ik het persoonlijk niet helemaal eens met jou kijk op de derde foto. Ik zie daar een paard wat haar hals opkrult en dr rug iets wegdrukt. Het achterbeen lijkt goed onder te treden, maar als je goed kijkt zie je dat ze dit paard op dit moment een beetje tegen mijn been inhangt, de voorwaartse drang is weg, ze loopt als het waren met de stop erop.
Zo ziet eidereen iets anders bij eenzelfde foto, grappig is dat!!!

@piepelotje: dankjewel, ik doe ontzettend hard mn best, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd het goede is, vandaar dat ik altijd open sta voor kritiek, maar een klein beetje bevestiging dat ik op de goede weg zit is toch altijd wel fijn om te horen!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:01

nog wat ja ik ben vervelend
over het teveel op de voorhand lopen is heel makkelijk om te zien
je paard loopt veel te diep met zijn hoofd naar beneden.
je ziet dat hij veel gewicht op de voorhand drukt hij hangt dus op de teugels
ik zeg altijd hij wil net als een struisvogel met zijn hoofd het zand in.
Wat je eraan kan doen is longeren dat werkt als een trein en jij hebt ook veel meer zicht naar je paard je ziet alles dat is anders dan dat je erop zit.
maar gebruik geen bijzetteugels waar hij makkelijk op kan hangen en zet hem nooit te hoog in.
met de touwtjes werkt het prima.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:03

sorry ik bedoelde foto 4 haha ja ik kan niet tellen erg he? haha

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 12:10

Moniek schreef:
sorry ik bedoelde foto 4 haha ja ik kan niet tellen erg he? haha

Ow haha, ja dat maakt het verhaal idd heel anders!!
Dan ben ik het idd wel met je eens, alleen zou ik op deze foto graag willen zien dat ze haar rug iets meer los zou laten. Ze houd dr rug een beetje strak, waardoor ze achter niet echt lekker meekomt op deze foto. Maar dat heeft ook weer te maken met de spanning van dat moment (dit was pas onze tweede wedstrijd).

Zo zeg ik al: op al mijn foto's valt nog genoeg aan te merken, vandaar dat ik erg benieuwd ben hoe anderen dat zien!!!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:31

Ik vind het niet zo ogen
maar je mag haar meer als een hefboom laten werken dat zeg ik ook in mijn opmerking als ze iets meer omhoog komt dan moet ze wel mat haar achterhand meer mee gaan maar dat scheelt al niet veel dus je gaat echt de hele goedekant op.
De spieren in de bovenlijn moeten ook aangespannen zijn.
daardoor gaat de rug welfen en schoft rijst dan.
moeilijk uitelegen ik hoop dat je me begrijpt

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:03

Kafue schreef:
Bij een foto kun je wel degelijk je een beeld vormen. Maar lijntje kun je niet trekken je moet naar het geheel kijken. En een aantal fotos neigen naar op de voorhand.

karijn schreef:
Wat een lap tekst zeg, overgeschreven uit een boek?
Het lastige van de foto's is inderdaad dat het een momentopname is. Wil je een oordeel van je mede boktschrijvers? Dan zou je een video op bokt moeten plaatsen van tenminste 10 minuten. Dat zal dus niet werken.

Als je op mij doelt, nee ik heb het zeker niet overgeschreven uit een boek

Dat bedoel ik dus te zeggen, van de foto's kun je wel íets afleiden maar nogmaals, hij kan het ene moment op de foto super gedragen lopen en 2 seconde later uit elkaar vallen. Dan kun je dus zeker niet over een gedragen paard spreken. En daarom wil ik niet vanaf de foto's het rijden van de TS beoordelen
Ik neem aan dat je ook geen les kunt geven vanaf een foto. En anders, erg knap van je!

Kafue schreef:
Daar kun je lang en kort over discussieren. Die tijd kun je ook gebruiken om je paard te zadelen en weer van achter naar voren met zit, been naar de hand toe te drijven.

In mijn geval dan lang discusiëren, zit nu toch thuis met een blessure

Kafue schreef:
Dragen is belangrijk dat komt niet vanzelf daar moet je actief voor rijden.
Natuurlijk komt het wel maar na jouw actieve inbreng en niet vanzelf er zijn maar weinig paarden met een goede eigenhouding. Het geheel is idd ontspannen gereden en ziet er goed uit, maar je moet nu gewoon meer gaan vragen.

Overleg maar met je instructeur beide paarden lijken er aan toe te zijn. Natuurlijk is het ook een kwestie van ervaring, maar die krijg je alleen door veel verschillende paarden te rijden, te voelen en les te hebben van een goede instructeur of instructrice.

En zelfs al zijn de paarden er klaar voor, wat niet alleen een kwestie van bespiering is, maar van nog 100 andere factoren (denk aan karakter, evenwicht, werkwilligheid, tempo waarin het paard iets leert etc. etc.) dan moet de ruiter heb ook aankunnen. Naar mijn mening moet je een combinatie beoordelen naar het moment en het kunnen en kennen en niet omdat de paarden al 5 zijn moet de combinatie het maar even doen.

Moniek schreef:
jou paard loopt goed techt gericht dat kan je heel goed zien op de foto's heel goed zelfs want je ziet dat de achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef treed.
jou paard loopt dus zeker niet uitelkaar.

En ook dat kun je helemaal niet van een foto beoordelen. Alle 3 jarige die ik zadelmak gemaakt hebben liepen met hun achtervoeten in of voor het afdruk van hun voorhoeven. Dat waren allesbehalve rechtgerichte en dragende paarden. Dat heeft o.a met de stuwkracht te maken en zeker niet met de draagkracht. Zo ken ik GP paarden die tijdens een arbeidsdraf net intreden met hun achterhoeven, die zouden volgens jou dus minder rechtgericht en dragend lopen dan die 3jarige?

Moniek schreef:
ik vind foto 3 een prachtig plaatje.
hij heeft een mooi orenspel.
de hals vind ik mooi op lengte en goed gevuld in de bovenlijn hij is dus bol aan de bovenkant tussen schoft en nek.
hij draagt zijn staart ook lekker los en soepel zover ik dat kan zien
hij mag alleen iets meer naar boven komen zodat zijn oortjes het hoogste punt worden

Het orenspel betekend, de manier waarop de oren zich bewegen in de training. Dat kun je vanaf een foto niet zien, je ziet alleen hoe de oren op dat moment staan.
Als de hals aan de bovenkant 'goed gevuld' is betekend dat niet dat het paard zijn rug goed gebruikt. Dat denken veel ruiters maar niets is minder waar. Je paard kan een hele mooie hoofd-hals houding hebben en enorm strak in de rugspieren zijn. Aanleuning begint achter dus moet je ook vanachter beoordelen, niet vanaf het hoofd.
En jij ziet liever dat de oren het hoogste punt hebben. Voor oprichting in de ring vanaf Z niveau moeten de laatste 2 nekwervels voor de oren het hoogste punt zijn (oren niet meegerekend). Maar dit zijn foto's uit een L training, ten eerste hoeft het paard zo hoog nog niet op te richten, ten tweede is dat helemaal niet goed om constant opgericht te rijden. Het gaat erom hoe het paard in het lichaam is, niet aan welk standaard dressuurplaatje het voldoet.

Moniek schreef:
je kan niet verwachten dat een jong paard al veel front heeft dat krijg je alleen door training.

Veel front heeft meer met de natuurlijke bouw van het paard te maken. Mijn 3jarige hengst heeft enorm veel front en is net zadelmak.

Moniek schreef:
nog wat ja ik ben vervelend
over het teveel op de voorhand lopen is heel makkelijk om te zien
je paard loopt veel te diep met zijn hoofd naar beneden.
je ziet dat hij veel gewicht op de voorhand drukt hij hangt dus op de teugels
ik zeg altijd hij wil net als een struisvogel met zijn hoofd het zand in.
Wat je eraan kan doen is longeren dat werkt als een trein en jij hebt ook veel meer zicht naar je paard je ziet alles dat is anders dan dat je erop zit.
maar gebruik geen bijzetteugels waar hij makkelijk op kan hangen en zet hem nooit te hoog in.
met de touwtjes werkt het prima.

Als het paard laag ingesteld is betekend dat helemaal niet dat hij op de voorhand loopt. Je paard kan heel laag ingesteld zijn en enorm van achter doortreden.
Dat goed longeren (dwz longeren alsof je zelf aan het rijden bent) de training bevordert ben ik zeker met je eens. Over hulpteugels ga ik niet discusieren, dat moet ieder voor zich uitmaken wat hij of zij het prettigste vindt, vind ik.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:35

met op de de voorhand lopen bedoel ik dus niet alleen laag ingesteld je ziet gewoon dat een paard veel gewicht op zijn voor hoefen legt en dat in combinatie dat hij veel te ver zijn neus in het zand drukt.
en front is volgens mij toch echt de achterhand meer onder de massa brengen waardoor de voorhand meer oplicht zeg maar en het ene paard heeft dat meer van nature en bij de andere moet je dat erin trainen.
en over de oren ik zeg wat ik op de foto zie dat is een moment opname en ik zie opdat moment opname een vriendelijk orenspel.
en ik zeg niet dat met een goedgevulde nek gelijk ook zijn rugspieren goedgebruikt.
en ik beoordeel het ook niet vanuit het hoofd maar van een totaal plaatje.
ik probeer het nog een keer
de spieren die van het achterhoofdsbeen tot aan het spronggewricht lopen, staan met elkaar in verbinding hierdoor lijkt het alof er 1 spier loopt vanaf de nek via de bovenkant van de hals,scoft,rug.lendenen,kruis en broek naar het spronggewrichtvan het paard.
als hij gaat nagevenlaat hij zijn nek en kaakgewrichten losde spieren in de onderhals ontspannen en de spieren in de bovenhals spannen aan.
je paard trekt over de schoft ann zijn rugspieren.
als je hem vanuit dit punt naar vooren activeert dan zal hij in het zweefmoment het achterbeen naar voren slingerenhij treed met zijn achterbeen meer onder het lichaam dan krijg je dus die hefboomwerking die ik bedoelde.
pfff wat een verhaal ik hoop dat ik duidelijk ben.
en van een foto is het altijd moeilijk ik doe mijn best.

jarrah

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:38

Longeren doe ik ze idd allebei 1 soms 2 keer per week en ik moet zeggen dat ze allebei dan echt superlekker door het lijf lopen. Ik longeer niet gewoon met bijzetteugels, ik ben daar bij deze paarden niet zo dol op. Met die bijzet werk je altijd de neus naar het paard toe, maar bij deze paarden wil ik juist tijdens het longeren het neusje eruit hebben. Ze hebben allbei geen moeite met de hals op te rollen en op de voorhand te vallen, dus wil ik dat niet nog eens extra stimuleren!
Ik heb vorig jaar van Rien en Inge van der Schaft leren longeren op een manier die veel mensen ''raar'' vinden omdat ze het niet kennen, maar ik moet zeggen dat mijn paarden er echt super op reageren.
Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar het werkt ongeveer net als een goque alleen kan ik ze ook met deze methode echt exact precies instellen waar ik ze wil hebben! Werkt bij hen echt super!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:45

nou dat is fijn en daar gaat het om waar je paard goed op reageert.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:46

Moniek, dan zal ik het verkeerd opgevat hebben, zo kwam het iig op mij over in jou stukjes

Front is gewoon de voorkant van het paard, de schouder, hals. Front is dan ook de engelse benaming voor voorkant

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:48

Ik denk dat moniek en Okkie1 niet eens zo heel ver van elkaar vandaan zitten, maar jullie verwoorden het allebei anders. Wat die oren betreft ben ik het met allebei wel eens, het oren''spel'' kan je idd niet zien, maar een paard dat spanning in de bovenlijn heeft kan nooit zijn oren ontspannen van de ruiter afdraaien. Dat vind ik in een totaalplaatje toch wel een belangrijk punt....de stand van de oren.

Een paard dat niet ontspannen door het lichaam loopt, kan nooit ontspannen die oren van de ruiter afdraaien en een paard dat niet ontspannen door het lichaam zal ook nooit kunnen dragen, aangezien ontspanning toch een onderdeel van de gedragenheid/oprichting is. Ik kijk dus ook in het totaalplaatje altijd naar de stand van de oren!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:56

Okkie1 schreef:
Moniek, dan zal ik het verkeerd opgevat hebben, zo kwam het iig op mij over in jou stukjes

Front is gewoon de voorkant van het paard, de schouder, hals. Front is dan ook de engelse benaming voor voorkant

haha is gewoon moeilijk vind ik om de juiste woorden te vinden sorry daarvoor.
maar je hebt ook gelijk allebij denk ik zeggen het alleen anders.
maar heb ook ff in je profiel gespiekt ziet er mooi uit hoor
Wel leuk om zo elkaars kennis overtedragen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:46

Kafue schreef:
Bij ons lopen driejarigen die net een maad of drie vier onder het zadel zijn al naar de relatieve bij hun trainingsniveau passende oprichting toe.

Misschien is dat ook de reden waarom wij altijd 'duits' gereden paarden op stal krijgen om te corrigeren Deze paarden staan wereldwijd bekend als paarden met veel front, veel oprichting, en veel rugklachten. Daarbij hebben die paarden die op de duitse manier getraind zijn vaak problemen met het vertrouwen in de ruiter

Moniek schreef:
haha is gewoon moeilijk vind ik om de juiste woorden te vinden sorry daarvoor.
maar je hebt ook gelijk allebij denk ik zeggen het alleen anders.
maar heb ook ff in je profiel gespiekt ziet er mooi uit hoor
Wel leuk om zo elkaars kennis overtedragen

Dankjewel

Om nog even op het orenspel terug te komen, zeker is dat belangrijk, maar orenspel betekend gewoon hoe het paard zijn oren beweegt en dat zie je hier niet. Ik zie wel dat de paarden de oren altijd geconcentreerd op de ruiter hebben en dat vind ik persoonlijk fijn om te zien.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:04

ja klopt ik had dat ook verkkerd opgeschreven ik bedoelde de stand van de oren opdat moment en dat ziet er rustig uit.
En ik weet niet hoe hij dat deed naar de opname van de foto.
Hoe dan ook het blijft lastig om dat van een foto te beoordelen.
Ik zie het liever live en dat zeker een uurtje lang.
maar goed dat kan niet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:46

@Okkie1 omschrijf de defenitie "Duits gereden paard" Ik ken namelijk geen duitse manier van rijden.
Ik ken wel een klassieke manier van rijden. Het paard van achter naar voren rijden naar de elastisch vriendelijk vragende hand toe. Rugproblemen zouden kunnen ontstaan als het paard zijn rug stijf houd of als de ruiter het paard in een gedwongen houding trekt. Die twee passen niet bij onze manier van rijden. Wij rijden volgens de zes begrippen die een leidraad vormen in onze manier van rijden. De manier is gebasseerd op het rijden met gevoel, verstand en vriendelijkheid. Wij vinden de takt, aanleuning, ontspanning, schwung, recht richten en verzameling namelijk erg belangrijk.
Daarin leren we het paard om de ruiterhand op te zoeken niet andersom wij zoeken de mond niet op, begrenzen wel maar met een zuivere hand geen blokkerende hand, dus wij laten de paarden de mogelijkheid om hun passen af te maken daar anders de TAKT verloren gaat.
Ik ken wel paarden die het vertrouwen in de ruiter kwijt zijn, maar die zijn niet gereden op de manier zoals wij de klassieke dressuur geleerd hebben, die zijn gereden door ruiters die vergeten zijn dat het paard een levens wezen is waar je respect voor moet hebben.
Ik denk dat Jij en ik een andere mening hebben over oprichting. Waarneer namelijk de takt, de aanleuning, de ontspanning en de schwung bij het hjonge paard bevestigd zijn is het tijd voor de volgende stap in het leerproces het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand, eerste belangrijke punt is het rechtrichten. Beide dingen zijn bereikt en die bereik je vrij snel.
Je moet daar ook niet zo moeilijk over doen, reite dein pferd vorwarts und richte es gerade.
Ik kijk ook naar het totaalplaatjes en de blik van het paard. Die twee zijn er aan toe. Dus gewoon doen actief voorwaarts naar de vragende hand toe.

Verder weet ik zo geen leraar in alphen aan de rijn. Mischien hier een advertentie plaatsen of mischien hier bij zoek zoeken op plaatsnaam ofzo.
Er zijn vast wel goede instructeurs in de buurt te vinden. Voor die van mij is dat denk ik te ver weg, clinics ja maar ja daar heb je voor een keer niks aan.
Gewoon in je onderschrifr iets zetten van Help ik zoek een goede instructeur in de buurt van...... sucses

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:49

Kafue schreef:
@Okkie1 omschrijf de defenitie "Duits gereden paard" Ik ken namelijk geen duitse manier van rijden.
Ik ken wel een klassieke manier van rijden.

Je begrijpt wel wat ik bedoel, je geeft namelijk zelf al antwoord.
Duitsland staat bekend om zijn manier van rijden, jij noemt het de klassieke manier, ik de duitse. Een pot nat

Kafue schreef:
Het paard van achter naar voren rijden naar de elastisch vriendelijk vragende hand toe.

Ja, dat is de bedoeling van elke manier van rijden. Helaas gebeurd het in de praktijk niet al te vaak en bij een ruwere manier van rijden zoals imo de duitse/klassieke wat meer dan in 'onze' waar het paard langer de tijd krijgt om in oprichting te leren lopen.

Kafue schreef:
Rugproblemen zouden kunnen ontstaan als het paard zijn rug stijf houd of als de ruiter het paard in een gedwongen houding trekt. Die twee passen niet bij onze manier van rijden.

Die manier past bij geen enkele manier van rijden maar nogmaals zie ik die in de praktijk héél vaak terug bij de klassieke/duitse manier.

Kafue schreef:
Wij rijden volgens de zes begrippen die een leidraad vormen in onze manier van rijden. De manier is gebasseerd op het rijden met gevoel, verstand en vriendelijkheid. Wij vinden de takt, aanleuning, ontspanning, schwung, recht richten en verzameling namelijk erg belangrijk.

Dat is de leidraad voor alle dressuur, maar de manier waarop het uitgevoerd geeft de doorslag. Dat kan niemand ontkennen. In Duitsland wordt over het algemeen anders getraind dan in Nederland. De paarden moeten op een veel jongere leeftijd in oprichting lopen zoals je zelf al zei moeten jou 3 jarige dat ook. Waarvan gebleken is dat dat helemaal niet zo goed is. Een 3 jarige is daar mentaal en fysiek imo gewoon helemaal niet aan toe, waardoor een stukje dwang in de training komt met alle gevolgen vandien.

Kafue schreef:
Daarin leren we het paard om de ruiterhand op te zoeken niet andersom wij zoeken de mond niet op, begrenzen wel maar met een zuivere hand geen blokkerende hand, dus wij laten de paarden de mogelijkheid om hun passen af te maken daar anders de TAKT verloren gaat.

Een paard kan ook leuk macheren terwijl het helemaal niet vrij gelaten wordt van voren. Tot het op een gegeven moment in een blessure, stress of ernstig verzet naar voren komt, bij het ene paard sneller dan het ander. En er zijn zelfs erg sterke paarden met een enorm karakter waar je dat niet zo gauw aan merkt, maar het merendeel van wat ik gezien heb van de paarden op de klassieke/duitse manier getraind hadden problemen en/of blessures.

Kafue schreef:
Ik ken wel paarden die het vertrouwen in de ruiter kwijt zijn, maar die zijn niet gereden op de manier zoals wij de klassieke dressuur geleerd hebben, die zijn gereden door ruiters die vergeten zijn dat het paard een levens wezen is waar je respect voor moet hebben.

Misschien ben jij een uitzondering, wat ik betwijfel door je stukje dat jij van een 3 jarige ook enige oprichting verlangt, maar over het algemeen heeft mijn ervaring me geleerd dat uiteindelijk alle paarden die zo getraind zijn uit angst dansten en niet uit een vertrouwen en respect.

Kafue schreef:
Ik denk dat Jij en ik een andere mening hebben over oprichting. Waarneer namelijk de takt, de aanleuning, de ontspanning en de schwung bij het hjonge paard bevestigd zijn is het tijd voor de volgende stap in het leerproces het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand, eerste belangrijke punt is het rechtrichten. Beide dingen zijn bereikt en die bereik je vrij snel.

Zeker weten dat wij een andere mening hebben
Oprichting is overal hetzelfde begrip alleen de manier waarop het bereikt wordt is verschillend (zoveel wegen naar Rome... Welke is de juiste?). Oprichting heb je overigens niet nodig bij het rechtrichten, niets is minder waar! Daarbij kan het wel heel snel gaan, maar is snel goed? Juist door dat snelle raakt het paard zijn vertrouwen kwijt. In de klassieke dressuur wordt er volgens mij teveel nadruk gelegd op het plaatje van buitenaf en de snelle prestatie ipv het fysieke en mentale welzijn van het paard.

Kafue schreef:
Je moet daar ook niet zo moeilijk over doen, reite dein pferd vorwarts und richte es gerade.
Ik kijk ook naar het totaalplaatjes en de blik van het paard. Die twee zijn er aan toe. Dus gewoon doen actief voorwaarts naar de vragende hand toe.

Nu was ik nooit zo goed in de Duitse taal (en dat terwijl ik 5 min. van de grens af woon ) dus geen flauw idee wat dat betekend
Maar hoe kun jij vanaf een foto nu zien dat die eraan toe zijn. En dat bedoel ik nu als ik zeg dat er naar mijn mening bij de klassieke dressuur teveel naar het plaatje van buitenaf en de snelle prestatie ipv het fysieke en mentale welzijn van het paard. Misschien zijn het wel paarden die mentaal enorm jong zijn, paarden die helemaal niet snel leren, paarden die er mentaal nog niet aan toe zijn, misschien zijn het hele gemakkelijke paarden die alles toelaten en overvraag je ze daarmee. Heb je straks de poppen aan het dansen! En dan over het fysieke gedeelte nog niet gesproken!

Maar goed, nogmaals, vele wegen naar Rome. Welke jij de juiste vindt moet je zelf weten, ik zal iig nooit de weg van de klassieke dressuur kiezen (o.a om bovengenoemde reden.)

Duitsland houdt niet voor niks Nederland niet bij in de dressuur

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:02

@Okkie1, speciaal voor jou vertaald Reite dein Pferd vorwats und richte es gerade, rijd je paard voorwaarts en richt het recht.

In onze dressuur die ik klassiek noem en jij voor jouw gemak duitse dressuur noemt kennen wij niet een houding maar verschillende hoofd/halshouding. Het is de bedoeling dat het paard mijn hand zoekt dus mijn aanleuning opzoekt. Zoekt het paard de hand niet op dan is hij niet eerlijk gereden je kan en mag daar dan niet de naam klassieke dressuur aangeven. Noem het dan maar trek dressuur of verstand op nul dressuur geen gel*l in de krul dressuur. Geef het maar een naam maar noem het in Godsnaam geen klassieke dressuur aangezien het daar dus gewoon niets mee te maken heeft.
Het gaat ook niet om de tijd het gaat om de manier. De ervaring leert dat je een paard die je in vertrouwen en met respect rijd al redelijk snel het verhaal takt, aanleuning ontspanning en schwung kunt leren, geen van deze begrippen is hem namelijk vreemd.
Een paard kan namelijk mischien wel leuk marcheren als hij niet vrij gelaten wordt alleen vergeet je dat daarbij de TAKT wel verloren gaat. Een paard in spanning kan niet ontspannen dansen die spanning vind je altijd terug.

Oprichting is relatief een paard dat namelijk op zijn eigen benen loopt, balans gevonden heeft op de achterhand kan richting oprichting dat is vrij snel bereikt en daar krijg het paard mits de ruiter het goed doet absoluut niets van. En natuurlijk zijn er paarden die er langer over doen en die laten we graag de tijd, alles in overleg met het paard hoor.
En dat jij nooit de weg van de klassieke dressuur zult kiezen mag ik zo vrij zijn om je te vragen welke weg je dan gekozen hebt? Alles is namelijk gebasseerd op de principes van de klassieke dressuur.
Zelfs het LDr rijden is daarop gebasseerd.

En over je opmerking Duitsland houd niet voor niks Nederland niet bij in de dressuur. Vandaar dat er internationale forums komen met vooraanstaande trainers om de vermeende perverse trainingsmethoden van bepaalde mensen waaronder duitsers maar ook nederlanders aan de kaak te stellen.
En vandaar dat bijvoorbeeld Syliva Ikle plaats nummer drie haalde in Aachen en Kyra Kyrklund met Max ook ik geloof op vier eindigde? Of praten over Briar plek nummer een, tjee een nederlander op plaats twee oeiiiii nu is heel de wereld bang dat paard flipte volkomen op de zaterdag die was het vertrouwen compleet kwijt of is at ook niet jouw manier.

Ik denk dat je nog maar eens moet gaan studeren op het begrip oprichting en of dat een houding is of een manier van gaan. Overleg eens met je lesgever, wie weet kom je dan ook tot de conclusie dat het meer een manier van gaan is dan een gefixeerde houding.
En bovendien een driejarige mag in de B lopen maar die moet ook al de begrippen aanleuning, takt, ontspanning, schwung hebben een mate vn rechtgericht zijn.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:49

Dit kan een leuke discussie worden .

Heeft iemand nog de link van het topic van Okkie waar dit allemaal mee begonnen is?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:10

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:51

Eigenlijk ben ik het helemaal eens met kafue.

Ook andere bokkers hebben correcte opmerkingen geplaatst maar imo is er helemaal niets mis met de manier zoals zij omschrijft.

We beginnen allemaal met de basis. Simpel genoemd aan het been, van achter naar voor rijden, rechtstellen, stuwing vanuit de achterhand en ja zelfs dit bij een 3 jarige Wat betreft het op de voorhand lopen komt je weer uit bij het van achter naar voor rijden. Alles begint bij een juiste basis.
Persoonlijk heb ik liever dat een paard eerst lekker door zijn lijf loopt voor dat ik ook maar denk aan welke vorm van LL dan ook. Helaas zijn er meer mensen die een mooi plaatje belangrijker vinden dan een uitgebalanceerd paard maar dat is een ander verhaal. Anyway op het moment dat hij lekker door zijn lijf loopt dan zoekt hij je hand vanzelf op. En om terug te komen bij het begin vind ik de manier die kafue beschrijft een vriendelijke en eerlijke manier om daarnaar toe te werken.

Verder wat betreft de foto's tsja daar laat ik mij niet over uit. zoals gezegd het is een moment opname alhoewel ik er wel vanuit ga dat de beste foto's geplaatst zijn en wat je je ziet dus ook het max kunnen van deze ruiter met dit paard is. Wel vind ik het raar dat er eerst om commentaar gevraagd word en vervolgens gezegd word dat je dit niet kan zien aan een foto.

Alles bij elkaar zijn het leuke foto's en idd met de juiste begeleiding kan er mss heel wat uitgehaald worden, maar dat geld immers voor iedereen.

Nou barst maar los met alle kritiek

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:10

georgia schreef:
Verder wat betreft de foto's tsja daar laat ik mij niet over uit. zoals gezegd het is een moment opname alhoewel ik er wel vanuit ga dat de beste foto's geplaatst zijn en wat je je ziet dus ook het max kunnen van deze ruiter met dit paard is. Wel vind ik het raar dat er eerst om commentaar gevraagd word en vervolgens gezegd word dat je dit niet kan zien aan een foto.

Dit zijn niet mijn beste foto's, het gaat hier juist om dat er aan alle foto's het e.e.a. mankeerd. Ik vraag niet zozeer commentaar op mijn rijden of mijn paard of wat dan ook....waar het mij juist om gaat is... hoe interpreteerd iedereen deze beelden, iedereen kijkt er namelijk anders naar!!!

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:28

Sorry ik denk dat ik jou en okki1 een beetje door elkaar haal. Heb teruggelezen en zag idd dat de kritieken van okki1 komen en niet van jou

Ik volgde dit topic en vond het een beetje belachelijk dat dit meisje (en zelfs de Duitse ruiters) zo werd aangevallen terwijl ze wel degelijk zinnige kritieken heeft gegeven en ook duidelijk weet waar ze het over heeft.

Wat de foto's betreft ... ja, je zegt het zelf het zijn momentopnames maar vooral op het eerste paard ziet het er gewoon lekker ontspannen uit en een ontspannen paard is voor mij nog altijd een beter compliment dan een aantal centimeter verschil in de LL.