druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:49

Citaat:
mijn stelling, je vraagt het vriendelijk......... je eist het rijtechnisch correct......... en daarna maakt het niet meer uit, al ga je achterstevoren op je paard zitten, als het maar gebeurt.......

Helemaal mee eens!!! en dat is niet gemeen maar eerlijk en duidelijk

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:59

Ik vind hangen ook niet echt effectief, na een tijdje lijkt het het paard ook geen bal meer uit te maken. Als mijn pony er buiten vandoor gaat probeer ik zoveel mogelijk met mijn zit te werken, lang en zwaar maken, handen laag en bij elkaar. Helpt natuurlijk niet als ie echt aan de kletter gaat, maar dan ruk ik dus gewoon in 1 keer aan mijn linker of rechterteugel. In de bak kan ik me er niet zo druk over maken als ie loperig is. Paar rondjes alle remmen los, even laten gaan. Daarna is het vaak wel over, wat overgangetjes rijden, etc.
Beetje onsamenhangend verhaal geloof ik, maar met hangen heb ik dus nooit echt mijn doel bereikt.

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:02

Hangen doe ik nooit. Af en toe wel een "hardere" ophouding om en om. Ik heb er een hekel aan als een paard na verschijnende waarschuwingen door mijn hulp dendert. Dan maar even wat harder inwerken. Maar dan is het ook gelijk klaar. Als er dan reactie op komt, belonen en opnieuw beginnen. Niet door blijven sjorren of hangen, daar krijgt die alleen maar stugge mond van.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:27

Carmuh schreef:
Ik vind ook dat het meeste op gewichtshulp moet, maar bij een jong paard heb jetoch egt wel af en toe handinwerking nodig om hem te corrigern zodat hij het simpelweg goed snapt vind ik....

Naar mijn idee is het bij jonge paarden juist makkelijker om het op de zit te doen. Ze zijn minder stabiel en zullen dus eerder langzamer gaan als jij op hun motor gaat zitten, simpelweg omdat het te moeilijk is om door te blijven lopen...

KiWiKo schreef:
je eist het rijtechnisch correct.........
En als je daarbij moet flossen, zagen of hoe je het ook wilt noemen, dan is dat zo

Voor zover ik weet is zagen en/of flossen niet echt rijtechnisch correct (evenals hangen/trekken), en heb k het ook nergens in de boekjes gelezen... Kzou t btw wel eens willen zien als t der toch in staat !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:29

euh effe goed lezen........ je vraagt het eerst vriendelijk, daarna eis je het rijtechnisch correct, en DAARNA maakt het niet meer uit hoe, als het maar gebeurt

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:57

Denk ook dat dat per paard verschilt toch. Als ik mijn ene pony een korte ophouding geef wordt het alleen maar erger als hij er al niet vandoor is
Maar hou ik iets druk op de teugels en voer ik die langzaam op dan wordt hij kalmer en luisterd wel. Het is nooit zo erg dat ik moet gaan hangen of zo, maar af en toe is een iets strenger optreden wel nodig.

Chanty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:06

ja ik ben het hier wel mee eens! ik heb zelf ook een paard dat erg pittig is om te rijden en dan vergeet je wel eens dat je zelf ook moet ontspannen. maar deze manier kan opzich wel helpen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:13

Pittig heeft imo niks met doordrammen te maken

als ik op een pittig paard zit dan ga ik zingen en probeer de loperigheid om te zetten in arbeid.. en daarvoor moet je juist van de voorkant afblijven

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:03

trekken of een keer iets doen helpt niet bij mijn pony ze gaat meer klooien..ik zet der op de volte en ga diep zitten meer kan ik zowat niet doen ze hangt zo in der mond op die momenten ze doet het alleen als ze voelt dat ik zenuwachtig ben..

timonpumaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:24

Sorry hoor, maar gewoon gaan zitten zagen flossen rukken hoe je het ook wilt noemen als je paard niet terugkomt, dan ben je niet helemaal goed bezig naar mijn idee. Dat vind ik dat eerder dierenmishandeling dan normaal met paarden omgaan, laat staan dat het rijtechnisch correct is. Ik denk dat je zelf eens moet nadenken als je een stuk ijzer in je mond krijgt en iemand haalt dat even lekker heen en weer, dan weet ik zeker dat je niet hetzelfde bij je paard gaat doen want een paard is echt neit ongevoeliger dan een mens, hij voelt tenslotte ook een vlieg op zijn huid. Als je je paard niet normaal terug kan rijden zul je dat rijtechnisch correct op moeten lossen, en als je zelf geen andere mogelijkheid hebt om dat te doen behalve het rukken en flossen ed dan zou ik een goede instructeur proberen te vinden die weet hoe het wel moet en jou beter kan leren rijden waardoor je het paard ook vriendelijk en correct kan vragen om terug te komen.

Het is pure onzin om zo maar even te gaan zitten rukken en trekken aan dat bit, je maakt het paard daardoor eerder bang voor je hand dan dat hij goed op je hand gaat reageren

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:09

Als mijn pony teveel voorwaarts is, niet wil stoppen, of de neiging heeft hem te peren en aan de kletter te gaan, dan heb ik een simpele oplossing ( die misschien alleen alleen op mijn pony van toepassing is, maar wie weet inspireert het jullie ). Zodra ik de eerste tekenen van eventuele nervositeit, doordrammerigheid en dergelijke voel, is het teugels ontspannen, alleen nog een lichte druk, en het binnenbeen er heeeeel goed aan. Het klinkt heel raar, maar mijn pony kan dan geen kant uit, en ze ontspant veel meer. vroeger wist ik me geen raad met haar want ze ziet werkelijk overal spoken en ze wist niet hoe te ontspannen, maar nu ik dit trucje toepas hoef ik niet meer in haar mond te zitten. en als ze bijvoorbeeld op x moet stilstaan dan geef ik een kleine halve ophouding zodat ze weet dat er iets komen gaat, en dan leg ik mijn benen aan en staat ze stil. ze heeft daar niet altijd evenveel zin in, maar ik heb gelukkig redelijk veel kracht in mijn benen dus dan knijp ik d'r gewoon fijn

Ik ben dus niet zo van een te hoge druk op de teugels, als ik op een paardje rijd wat erg voorwaarts is dan laat ik hem, zoals iemand al eerder zei, daar ook naar werken. Dat is trouwens iets anders als racen. als mijn pony wil racen, dan is dat prima, maar dan wel op MIJN tempo. en dat ligt weer effe wat hoger dan haar tempo. Maar ik ga haar niet lopen inhouden want daar wordt ze hard van in de mond.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:33

Ik hbe een vraagje dat hier een beetje bij aansluit. Een paar stalgenootjes van mij rijden actief dressuur, en die hebben het altijd over druk op de teugels. Met ruwe teugels kunnen ze niet rijden, want zij moeten het paard 'aan de teugel' rijden (zo zeggen ze het zelf). Ik rijd zelf alleen recreatief, dus ik heb er geen verstand van, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je je paard met veel druk 'aan de teugel' rijd. Als jullie je paard aan de teugel/nageeflijk rijden, hoeveel druk heb je dan op je teugels?

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:51

Mijn paard heeft de neiging om zwaar te worden op mijn hand en dan snelheid te willen maken. Van mijn instructrice moet ik haar dan terugrijden naar stap/halthouden. Ik rijdt haar terug op zit/stem en een ophouding. Dan haar nalaten geven en dan weer wegrijden. Veel overgangen in de draf van zeer verzamelde draf naar middendraf en visa versa. Dit ook in de stap en galop.
Geduld,geduld en nog eens geduld. Boos worden heeft geen zin dan doet ze

Rukken/zagen/flossen/trekken, lijken me niet echt de juiste correcte oplossingen maar als de nood hoog is kan ik me voorstellen dat je dat weleens toepast.

Ik rijdt met een beetje druk op de teugels totdat ze nageeft dan houdt ik contact teugel en rijdt haar van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel zodat ik mijn binnenhand kan ontspannen.
Je paard hoort dat wel correct aan het been te staan anders bemoeilijkt het de zaak een beetje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:14

Grandmommy schreef:
en als ze bijvoorbeeld op x moet stilstaan dan geef ik een kleine halve ophouding zodat ze weet dat er iets komen gaat, en dan leg ik mijn benen aan en staat ze stil. ze heeft daar niet altijd evenveel zin in, maar ik heb gelukkig redelijk veel kracht in mijn benen dus dan knijp ik d'r gewoon fijn

Dit zou gaan conflicteren met mijn andere hulpen, been is nl. ten alle tijde voorwaarts, opzij of de achterhand moet verder ongebracht worden. Op zich een goed streven om met zo min mogelijk hand te werken maar ik zou mijn paard op die manier echt niet licht aan mijn been kunnen houden. Hoe los jij dat op?

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:08

Bedoel je met kuithulpen of je gehele been? ik gebruik normaal natuurlijk ook alleen kuitdruk, maar in die situatie gaat mijn hele been eraan. waarschijnlijk bedoel je dat met het conflicteren> want als je het onderscheid goet maakt is heel goed duidelijk wat je bedoelt. het is natuurlijk een kwestie van aanvoelen voor elk paard maar mijn pony weet dondersgoed wanneer ik mijn kuit aanleg of wanneer ik mijn knieen er bij gebruik. dus ik kom nooit in een situatie waarin de hulpen die ik geef onduidelijk zijn.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:52

timonpumaa schreef:
Sorry hoor, maar gewoon gaan zitten zagen flossen rukken hoe je het ook wilt noemen als je paard niet terugkomt, dan ben je niet helemaal goed bezig naar mijn idee. Dat vind ik dat eerder dierenmishandeling dan normaal met paarden omgaan, laat staan dat het rijtechnisch correct is. Ik denk dat je zelf eens moet nadenken als je een stuk ijzer in je mond krijgt en iemand haalt dat even lekker heen en weer, dan weet ik zeker dat je niet hetzelfde bij je paard gaat doen want een paard is echt neit ongevoeliger dan een mens, hij voelt tenslotte ook een vlieg op zijn huid. Als je je paard niet normaal terug kan rijden zul je dat rijtechnisch correct op moeten lossen, en als je zelf geen andere mogelijkheid hebt om dat te doen behalve het rukken en flossen ed dan zou ik een goede instructeur proberen te vinden die weet hoe het wel moet en jou beter kan leren rijden waardoor je het paard ook vriendelijk en correct kan vragen om terug te komen.

Het is pure onzin om zo maar even te gaan zitten rukken en trekken aan dat bit, je maakt het paard daardoor eerder bang voor je hand dan dat hij goed op je hand gaat reageren

*o/* Helemaal mee eens, mja sommige mense wille gewoon nie luistere he

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:03

lvanbattum schreef:
Mijn paard heeft de neiging om zwaar te worden op mijn hand en dan snelheid te willen maken. Van mijn instructrice moet ik haar dan terugrijden naar stap/halthouden. Ik rijdt haar terug op zit/stem en een ophouding.

Ik denk toch echt dat er paarden zijn waarbij je dat niet op die manier kan goed. Ik ben zelf altijd heel voorzichtig met mn handen, in vergelijking met de rest van de mensen bij ons op stal. Maar soms is ho ook gewoon ho. En als ze dan door alle hulpen heen blijven drammen is het soms ook OPHOUDING! (en los) en dus ho.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:22

Ik heb een tinker die enorm drammerig kan zijn, rijd gewoon door mijn hand heen. Ik kan niet enorm knijpen met mijn benen, hou daar ook helemaal niet van dus moet het van mijn zit komen en stem. Als ze weer eens tè voorwaarts is maak ik veel overgangen en ga veel kleine voltes rijden (ik rij voornamelijk in de bossen). Ook 10 tellen stilstaan wil wel helpen. Ze gaat er gelukkig nooit vandoor want ik heb wel controle. Ze is met name vervelend en drammerig als ik met iemand samen een buitenrit maak. Ik ben ook wel voorzichtig met mijn handen, korte ophouding en weer los. Zagen doe ik nooit maar als het ècht nodig is wel een keertwending.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:32

Weet je woodstock, Als er een vriendelijk is voor een paard ben ik dat wel, maar een paard moet geen misbruik maken van mijn vriendelijkheid........ dan sabel ik hem neer, heel simpel!

Nogmaals, ik vraag het vriendelijk, eis het rijtechnisch correct en als het dan nog door mijn hulpen heen wenst te walsen.......... dan had hij gewild dat hij dat niet gedaan had. En zal het ook voorlopig niet meer in zijn hoofd halen om het wel te doen.

Ik doe nooit wat aan de voorkant, probeer altijd alles met mijn zit op te lossen.......... en heel simpel verhaal, wie niet luisteren wil zal helaas moeten voelen....... onaangenaam voor het paard zeker, maar net zo onaangenaam voor mij hoor

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:34

Citaat:
hij voelt tenslotte ook een vlieg op zijn huid. Als je je paard niet normaal terug kan rijden zul je dat rijtechnisch correct op moeten lossen

Ik doe het eerst rijtechnisch correct en daarna doe ik het opvoedkundig correct. Eerst vraag ik het netjes, dan vraag ik het duidelijk en daarna begin ik met opvoeden want hij moet weten dat wanneer hij een verzoek negeert, daar consequenties aan verbonden zijn. Je kunt niet op dezelfde manier lief blijven vragen als ze je gewoon negeren want inderdaan ze voelen die vlieg ook, dan hebben ze mij zeker al wel gevoeld.
Die beesten zijn heel gevoelig, mee eens, maar ze zijn ook niet van speculaas hoor.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:40

ben het helemaal met Polo13 eens.

Juist de wetenschap dat ze een vlieg ook voelen is voor mij reden om even extra in te komen als ze in de negeermodus staan

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:50

Nou, het kan ook gebeuren dat je als ruiter toch te hard bent, ook al denk je van niet. Ben nu met zo'n paardje bezig. Die is altijd bestempeld als eigenwijs, drammerig etc. door diverse trainers.
Wat blijkt, het paard is zooo supergevoelig in dr mond, dat het lichtste contact al te heftig is. Je kan haar bij wijze van rijden op zijden draadjes, dan loopt ze super!
... En daar zou men dan aan gaan zitten flossen en rukken??? Altijd eerst bij jezelf te rade gaan of het niet anders kan!!
Wij zijn naarstig op zoek naar een trens (of bitloos) die nog zachter is dan een gewone watertrens (dus waarschijnlijk een myler comfort oid).

Maar nee, zoek het vooral bij het paard... dan kom je er! Want paarden doen tenslotte niets liever dan de mens dwarszitten, en het leven voor zichzelf zo oncomfortabel mogelijk maken

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:04

Vivaldi zit nu ook in zo'n uitprobeer-periode, waarbij hij soms gewoon steeds harder gaat en met zijn aandacht niet meer bij mij is maar bij die leuke merrie in de bak o.i.d. Ik vraag het 1x netjes, eventueel nog 1x iets duidelijker maar daarna gaat hij met z'n kop tegen de muur. Twee weken geleden gaf dat een hele harde BONK maar daarna was hij wel meteen weer met het koppie erbij. Zagen rukken en plukken probeer ik niet te doen, het beest is nog geen vier en ik houd z'n bekkie graag heel. Ik vind niet dat ik van hem vertrouwen in de ruiterhand kan verlangen als het bit als correctiemiddel wordt gebruikt. Dan gebruik ik daar liever de muur voor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:16

Citaat:
Ik vind niet dat ik van hem vertrouwen in de ruiterhand kan verlangen als het bit als correctiemiddel wordt gebruikt. Dan gebruik ik daar liever de muur voor.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van het paard maar ik kan je verzekeren dat het paard niet meteen het vertrouwen in de hand hoeft te verliezen als je hem eens grover op zijn plek wijst. Voorwaarde daarvoor is dat je het alleen doet als het terecht is en niet uit frustratie.
Muur? die luxe heb je alleen in een binnenbak, niet in een buitenbak met een lage omheining.

Citaat:
Maar nee, zoek het vooral bij het paard... dan kom je er! Want paarden doen tenslotte niets liever dan de mens dwarszitten, en het leven voor zichzelf zo oncomfortabel mogelijk maken

Ik heb nooit gezegd dat ze het doen om mij dwars te zitten. Ik denk wel dat ze soms geen zin hebben om iets moeilijkers te doen dan gras eten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:33

Citaat:
Muur? die luxe heb je alleen in een binnenbak

Sterker nog, we hebben van die mooie spanten Maar goed, het is inderdaad niet zo'n strak plan buiten of bij de dressuurhekjes ....

En de terechtwijzing hangt idd van het paard af, bij Vos heb ik wel eens een iets hardhandiger ophouding gemaakt, maar bij een jong paard doe ik dat liever niet. Wat ik in ieder geval zeker niet van plan ben is het 10x aan het paard vragen, een correctie op z'n tijd hoort er bij.