gemeen of snap ik het niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: gemeen of snap ik het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:09

Arme pony.Waarom willen mensen niet beter leren rijden en geven altijd de pony de schuld De pony gaat alleen maar racen om dat ze niet goed aan de hulpen is.En het meisje denkt het zo op te lossen FOUT gedacht.

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:47

nog een van parelli:

Fouten maken is menselijk, maar nog menselijker is om het paard daarvan de schuld te geven........

Goudkuipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:40

JollyGood schreef:
Parelli: Pas als je kunt rijden zonder zadel en hoofdstel, kun je eens een poging wagen er wat tuig op te gooien...........

Ben ik het helemaal mee eens

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:12

Soms zijn zaken op Bokt zo ongeloofwaardig dat ik ze bijna niet meer kan geloven. Zo ook dit "bit" bij een B dressuur pony/ruiter.
Waar is de eigenaar in dit verhaal?

Maar goed, met mijn eigen ogen gezien: meisje komt met een eigenpony naar een manegeles toe. Omdat de pony buiten te hard kan gaan, rijdt ze met slof buiten. Zonder teugels. alleen een slof Geen idee wat haar ouders denken...

Andere meisjes: pony trok op de hindernissen, dat mocht niet. Wat hangen ze erin: een menstang! op het onderste oogje. Toen wou de pony wel stoppen. Nogmaals, zelf gezien, geen pennystory.

Dus moet ik helaas dit verhaal ook geloven. Bij de 2 voorbeelden heb ik ze zelf onder handen kunnen nemen, vertel me waar deze idioot woont en dan kom ik daar ook even langs }>

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:02

missnynke schreef:
mijn paarden lopen hard weg als ze iets moeilijk vinden, als ik bijv. vraag de achterhand te gebruiken oid, misschien dat deze pony dat ook doet? maar dat los je niet op met een bit!

Hier dacht ik dus ook aan. Paarden die iets moeilijk vinden lopen hier vaak voor weg. Als dit dus het geval is, los je dat niet op met zo'n bit, maar moet je puur rijtechnisch oplossen en je paard sterker maken zodat hij bepaalde oefeningen makkelijker gaat vinden.

Zelf ben ik niet tegen dit bit, maar moet dus wel correct gebruikt worden. Dit is natuurlijk met alles zo.

Zie hier meningen komen van mensen die eroptegen zijn dat een B ruiter niet met zo'n bit mag of kan rijden. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als een B ruiter met de juiste begeleiding zo'n bit gebruikt vind ik dat best wel kunnen. Let wel op met begeleiding.

Toen ik met zo'n bit reed, reed ik ook B, maar heb wel met begeleiding gereden. Zodat ik leerde met dit bit om te gaan. Bij mij was dit bit eigenlijk bedoeld als noodrem. Mijn paard zette het op een lopen als ze ergens van schrok met daarbij een paar flinke noodsprongen, met als gevolg dat ik weer eens gelanceerd werd en bodemonderzoek uitvoerde. Na een maand of twee met dit bit te hebben gereden op naar mijn inziens een correcte manier, hangt dit bit nu netjes in de kast en heb ik een superpaard onder mijn kont.

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:29

het duurde even een tijdje dat ik reageerde. Ze had het bit te leen zonder kinketting van een vriendi van haar die vertelde ook dat ze de teugels op de foto manier moest gebruiken omdat ze haar oude pony ook zo had gereden. De eigenaren kan het idd nie veel schelen naar mijn mening want ze vragen alleen zo af en toe of het goed gaat. Silke zelf wordt ook maar 3 a 4 keer per week gereden 2 keer door hilde en 1 a 2 keer door een klein meisje wat doodsbang is van haar omdat ze zo snel rijdt. Ik had laatst nog gevraagd waarom ze er mee reed en dat was toen voor meer controle en om het beesje aan de teugel te rijden. Nu heeft ze het bit niet meer maar rijdt ze met martingaal. De eerste keer dat ik dat zag dacht ik echt arm beesje, ze had de teugels hierbij ook erg kort!!! Silke maakte hierna steeds van die kleine sprongertjes.

Ik wil hiervan ook wat zeggen maar ze walst heel vaak over mij heen zodat ik het niet durf

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:36

Amondi, ga ik met je mee....

Er rijden zo veel mensen rond die allerlei ijzerwerk in een dier zijn mond duwen (ook volwassenen) en als je ze vraag of ze weten wat zo'n bit wel niet doet halen ze hun schouders op en zeggen iets in te trant van "maar ik kan nu wel fijner rijden" "het paard houdt nu niet meer vast" (nog niet nee ) zeer treurig allemaal !!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:04

Dit is gewoon hard gezegt; verpesten van een pony.

Dit bit is niet om je paard aan de teugel te krijgen.
(gelukkig weet baboeska dat ook wel)

die spongetjes die die maakt is puur protest op dit bit.
hij wil naat voren, maar mag niet naar voren. de pony kan zijn pas niet meer afmaken en dan krijg je dit soort tafferelen, maar kan dus ook erger worden. Ik hb wel even zin om diegene toe te spreken, maar helaas niet alles is mogelijk.

Arme pony.

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:36

Haal (ik wou eigenlijk zeggen, trek) dat kind van die pony af voordat ze hem nog meer verpest. Blijkbaar hebben de eigenaren er ook niet veel verstand van, of het interreseert ze gewoon niets anders grepen ze wel in.
Inderdaad, arme pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:46

Misschien niet al te representatieve foto, de bekende momentopname. Maar als ik puur van de foto afga en naar dat koppie kijk, zie ik een pony die het heel erg zwaar te verduren heeft, niks geen ontpannen houding, niet leuk om te zien.

Dat racen kan ook nog een andere oorzaak hebben, kijken jullie daar ook eens naar.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:09

Wil ze ook wedstrijden gaan rijden met die pony? Je mág niet eens wedstrijden rijden met een pelham..

Zou ze wel wedstrijden willen rijden, moet er tijdens die wedstrijden toch een ander bit in.. Zie maar of je paardje dan nóg zo (te, op de foto i.i.g)diep loopt.. Volgens mij wordt het dan bit tussen de kiezen en STERRENKIJKEN!!

Mijn moeder rijdt haar paard (andalusier) ook met pelham, ikzelf mijn paard ook (als vervanging van stang en trens), maar wij rijden óók zeer regelmatig met gewoon bit. Je mag pas met pelham rijden als je dat ook echt kán.. Kijk iedereen kan aan een schaar trekken en je paard naar beneden raggen..

My opinion

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:37

ze kan geen wedstrijden met haar rijden omdat silke niet op de trailer kan en mn vriendin al bijna te groot is voor haar. En ik zou *hele eerlijke bekenning* niet weten waatom ze alleen wil crossen, ik denk onderandere wel omdat ze dus weinig wordt bereden maar ik kom er te weinig omdat te beoordelen.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:58

nou een ding weet ik wel als dat mijn pony was geweest had ik haar er allnag afgehaald. de pony wil alleen racen ooit bij stil gestaan dat de oorzaak ook bij haar kan liggen en niet bij de pony. met andere woorden ze is bang en de pony maakt er misbruik van geef de pony eens ongelijk ik zou het zelfde doen. misschien doet de pony het wel omdat het zadel misschien niet past of omdat hij tijdens het rijden ergens last van heeft en dat zo wil laten merken. een paard kan immers niet praten en moet het op een andere manier doen. en ze moet idd eens les gaan nemen . denk niet dat de instructeur erg blij zou zijn als hij/zij zag dat ze met zon bit rijd. en alle ponys kunnen leren maar de ruiter moet het wel kunnen want anders komt de pony natuurlijk ook niet verder

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:12

heey

het is juist helemaal niet slim om een scherper bit te doen

wat mij het duidelijkst lijkt is: DUIDELIJK te zijn tegen de pony zijn

als hij sneller gaat kneepje met de buitenteugel geven en dan weer los en dat een paar keer doen en dan gaat hij wel langzamer.

tenminste dat is wel zo bij mijn pony.

en nog een oplossing is: les nemen! dat heb ik ook met mijn pony genomen en nu gaat het stukken beter (die kon ik eerst ook niet de baas nu wel)

ik hoop dat je hier iets aan hebt

groetjes sandra

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:18

ik link dit hele topic naar haar toe 's kijken hoe ze reageert

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:52

Een aantal jaar geleden had ik ook een race pony en dan is het heel belangrijk om je zit goed te gebruiken (ik heb er dan ook veel van geleerd ), maar ik gebruikte ook wel eens een martingaal, omdat ze haarr hoofd omhoog gooide en dat hielp wel, want ze was een stuk makkelijker te houden. Ik weet niet of deze pony het ook doet, maar het is een idee. En een martingaal werkt alleen in als als het moet (dus hoofd omhoog) en niet als het niet hoeft.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:08

Wat betreft het gebruik van dat bit geef ik de meerderheid hier gelijk. Het kàn misschien wel èèn oplossing zijn mits de juiste begeleiding, maar die juiste begeleiding zou dan waarschijnlijk wel het probleem zonder ander bit kunnen verhelpen ook.

Tweede punt : heeft de pony geen rugproblemen, of zit er ergens anders iets niet lekker.

En dan nog iets. Ik begrijp dat jullie het erg vinden voor de pony en het is heel erg vervelend dat ze niet wil luisteren naar welgemeende goede raad. Toch denk ik dat iedereen in het verleden wel eens fouten gemaakt heeft. Dat de eigenaar zijn pony laat rijden door onervaren meisjes lijkt me een typisch geval van een verzorgpaard-eigenaar in de slechte zin van het woord. Misschien wou dochterlief wel rijden maar is zij ook doodsbang van die pony geworden en is die eigenaar toen op zoek gegaan naar een verzorgmeisje, ik zeg maar zoiets he. Mensen die op die manier een pony houden hebben over het algemeen niet zo'n inzicht in de 'zin en onzin' van verschillende bitten. Als deze ruiter nu de 'pech' heeft dat haar ouders geen verstand hebben van paarden, en ze zo'n beetje haar plan moet trekken, zal ze waarschijnlijk vooral blij zijn dat ze een verzorgpony heeft. Bovendien zal ze waarschijnlijk nooit in contact gekomen zijn met mensen die wel weten hoe het beter kan (misschien is bokt.nl wel een goede kans). Daarmee wil ik het hele voorval niet goedpraten, ik vind het echt niet kunnen, maar het is niet iedereen gegeven meteen een superpony en goede begeleiding te krijgen, jammer genoeg voor sommige paarden. Om dan grofweg te zeggen "ik zal dat meisje wel even van die pony sleuren", misschien beseft ze het gewoon niet he.

Wat betreft de foto, die bewijst volgens mij vooral dat de ruiter nog heel erg veel te leren heeft. Ik word er niet echt vrolijk van, en ik denk de meeste mensen niet, dus ik kan de ruiter alleen maar aanraden van goede begeleiding te nemen of op z'n minst open te staan voor hulp van andere mensen.

Baboeska staat volgens mij al wat verder, misschien moet dat meisje toch maar eens beginnen luisteren naar wat goede raad van haar.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:15

Ik ga met de reacties hier mee.

JoAnn ergens in dit topic zegt TS dat meisje over haar heen walst als ze goedbedoelde adviezen geeft, denk dan wel dat het meisje ergens wel weet dat dit niet de juiste manier is.

Zou idd het topic even doorlinken, misschien dat ze daar zich wel wat van aantrekt.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:27

Ik snap hier het probleem niet echt is er wat mis met haar benen ofsow. Wanneer mijn paard hard wil (en geloof me dat wil hij altijd) knijp dan gewoon eens heel dat beesje fijn met alle beenkracht die je hebt. Wedden dat ze stopt en hierbij heb je geen ander bit nodig en geen harde maatregelen simpel lijkt mij hor!

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:29

ow en nu zie ik nog wat, die neusriem, en het bit! Jeetje waar ben je mee bezig joh?! Gewoon een normaal bitje erin en doe er voor mijn part een lage neusriem aan. Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!!!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:59

Sily schreef:
Ik ga met de reacties hier mee.

JoAnn ergens in dit topic zegt TS dat meisje over haar heen walst als ze goedbedoelde adviezen geeft, denk dan wel dat het meisje ergens wel weet dat dit niet de juiste manier is.

Zou idd het topic even doorlinken, misschien dat ze daar zich wel wat van aantrekt.

Ik heb het niet alleen over het meisje waarover het hier gaat. Ik wou gewoon zeggen dat het niet voor iedereen even makkelijk is goed te leren rijden (wegens ouders er niet achter staan, of de financiële middelen niet hebben ofzo), maar ik vond dat er in dit topic veralgemeend werd naar iedereen die eens een foutje maakt. Zoals ik al zei : wat ik op de foto zie vind ik niet kunnen, en de ruiter zo beter eens leren luisteren.

baboeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:54

ze heeft er nog nie op gereageerd wacht nog steeds

Rambogirl schreef:
Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!!!

bij ij op de manege word gloof ik ook een stuk of 3 paarden met een dubbele neusriem bereden en die zijn al afgericht of hebben ze nog ene functie?

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:08

Ik ben beniewd hoe het meisje reageert.

Maar als ik het goed begrijpt rij jij dit paardje en er is nog een meisje die dit paardje rijdt. Was het nou jou idee om dit bit te bebruiken. Zo ja. Nou ik denk dat het al vaak genoeg is gezegt dat dit niet de oplossing is. Lezen jullie allebei goed wat hier gezegt is. Haal het bit eruit, kijk of haar wat mankeert. Verwen dr is lekker en win dr vertrouwen. En dan start je een topic bij rijtechnische problemen over een pony die te snel is. Zo kun je op een goede manier oefenen. En al helemaal goed. Les nemen! Veel succes. En ik hoop dat dat andere meisje het ook beter gaat bekijken.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:38

baboeska schreef:
ze heeft er nog nie op gereageerd wacht nog steeds

Rambogirl schreef:
Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!!!

bij ij op de manege word gloof ik ook een stuk of 3 paarden met een dubbele neusriem bereden en die zijn al afgericht of hebben ze nog ene functie?

Een dubbele neusriem is geen africhtingsneusriem maar heet bij ons gewoon gecombineerde neusriem. Onder africhtingsneusriem verstaan ze, bij ons althans, een lage of duitse neusriem. Klik eens op deze link, daar noemen ze het een Hannoveraanse neusriem (de eerste) : http://www.stareclipse.com/paarden/uitrusting_neu.htm

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:53

Ten eerste:
Ik ga met de rest mee: dat bit kan echt niet in handen van een onervaren persoon. Bovendien geloof ik niet dat het de oorzaak van het probleem wegneemt.

Ten tweede:
Ik heb vroeger ook een "crosspony" gehad, met springen. Die kreeg zo ongeveer een waas voor de ogen als hij de springbel hoorde. Wat mij heeft geholpen, en waar bij deze pony ook eens aan gewerkt zou moeten worden, is om het op een dressuurmatige manier op te lossen.

Wil de pony scheuren? Stuur m op de volte en neem hem terug. Beloon als het tempo volledig onder controle is en je geen druk (meer) op de teugels hebt. NIET TREKKEN!!! Stuur daarna weer rechtdoor. Gaat ie weer harder? Op de volte en terugrijden. Daarnaast: VEEL OVERGANGEN. Beloon het als de pony met lichte teugeldruk, en op de zit gereden, teruggaat in het tempo. Probeer zoveel mogelijk van de teugels af te blijven, als je daar standaard met je volle gewicht in gaat hangen reageert ie op een gegeven moment helemaal nergens meer op.

Tot slot:
Ik wil de pony heel veel sterkte wensen en wil de mensen die m rijden aanbevelen om serieus advies in te winnen (LES NEMEN), of anders te stoppen. Op deze manier rijden ze zo'n beestje kapot...