'flitsend aan het been', moet dat altijd het streven zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 19:45

Jullie dragen goeie en interessante argumenten aan, ik kan er in meegaan. Het gaat ook hooguit om een accentverschil. Ga vanmiddag nog les en toen hoorde ik mezelf ook hameren op het belang van voorwaarts gaan op een lichte beenhulp . Zonder die reactie krijg je inderdaad geen nageeflijkheid! Maar dat is wat mij betreft de basis, die je steeds verder verfijnt. En in die fase van verfijning wordt een paard dus flitsender op ALLE hulpen. Dus ook op je been. Het mooiste is natuurlijk als het paard zo voorwaarts denkt en tegelijkertijd zo op jou als ruiter gefocust is, dat ie al voorwaarts gaat als jij in gedachten voorwaarts gaat (en daarvoor onbewust minimale hulpen geeft).

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:27

Paard moet ten alle tijde reageren op het been! Maar ik snap de vraag van de TS wel, want reactie op been is toch wel basisstapje nummer 1 om verder te kunnen komen, maar er zijn uitzonderingen.

Zo ken ik een merrie die vlot voor het been is maar moeilijk in het lijf en bij deze krijg je de nageeflijkheid er heel moeilijk in met 'voorwaarts rijden/schakelwerk en dan komt het vanzelf wel'. Bij deze werkt het het beste om haar eigenlijk een beetje onder haar tempo te laten sukkelen (wel met drang naar voren), daarin kan ze makkelijk(er) ontspannen en vanuit die ontspanning pas schakelwerk doen. Maar tijdens dit werk behoort ze wel aan het been te blijven en plakken aan het been of te veel terugvallen wordt dus wel meteen opgelost.

Maar bij deze is het dus niet 'flitsend aan het been en dan de rest' maar 'normale reactie op been -> ontspanning -> flitsender maken'.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:58

Als deze merrie onder haar tempo maar wel met drang naar voren loopt is ze wel degelijk ''flitsend'' voor het been. Je paard kan geen drang naar voren hebben als het niet ''flitsend'' ofwel goes aan het been is.
Want eigenlijk hebben we het hier over GOED aan het been zijn.
Natuurlijk heeft elk paard zijn eigenaardig heden en daarbij een andere vorm van rijden nodig

Daantje

Re: 'flitsend aan het been', moet dat altijd het streven zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:14

zolang hij maar reageert op wat je doet het fijne komt later wel als je er aan toe ben vind ik die van mij reageert nu ook maar het fijne dat duurt nog wel ff

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:22

ilovelobke schreef:
zolang hij maar reageert op wat je doet het fijne komt later wel als je er aan toe ben vind ik die van mij reageert nu ook maar het fijne dat duurt nog wel ff

Hier ben ik het niet mee eens. het fijne komt niet vanzelf. Als je daar niet actief mee bezig bent zal je paard daar nooit zomaar ineens fijner op worden. Natuurlijk moet je een prioriteit stellen. Ik vindt het voor mijn jonge merrie eerst belangrijker dat ze recht loopt en niet meer slingert. Wel oefen ik tussen door de overgangen om te controleren dat ze goed aan mijn been blijft. Je bent er dus altijd mee bezig. Als ze recht loopt zal ik bezig gaan met op de meest lichte hulp een overgang te maken. (wat ze nu eigenlijk ook al doet omdat ik daar door mijn hele training heen mee bezig ben)
Maar niet gaan denken dat het vanzelf gaat. want helaas gaat niet vanzelf en komt ook niks later. Als het nu niet gebeurd zal het nooit gebeuren

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:25

Marije1984 schreef:
Als deze merrie onder haar tempo maar wel met drang naar voren loopt is ze wel degelijk ''flitsend'' voor het been. Je paard kan geen drang naar voren hebben als het niet ''flitsend'' ofwel goes aan het been is.
Want eigenlijk hebben we het hier over GOED aan het been zijn.
Natuurlijk heeft elk paard zijn eigenaardig heden en daarbij een andere vorm van rijden nodig

In principe heb je gelijk, ze is aan het been, maar eerst moet dat een beetje gematigd worden, voordat het echt flitsend kan worden. Als je vóór de ontspanning snelle/flitsende reacties op je been gaat eisen bij haar kom je nergens. En onder flitsend versta ik dan zo snel en goed aan het been dat je fijn kunt schakelen, aangepast aan het niveau van het paard.

Er wordt de suggestie gewekt, met de termen 'voorwaarts rijden', 'voorwaarts oplossen' en 'snel aan het been' enz, dat voorwaarts te maken heeft met tempo. Naar mijn mening heeft het niks te maken met tempo, maar alles met drang naar voren. En dat kan een paard in een hoog tempo missen en eentje met een laag tempo bijv. wél hebben.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:45

Ik ben het met je eens alleen zie je jammer genoeg veel vaker dat mensen maar sporen omdoen, en steeds scherper omdat de paarden niet meer op het been reageren. Dus dan zie ik liever dat ze echt flitsend op het been zijn dan dat de ruiters er niet zo veel aandacht aan besteden en maar steeds scherpere sporen en andere "hulpmiddelen" gaan gebruiken

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:47

[quote="Remember''] In principe heb je gelijk, ze is aan het been, maar eerst moet dat een beetje gematigd worden, voordat het echt flitsend kan worden. Als je vóór de ontspanning snelle/flitsende reacties op je been gaat eisen bij haar kom je nergens. En onder flitsend versta ik dan zo snel en goed aan het been dat je fijn kunt schakelen, aangepast aan het niveau van het paard.

Er wordt de suggestie gewekt, met de termen 'voorwaarts rijden', 'voorwaarts oplossen' en 'snel aan het been' enz, dat voorwaarts te maken heeft met tempo. Naar mijn mening heeft het niks te maken met tempo, maar alles met drang naar voren. En dat kan een paard in een hoog tempo missen en eentje met een laag tempo bijv. wél hebben.[/quote]

Precies wat ik bedoelde alleen beter uitgelegd

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:04

ik vind dat een paard altijd goed moet reageren op je been,
anders lukt de rest (bij mij in ieder geval) ook niet.
Ik rijd nu een 3, 5jarige die heeft de neiging om telkens terug te vallen en niet direct te reageren op je been.
Aangezien ze nog jong is vind ik het niet zo heel erg want er valt nog goed aan te werken (ze gaat al vooruit ) maar het is nog altijd vervelend...
ben het ik het trouwens helemaal mee eens remember

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:08

Ik kreeg een tijdje geleden van mijn instructrice te horen, dat mijn paard goed op mijn been reageert. En op het moment dat hij niet reageert, zit de fout in de nageeflijkheid. Dus ik zoek het tegenwoordig eerst daarbij. Natuurlijk moet een paard altijd reageren, dat doet tulandro ook, maar zodra hij goed en ontspannen loopt, is hij nóg voorwaartser voor het been.

Follytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:15

ik lees net dat de ruiter niet voldoende in balans kan zijn om dit te kunnen bereiken..Nou sorry, maar als de ruiter niet voldoende in balans is, wat doet hij dan op een eigen paard. Ik weet dat ik hier een hoop mensen mee op de teentjes trap, maar op het moment dat je eigen houding en balans nog niet in orde zijn, dan hoor je nog op een lespaard te zitten (op een manege of stal). Want een eigen paard verpest je op zo'n moment alleen maar..

Wel ben ik het er mee eens dat voorwaards op het been zijn de eerste prioriteit moet zijn tijdens het rijden, en niet de houding van het paard. Zonder voorwaardse kracht heb je niks en zal je paard ook niet echt nagevelijk lopen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:14

naar aanleiding van mijn stukje
'En ik denk trouwens niet dat er hier een ruiter op Bokt te vinden is die ECHT 100% onafhankelijk zit en zijn paard nergens belemmerd. Je hebt gewoon bepaalde blokkades in je lichaam, je hebt een voorkeurskant. Zoals je een paard niet volledig recht kunt krijgen, kun je dat bij jezelf ook niet. Het verschil is minimaal te maken maar een volledige tweehandigheid lukt echt niet. Dus als ik daar op moet wachten kan ik beter gaan dammen.' waarschijnlijk.

Ik denk dat ik daarbij iets meer in nuances denk dan jij.
Een mens KAN fysiek nooit zo ver komen dat hij het paard niet meer belemmerd. Zoals ik al zeg, je kunt het zo minimaal mogelijk proberen te maken maar een paard rijden 'alsof je er niet op zit' KAN niet, daarvoor heb je te maken met de fysieke kortkomingen van een mens (te korte spieren, spierblokkades, gewrichten die bepaalde bewegingen niet kunnen maken in hun kom, compensatie in je evenwicht...)

Volgens jouw stelling Follytje, kan dus niemand een eigen paard rijden. Hup Anky, terug op je manegepaard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:16

Hahaha
sorry, maar daar moet ik echt op lachen
Net alsof je dat oooooooit leert op een manege

Denk dat iedereen een probleem heeft en niemand meer een eigen paard

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:20

[quote="Follytje"]ik lees net dat de ruiter niet voldoende in balans kan zijn om dit te kunnen bereiken..Nou sorry, maar als de ruiter niet voldoende in balans is, wat doet hij dan op een eigen paard. Ik weet dat ik hier een hoop mensen mee op de teentjes trap, maar op het moment dat je eigen houding en balans nog niet in orde zijn, dan hoor je nog op een lespaard te zitten (op een manege of stal). Want een eigen paard verpest je op zo'n moment alleen maar..

Helaas behoor ik ook tot die groep, maar zoals RK al zei, en ik uit eigen
ervaring weet, leer je deze dingen helaas bij de meeste maneges niet,
daar waar ik gelest hebt iig niet.

Ik vind het een erg goede topic en ben het met TS helemaal eens, het
getuigd van respect voor het paard.
Kijk maar eens goed rond op concours, wat je daar soms ziet is
schrijnend.

Ik ben een pure hobbyknakker en een matige op de koop toe, maar
mijn streven is om mijn paard zo weinig mogelijk te gaan storen en
daarom ben ik een tijd geleden begonnen met zitlessen aan de
longeerlijn, zonder beugels en zonder teugels.
We doen oefeningen om te zorgen dat ik in balans op mijn paard blijf,
en na elke oefening moet ik zorgen dat ik mijn middelpunt weer vind
zodat ik mijn paard niet uit balans breng.
Het andere onderdeel van de les is om haar aan het been te krijgen,
maar dan niet via de hak (zoals op de meeste manege's geleerd
wordt "schop hem" ) maar met de binnenkant van mijn kuit, geeft ze
geen reactie, nog een keer been, nog geen reactie tikje met de zweep.

Tot zover zijn dit de enige onderdelen van de lessen en ik kan nu al
zeggen dat er verbetering is en daar wordt niet alleen mijn paard
beter van, maar ik ook, mijn zelfvertrouwen groeit en daarmee het
plezier in pardrijden.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:32

Ik ben het voor een gedeelte met Urielle eens, maar je kan voor het oog van de omstander zeker wel zo rijden alsof jij niks doet.
Maar vanuit het paard gezien denk ik idd dat dat onmogelijk is.
Als een paard op de minimale hulpen staat kan je wel degelijk zo'n kleine hulp geven wat voor het oog niet zichtbaar is.
En een paard belmmer je al door en zadel erop te leggen dus vanuit het paard gezien zal dat niet gaan lukken. Wel kan je streven naar een zo klein mogelijke belemmering waar het paar geen hinder van ondervindt en dat is denk ik wel degelijk mogelijk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:01

Het absolute onafhankelijk zitten moet altijd een streven zijn maar is erg moeilijk. Dit omdat we erg onnatuurlijk bezig zijn door op het paard te willen zitten. We moeten andere reflexen aanleren die we van nature niet hebben.

Wel is het nobel om te streven naar, om je handen absoluut stil te kunnen houden ten opzichte van de romp, om de benen stil en onafhankelijk te kunnen laten afhangen met de knie als laagste hoek in het zadel, de hakken uit te kunnen drukken zonder te verkrampen. En los te zitten onafhankelijk in het midden van het zadel, no matter what happens.
Streven naar vermoei je dan met het zonder beugels rijden.

Ik ben ook een hobbyruiter, en moet keihard werken aan mijn eigen houding. Naar mate je de houding meer kun perfectioneren gaat ook het paard beter lopen.

Flitsend aan het been is niet het item, het moet eigelijk zijn een paard dat juist gereden is met zit, been en een weinig hand. Dat keurig van achter naar voren gereden wordt naar de elastisch vragende hand toe.

Inderdaad als ik iets vraag moet er reaktie komen, is die reaktie er niet dan volgt natuurlijk de duidelijker vraag of de tik met zweep en of sporen. Vraag ik me echter wel razendsnel af of ik de hulp-en goed gegeven heb, op het juiste moment in de juiste volgorde en juist gedoseerd.

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:40

o0anouska0o schreef:
Ik ben het met je eens alleen zie je jammer genoeg veel vaker dat mensen maar sporen omdoen, en steeds scherper omdat de paarden niet meer op het been reageren. Dus dan zie ik liever dat ze echt flitsend op het been zijn dan dat de ruiters er niet zo veel aandacht aan besteden en maar steeds scherpere sporen en andere "hulpmiddelen" gaan gebruiken

Dat is waar want je fopt jezelf sneller dan je denkt.
Ik moet nu regelmatig zonder sporen in de les rijden, zowel op Saar die op M niveau thuis loopt en Vayos die thuis Z2 niveau loopt.
Gewoon om er zeker van te zijn dat je paard aan je been is en niet aan je spoor. Ik maakte zo nu en dan ook de fout om onbewust veel te veel met mijn spoor te tikken en ik dacht dat ik het dan goed deed.
Nu ik regelmatig mijn sporen uit doe, merk ik dat mijn paarden veel flitsender zijn. Mijn instructrice kan het ook zo mooi zeggen: je benen zijn je bommenwerpertjes
Zodra je paard lekker voorwaarts is kan je je been laten afhangen maar ten alle tijden blijven je onderbenen " aan " het paard.
Saar had daar in het begin heel veel moeite mee en snapte niet waarom ik toch de hele tijd die lange benen om haar heen "zoog". Die vond het maar niks maar nu gaat het wel veel beter en daar is de aanleuning ook een stuk constanter van geworden.