o0anouska0o schreef:Ik ben het met je eens alleen zie je jammer genoeg veel vaker dat mensen maar sporen omdoen, en steeds scherper omdat de paarden niet meer op het been reageren. Dus dan zie ik liever dat ze echt flitsend op het been zijn dan dat de ruiters er niet zo veel aandacht aan besteden en maar steeds scherpere sporen en andere "hulpmiddelen" gaan gebruiken
Dat is waar want je fopt jezelf sneller dan je denkt.
Ik moet nu regelmatig zonder sporen in de les rijden, zowel op Saar die op M niveau thuis loopt en Vayos die thuis Z2 niveau loopt.
Gewoon om er zeker van te zijn dat je paard aan je been is en niet aan je spoor. Ik maakte zo nu en dan ook de fout om onbewust veel te veel met mijn spoor te tikken en ik dacht dat ik het dan goed deed.
Nu ik regelmatig mijn sporen uit doe, merk ik dat mijn paarden veel flitsender zijn. Mijn instructrice kan het ook zo mooi zeggen: je benen zijn je bommenwerpertjes
Zodra je paard lekker voorwaarts is kan je je been laten afhangen maar ten alle tijden blijven je onderbenen " aan " het paard.
Saar had daar in het begin heel veel moeite mee en snapte niet waarom ik toch de hele tijd die lange benen om haar heen "zoog". Die vond het maar niks maar nu gaat het wel veel beter en daar is de aanleuning ook een stuk constanter van geworden.